Marja-Liisa Manka, professori Tampereen yliopisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Advertisements

Asenne kohilleen- ja tuas jaksaa!
Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Hyvää työpäivää!.
HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
Nuoret puhtausalan kesätöissä
Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
© John Pihlaja Associates Inc Työnilo ja tuottavuus vanhustyössä 1 Tuottavuus ja työnilo vanhustyössä • Helsinki • Tampere.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
GRADUAIHEITA Työ- ja organisaatio-psykologia
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
YHTEISÖLLISYYDESTÄ TYÖHYVINVOINTIA
Terve mieli työssä Tuula Löf Työelämän teemapäivä
Lapselle hyvä päivä tänään
Työhyvinvointipääoma työuran jatkamisen edistäjänä
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Avaimia itsensä valmentamiseen
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Työhyvinvointikysely - Jyväskylän yliopisto Työhyvinvointikysely 2010 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta kysymysten ja osa-alueiden.
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Huolen puheeksiottaminen
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
Mitä työhyvinvointi on?
Työaika-autonomialla kohti työhyvinvointia
Lasten suojelu – jokaisen tehtävä AMK
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Mielenterveys s. 110 –
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Esimiesviestintä.
Valmentajana kehittyminen
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Yhdessä pohjoissuomalaisten parhaaksi
Ops seminaari Askola.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Työhyvinvointi työnantajan näkökulmasta A-klinikkasäätiön työsuojelun työkokous Hämeenlinna Kirsti Aalto.
Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto 1 Työnilo -Valittamisesta vaikuttamiseen -Pääasia – organisaation näkökulma -Päänasia – yhteisön ja yksilön.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Suomen Ensiapukoulutus
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Marja-Liisa Manka, professori Tampereen yliopisto Mitä yhteisöllisyys merkitsee työssä jatkajalle ja miten sitä voi kehittää? Marja-Liisa Manka, professori Tampereen yliopisto

Inhimillinen pääoma – tulevaisuuden arvonluoja Sosiaalinen pääoma = yhteisön kunto: johtaminen, yhteisöllisyys Psykologinen pääoma = ihmisen tai tiimin henkinen kunto: itseluottamus, toiveikkuus, optimismi, sitkeys + Rakennepääoma = työhyvinvoinnin johtaminen, organisaation toimivuus, oppimiskyky, työn hallinta

Työhyvinvoinnin lisäarvomalli(ROBERTSON & COOPER 2011) Organisaation tulokset Tuottavuus ja suorituskyky Matalat sairauspoissaolot Vähäinen vaihtuvuus Myönteinen työnantajakuva Asiakas/käyttäjä/potilastyytyväisyys Työpaikan avainmuuttujat: Voimavarat ja vuorovaikutus Vapaus ja valvonta Työelämän tasapaino/kuormittavuus Työn turvallisuus ja muutos - Työpaikan ihmissuhteet -Työolosuhteet Yksilön hyvinvointi Tuloksellisuus ja tyytyväisyys Moraali ja motivaatio Työyhteisötaidot Terveys Psykologinen hyvinvointi Merkityksellisyyden tunne Myönteiset tunteet Professori Marja-Liisa Manka, Tampereen yliopisto, Johtamiskorkeakoulu

Myönteisyys avaa mielen Hyvä terveys, onnellisuus positiivisesti poikkeava käyttäytyminen Rakentavat kestäviä henkilökohtaisia voima- varoja (sos. tuki, sitkeys, luovuus, taidot ja osaaminen) Uudet ajatukset, teot, suhteet Cohn, M., & Fredrickson, B. 2009a. Positive Emotions. In C. R. Snyder, & S. J. Lopez (Eds.), Oxford handbook of positive psychology: 13-24. Oxford; NewYork: Oxford University Press. Myönteiset tunteet Cohn & Fredrickson, 2009 Professori Marja-Liisa Manka, Tampereen yliopisto, Johtamiskorkeakoulu

Näkökulman vaihdos: ”Murinalaatikosta hyvän mielen laatikkoon” Herrasmannin päiväkoti, Lahti Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Mistä yhteisöllisyys syntyy? Johtaminen Esimieheeni voi luottaa Esimieheni kohtelee alaisiaan ystävällisesti ja huomaavaisesti Esimies kunnioittaa työntekijöiden oikeuksia Työyhteisö Pidämme toisemme ajan tasalla työasioissa Työyhteisön jäsenet toimivat yhdessä toteuttaakseen uusia ideoita Työyhteisön jäsenet ottavat työssään huomioon muiden esittämät parannusehdotukset päästäkseen parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen Asenteemme on 'toimimme yhdessä' Jokainen tuntee olevansa ymmärretty ja hyväksytty Oksanen 2009 Marja-Liisa Manka 6

