Lukion tulevaisuusteesit 1. Tarkoitus 2. Ikäluokka 3. Tiedon tuottaminen 4. Osaamisen tunnistus 5. Valinnaisuus 6. Tieto- ja viestintätekniikka 7. Arviointi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUKIO 1: TARKOITUS n=40, A=0.93, M=1.00, Q1=0.75, Q3=2.00 n=40, A=2.00, M=2.00, Q1=2.00, Q3=3.00 TODENNÄKÖISYYSTOIVOTTAVUUS Lukio-opiskelussa keskeistä.
Advertisements

Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Oppimisen tulevaisuus 2030
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
1. Kouluopetuksen ainejakoisuus (r) 2. Koulusta toimintakeskus (r) 3. Metataitojen arviointi (d) 4. Oppivat ryhmät (k) 5. Hitaan oppimisen tila (d) 6.
1. Oppivelvollisuus 2. Lahjakkuus 3. Yhteinen aika 4. Suomen kieli 5. Nollatoleranssi 6. Virtuaalimaailma 7. Ulkoistettu opettajuus 8. Alueellinen tasa-arvo.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Turun esi- ja perusopetuksessa
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
1. Ilmastonmuutos (k) 2. Tiedonvälitys (d) 3. Euroopan integraatio (d) 4. Demokratia (k) 5. Älymanipulaatio (k) 6. Osallistuva oppiminen (d) 7. Elinkeinoelämä.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
AIKUINEN OPPIJA.
Lukiolaisen opintopolut
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
1. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta Jani Syrjälä, rehtori.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
MIKSI LUKIOON???.
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
MIKSI LUKIOON???.
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Esityksen transkriptio:

Lukion tulevaisuusteesit 1. Tarkoitus 2. Ikäluokka 3. Tiedon tuottaminen 4. Osaamisen tunnistus 5. Valinnaisuus 6. Tieto- ja viestintätekniikka 7. Arviointi 8. Opettajuus 9. Tehokkuus 10. Globaalisuus 11. Lukioverkko 12. Akateeminen polku

Teesien kolmijako

IV Lukion tulevaisuus 2030

Todennäköinen ja toivottava tulevaisuus 2030 Teesi ja kiistakysymys ei- todennäköinen ja toivottava todennäköinen ja toivottava ei- todennäköinen ja ei-toivottava todennäköinen ja ei-toivottava

PuolestaVastaan Kilpailu tulee myös kouluihin, ja tulokset ratkaisevat. Huonot palveluntuottajat karsiintuvat ja opetuksen ostajat määrittelevät tavoitteet. Ei kuulu reaalimaailmaan perusopetuksessa. Pieni koululainen tarvitsee oman ja pysyvän opettajan, joka voi rauhassa keskittyä kasvatukseen ja opetukseen vailla "suorituspaineita". Väittämä on kovin arvolatautunut, mutta idea sisällä ihan hyvä. Itse en usko 2030 meille kellekään yhteen professioon (esim. vain ope) tai yhteen malliin – palkkatyö ja yrittäjyys lomittuvat ja värjäytyvät. Tämä on hyvä tulevaisuudenkuva! En kannata missään tapauksessa. Ruotsissa on esimerkkejä, joissa koulujen tuottama voitto menee pääomasijoittajille. Koululaitoksen pitää olla yhteiskunnan peruspalvelua, ei yritystoimintaa! Ostettujen opetuspanosten kohdalla on suuri riski opetuksen laadun ja toisaalta pysyvien opettaja-oppilaskontaktien säilymisen kannalta. Toisaalta ostetut opetusjaksot voivat parhaimmillaan nostaa oppilaiden opiskelumotivaatiota ja todella rikastuttaa oppimisympäristöä ja tilanteita. Stor risk för att skolan därefter skulle vara mycket ojämlik och inte kunna garantera en likvärdig grundutbildning för alla. Mindre orter skulle lida mest. Finlands befolkning skulle än mera koncentreras till Nyland och huvudstads- regionen samt några få andra större orter ! Icke önskvärt - skulle medföra betydligt större samhälleliga problem. Argumentaatio

dialogi Lukion tarkoitus 2012 (2011) Lukio-opiskelussa keskeistä on autenttisten ongelmien pohdinta ja ratkaisujen etsiminen Suomen ja maailman kysymyksiin.

