Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto"— Esityksen transkriptio:

1 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Yhteisöllisyys – palkitseva osallistuminen – iloa yhteistyöhön Miksi katse yhteisöllisyyteen? Alaistaidoista työyhteisötaitoihin Arjen teot yhteisöllisyyden rakentajina Työnilonjulistus 2013 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

2 Valittajien kuoro – suomalainen innovaatio
”Miksi tietokoneeni on niin kovin hidas / Ja hiuksetkin on tänään miten sattuu. / Haluan rahani takaisin. / Olen NIIN väsynyt./ Minulla on ikävä esimies./ Minulla on mahdoton alainen.” 500 valitusta uusimmalla kuorolla Brasiliassa Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

3 Suomi kolmantena kilpailukyvyssä
Suomi on säilyttänyt paikkansa kolmannella sijalla Maailman talousfoorumin (WEF) vuotuisessa kilpailukykyvertailussa. Koko kolmen kärki pysyi samana kuin viime vuonna. Suomen edellä ovat Sveitsi ja Singapore. Löytyy myös s. 36 Tampereen yliopisto, Johtamiskorkeakoulu, työhyvinvointi

4 Millä menestymme huomenna?
aineettomat tuotannontekijät (Human Capital, Intellectual Capital) muodostavat suuremman osan organisaation tulevaisuuden arvosta kuin aineelliset tekijät – jopa % näitä on vaikea kopioida, sillä ne ovat piileviä, sitoutuneita organisaation historiaan, kulttuuriin ja työnteon prosesseihin sekä ihmisten asenteisiin emme siis tarvitse vain ahkeria, älykkäitä ja terveitä, vaan innostuneita, sitoutuneita ja oppimishaluisia työntekijöitä Edvinsson, L. & Malone, M. 1997, Corrado, C.A., Hulten C.R. & Sichel D.E. 2005, Hamel G. & Breen, B. 2007, Luthans F.& Youssef C.M 2004 Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

5 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Inhimillinen pääoma Sosiaalinen pääoma = yhteisön kunto: johtaminen, yhteisöllisyys Psykologinen pääoma = työntekijän henkinen kunto + Rakennepääoma = organisaation toimivuus ja oppimiskyky, työn hallinta Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

6 Myönteisyys avaa mielen
Hyvä terveys, onnellisuus positiivisesti poikkeava käyttäytyminen Rakentavat kestäviä henkilökohtaisia voima- varoja (sos. tuki, sitkeys, luovuus, taidot ja osaaminen) Uudet ajatukset, teot, suhteet Cohn, M., & Fredrickson, B. 2009a. Positive Emotions. In C. R. Snyder, & S. J. Lopez (Eds.), Oxford handbook of positive psychology: Oxford; NewYork: Oxford University Press. Myönteiset tunteet Cohn & Fredrickson, 2009 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

7 Professori Marja-Liisa Manka, Tampereen yliopisto, Johtamiskorkeakoulu
Työntekijä – ja asiakaskokemusten väliset yhteydet yritysten välisessä palveluliiketoiminnassa - Kohti positiivisesti poikkeavia tuloksia Mukana maailmanlaajuisen energia- ja laivayhtiön 38 maan huoltoyksikköä, 2403 työntekijää ja 2357 asiakasta. Asiakasvastuupäälliköiden kokemukset työilmapiiristä vaikuttivat asiakkaiden kokemuksiin palvelun laadusta – asiakaspalvelu puhelimen välityksellä Huoltoinsinöörien henkilökohtainen innostus ja sitoutuminen ennakoi asiakkaan laatukokemusta – yhteys kasvokkain M. Fischer 2012, Professori Marja-Liisa Manka, Tampereen yliopisto, Johtamiskorkeakoulu