Leademo – esimiesten tunneälyn kehittäminen kiinnitetään huomiota tutkittavien keskinäiseen puheensisältöön, äänenpainoihin, kasvonilmeisiin ja muuhun ei-sanalliseen viestintään. käyttäytyminen toista ihmistä kohtaan voi olla perussävyltään neutraali, positiivinen tai negatiivinen jos vuorovaikutus aloitetaan negatiivisella äänenpainolla tai sisällöllä, kääntyy koko keskustelu negatiiviseksi neutraalit asenteet, viestit ja eleet helpottavat kriittisissä tilanteissa keskustelua ja vuorovaikutusta neutraaliudesta tulee negatiivista, jos se on ainoa tapa. Suomalaiset ovat yhdistäneet neutraalisuuden järkevyyteen. pienikin negatiivinen ele tuhoaa vuorovaikutuksen erityisen voimakas on halveksunta, yhteyden luomisessa kiintymys Gottman ym. , SPAFF specific affect coding system) Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Tunnepyramidi Negatiiviset Positiiviset Halveksunta Kriittisyys, riidan haastaminen, puolustautuminen Dominointi Viha, suru, valitus, inho Jännitys Kiintymys Korkea tukeminen Huumori Kiinnostus, ilo Matala tukeminen Jännitys Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Gottman & Krokoff 1989; Gottman ym. 1996

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Leademo – esimiesten tunneälyä koskeva tutkimus yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa: 9 yritystä mukana, 50 esimiestä, keskustelu esimies/alainen havainnoitiin Oppimistehtävät: omiin kartoituksiin, keskusteluvideoihin ja niiden tulkintaan liittyvät tehtävät, pysyvät tehtävät (tunteiden kirjaaminen, mindfulness, kehittymissuunitelma) sekä viikoittaiset tehtävät omassa työyhteisössä sekä itse sosiaalisen ja psykologisen pääoman lisäämiseksi Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Ravaja ym. 2013

Myönteisyys mahdollistaa kontaktin neutraalius yleisintä - silloin ei synny kontaktia ja dialogin mahdollisuutta esimiehen yksikön arvioitu ilmapiiri yhteydessä esimiehen tunneosaamiseen tunneäly ja vähäisempi stressi kytkeytyvät yhteen Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Esimiehen keinoja Reilu työn organisointi eli esimies on oikeudenmukainen ja ottaa työntekijät mukaan päätöksentekoon. Esimerkillisyys ja luotettavuus. Hän toteuttaa elämässään eettisiä arvoja ja on johdonmukainen ja läpinäkyvä päätöksenteossaan. Psykologinen ja emotionaalinen tuki ja tunneälykkyys. Esimies toimii valmentajana ja antaa tarvittaessa palautetta, niin myönteistä kuin rakentavaakin. Hänen puoleensa voi kääntyä pahan paikan tullen, koska hän kuuntelee ja on henkisesti läsnä. Työntekijöistä huolehtiminen, heidän psyykkisen ja fyysisen kuormittuneisuutensa seuraaminen ja tarvittaessa siihen tarttuminen. Valtuuttaminen sekä innostaminen tavoitteiden saavuttamiseen, luovaan ajatteluun ja omien ajattelutapojen kyseenalaistamiseen. Esimies inspiroi älyllisesti. Optimismin johtaminen. Esimies huolehtii työpaikkansa myönteisestä ilmapiiristä.

Professori Marja-Liisa Manka Työyhteisön keinoja positiivinen vuorovaikutus: ystävällisyys, kiitollisuus, hyvien uutisten jakaminen, tähtihetket – minkälaisia puhetta teidän työpaikallanne liikkuu? palautteen antaminen ja toisilta oppiminen älylliset lähestymistavat: mietimme hyviä asioita, nautiskelemme, vahvistamme optimismia – mikä meillä lisäisi työniloa? opettelemme tuntemaan toisemme: erilaisuus on rikkaus harjoittelemme puheeksi ottamista vaikeissa tilanteissa, syyllistämättä ja ratkaisuja hakien Professori Marja-Liisa Manka 12

Työntekijän keinoja perustyön tekeminen reiluus ja kohteliaisuus, tervehtiminen aktiivinen auttaminen, kiinnostuminen toisen työstä työpaikan viihtyvyydestä ja resurssien järkevästä käytöstä huolehtiminen yhteistyö työkavereiden ja esimiesten kanssa: kysytään, jos ei tiedetä ja pyydetään palautetta, jos se on unohtunut. mielipiteen ilmaisu asioiden eteenpäin viemiseksi aktiivinen osallistuminen työpaikan kehittämistyöhön myönteisen ilmapiirin edistäminen –en puhu selän takana

