Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari 10.11.2014 Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson
Advertisements

Asiakasmaksulainsäädännön mukaiset kuntoutushoidon asiakasmaksut Lakimies Mari Laurén.
TE-TOIMISTON PALVELUT LÄHELLÄ KOTIKUNTASI YHTEISPALVELUPISTEESSÄ
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
KUNTOUTTAVA TYÖTOIMINTA
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
Suomen kansallinen tarkastus ja maksatusten hakeminen /MU.
Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen.
Yhteinen asiakaspalvelu
ASPA2014 Pilottikunta Anna-Marja Tamminen
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Rahoitusmallin esittely Finanssineuvos Teemu Eriksson
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Jyväskylässä Kuntaliitoksen toteutuessa yhteispalvelupisteitä oli Vaajakoskella, Palokassa, Taulumäellä, Kuokkalassa ja Korpilahdella. Säynätsalon aluetoimisto.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Etäpalvelun pilotointi: mitä, miksi ja miten? Etäpalvelupilottien päätösseminaari Finanssineuvos Teemu Eriksson.
Kunnan eläinlääkintähuolto Ympäristöterveydenhuollon koulutuspäivä Lapin kuntien luottamushenkilöille ja viranhaltijoille Läänineläinlääkäri.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
VANHUUSOIKEUDEN KURSSI
Kuntien juridinen asema: itsehallinto, tehtävät ja rahoitusperiaate Kuntatalo Heikki Harjula.
2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari Ylitarkastaja Jaana Salmi.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Jaostopäällikkö Minna Kuitunen
Ajankohtaista lakirintamalta Toimitusjohtaja Jukka Pötry Silta yrittäjyyteen - Lahden alueen uusyrityskeskus Pellervon Päivä Tapahtumatalo.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Maakuntaohjelma strategisten valintojen ohjaajana Hyvä-hankkeen aluefoorumi
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNESEMINAARI Jyväskylä Paviljonki.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Kunnan valtionosuusrahoitus 2014 Lähde: Suomen Kuntaliitto Sanna Lehtonen.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Sosiaalihuoltolaki.
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Aluehallinnon uudistus Pohjois-Karjalan maakuntavaltuusto Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen.
VOIMANA MERI.. Henkilökohtaisen avun päivä Heli Kulmala
Johtaja Leila Helaakoski Pohjois-PohjanmaanTE-keskus EAKR-seurantakomitea
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Yhteistyösopimuksen laadinta
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Sijaishuollon ohjauksen ja valvonnan malli – Kohti lapsikeskeistä ja lapsenoikeusperustaista toimintatapaa Susanna Hoikkala Erityisasiantuntija/Lastensuojelun.
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Laskutusprosessin tavoitetilan kuvaus
Asiakkaan valinnanvapaus
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Henkilöstö – yhteispalvelun tärkein voimavara Mitä vaikutuksia uudella yhteispalvelulla on henkilöstöön Kristian Karrasch asiamies, henkilöstötyöryhmän.
Henkilöstökysymykset yhtiöittämistilanteessa Kuntamarkkinat
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Sote-valtakunnallisten toimijoiden yhteinen tavoitetila: Luova-virasto
Kokonaisarkkitehtuuria koskeva sääntelytarve
YHTEISPALVELUN TEHOSTAMISHANKE ETENEE
Ennakkovero-lippumiehet
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Asiointipisteessä kaikki käy!
Esityksen transkriptio:

Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki

Taustaa  Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelusta ja laeiksi eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta  Uusi laki julkisen hallinnon yhteisestä asiakaspalvelusta  Voimassa oleva laki julkisen hallinnon yhteispalvelusta kumottaisiin  Muutoksia tehtäisiin lisäksi alueiden kehittämisestä ja rakennerahastotoiminnasta annettuun lakiin (maakuntien liittojen yhteispalvelun edistämistehtävästä luopuminen), veronkantolakiin, verotililakiin, ajoneuvoverolakiin ja polttoainemaksuista annettuun lakiin 2

Mikä ei muutu?  Tavoitteena myös jatkossa julkisen hallinnon palveluiden saatavuuden turvaaminen ja tehokkuus palveluiden tuottamisessa  Yhä edelleen kyse on viranomaisten välisestä yhteistyöstä palveluiden antamisessa  Toimivaltaa ns. substanssiasioissa ei siirretä  Yhteisessä asiakaspalvelussa ei voida hoitaa tehtäviä, jotka sisältävät julkisen vallan käyttöä, ellei erikseen toisin säädetä  Vaikka tavoite ja perusideologia pysyvät, keinot tavoitteisiin pääsemiseksi muuttuvat 3