8 Mihin kiinnitämme huomiomme, se kasvaa
tarkkaavaisuus valitsee miljoonien tapahtumien joukosta merkitykselliset palaset huomion kiinnittäminen riippuu aikaisemmista kokemuksista, koulutuksesta, omista asenteista (esim. myönteisyys-kielteisyys) tietoisuuden kontrolloiminen tärkeätä: mihin kohdistamme psyykkisen energiamme? mitä uskomme itsestä ja mahdollisuuksistamme saavuttaa tavoitteita? ulkoisten puitteiden huomaaminen- mihin voimme vaikuttaa ja mihin emme? Csikszentmihalyi, M Flow : elämän virta : tutkimuksia onnesta, siitä kun kaikki sujuu. Tallinna: Tallinna Raamatutrykikoda. Csikszentmihalyi, M

9 Näkökulman vaihdos tarpeen
Voimavaralähtöinen työhyvinvointimalli – huomio työn ja yksilön voimavaroihin ja niiden lisäämiseen, ei vain siihen, mikä on huonosti. ”Opitusta avuttomuudesta opittuun avuliaisuuteen.” M. Seligman Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

10 Näkökulman vaihdos: ”Murinalaatikosta hyvän mielen laatikkoon”
Herrasmannin päiväkoti, Lahti Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

11 Manka 1999, 2006, 2011 Marja-Liisa Manka

12 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Ei ole vielä liian myöhäistä Pekka Jylhä: | It is not too late, 2009, Stuffed hare, light Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

13 Vuorovaikutteinen johtajuus eri sukupolvien työssä jatkamisen keinona
Tavoitteena oli selvittää työssä jatkamista ja työhyvinvointia tukevia johtamiskäytäntöjä eri sukupolviin kuuluvilla esimiehillä ja työntekijöillä. Hankkeeseen osallistui Lapin sairaanhoitopiirin lisäksi laitoshoidon yksikkö Tampereelta sekä putkialan yritys Turusta. Kyselyyn vastanneita oli yhteensä 342 henkilöä ja haastat-teluihin osallistui kaikkiaan 55 henkilöä. Lisäksi järjestettiin työpajoja. Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto 13 13

14 Nykyisessä työpaikassa jatkamaan kannustavat tekijät
Vuorovaikutteinen johtajuus eri sukupolvien työssä jatkamisen keinona –tutkimus Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

15 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Yhteenvetoa Nuorilla alle 30 -vuotiailla korostui tukea antavan esimiestyön merkitys: työn tekemiseen sai enemmän resursseja oman asiantuntemuksen ollessa vähäisempää. Keski-ikäiset korostivat yhteisen keskustelun merkitystä ja vaikutusmahdollisuuksien saamista työhön -mahdollisuudet oman työn kehittämiseen. Erityisesti yli 40-vuotiaillla kehittymismahdollisuudet työssä sekä työroolin selkeys olivat yhteydessä työssä jatkamiseen. Yli 50-vuotiaat korostivat arvostavaa esimiestyötä, jossa tehty työ huomioitiin. Lisäksi muokkaamalla työtehtäviä ja mahdollistamalla asiantuntemuksen hyödyntäminen laaja-alaisesti synnytetään arvostusta. Työyhteisön toimivuus ja yhteisöllisyys kannustavat työssä jatkamiseen. Työntekijät unelmoivat tavallisesta johtajuudesta. Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

16 Yhteisöllisyys vaikuttaa terveyteen
työyhteisön vähäiseen sosiaaliseen pääomaan liittyi 1,3-kertainen sairastumisen riski, myös % korkeampi masennuksen ilmenemisen riski vähäiseen yksilön sosiaaliseen pääomaan liittyi 1,8 -kertainen sairastumisriski . vastavuoroisuus, luottamus, yhteisölliset arvot ja normit, aktiivinen toiminta yhteiseksi hyväksi Johtaminen Työyhteisö + Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto 16 Oksanen 2009

17 Sosiaalisen pääoman mittari (Oksanen 2009)
Pidämme toisemme ajan tasalla työasioissa Työyhteisön jäsenet toimivat yhdessä toteuttaakseen uusia ideoita Työyhteisön jäsenet ottavat työssään huomioon muiden esittämät parannusehdotukset päästäkseen parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen Asenteemme on 'toimimme yhdessä' Jokainen tuntee olevansa ymmärretty ja hyväksytty Esimieheeni voi luottaa Esimieheni kohtelee alaisiaan ystävällisesti ja huomaavaisesti Esimies kunnioittaa työntekijöiden oikeuksia Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