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Psykologinen pääoma Itseluottamus Toiveikkuus Optimismi Sitkeys on yhteydessä parempaan suoriutumiseen työssä, työtyytyväisyyteen ja sitoutumiseen. vaikuttaa siihenkin, miten työyhteisön tukea pystytään hyödyntämään on opittavissa Luthans, Norman, Avolio & Avey 2008, Lyubomirsky 2007 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Mistä se syntyy? Itseluottamus: ihmisellä on tarvittava itseluottamus omista kyvyistä onnistua haasteellisten tehtävien suorittamisesta = hallinnan tunne Toiveikkuus: on halua kulkea tavoitteita kohti (”tahtovoima”) ja tarvittaessa löytää vaihtoehtoisia polkuja niiden saavuttamiseen (”keinovoima”) Realistinen optimismi: ihminen näkee asioiden myönteiset puolet Sitkeys: kohdattaessa ongelmia ja esteitä, ne eivät lannista, vaan ihminen kestää ne ja aloittaa alusta. Kaisa 95-v. Luthans, Norman, Avolio & Avey 2008 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto 15

Viisi keinoa henkilökohtaiseen hyvinvointiin Pidä yhteyttä: tärkeisiin ihmisiisi ja anna heille aikaa. Ole aktiivinen: kävele, juokse, pelaa, sovita treeni kuntotasoosi, niin nautit siitä. Pidä silmäsi avoinna: kiinnitä huomio epätavalliseen, kauneuteen, nauti hetkestä ja reflektoi kokemuksiasi. Opi joka päivä: kokeile uutta, ota uusi vastuu työssäsi ja haaste, josta nautit. Korjaa pyörä. Ole antelias: tee jotakin hauskaa ystävällesi ja ventovieraalle, kiitä, hymyile, katso ulos. Ake, J. & Thompson, S. 2010 Ake, J. & Thompson, S. 2010. Five Ways to Wellbeing New applications, new ways of thinking. the National Mental Health Development Unit (NMHDU) and the NHS Confederation. London. Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Jospa käyttäisin 15 minuuttia päivässä oman työhyvinvointini kehittämiseen? Jakaisimme työkavereiden kanssa kunkin viikon kohokohdan eli tähtihetken. Kutsuisin työkaverit koolle. Jumppaisin. Pidettäisiin ryhmäkehutuskeskustelu tiimin kesken. Pysähtyisin hetkeksi, ja listaisin omaa hyvinvointia edistäviä ja uhkaavia asioita. Pitäisin itsekseni ”märehtimisvartin”, jonka aikana kirjaisin ylös minua huolestuttavia asioita. Kun asiat saa siirrettyä pään sisältä paperille, niihin voi suhtautua neutraalimmin ja miettiä järkevästi, mitä niille voi tehdä. Miettiä ja listata, mitä kaikkea hyvää elämässäni on. Tai missä asioissa olen onnistunut. Voisi pohtia, millaisia esteitä omien tavoitteideni saavuttamiselle on, ja kuinka hankala ne olisi ylittää. Ja mistä voi saada tukea? Etsisin kannustavia sananlaskuja vaikka netistä ja valitsisin itselleni minua voimaannuttavan mietelauseen. Voisi miettiä, ketkä ovat minun sankareitani, keitä ihailen? Mitä heidän elämäntarinoistaan voisi oppia? Millä konsteilla he ovat pärjänneet? Voisi pyytää työhön kehittämisideoita esim. naapuriosastolta tai kaukaisemmalta työkaverilta. Miettisi omia mokiaan armollisesti ja opettelisi jopa nauramaan itselleen. Ryhmätyöskentely JAMIT-hankkeen koulutuksessa Seinäjoella 10.12.12 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Yhteenveto Voimavaralähtöinen työhyvinvointimalli – huomio työn ja yksilön voimavaroihin ja niiden lisäämiseen etukäteen, ei vain siihen, mikä on huonosti. Opitusta avuttomuudesta opittuun avuliaisuuteen. Hyvä johtaminen antaa perustan, erityishuomiota tunnetaitoihin Yhteisöllisyyden lisääminen – jokainen on vastuussa Jokaisen työn arvostus ja sananvalta Oma aktiivisuus – psykologisen pääoman kasvattaminen

Lisätietoa ja materiaaleja: www.uta.fi/jkk/synergos www.docendum.fi