Keinot tavoitteen saavuttamiseksi muuttuvat 1/5  Sopimusmallista säädösperusteiseen malliin  Tietyt viranomaiset mukana yhteisessä asiakaspalvelussa lakisääteisesti  Poliisi, Verohallinto, maistraatti, TE-toimisto, kunta  Viranomaisten tarjolla olevista palveluista säädetään  Lakisääteisyyden lisänä muiden viranomaisten sopimusperusteinen mahdollisuus liittyä yhteiseen asiakaspalveluun (mm. laajasti Kelan palvelut)  Palveluvalikoima laajenee ja yhdenmukaistuu 4

Keinot tavoitteen saavuttamiseksi muuttuvat 2/5  Palveluiden antamisen tavoista säädetään  Palveluneuvojan antamat palvelut ml. sähköisten palveluiden tuki  Asiointipisteessä on käytössä etäpalvelujärjestelmä, jolla palvelupisteessä asioivalle voidaan järjestää pääsy toimivaltaisen viranomaisen antamaan henkilökohtaiseen asiakaspalveluun.  Toimivaltaisen viranomaisen edustaja voi toimia asiointipisteessä, hoitaa siellä toimivaltaisen viranomaisen tehtäviä ja antaa asiakkaalle näitä tehtäviä koskevaa henkilökohtaista asiakaspalvelua.  Tietyissä asiointipisteessä voidaan ottaa lisäksi vastaan veronkantolaissa (609/2005) ja verotililaissa (604/2009) tarkoitettuja veroja, maksuja ja muita suorituksia  Palvelumalli monipuolistuu 5

Keinot tavoitteen saavuttamiseksi muuttuvat 3/5  Erikseen nimetyille kunnille säädettäisiin velvoite toimia asiointipisteen ylläpitäjinä (järjestämisvelvollisuus)  Kunnan hoidettava asiointipisteessä säädetyt em. valtion viranomaisten asiakaspalvelutehtävät  Kunnan luotava edellytykset sille, että em. valtion viranomaisten palveluita voidaan tarjota yhteisessä asiakaspalvelussa etäpalvelujärjestelmän avulla sekä siten, että näiden viranomaisen edustaja voi toimia asiointipisteessä, hoitaa siellä toimivaltaisen viranomaisen tehtäviä ja antaa asiakkaalle näitä tehtäviä koskevaa henkilökohtaista asiantuntijapalvelua.  Kunnan tarjottava asiointipisteessä säädetyt kunnan omat asiakaspalvelut  Palvelut saavutettavissa yhdenvertaisesti ympäri maan 6

Keinot tavoitteen saavuttamiseksi muuttuvat 4/5  Kunnalle maksettavasta korvauksesta säädetään  Valtion varoista maksetaan kunnalle korvaus valtion viranomaisten asiakaspalvelutehtävien hoitamisesta yhdessä asiointipisteessä.  Korvauksen perusteena ovat kunnalle asiointipisteen ylläpitämisestä ja asiakaspalvelusta valtion palveluiden osalta aiheutuvat laskennalliset kustannukset.  Kunnalle maksettava korvaus muodostuu perusosasta ja suoritteisiin perustuvasta korvauksesta.  Takaa yhdenmukaisen korvauskäytännön 7

Keinot tavoitteen saavuttamiseksi muuttuvat 5/5  Toiminnan tuesta, ohjauksesta ja valvonnasta säädetään  VM:lle julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun yleinen ohjaus  Julkisen hallinnon yhteisen asiakaspalvelun neuvottelukunta VM:n tukena  Palveluiden ohjaus, seuranta ja valvonta kunkin toimivaltaisen viranomaisen tehtävänä  Kunnan järjestämisvelvoitteen valvonta AVI:lla  Kukin toimivaltainen viranomainen vastaa toimialallaan palveluneuvojien perehdytyksestä ja koulutuksesta sekähuolehtii asiantuntijatuen saatavuudesta  Menettelytavat yhdenmukaiselle kehittämiselle ja toiminnalle 8