Selvä Sopimus Vihtavuoren koulu, Laukaa 1999 - 2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tupakoinnin aloittaminen
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Mikä on suomalaisen alkoholin käytön kuva
Kirja •Kirjan nimi:Loppan och Ceasar •paino: 266g •sivumäärä:123 •kirjailija:Kerstin Gavander •julkaisuvuosi:
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
Tilannekatsaus.  Espoon kaupungin kanssa 15 vuoden sopimus Karakallion kentän käyttöoikeudesta. Sopimus alkaa  Perustettu Hornankattila Oy.
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Jumalan kanssa.
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Kokemuksia historiakerhosta
N UORTEN PÄIHTEETTÖMYYDEN TUKEMINEN - VANHEMPAINILTAMALLI.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Joyn tarina. Olen Joy, 10 vuotta vanha. Tykkään pelata verkkopalloa ystävieni kanssa!
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Meri Heinonen Kestävän kehityksen kasvatuksen pääsuunnitteluryhmän kokous
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Rakkaat ystäväni!.
Mariamin tarina. Nimeni on Mariam ja olen 13 vuotta. Asun pienessä kylässä Ugandassa. Tykkään tehdä ruokaa oman puutarhamme antimista.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Lasten suusta.
CxO Mentor Oy. Kyselytutkimus Vastauksia 36 kpl Vastaajat aikuisia, yksi 16-vuotias mukana Mukana seuran toiminnassa: – 1-3 v (7 hlö) – 4-9 v (21 hlö)
Riippuvuus tupakoinnista
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Aggressiontunne Luento nro 1..
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Haarajoen koulu, Jan Mikkonen
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Tupakoinnin aloittaminen ja käyttö
Välitä nuoresta – älä välitä alkoholia alaikäiselle 17/4/2010 Ehkäisevän päihdetyön hanke.
Riippuvuus tupakoinnista
Masennus eli Depressio.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Päihteet ja Mielenterveys. Pohdittavaksi Miten suhtaudut nuorten tupakointiin? Miten koulussasi ehkäistään tupakointia? Miksi tupakoinnin lopettaminen.
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Vaajakosken koulun Vanhempainyhdistys Sokkeli ry
Joustava perusopetus eli JOPO
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Lapsuus ja nuoruus.
Ennaltaehkäisevän päihdetyön malli lapsille ja nuorille
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Päihdetilanne 10 vuotta sitten ja nyt
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Nuoret ja trendit -tutkimus
Esityksen transkriptio:

Selvä Sopimus Vihtavuoren koulu, Laukaa

Alkoholin käyttö ja haitat lisääntyvät  Tupakoinnin tiedetään aiheuttavan enemmän kuolemia ja vähän suuremman menetyksen elinajan odotteeseen (Martelin ym.), mutta kun otetaan huomioon myös sosiaaliset ja sivullisiin kohdistuvat vaikutukset, voidaan alkoholinkäytön kokonaisvaikutusta pitää selvästi suurempana.  Myös Kansallisessa projektissa terveydenhuollon tulevaisuuden turvaamiseksi (2002) todetaan,että suomalaisten pahin yksittäinen terveysongelma on nyt ja lähitulevaisuudessa alkoholi.

Aloitusikä? Nuorten terveystapatutkimuksen 2007 mukaan 12-vuotiaista pojista 92 ja tytöistä 93 prosenttia ei ole käyttänyt alkoholia edes pieniä määriä. Nuorten terveystapatutkimuksen 2007 mukaan 12-vuotiaista pojista 92 ja tytöistä 93 prosenttia ei ole käyttänyt alkoholia edes pieniä määriä. 14-vuotiailla vastaavat luvut ovat 65 (pojat) ja 55 prosenttia (tytöt). 14-vuotiailla vastaavat luvut ovat 65 (pojat) ja 55 prosenttia (tytöt).

Nuorten alkoholinkäyttö aikuisiän alkoholiongelmien ennustajana.  Alkoholin käytön yleisyys yhä nuoremmissa ikäluokissa on herättänyt sekä kummastusta että huolta nuorten tulevaisuudesta.  Onko huoli aiheellista vai onko nuorten alkoholin käyttö vain nuoruuteen liittyvää, joskus yltiöpäistäkin kokeilua, joka jää taakse vanhenemisen ja viisastumisen myötä?  Kysymykseen vastaaminen vaatii samojen henkilöiden kehityksen pitkäaikaista seuraamista, ns. pitkittäistutkimusotetta.

