neuvotteleva virkamies

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

VALTIONHALLINNON YLIMMÄN VIRKAMIESJOHDON PALAUTEPÄIVÄ
Leena-Kaisa Nikkarinen Kaste-ohjelmapäällikkö,
Kaste ohjelma ja Mitä Kasteesta on kasvamassa?
KASTE-ohjelma on sosiaali- ja terveysministeriön lakisääteinen strateginen ohjausväline valtakunnallisen sosiaali- ja terveyspolitiikan johtamiseen Lainsäädäntö.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Terveyden edistämisen politiikkaohjelma Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelman asiantuntijaryhmä
Terveyden edistämisen määrärahat 2009
LAPSEN ÄÄNI -hanke Etelä-Kymenlaakson perhepalveluverkosto
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Palveluohjaus ja palvelutarpeenarviointi työryhmän I kokous klo –
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Valtakunnallinen vammaispalveluhanke Keski-Suomen Vammais-Kaste
NOKIAN kaupunki Vammaispalveluohjelma Nokialaiset asuvat viihtyisässä ja turvallisessa kaupungissa. Yhdenvertaisuus.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Päiväkeskustoiminnan tulevaisuus Lahti Kari Haavisto, STM PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto.
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
PÄIJÄT-HÄMEEN SOSIAALIPOLIITTINEN FOORUMI Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittäminen – mitä Kaste-ohjelmalla tavoitellaan Sirkka-Liisa Pylväs.
Etelä-Karjalan hyvinvointistrategia 2010 Terveyden ja sairaanhoidon kehittämisalue.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Österbottens förbund  Pohjanmaan liitto  Regional Council of Ostrobothnia ALUEET JA HYVINVOINTI Hyvinvointialan kehittäminen strategisena.
Tutkimuksen soveltaminen perusterveydenhuollon kehittämiseen
VALO-HANKE Vaikuttavuutta liityntäpintaosaamisesta
Georg Henrik Wrede1 Lapsi- ja nuorisopolitiikan uudistuvat tavoitteet.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Lähipalveluseminaari RAY Hyvän tahdon pelejä!
Terveys kansanterveysohjelma
Keski-Pohjanmaa-Kainuu-Oulunkaari-Lappi Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Imatra Kansallinen mielenterveys- ja päihdesuunnitelma.
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Kaste-ohjelman eteneminen Salme Kallinen
JJ RAY Avustusosasto1 MITEN RAY:N UUSI AVUSTUSSTRATEGIA HUOMIOI ERITYISRYHMÄT? Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Naantali Janne Juvakka.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Aktiivisen ikääntymisen ja sukupolvien välisen solidaarisuuden eurooppalainen teemavuosi Eeva Karjula Eläkeliiton Keski-Suomen piirin toiminnanjohtaja.
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8, Helsinki.
Yhdistykset kumppaneina kunnan kanssa – tasavertaista yhteistyötä Huhmari Kari Hyvärinen, yhteistyökoordinaattori Pohjois-Karjalan kansanterveyden.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Kaste-ohjelma pähkinänkuoressa Salme Kallinen, neuvotteleva virkamies
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Pohjois-Suomen Lasten Kaste - hankekokonaisuus  Neljä osakokonaisuutta: Lappi, Kainuu, Oulun eteläinen.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Kaste-ohjelman ulkoisen arvioinnin aikataulu ja arvioitavat asiat
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Hyvinvointia yhteistyöllä!
KASTE-OHJELMAN HANKKEET VUOSILLE
Hyvinvointikertomustyö kunnissa ja alueilla
Lihavuus laskuun Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
POHJOIS-SUOMEN LASTEN KASTE – HANKE
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Työikäisten kuntoutus
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Sote-uudistuksen toimeenpano
Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
Hyvät käytännöt pysyvään käyttöön Tavoitteet:
Innokylän hyödyntäminen STM:n toiminnassa Studia generalia: Innokylä - mikä, miksi, kenelle? Perjantaina klo Meritulli, Meritullinkatu 8,
Esityksen transkriptio:

neuvotteleva virkamies Kastetta maassa Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma (Kaste-ohjelma 2012-2015) Kristiina Poikajärvi neuvotteleva virkamies Sosiaali- ja terveysministeriö

Ennen Kaste-ohjelmaa Kansallinen terveydenhuollon kehittämishanke 2003 - 2007 Sosiaalialan kehittämishanke 2004 - 2007

Kaste-ohjelmalla uudistetaan sosiaali- ja terveyspolitiikkaa 1 (2) Kaste-ohjelma on pitkäkestoinen muutos-, modernisointi- ja innovaatioprosessi. Valtioneuvosto vahvistaa ohjelman joka neljäs vuosi. Uusi ohjelma vahvistettiin 2.2.2012 Ohjelma perustuu Sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionavustuksesta annettuun lakiin (STVAL 733/1992, 5 §).