dialogi Lukion tarkoitus 2012 (2011)

dialogi Lukion tarkoitus 2012 (2011)

PÄÄPANEELIHAASTAJAPANEELI Yhteiskunnan globalisoituminen, ilmastonmuutos ja tietotekniikan kehitys aiheuttavat ongelmia, joiden myötä myös sivistyskäsitys muuttuu yksilöpainotteisesta yhteisö- ja yhteiskuntapainotteiseksi. Tämä ilmenee siten, että vuonna 2030 lukio-oppiminen koostuu vuorovaikutteisesta ja monialaisesta yhteiskuntaa koskevan tiedon käsittelystä, analysoimisesta, jalostamisesta ja jakamisesta. Aiheet haetaan usein Suomen ja maailman ongelmista. dialogi Lukion tarkoitus 2011

dialogi Ikäluokka 2012 (2011) Vuonna 2030 jokainen perus-koulusta päättötodistuksen saanut jatkaa välittömästi opintojaan joko lisä-opetuksessa, ammatillisessa peruskoulutuksessa tai lukiossa.

dialogi Ikäluokka 2012 (2011)

dialogi Ikäluokka 2012 (2011)

Huolenpito niistä nuorista, jotka eivät perusopetuksen jälkeen ole valinneet mitään tavoitteellista koulutusta, on vaikuttanut siihen, että oppivelvollisuusikää on nostettu nykyisestä (ks. Keskisuomalainen, ks. myös Suomen Kuvalehti). Muutoksella tavoitellaan koko ikäluokalle toisen asteen koulutuksen tutkintoa. Keskisuomalainen Suomen Kuvalehti PÄÄPANEELIHAASTAJAPANEELI dialogi Ikäluokka 2011

Nuoret hankkivat laajan yleissivistyksen sosiaalisessa mediassa ja lukion tehtäväksi jää yhä enemmän erityisosaamisen ja ajattelun opettaminen. kiista Tiedon tuottaminen 2012 (2011)

kiista Tiedon tuottaminen 2012 (2011)

kiista Tiedon tuottaminen 2011

PÄÄPANEELIHAASTAJAPANEELI Sosiaalinen media on osaltaan mahdollistanut lukion palaamisen Lykeionin juurille, jossa opettajat keskustelevat opiskelijoidensa kanssa ja haastavat näitä kehittämään ajatteluaan. Aristoteleen Lykeionissa "ei ollut lukujärjestystä, eikä opiskelijoilta vaadittu tiettyjä opintoja tai maksua opetuksesta. Koulun päämääränä ei Aristoteleen aikana ollut minkään opin edistäminen vaan filosofisten ja tieteellisten teorioiden tutkiminen. Koulua johtaneet toimivat vertaisina toisten joukossa." ( ks. Wikipedia). Wikipedia kiista Tiedon tuottaminen 2011

Lukiosuorituksia voidaan hyväksiluettaa muutaman laajasti verkottuneen kansallisen lukion lisäksi valtakunnallisessa tai kansainvälisessä opintojen hyväksymiskeskuksessa. dialogi Osaamisen tunnistaminen … 2012 (2011)

dialogi Osaamisen tunnistaminen … 2012 (2011)

dialogi Osaamisen tunnistaminen … 2012 (2011)

Julkisuudessa on viime vuosina puhuttu lukioiden määrän vähentämisestä oppilaitoksia yhdistämällä ja lakkauttamalla. Syyt ovat toisaalta demografisia ja toisaalta taloudellisia. (ks. Maaseudun tulevaisuus) Maaseudun tulevaisuus PÄÄPANEELIHAASTAJAPANEELI dialogi Osaamisen tunnistaminen … 2011

