neuvotteleva virkamies Kastetta maassa Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma (Kaste-ohjelma 2012-2015) Kristiina Poikajärvi neuvotteleva virkamies Sosiaali- ja terveysministeriö
Ennen Kaste-ohjelmaa Kansallinen terveydenhuollon kehittämishanke 2003 - 2007 Sosiaalialan kehittämishanke 2004 - 2007
Kaste-ohjelmalla uudistetaan sosiaali- ja terveyspolitiikkaa 1 (2) Kaste-ohjelma on pitkäkestoinen muutos-, modernisointi- ja innovaatioprosessi. Valtioneuvosto vahvistaa ohjelman joka neljäs vuosi. Uusi ohjelma vahvistettiin 2.2.2012 Ohjelma perustuu Sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionavustuksesta annettuun lakiin (STVAL 733/1992, 5 §).
2 (2) Kaste-ohjelma on laadittu valtion, kuntien ja järjestöjen yhteistyönä. Ohjelma pureutuu sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisten asiantuntijoiden ja kansalaisten esille nostamiin uudistustarpeisiin. Kaste-ohjelmassa yhdistyy kuntien vuorovaikutusohjaus, normiohjaus ja resurssiohjaus.
Miksi Kaste-ohjelmaa tarvitaan? Hyvinvointi- ja terveyseroja on kavennettava sosioekonomisten ryhmien väliset erot huono-osaisuus siirtyy sukupolvelta toiselle lasten turvattomuus mielenterveys- ja päihdeongelmat Rakenteet ja palvelut on järjestettävä asiakaslähtöisesti ja taloudellisesti kestävästi peruspalvelut eivät toimi riittävän hyvin kaikissa kunnissa, saatavuudessa ja laadussa puutteita perus- ja erityispalvelujen yhteistyön toimivuudessa parannettavaa tietoperusta ja sähköinen tiedonhallinta kaipaa vahvistamista henkilöstön pysyvyydessä ja riittävyydessä on parannettavaa
Kaste-ohjelman tavoitteena on, että I Hyvinvointi- ja terveyserot kaventuvat Riskiryhmien osallisuus, hyvinvointi ja terveys lisääntyvät Ehkäisevä työ ja varhainen tuki ovat vaikuttavia Lähisuhde- ja perheväkivalta on vähentynyt II Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteet ja palvelut on järjestetty asiakaslähtöisesti Asiakkaat luottavat palveluiden laatuun ja vaikuttavuuteen Johtamisella turvataan toimivat palvelut sekä osaava ja hyvinvoiva henkilöstö Palvelurakenteet ovat taloudellisesti kestävät ja toimivat
Kaste-ohjelman tavoitteet ja osaohjelmat
I) Parannetaan riskiryhmien mahdollisuutta osallisuuteen, hyvinvointiin ja terveyteen Edistetään pitkäaikaistyöttömien ja vaikeasti työllistyvien koulutus- ja työllistymismahdollisuuksia. Kehitetään mielenterveys- ja päihdepalveluja, joihin on helppo hakeutua. Lisätään osaamista lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemiseksi ja hoitamiseksi. Vähennetään pitkäaikaisasunnottomuutta.
II) Lasten, nuorten ja lapsiperheiden palveluja uudistetaan Kehitetään lastensuojelun avohuoltoa ja perhehoitoa. Vahvistetaan lasten ja lapsiperheiden kotiin vietäviä palveluja. Tuodaan erityisosaamista lasten ja nuorten normaaleihin toimintaympäristöihin.
III) Ikäihmisten palveluiden rakennetta ja sisältöä uudistetaan Pitkäaikaisen laitoshoidon tarvetta vähennetään uudistamalla ympärivuorokautista hoitoa ja monipuolistamalla kotiin saatavia palveluja ja kuntoutusta. Edistetään kuntouttavaa toimintaa, ravitsemus- ja liikuntasuositusten käyttöä.
IV) Palvelurakennetta ja peruspalveluja uudistetaan Kehitetään uusia asiakaslähtöisiä, kustannusvaikuttavia hoito-, kuntoutus- ja palvelukokonaisuuksia. Otetaan käyttöön etäpalvelumalleja palvelujen saatavuuden varmistamiseksi (esim. pyörillä kulkevat palvelut, etäkonsultaatio ja nettipohjaiset palvelut)
V) Tieto ja tietojärjestelmät saatetaan asiakkaiden ja ammattilaisten tueksi Vahvistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien toimivuutta. Vahvistetaan sähköistä asiointia.