18 LeadEmo – esimiesten tunneälyosaamisen tutkiminen ja kehittäminen Aalto Yliopisto & Tampereen yliopisto Tutkimuskysymykset: Mikä osuus tunteilla ja tunneosaamisella on hyväksi ja menestyksekkäästi koetussa esimiestyössä? Miten voidaan tehokkaimmin löytää kunkin esimiehen kehittämiskohteet tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittämisessä? Tutkimuskohteina mm.: esimiesten vuorovaikutustilanteita yrityksissä, aidossa ympäristössä, laboratoriossa esimiesten vasteita standardoituihin emotionaalisiin ärsykkeisiin tunne- ja johtamisosaaminen sekä hyvinvointi ja tuloksellisuus oppimisympäristön rakentaminen tunnetaitojen kehittämiseksi

19 Leademo: Keskustelun aikainen tunneilmaisu
9 yritystä mukana 50 esimiestä Keskustelu esimies/alainen havainnoitiin Neutraalius yleisintä - ei synny kontaktia ja dialogin mahdollisuutta Harjoitellaan ja lisätään tietoisesti myönteisiä tunteita kirjaamalla niitä ylös Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

20 Tarvitaan luottamusta
Aikomukset Rakenteet Ovatko tarkoitus- perät myönteisiä? Oma vai yhteinen etu? Osaaminen Sanansa pitäminen Mahdollisuus tietojen vaihtoon? Avoimuus Ollaanko luotettavia sen suhteen, mitä on sovittu? Onko kykyä, tietoa ja osaamista hoitaa oma osuutensa? Annetaanko oleellista tietoa? Salaillaanko? Harisalo 2006; Nahapiet & Goshal 1998 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

21 Vuorovaikutteinen johtaminen synnyttää työyhteisötaitoja
Luottamus esimieheen Oikeudenmukaisuus Työyhteisötaidot tunnollisuus reiluus epäitsekkyys kohteliaisuus Vuorovaikutteinen esimies-alaissuhde (LMX) Valtauttaminen mielekkyys osaaminen päätöksenteon mahdollisuus vaikuttamisen mahdollisuus (Wat & Shaffer 2005) Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto 21 21

22 Professori Marja-Liisa Manka
Hyvän johtamisen huoneentaulu Huolehdi, että työntekijöiden on turvallista hoitaa perustehtäväänsä. Anna sananvaltaa. Ole myönteinen ja avoin. Innosta ja kannusta kiitoksella, kehulla ja palautteella. Ole läsnä ja pyydä myös itsellesi palautetta. Ole oikeudenmukainen ja suoraselkäinen, tee päätöksiä. Tartu jämäkästi ja ratkaisukeskeisesti ongelmiin. Kehitä esimiestaitoasi. Kysy työntekijöiltä, mikä lisäisi työhyvinvointia ja toimikaa yhdessä ehdotusten perusteella. Huolehdi omasta hyvinvoinnistasi ja palautumisesta. Muista, hyvään johtamiseen tarvitaan aktiivisia työntekijöitä. Et selviä yksin. Manka & Bordi 2013 Professori Marja-Liisa Manka

23 Työntekijän vastuut – työpäivästä nauttiminen sallittu
perustehtävän tekeminen ja omasta osaamisesta huolehtiminen reiluus ja kohteliaisuus, tervehtiminen, kiittäminen, mutta myös anteeksipyytäminen aktiivinen auttaminen, kiinnostuminen toisen työstä, arvostaminen työpaikan viihtyvyydestä ja resurssien järkevästä käytöstä huolehtiminen yhteistyö työkavereiden ja esimiesten kanssa: kysytään, jos ei tiedetä palautteen antaminen, ja myös pyytäminen, jos se on unohtunut. mielipiteen ilmaisu asioiden eteenpäin viemiseksi aktiivinen osallistuminen työpaikan kehittämistyöhön myönteisen ilmapiirin edistäminen – en puhu selän takana Baron 1998, Keskinen S Manka 2007 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto 23