Lukion yhteisten opintojen määrä on puolet nykyisestä ja muu osa opinnoista on valinnaista. kiista Valinnaisuus 2012 (2011)

kiista Valinnaisuus 2012 (2011)

kiista Valinnaisuus 2012 (2011)

PÄÄPANEELIHAASTAJAPANEELI Lukion nykyinen oppimäärä koostuu vähintään 75 yhden opintoviikon mittaisesta kurssista, joista 47 tai 51 on pakollisia. Pakollisten kurssien määrä riippuu opiskelijan valitsemasta matematiikan laajuudesta, joka voi olla joko lyhyt tai pitkä. Opiskelijalla on nykyistä olennaisesti laajempi vapaus valita oma oppimisen polkunsa. Muutoksella tavoitellaan aiempaa syvempää motivaatiota ja jatko-opinto-orientaatiota. Uhkana on että osa lukiolaisista valitsee lyhytnäköisesti helppoja ja mukavia opintoja, jotka eivät luontevasti johda jatko- opintoihin. kiista Valinnaisuus 2011

Oppiminen tapahtuu älykkäiden agenttiohjelmien avulla yksilöllisen "lukujärjestyksen" mukaisesti. dialogi Tieto- ja viestintätekniikka 2012 (2011)

dialogi Tieto- ja viestintätekniikka 2012 (2011)

dialogi Tieto- ja viestintätekniikka 2012 (2011)

PÄÄPANEELIHAASTAJAPANEELI "Opiskelijat käyttävät oppimiseen mobiililaitteessa toimivia älykkäitä agenttiohjelmia. Agentti sopeuttaa automaattisesti antamaansa informaatiota kurssin laatijan antaman ohjeistuksen ja opiskelijan tason mukaan. Näin jokaiselle oppilaalle personoidaan "oppikirja" kurssille. Jos opiskelija jää jälkeen kurssille asetetusta vaatimustasosta, ohjataan hänet tukiopetukseen. Näin ollen agentti toimisi myös opiskelijan opinto- ohjaajana." (Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemia: Delfoi-prosessi 2/2011). dialogi Tieto- ja viestintätekniikka 2011

Lukio-opinnoissa hankittua osaamista arvioidaan suurelta osin opinnäytetöiden kautta. ratkaisu Arviointi 2012 (2011)

ratkaisu Arviointi 2012 (2011)

ratkaisu Arviointi 2012 (2011)

PÄÄPANEELIHAASTAJAPANEELI Erilaisia opinnäytetöitä ja yksilöllisten oppimispolkujen kautta hankittua osaamista voidaan lukea lukion oppimäärään. Opinnäytteillä on keskeinen rooli ja lukion suorittamistapa on muuttunut. (ks. Suomen kuvalehti) Ei ole vain mahdollista vaan suositeltavaa integroida opintosuunnitelmaan sellaisia autenttisia oppimistapahtumia kuin vapaaehtoinen työ kansalaisjärjestöissä ja suoritus urheilun tai taiteen alueilla (ks. OPM: osaamisen tunnistaminen). Suosiossa ovat etenkin simulaatiot ja pelit - kuten ns. pervasiiviset tai roolipelit - joita sekä ohjatusti että omaehtoisesti hyväksiluetaan osaksi opintoja. Suomen kuvalehti OPM: osaamisen tunnistaminen pervasiiviset ratkaisu Arviointi 2011

Lukion opettajien ja opettajayhteisön avaintaitoja ovat opiskelijan ohjaus, tiimityö sekä pedagogisten oppimisyhteisöjen ja - ympäristöjen rakentaminen. ratkaisu Opettajuus 2012 (2011)

ratkaisu Opettajuus 2012 (2011)

ratkaisu Opettajuus 2012 (2011)

