VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Toimintaohjeet opelle
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
OHJAAMINEN.
Tuplatiimi -työmenetelmä
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Tuplatiimi -työmenetelmä
Minä oppijana 1 ov..
Palautetaidot ja opponointi
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPS2016-alkuaskeleita.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kokemuksellisen oppimisen oppimistyylit
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
KEP yleiskatsaus Seuraavat diat ovat KEP-työpajasta.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
OPPIVA OPS –SALO 1.Jakso
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Mikä vaikuttaa oppimiseen?
Kysy parilta. Muista päiväys. Mikä päivä eilen oli
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Haastatteluun valmistautuminen
+ VÄLIAIKATYÖSKENTELY 4. ja 5. päivän välillä OPPIVA OPS -VALMENNUS.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
(2b) VÄLIAIKATYÖSKENTELY jakson välillä OSALLISUUS OPPIVA OPS.
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Oppiaine-kokonaisuus
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Yhteistoiminnallinen kokous
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Yhteisopettajuus arjessa
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
Laaja-alainen arviointi
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Esityksen transkriptio:

VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät OPPIVA OPS VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Elementtejä VESO -päivään OPPIVA OPS Elementtejä VESO -päivään Ennakko-valmistautuminen Tavoitteet ja virittäytyminen Aiheiden työstäminen Koonti ja arviointi Jatkon suunnittelu Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

VESON teema: OPPIMISKÄSITYS OPPIVA OPS VESON teema: OPPIMISKÄSITYS Ennakkovalmistelu Luetaan ennakkoon ops –perusteiden luku 2.3 = OPPIMISKÄSITYS Keskustellaan luokissa oppilaiden kanssa ikäkauden mukaisesti ( 2-4 oppilaan ryhmissä) esim. Miten opit hyvin eri aineissa? Miten toivot opettajan opettavan ja auttavan sinua oppimaan? Miten voit itse auttaa omaa oppimistasi? Miten oppiminen onnistuu hyvin yhdessä (pareittain, ryhmissä) luokkakavereiden kanssa? Varmistetaan vuorovaikutusta vahvistavat tilat: tasalattiatila, pelkät tuolit, joita on helppo ryhmitellä eri kokoisiin ryhmiin Ops –ryhmä asettaa veso –päivälle tavoitteet ja suunnittelee päivän sisällöt ja menetelmät Selkiytetään veson valmentajaryhmän vastuut ja roolit Informoidaan henkilöstöä ajoissa Varmistetaan tekniikan toimivuus Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Virittäytyminen OPPIVA OPS Käydään yhdessä läpi Turun ops-tiekartta, oman koulun ops-tiekartta tälle lukukaudelle ja VESO-päivän tavoitteet, sisällöt ja päivän kulku Virittäytyminen päivän teemaan esim. OPS-HISTORIAJANA: Esitellään dia ops-aikakausista,( blogi) Asettaudutaan ympyrään vuosikymmenittäin, siihen kohtaan, jolloin aloitin opettajana Muistellaan 2-4 hengen ryhmissä kokemuksia ops:n käytöstä opettajauran alussa Haastatellaan ryhmiä muistoista Ryhmät keskustelevat johtopäätösiä, miten ops saadaan arkityökaluksi Kokemusten jakaminen, kriittinen/arvioiva reflektio, tietoiskut / teoria / johtopäätökset vuorottelevat Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Oppimiskäsitys – teeman työstäminen OPPIVA OPS Oppimiskäsitys – teeman työstäminen Luvun 2.3. työstön yhteisöllinen kulku: pareittain etsitään 2.3. kappaleesta oleelliset asiat ja avataan käsitteitä ensin pareittain ja sitten 4 -hengen ryhmässä. Käsitteet (4-5) kirjataan erikseen A4 –papereille. Laput laitetaan lattialle ryhmä kerrallaan käsitteiden kartaksi, saman sisältöiset vierekkäin ja luetaan ne ääneen. Koko työyhteisö seisoo lappujen ympärillä, keskustelee, jäsentää tärkeitä käsitteitä ja asettaa yhteisiä tavoitteita oppimiskäsityksestä. Tehdään arvio siitä, miten oppimiskäsityksen tärkeät asiat toteutuvat nykyisin omassa luokassa ja koko koulussa. Valitaan mitä oppimiskäsitykseen liittyviä asioita suunnitellaan konkretian tasolle ja mitkä oppimiskäsityksen asioista asetetaan 1-2 – vuoden tavoitteeksi Sovitaan mitä oppimiskäsitykseen liittyviä kohtia jokainen havainnoi 1-2 viikon ajan omassa luokassa ja koko koulussa. Keskustellaan siitä, miten oppimiskäsitys toteutuu työyhteisön arjessa ja aikuisten kesken. Otetaan valokuva käsitteiden kartasta. Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Kolb - oppimistyylitesti OPPIVA OPS Kolb - oppimistyylitesti Tehdään oppimis-/toimintatyylitesti . www.tenviesti.fi /testit/ oppimistyylitesti Asetetaan lattialle fläppi, mihin on kirjoitettu ristikkoon oppimistyylit. Jokainen menee sille sektorille seisomaan, missä tyylissä oli eniten %. Otetaan pari vierestä ja kerrotaan, miten oma tyyli ilmenee käytännössä. Haastatellaan arvostaen kaikkia tyylejä Miten eri vahvuuksia voidaan käyttää hyödyksi OPS -prosessissa? Miten huomioin erilaiset oppijat työyhteisössä? Miten huomioin erilaiset oppijat kuin minä luokassa? Mitä tyyliä haluaisin kehittää itsessäni? Ulla Rasimus & Leena Nousiainen

Päivän arviointi Jatkosta sopiminen OPPIVA OPS Päivän arviointi Jatkosta sopiminen Mitä uutta opin oppimiskäsityksestä? Mitä hyvää palautetta annan työyhteisölleni keskusteluista? Mikä auttoi minua tänään oppimaan uutta? Varmistetaan, että tärkeät asiat on kirjattu Sovitaan milloin pieniin kokeiluihin ja havainnointien tarkasteluun palataan? Kerrataan, miten ops -prosessi jatkuu. Ulla Rasimus & Leena Nousiainen