24 Työyhteisön keinoja yhteisöllisyyden edistämiseksi
positiivinen vuorovaikutus ystävällisyys, kiitollisuus, hyvien uutisten jakaminen, ”tähtihetket” työyhteisötaitojen opetteleminen avoimuus, reiluus, auttaminen ja aktiivisuus, palautteellisuus jokaisen työn arvostus älylliset lähestymistavat hyvien asioiden miettiminen, reflektointi porukalla: mikä meillä on hyvin ja missä on kehittämisen varaa? yhteisten “pelisääntöjen” tekeminen Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

25 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Positiivinen palaute Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

26 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Ohjeita lastentarhasta Osaa sanoa huomenta, kiitos ja näkemiin Jaa kaikki Kaikkien kanssa pitää leikkiä. Pelaa reilua peliä Pane tavarat takaisin sinne mistä ne otit Siivoa omat sotkusi Pyydä anteeksi, kun loukkaat jotakuta Jokaisella on oma nimi Pese kätesi, ennen kuin alat syödä Vedä vessa Pulla ja maito tekee välillä hyvää Elä tasapainoista elämää Opi jotain, piirrä, maalaa, laula, tanssi, leiki, tee työtä vähän joka päivä. Kun lähdet ulos maailmaan, varo liikennettä, pidä toista kädestä ja pysyttele yhdessä muiden kanssa. Tajua ihme Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Vrt. Fulghum R.

27 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Kohtaa omat mörkösi! R. Harris Onnellisuusansa Kuva Tunturisusi.com Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

28 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Ongelmiakin on – syitä? tavoitteiden ja tehtäväkuvien epäselvyys johtamistapa ja työntekijöiden vähäinen vaikutusmahdollisuus viestinnän puute erilaiset toimintatavat, kirjoittamattomat säännöt ikä- ja sukupolvierot kiire, kuormittuneisuus kateus, kilpailu, uhka töiden jatkumisesta työyhteisössä on huono työilmapiiri, klikkejä, kuppikuntia ja syntipukki-ilmiöitä Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

29 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Pekka Jylhä Syntipukki 2005 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

30 Tapoja selvitä ongelmatilanteessa
tarkkaavaisuuden muuttamisella, esimerkiksi suuntaamalla huomio pois kuormittavasta tekijästä, lähtemällä lenkille merkityssisältöjen muuttamisella, jota voi olla todellisuuden kieltäminen tai vain positiivisten puolten näkeminen; tilanne pyritään tulkitsemaan jollakin uudella tavalla ongelman ratkaisemisella; nostetaan ”kissa pöydälle” ja pyritään uutta tietoa hankkimalla ratkaisemaan ongelmatilanne tai haetaan tukea Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

31 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Puheeksiottaminen Ongelmakeskeisyys: Miksi ihmeessä sinä taas unohdit lupauksesi? miksi suuntaa menneisyyteen ja etsii syyllisiä ja virheitä, panee tilanteen jumiin Ratkaisukeskeisyys: Voisinko jotenkin auttaa sinua hoitamaan asian siten kuin sovimme? miten haluaisin asioiden olevan, toivomukset ja ehdotukset lähtevät hakemaan voimavaroja Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

32 On oltava itse kunnossa…
itsetuntemuksen lisääminen, itsearviointi, ”peiliin katsominen”, harjoitteleminen ”Kuulluksi tuleminen ja oman näkemyksen esittäminen antaa asioihin hallinnan tunteen” myönteisten asioiden tunnistaminen, voimaantuminen – kirjaa ylös ilonaiheita stressin tunnistaminen – kiireisenä pinna kiristyy terveellinen elämäntapa (liikunta ja ruokavalio) palautuminen ja rentoutuminen (riittävä uni, huvittelu, rentoutuminen esim. meditaatio) keho vaikuttaa tulkintaan – rentous ja positiivisuus Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto 32

33 Henkilökohtainen työhyvinvointi
Ahdistus ”Minulta vaaditaan liikaa” ”Yöuni pätkii” Innostus ”Ihania haasteita” + Virittyminen työn imu stressi Mielipaha - Mielihyvä + työuupumus työssä viihtyminen - Masennus ”Minusta ei ole mihinkään” ”En jaksa lähteä työhön.” Mukavuus ”Ihan kivaa!” ”Olisiko jo aika saada uutta?” Warr 1990, Hakanen 2004, Manka 2007 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