PÄÄPANEELIHAASTAJAPANEELI Lukio-opintojen suorittamisen muuttuessa muuttuvat myös lukion opettajien työnkuva ja osaamisvaatimukset. Lukion opettajan ja opettajayhteisön ydinosaamista on opiskelijoiden yksilöllisten opintopolkujen mahdollistaminen, ohjaaminen ja tukeminen nykymuotoisen opettamisen sijaan. (ks. Tutkiva oppiminen) Tärkeä profession ulottuvuus on erilaisten oppijayhteisöjen muodostaminen ja tukeminen. Sekä johtamisessa että opettajan arkityössä tiimiorganisaation edut realisoidaan vuonna 2030 (ks. Sivistys.net ja Herkules). Tutkiva oppiminen Sivistys.net Herkules ratkaisu Opettajuus 2011

dialogi Tehokkuus 2012 (2011) Tietomäärän kasvaessa ja lukion nopeaa läpäisyä korostettaessa lukio- opetuksessa tyydytään pinnalliseen ajatteluun.

Yhteiskunnallisessa globaalissa muutoksessa tehokkuuden vaatimus on tällä hetkellä noussut yhdeksi voimakkaimmista kehitystekijöistä (ks. Pasi Sahlberg). Toisaalta työelämän kilpailu ja toisaalta jatkuva ja kasvava kiireen tuntu lisäävät tarvetta suorittaa ja suoriutua yhä nopeammin niin opinnoista kuin arjen muistakin tehtävistä (ks. Taloussanomat). Opitun pureksimiseen, sulattamiseen ja syväpohdintaan ei ole enää aikaa, mutta tietoteknologia tulee tässä avuksi, vai tuleeko? Pasi Sahlberg Taloussanomat PÄÄPANEELIHAASTAJAPANEELI D dialogi Tehokkuus 2011

Lukiossa on pakollinen ulkomaanvaihtojakso, joka on mahdollista suorittaa myös yhteiskuntapalveluna jossain kehitysmaa- kohteessa. dialogi Globaalisuus 2012 (2011)

dialogi Globaalisuus 2012 (2011)

dialogi Globaalisuus 2012 (2011)

Globaalikansalaisuuteen kasvaminen on lukion tärkeistä tehtävistä sellainen, joka edellyttää vieraaseen kulttuuriin ja kestävän kehityksen ohjelmiin perehtymistä. Opettajilta edellytetään taitoa opettaa englannin kielellä ja tukea opiskelijoita ulkomaanjakson toteuttamisessa. Suomessa on kehitetty yhteiskuntapalvelua sisältävä opintokokonaisuus osaksi lukio-opiskelua. PÄÄPANEELIHAASTAJAPANEELI dialogi Globaalisuus 2011

Kolmasosa Suomen lukioista kuuluu johonkin kansain- väliseen aatteelliseen tai liiketaloudelliseen lukio- brändiin ja puolet näistä lukioista on maksullisia. kiista Lukioverkko 2012 (2011)

kiista Lukioverkko 2012 (2011)

kiista Lukioverkko 2012 (2011)

Monet lukiot ovat Ruotsin mallin mukaan yritysten tai yhdistysten omistamia ja useat niistä ovat ketjuuntuneet myös kansainvälisesti. Elinkeinoelämä rahoittaa luonnontieteitä ja teknologiataitoja korostavia oppilaitoksia (ks. Yle-uutiset). Yle-uutiset PÄÄPANEELIHAASTAJAPANEELI kiista Lukioverkko 2011

Yhdeksän kymmenestä lukiolaisesta jatkaa opintojaan korkeakouluissa. dialogi Akateeminen polku 2012 (2011)

dialogi Akateeminen polku 2012 (2011)

dialogi Akateeminen polku 2012 (2011)

Lukion työskentelytavat tukevat akateemisten valmiuksien kehittymistä. Akateemista polkua vahvistaa myös mahdollisuus opiskella korkea-asteen kursseja rinnan lukiokurssien kanssa. Nykyisin lukioiden välillä on suuria eroja korkeakouluun siirtymisen suhteen. (ks. Ylen juttu) Ylen juttu PÄÄPANEELIHAASTAJAPANEELI dialogi Akateeminen polku 2011