METATEKSTI, METADISKURSSI = tekstiä tekstistä (Minna-Riitta Luukka 1992 ja 1995) Tieteellisetkään tekstit eivät ole pelkkiä faktakokoelmia, vaan niissä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Advertisements

Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Osavuosikatsaus Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
©Tampereen kaupunki Tampereen kaupunki, tietohallinto Business with Public Information Oct 2, 2007, Tampere Tampereen kaupunki julkisen tiedon jakelijana.
INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Nokia 6630 puhelimen musiikkiominaisuudet
Taulukot Jukka Juslin © Jukka Juslin 2006.
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Esimerkkejä potilasohjeista
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Matematiikan oppiminen.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Palautetaidot ja opponointi
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
OPISKELIJAKUNNAN SISÄINEN JA ULKOINEN VIESTINTÄ Mediatekniikan seminaari Janne Isopahkala.
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Lännen Tehtaat Osavuosikatsaus
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
2. Markkinoiden käyttäytyminen
Palautetaidot ja opponointi
TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Luotettavaa tietoa KARELIA AMK, Kirjasto Sisältö o Miten tunnistat luotettavan tiedon? o Emme elä villissä lännessä - muista tekijänoikeudet!
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Lännen Tehtaat Vuosi Tulos/osake , euroa IFRS.
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
Seminaarityön rakenteesta
Kirjastot ja Google Ari Muhonen ylikirjastonhoitaja Teknillisen korkeakoulun kirjasto
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tekstien moniäänisyys
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Tieteellisen tekstin konventioita
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Kohti tehokkaampaa referointia ja argumentointia tutkimusraportoinnissa – AMK-opinnäytetöiden viittauskäytäntöjen empiiristä tarkastelua Dos., FT Ilpo.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Ohjeet Kandidaattiseminaariin integroitu kypsyysnäytesuorittaminen
Tieteellisen tekstin piirteitä
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Tieteellisen tekstin konventioita
JOHDANTO.
Tutkielman teko-ohjeet
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi
Tieteellinen kirjoittaminen
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Kansainväliset suhteet Uutistapahtumien seuraaminen
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Bibliometriikka ja tutkimuksen arviointi -seminaari
Tieteellinen editointi Hanna Karhu
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

METATEKSTI, METADISKURSSI = tekstiä tekstistä (Minna-Riitta Luukka 1992 ja 1995) Tieteellisetkään tekstit eivät ole pelkkiä faktakokoelmia, vaan niissä on lukijan työtä helpottavaa metatekstiä, tekstiä tekstistä. Metatekstin avulla strukturoidaan tekstiä tai tilannetta ohjataan tulkintoja pidetään yllä vuorovaikutusta kommentoidaan tekstin tuottamista. Esa Laihanen 2006

Minna-Riitta Luukka (1992, 1995) jakaa metatekstin eri tyypit kolmia seuraavasti: 1) TEKSTUAALINEN METATEKSTI 2) INTERPERSONAALINEN METATEKSTI 3) KONTEKSTUAALINEN METATEKSTI. Esa Laihanen 2006

1) TEKSTUAALINEN METATEKSTI Tehtävänä on tekstin rakenteen eksplisiittinen osoittaminen, tekstin kokonais- tai osarakenteen selventäminen, asiakokonaisuuksien rajojen osoittaminen. Ensimmäiseksi… Toiseksi … Kolmanneksi… Luvussa kuusi tarkastellaan… Kuten jo edellä todettiin… Esa Laihanen 2006

2) INTERPERSONAALINEN METATEKSTI Tehtävänä on kirjoittajan ja lukijan välisen sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpito tekstin tuottajan asenteiden ja näkökulman osoittaminen. Esa Laihanen 2006

Tämä saattaa aiheuttaa… Interpersonaalisessa metatekstissä kyse on siis tekstiin kirjoittuvista a) kanssakäymismerkityksistä ja b) asennemerkityksistä. a) vuorovaikutukselliset asenteet (persoonien käyttö, teksteihin rakentuvat kirjoittajan ja lukijan roolit)  Missä roolissa (esim. toimija, tietäjä, tekemisen velvoittaja) ja persoonassa (persoonavalinta: minän häivyttäminen vs. minän esilletuonti) kirjoittaja puhuu itsestään, tekemisistään ja tekstistään?  Mikä on lukijan rooli (esim. ohjeiden noudattaja, tiedon saaja)? b) sisällölliset asenteet (esim. varmuusaste, affektiiviset asenteet) Tämä saattaa aiheuttaa… Tärkeää on huomata… Mahdollisesti… Esa Laihanen 2006

3) KONTEKSTUAALINEN METATEKSTI Tehtävänä on tilanteen tai lukemisprosessin kommentointi ja ohjailu. Ks. kuva 9 sivulla 76. Taulukosta 3 nähdään, että… Ks. tarkemmin seuraava luku. Esa Laihanen 2006

Kirjallisuutta ja aiheesta enemmän Luukka, Minna-Riitta 1992: Akateemista metadiskurssia. Tieteellisten tekstien tekstuaalisia, interpersonaalisia ja kontekstuaalisia piirteitä. Korkeakoulujen kielikeskuksen julkaisuja n:o 46. Jyväskylä. Luukka, Minna-Riitta 1995: Puhuttua ja kirjoitettua tiedettä: funktionaalinen ja yhteisöllinen näkökulma tieteen kielen interpersonaalisiin piirteisiin. Väitöskirja. Jyväskylä Studies in Communication 4. Jyväskylä. Esa Laihanen 2006

Tehtäviä Tarkastele oman alasi tieteellistä artikkelia tai opinnäytettä tai omaa (tutkielma)tekstiäsi. Etsi erilaisia lukijaa ohjaavia metatekstijaksoja (esimerkkejä tekstuaalisesta, interpersonaalisesta ja kontekstuaalisesta metatekstistä). Mieti, mihin tutkielmatyyppisen tekstin osiin, kohtiin ja/tai tilanteisiin erityyppiset metatekstuaaliset jaksot sijoittuvat ja miten niitä käytetään. Esa Laihanen 2006