34 Stressin kehittyminen
VAIKUTTAVUUS Ylikuor- mitusraja Hälyttävät esioireet : Fysiologiset Uni- häiriöt Krooninen väsymys Tilapäinen väsymys Positiivinen stressi Hienoa työskennellä Olen kestävyy- teni rajoilla Mikään ei riitä Vaatimukset kasvavat Alentunut itsetunto Kukaan ei välitä Kyynisyys Uupuminen En kelpaa Työkyvyt- tömyys Olen lopussa Energian rapautuminen AIKA Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

35 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Psykologinen pääoma Itseluottamus Toiveikkuus Optimismi Sitkeys on yhteydessä parempaan suoriutumiseen työssä, työtyytyväisyyteen ja sitoutumiseen. vaikuttaa siihenkin, miten työyhteisön tukea pystytään hyödyntämään on opittavissa Luthans, Norman, Avolio & Avey 2008, Lyubomirsky 2007 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

36 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Mistä se syntyy? Luthans, Norman, Avolio & Avey 2008 Itseluottamus: ihmisellä on tarvittava itseluottamus omista kyvyistä onnistua haasteellisten tehtävien suorittamisesta = hallinnan tunne Toiveikkuus: on halua kulkea tavoitteita kohti (”tahtovoima”) ja tarvittaessa löytää vaihtoehtoisia polkuja niiden saavuttamiseen (”keinovoima”) Realistinen optimismi: ihminen näkee asioiden myönteiset puolet Sitkeys: kohdattaessa ongelmia ja esteitä, ne eivät lannista, vaan ihminen kestää ne ja aloittaa alusta. Kaisa 95-v.. Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto 36 36

37 Nähdäkseen on pysähdyttävä
Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

38 Avarra ja rakenna –hypoteesin testaaminen työssäolevilla (N=139)
päivittäisten myönteisten tunteiden kokeminen lisää henkilökohtaisia voimavaroja It-alan yritys, alku- ja lopputestaukset puolet tutkituista harrasti rakastavan ystävällisyyden meditaatiota (LKM) päivittäin, tähän annettiin alussa opetusta kuusi X 60 min. se sisälsi ryhmämeditaatiota, edellisen viikon kehityksen seuraamista ja miten siirtää meditaatio arkeen ohjeistettiin tekemään harjoituksia vähintään 5 päivänä viikossa päivittäinen raportointi 9 viikon ajan, jossa osallistujat kertoivat tunteistaan ja edellispäivän meditaatiostaan koeryhmä ja kontrolliryhmä, joiden tiedollisia, sosiaalisia, psykologisia ja fysiologisia voimavaroja seurattiin Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

39 Tulokset- elämäntyytyväisyys kasvoi
Päivittäin seurattiin positiivisia emootioita: huvittuneisuus, kunnioitus, tyytyväisyys, ilo, kiitollisuus, toiveikkuus, kiinnostuneisuus, rakkaus ja ylpeys + Muutos myönteisissä emootioissa Muutos resursseissa Muutos elämän- tyytyväisyydessä -tavoitteellisuus -menneisyyteen myönteisesti suhtautuminen -nykyhetkeen myönteisesti -myönteinen ajattelutapa -kasvuhalu -itsenäisyys -mindfulness + -tavoitteiden asettamisen kyky + -tulevaisuudesta nauttiminen + -elämänhallinta + -itseluottamus + elämän tarkoituksellisuus + saatu sosiaalinen tuki + sairauden oireet - Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

40 Palautuminen edistää hyvinvointia
On tärkeää, että vapaa-ajalla kykenee psykologisesti irrottautumaan työstä eli unohtamaan työn henkisesti, sillä se edistää tehokkaasti palautumista. Irrottautuminen on vaikeinta työntekijöillä, jotka ovat ylisitoutuneita työhönsä (ns. työholistit) ja tuntevat pakonomaista tarvetta tehdä työtä. Irrottautuminen on tärkeää kuitenkin myös silloin, kun työnteko on mukavaa, sillä se takaa, että nautimme työstämme jatkossakin. Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