2 (2) Kaste-ohjelma on laadittu valtion, kuntien ja järjestöjen yhteistyönä. Ohjelma pureutuu sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisten asiantuntijoiden ja kansalaisten esille nostamiin uudistustarpeisiin. Kaste-ohjelmassa yhdistyy kuntien vuorovaikutusohjaus, normiohjaus ja resurssiohjaus.

Miksi Kaste-ohjelmaa tarvitaan? Hyvinvointi- ja terveyseroja on kavennettava sosioekonomisten ryhmien väliset erot huono-osaisuus siirtyy sukupolvelta toiselle lasten turvattomuus mielenterveys- ja päihdeongelmat Rakenteet ja palvelut on järjestettävä asiakaslähtöisesti ja taloudellisesti kestävästi peruspalvelut eivät toimi riittävän hyvin kaikissa kunnissa, saatavuudessa ja laadussa puutteita perus- ja erityispalvelujen yhteistyön toimivuudessa parannettavaa tietoperusta ja sähköinen tiedonhallinta kaipaa vahvistamista henkilöstön pysyvyydessä ja riittävyydessä on parannettavaa

Kaste-ohjelman tavoitteena on, että I Hyvinvointi- ja terveyserot kaventuvat Riskiryhmien osallisuus, hyvinvointi ja terveys lisääntyvät Ehkäisevä työ ja varhainen tuki ovat vaikuttavia Lähisuhde- ja perheväkivalta on vähentynyt II Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteet ja palvelut on järjestetty asiakaslähtöisesti Asiakkaat luottavat palveluiden laatuun ja vaikuttavuuteen Johtamisella turvataan toimivat palvelut sekä osaava ja hyvinvoiva henkilöstö Palvelurakenteet ovat taloudellisesti kestävät ja toimivat

Kaste-ohjelman tavoitteet ja osaohjelmat

I) Parannetaan riskiryhmien mahdollisuutta osallisuuteen, hyvinvointiin ja terveyteen Edistetään pitkäaikaistyöttömien ja vaikeasti työllistyvien koulutus- ja työllistymismahdollisuuksia. Kehitetään mielenterveys- ja päihdepalveluja, joihin on helppo hakeutua. Lisätään osaamista lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemiseksi ja hoitamiseksi. Vähennetään pitkäaikaisasunnottomuutta.

II) Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluja uudistetaan Kehitetään lastensuojelun avohuoltoa ja perhehoitoa. Vahvistetaan lasten ja lapsiperheiden kotiin vietäviä palveluja. Tuodaan erityisosaamista lasten ja nuorten normaaleihin toimintaympäristöihin.

III) Ikäihmisten palveluiden rakennetta ja sisältöä uudistetaan Pitkäaikaisen laitoshoidon tarvetta vähennetään uudistamalla ympärivuorokautista hoitoa ja monipuolistamalla kotiin saatavia palveluja ja kuntoutusta. Edistetään kuntouttavaa toimintaa, ravitsemus- ja liikuntasuositusten käyttöä.

IV) Palvelurakennetta ja peruspalveluja uudistetaan Kehitetään uusia asiakaslähtöisiä, kustannusvaikuttavia hoito-, kuntoutus- ja palvelukokonaisuuksia. Otetaan käyttöön etäpalvelumalleja palvelujen saatavuuden varmistamiseksi (esim. pyörillä kulkevat palvelut, etäkonsultaatio ja nettipohjaiset palvelut)

V) Tieto ja tietojärjestelmät saatetaan asiakkaiden ja ammattilaisten tueksi Vahvistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien toimivuutta. Vahvistetaan sähköistä asiointia.