Jyväskylässä 1960-luvun lopulla Lea Pulkkisen aloittama pitkittäistutkimus, joka tunnetaan nimellä Lapsesta aikuiseksi, tekee mahdolliseksi kysymysten tarkastelun. Tutkimuksessa on seurattu samojen henkilöiden kehitystä 8-vuotiaasta 42- vuotiaaksi. Alkoholin käyttöä koskevaa tietoa on kysytty henkilöiltä haastattelemalla ja kyselylomakkeilla 14-, 20-, 27-, 36- ja 42-vuotiaana

Tulokset osoittavat, että nuorena aloitettu alkoholin käyttö on vakava riskitekijä myöhemmän alkoholin käytön kannalta. Tämä tulos on yhdenmukainen useiden kansainvälisten tutkimustulosten kanssa.

Kun varhaisnuori alkaa käyttää alkoholia, hän alkaa omaksua elämäntapaa, johon kuuluu alkoholin käyttö muiden kanssa oltaessa. Siitä kehittyy ajanviettotapa, joka syrjäyttää muunlaiset ajankäyttötavat harrastusten parissa. Nuori ei saa kokemusta, että niidenkin parissa voi olla hauskaa. Kun varhaisnuori alkaa käyttää alkoholia, hän alkaa omaksua elämäntapaa, johon kuuluu alkoholin käyttö muiden kanssa oltaessa. Siitä kehittyy ajanviettotapa, joka syrjäyttää muunlaiset ajankäyttötavat harrastusten parissa. Nuori ei saa kokemusta, että niidenkin parissa voi olla hauskaa.

Merkittävää on myös se, että jos ihminen oppii vetäytymään alkoholin huumaan ollessaan jännittynyt, surullinen, vihainen tms. hän ei opi käsittelemäänvoimakkaita tunteita muilla tavoilla.

Mikäli alkoholin käytön aloitusikä siirtyy myöhemmäksi, nuorella on enemmän mahdollisuuksia oppia nauttimaan muuntyyppisistä sosiaalisista kokemuksista ja käsittelemään tunnetilojaan muilla tavoilla. Ikä tuo myös mukanaan kypsyyttä ja vastuullisuutta.

Aloitusiän lykkääminen myöhemmäksi koituu lapsen hyväksi. LÄHTEET:: Lea Pulkkinen (toim.): Lapsesta aikuiseksi. Atena Lea Pulkkinen: Mukavaa yhdessä: Sosiaalinen alkupää Sosiaalinen alkupääoma ja lapsen sosiaalin Lähteet: Lea Pulkkinen: Mukavaa yhdessä. Sosiaalinen alkupääoma ja lapsen sosiaalinen kehitys. PS-Kustannus 2002 Lea Pulkkinen (toim): Lapsesta aikuiseksi.Atena 1996

Selvä Sopimus Tämän sopimuksen allekirjoittaja sitoutuu päihteettömään elämäntapaan peruskoulun päättymiseen asti. Samalla oppilas on oikeutettu osallistumaan keväällä 2011 tehtävään viikon pituiseen matkaan tai saamaan muun kotona yhdessä sovitun palkinnon. Huoltaja sitoutuu allekirjoituksellaan vastaamaan matkan tai muun palkinnon kustannuksista. Lupaan sitoutua päihteettömyyteen: Päihteillä tarkoitetaan tässä tupakkatuotteita, alkoholia ja kaikkia huumeeksi luokiteltavia aineita. päiväys:_______________________________________ allekirjoitus:____________________________________ nimen selvennys:________________________________ Lupaan maksaa matkan( tai jonkun muun yhdessä sovitun palkinnon). päiväys:_________________________________________ huoltajan allekirjoitus:________________________________ nimen selvennys:___________________________________ matkan tilalle yhdessä sovittu palkinto:___________________ Yhteisten harrasteiltojen ja illanviettojen järjestämistä varten tarvitaan työryhmä huoltajista. Jos haluat mukaan tähän ryhmään, kirjoita vielä yhteystietosi: __________________________________________­­­­__________ ____________________________________________________ Oppilaan toiveita perjantai-iltojen ohjelmaksi: _________________________________________________________