41 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Luonto rauhoittaa 4-7 min. –syke hidastuu ja lihasjännitys laukeaa 20 min. -negatiiviset tunteet vähenevät 40 min. – tarkkaavaisuus kasvaa 2,5 tuntia – immuunivaste ja vastustuskyky lisääntyvät tee mielipaikkaresepti Korpela 2009, (toim.) Kinnunen & Mauno; Barton J. & Pretty j. 2010 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

42 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Työnilonjulistus 2013 Kenenkään etu ei ole, että vajoamme toivottomuuteen ja valittamisen kierteeseen. Myönteiset tunteet auttavat näkemään kokonaisuuksia. Ilo tarttuu asiakkaisiinkin – jopa puhelimitse. Aloittakaamme siis työhyvinvointitalkoot näkökulman vaihdoksesta. Ensiavuksi sallittakoon valittajien kuoron perustaminen, jonka avulla etsimme esille työhyvinvoinnin esteet ja ryhdymme sen jälkeen tositoimiin. Toimivat työnteon tavat muodostavat työrauhan perustan. Nähkäämme jokaisessa jotakin hyvää. Kysytään toiselta, miten hän haluaa itseään kohdeltavan. Tarvitsemme harvennushakkuuta omassa päässämme kirkastaaksemme ajatuksiamme ja ollaksemme läsnä. Umpikujakin saattaa olla hyvä matkaan lähettäjä. Tavallinen ihminen tuo valon pimeyteen, siis jokainen meistä! Tampere Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto 42

43 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto
Manka, M-L & Hakala, L Henkilöstö-tunnusluvut johtamisen tukena. Tukea tuottavuuden ja työyhteisön hyvinvoinnin kehittämiseen. Tampereen yliopisto, STM, Esr & Kuntoutussäätiö Manka M-L & Mäenpää M Tulevai-suuden osaajaksi. Tulosta osaamis-tarpeiden tunnistamisella. Tampereen yliopisto, STM, Esr & Kuntoutussäätiö. Manka M-L., Hakala L., Nuutinen S. & Harju R Työn iloa ja imua – työhyvinvoinnin ratkaisuja pientyöpaikoille. Tampereen yliopisto, STM, Esr & Kuntoutussäätiö. Manka M-L., Keskinen A., Siekkinen P.& Nuutinen S Työyhteisötarinoita – ongelmista ratkaisukeskeiseen kehittämiseen. Manka M-L Tiikerinloikka työniloon ja menestykseen Talentum Manka M-L Työrauhan julistus – miten olla ihmisiksi alaisena ja esimiehenä. Kirjapaja Manka,M-L., Kaikkonen,M-L. & Nuutinen, S Hyvinvointia työyhteisöön. Eväitä kehittämistyön avuksi. Tutkimus- ja koulutuskeskus Synergos & Esr. Lisätietoa Työnilo –kirja E9DKBJJ7 alennus 20 % Puh tai Manka M-L. & Larjovuori R-L Yhteisöllisyydellä menestykseen. Opas työpaikan sosiaalisen pääoman kehittämiseen. Tampereen yliopisto, STM, Esr & Kuntoutussäätiö. Nuutinen S. , Heikkilä-Tammi K., Manka M-L. & Bordi L Vuorovaikutteinen johtajuus työuran jatkamisen keinona. Tampereen yliopisto & TSR. Manka M-L& Bordi L Perusasioista pieniin ihmeisiin – kuntajohtamisen kuva. KAKS & Tampereen yliopisto. Manka M-L. , Heikkilä-Tammi K. & Vauhkonen A TYÖHYVINVOINTI JA TULOKSELLISUUS. Henkilöstön arvoa kuvaavat tunnusluvut johtamisen tukena kunnissa. Tampereen yliopisto, Tekes, KT ja Keva. Manka M-L 2011 Työnilo. WsoyPro. . Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto


Lataa ppt "Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google