VI) Johtamisella tuetaan palvelurakenteen uudistamista ja työhyvinvointia. Henkilöstö mukaan toimintaprosessien parantamiseen. Tuetaan eri työkykyisiä osallistumaan työhön. Lisätään henkilöstön työhyvinvointia lisääviä toimia työpaikoilla
Kaste-ohjelma toimeenpannaan yhteistyöllä 1 (2) Neuvottelukunta, johtoryhmä ja viisi alueellista johtoryhmää Kunnat, kuntayhtymät, eri hallinnonalat, järjestöt, seurakunnat, yritykset, koulutus-, tutkimus- ja kehittämisyksiköt Suomen Kuntaliitto Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ja Työterveyslaitos Innokylä: toimivien käytäntöjen levittäminen (foorumeita ja verkkopohjaisia työvälineitä)
Rahaa uudistuksen tueksi Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden valtionavustukset noin 56 miljoonaa euroa vuosille 2012-2015. STM koordinoi yhteistyössä eri rahoittajatahojen kanssa muuta kunnille, kuntayhtymille, järjestöille ja yrityksille tarkoitettua sosiaali- ja terveydenhuollon hankerahoitusta. Muita rahoittajia muun muassa: VM, TEM, OKM,Tekes, Sitra, Kela, RAY ja ESR. Hankerahoituksen lisäksi eri toimijat käyttävät omia resurssejaan ohjelman linjausten mukaiseen uudistustyöhön.
Vuosina 2012-2014 kunnille myönnetty hankerahoitus
Hankerahoituksella uudistettu lasten, nuorten ja lapsiperheiden ehkäiseviä palveluja ja tehostettu varhaista tukea, esim. lastenpsykiatrista erityisosaamista on tuotu peruspalvelujen tueksi kouluihin, päivähoitoon ja äitiys- ja lastenneuvoloihin uudistettu aikuissosiaalityön toimintamalleja, edistetty kaikkein vaikeimmin syrjäytyneiden osallisuutta esim. tehostetuin asumispalveluin ja kuntoutumispolkuja avaamalla parannettu terveyskeskustyön prosessien toimivuutta tehostettu kroonisten kansansairauksien ehkäisyä ja varhaista hoitoa, madallettu mielenterveys- ja päihdepalvelujen saannin kynnystä, edistetty ikäihmisten ja vammaisten palvelujen rakenteellisia uudistuksia, edistetty ihmisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia palveluissa ja niiden kehittämisessä ja tuettu muutosjohtajuutta ja henkilöstön osallisuutta ja työhyvinvointia sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistuksessa.
Hankerahoituksen seuraava hakuaika Valtionavustusten hakuaika päättyy 30.9.2014. Hankeopas ja hakulomakkeet on päivitetty nettiin (stm.fi/kaste) Valtionavustuksia haettavana yhteensä ??? euroa. Hankkeiden kesto on kolme vuotta.
Kaste-ohjelman arviointi Arvioinnin tekijäksi on valittu KRMG arviointi tehdään 1.9.2014 - 29.2.2016 I väliraportti 31.3.2015 II väliraportti 31.8.2015 Loppuraportti helmikuussa 2016 Lisäksi väliaikatietoja havainnoista arviointiprosessin eri vaiheissa
Arvioitavat asiat: Ohjelmajohtaminen Kaste-ohjelman toimivuudesta kansallisen ohjauksen välineenä (vahvuudet ja heikkoudet) Kaste-ohjelma Kaste-ohjelman tavoitteenasettelun, sisällön, rakenteen ja toimeenpanon onnistuneisuus Kaste-ohjelman tavoitteiden saavuttaminen, tuotokset, tulokset ja vaikutukset Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden valtionavustuksen ja monilähteisen hankerahoituksen toimivuus Kaste-ohjelman tavoitteiden saavuttamisen edistämisessä.
TERVEEMPI POHJOISSUOMI - TERPS Kehitetty työvälineitä ja menetelmiä hyvinvointijohtamiseen Erinomainen ja tarpeellinen tässä ajassa Terveydenhuoltolaki ja Sote-järjestämislaki velvoittavat kuntia hyvinvointikertomuksen laatimiseen kerran valtuustokaudessa valtuustokäsittelyyn
KIITOKSET Kaikille aktiivisille kehittäjille, kokeilijoille ja kommentoijille