VI) Johtamisella tuetaan palvelurakenteen uudistamista ja työhyvinvointia. Henkilöstö mukaan toimintaprosessien parantamiseen. Tuetaan eri työkykyisiä osallistumaan työhön. Lisätään henkilöstön työhyvinvointia lisääviä toimia työpaikoilla

Kaste-ohjelma toimeenpannaan yhteistyöllä 1 (2) Neuvottelukunta, johtoryhmä ja viisi alueellista johtoryhmää Kunnat, kuntayhtymät, eri hallinnonalat, järjestöt, seurakunnat, yritykset, koulutus-, tutkimus- ja kehittämisyksiköt Suomen Kuntaliitto Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Työterveyslaitos Innokylä: toimivien käytäntöjen levittäminen (foorumeita ja verkkopohjaisia työvälineitä)

Rahaa uudistuksen tueksi Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden valtionavustukset noin 56 miljoonaa euroa vuosille 2012-2015. STM koordinoi yhteistyössä eri rahoittajatahojen kanssa muuta kunnille, kuntayhtymille, järjestöille ja yrityksille tarkoitettua sosiaali- ja terveydenhuollon hankerahoitusta. Muita rahoittajia muun muassa: VM, TEM, OKM,Tekes, Sitra, Kela, RAY ja ESR. Hankerahoituksen lisäksi eri toimijat käyttävät omia resurssejaan ohjelman linjausten mukaiseen uudistustyöhön.

Vuosina 2012-2014 kunnille myönnetty hankerahoitus

Hankerahoituksella uudistettu lasten, nuorten ja lapsiperheiden ehkäiseviä palveluja ja tehostettu varhaista tukea, esim. lastenpsykiatrista erityisosaamista on tuotu peruspalvelujen tueksi kouluihin, päivähoitoon ja äitiys- ja lastenneuvoloihin uudistettu aikuissosiaalityön toimintamalleja, edistetty kaikkein vaikeimmin syrjäytyneiden osallisuutta esim. tehostetuin asumispalveluin ja kuntoutumispolkuja avaamalla parannettu terveyskeskustyön prosessien toimivuutta tehostettu kroonisten kansansairauksien ehkäisyä ja varhaista hoitoa, madallettu mielenterveys- ja päihdepalvelujen saannin kynnystä, edistetty ikäihmisten ja vammaisten palvelujen rakenteellisia uudistuksia, edistetty ihmisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia palveluissa ja niiden kehittämisessä ja tuettu muutosjohtajuutta ja henkilöstön osallisuutta ja työhyvinvointia sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistuksessa.

Hankerahoituksen seuraava hakuaika Valtionavustusten hakuaika päättyy 30.9.2014. Hankeopas ja hakulomakkeet on päivitetty nettiin (stm.fi/kaste) Valtionavustuksia haettavana yhteensä ??? euroa. Hankkeiden kesto on kolme vuotta.

Kaste-ohjelman arviointi Arvioinnin tekijäksi on valittu KRMG arviointi tehdään 1.9.2014 - 29.2.2016 I väliraportti 31.3.2015 II väliraportti 31.8.2015 Loppuraportti helmikuussa 2016 Lisäksi väliaikatietoja havainnoista arviointiprosessin eri vaiheissa

Arvioitavat asiat: Ohjelmajohtaminen Kaste-ohjelman toimivuudesta kansallisen ohjauksen välineenä (vahvuudet ja heikkoudet) Kaste-ohjelma Kaste-ohjelman tavoitteenasettelun, sisällön, rakenteen ja toimeenpanon onnistuneisuus Kaste-ohjelman tavoitteiden saavuttaminen, tuotokset, tulokset ja vaikutukset Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden valtionavustuksen ja monilähteisen hankerahoituksen toimivuus Kaste-ohjelman tavoitteiden saavuttamisen edistämisessä.

TERVEEMPI POHJOISSUOMI - TERPS Kehitetty työvälineitä ja menetelmiä hyvinvointijohtamiseen Erinomainen ja tarpeellinen tässä ajassa Terveydenhuoltolaki ja Sote-järjestämislaki velvoittavat kuntia hyvinvointikertomuksen laatimiseen kerran valtuustokaudessa valtuustokäsittelyyn

KIITOKSET Kaikille aktiivisille kehittäjille, kokeilijoille ja kommentoijille