Pyritään ehkäisemään nuorten päihteidenkäyttöä myönteisellä tavalla.Pyritään ehkäisemään nuorten päihteidenkäyttöä myönteisellä tavalla. Sopimus oppilaan, kodin ja koulun välillä.Sopimus oppilaan, kodin ja koulun välillä. Hyötynäkökohtia: syy päihteettömyydelle, joukkovoima, tukea itsetunnolle, retket, turvaverkko kodilleHyötynäkökohtia: syy päihteettömyydelle, joukkovoima, tukea itsetunnolle, retket, turvaverkko kodille

Sopimukseen liittyvä palkkio sovitaan kodin ja oppilaan välillä. Oppilaalla oltava oma halu lähteä mukaan. Sopimuksen pitävyys ja kontrollointi : päävastuu kodilla, ongelma ?

Nuorten Akatemia Tiedote LAUKAALAISELLE VIHTAVUOREN KOULULLE PALKINTO NUORTEN ALKOHOLINKÄYTTÖÄ EHKÄISEVÄSTÄ TOIMINTASUUNNITELMASTA

”Yli kymmenen vuotta toiminut Selvä Sopimus on auttanut ja tukenut meitä vanhempia erittäin haastavassa kasvatustehtävässämme. Koemme, että sopimus on erinomainen ja toimiva esimerkki kodin ja koulun välisen yhteistyön tärkeydestä. Selvä Sopimus on mielestämme myös osoitus koulumme opettajien suurista sydämistä ja sitoutumisesta työhönsä. Mielipiteitä:

”Yksikään sopimus ei ole täydellinen, eikä maailmamme ole vielä tasa-arvoinen. Sen takia me äidit ja isät, yhdessä opettajien ja nuortemme kanssa olemme kehittäneet myös tätä sopimusta. Lähtökohtaisesti pidämme kuitenkin jo nyt tärkeänä, että sopimuksen ansiosta sadoilla nuorilla on ollut päihteetön yläkouluaika. Myös kouluterveystutkimuksissa koulumme häntäsija on vuosien saatossa muuttunut kärkisijaksi”.

”Emme ole koskaan kokeneet, että Selvä Sopimus olisi lahjontaa, vaan nimenomaan porkkana. Annamme lapsemme itse päättää, allekirjoittaako sopimuksen vai ei, eikä koulu painosta päätökseen millään tavalla”.

”Koulu ei ole kehottanut maksamaan rahaa eikä se ole puuttunut kotitöihin. Palkkion ei tarvitse olla rahallinen, vaan esimerkiksi vanhemmantupakanpolton lopettaminen vastineeksi voi käydä palkkiosta.”

”Itse olin selväsopimuksessa yläasteella ja suoritin sen kunnialla loppuun asti, päihteitä edes kokeilematta. Ja voin käsi sydämellä vakuuttaa, että ainut syy siihen oli juuri selväsopimus ja ysiluokan lopussa häämöttävä ulkomaanmatka. Se piti minut, ja myöskin koko ystäväpiirini poissa päihteistä. Ja se reissu Portugaliin oli aivan mahtava ja täysin ansaittu! Ja yhtä iloisia olivat ne ikätoverit, jotka saivat palkinnoksi esimerkiksi käytetyn mopon tai sata euroa! Ei se idea ole pelkästään siinä palkinnossa, vaan siinä mitä on sen eteen tehnyt. Minulla oli monta mahdollisuutta juoda selväsopimuksen aikana, mutta jätin ne mahdollisuudet käyttämättä. Kyse ei ollut siitä, etteikö mieleni olisi tehnyt, vaan siitä etten yksinkertaisesti voinut valehdella vanhemmilleni. Omatunto tuli siis vastaan.”

Eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen huomautus ) Peruskoulun maksuttomuusperiaatteen kannalta sopimus on ongelmallinen? Entä kaikki muu rahan kerääminen Suomen kouluissa: luokkaretket, leirikoulut, liikuntapäivät? Entä kaikki muu rahan kerääminen Suomen kouluissa: luokkaretket, leirikoulut, liikuntapäivät? 2.) Koulu on ylittänyt kasvatusvastuunsa rajat? Mitä tämä tarkoittaa? Mitä tämä tarkoittaa?

Selvä Sopimus jatkuu Vihtavuoressa.