OSA I ORGANISAATION TIEDON HALLINTA (INFORMATION MANAGEMENT)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Kauppa tuottavuuden ja talouskasvun lähteenä
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Vaativuusryhmittely Työperhemalli asiantuntijaorganisaatiolle Ulla-Riitta Parikka (Umalli09)
TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
Projektin budjettien ylitykset
WLAN Tekijät: Petri Koskinen Miika Kulla Veli-Pekka Koskinen.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Kustannuslaskennan ja hinnoittelun
PK-kehittämispalvelut
Tietohallintomalli käytännössä – ICT-johtamisesta kilpailuetua
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
TIETOVERKOISSA TOIMIVA KIRKKO Ajankohtaista kirkon tietohallinnosta Kirkon hallintovirkamiehet ry Seinäjoki Aimo Karjalainen tietohallintojohtaja.
Copyright © Tekes Cleantech-yritykset ”Viisi tähteä”
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Tietokanta.
Yrityksen toimintojen kartoitus Toimintavaihtoehtojen selvittäminen
Pupesoft myyntireskontra
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
Valvoja: Prof. Riku Jäntti Ohjaaja: FM, MBA Tapio Heinäaro
Metropolian tietoturvapolitiikka Tai miltä se voisi näyttää.
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Kuusamon kunnan tietohallinto
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Tietohallinnon ja tietojärjestelmien kehittämisen perusteet
Data warehouse(tietovarasto) *yritysten tietojärjestelmissä on suunnaton määrä operatiivista tietoa *liikkeenjohdon ratkaisuille tiedon tislaaminen.
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
GNU-ohjelmointityökalut Jussi Raunio TI09OHJ
Ohjelmistojen suunnittelumenetelmät ja –työkalut
HeTa1 Taloushallinnon palvelujen keskittämismahdollisuudet HeTa- esiselvitys 2007.
JHS:N SUOSITUKSET VAATIMUSMÄÄRITTELYLLE SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta,
AVOT-KEHITTÄMIS- OHJELMA PEkoul-os 107/1/D/
Diplomityöseminaari : Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola.
Viestintäsuunnitelma
Windowsin Historia. Yleistä historiaa Windows kehitettiin alun perin MS-DOSin käyttöliittymäksi. Ohjelmalla pyrittiin helpottamaan IBM:n tietokoneiden.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Johdanto Teppo Räisänen, Principal Lecturer Oulu University of Applied Sciences, School of Business and Information Management
Älykkäiden käyttöliittymien lyhyt historia Antti Salovaara.
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
CSC:n ja korkeakoulukentän yhteistyön kehittäminen Keskusteludokumentti Pekka Kähkipuro.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
INTERNET ja ROTARY Piiri 1420 Piirineuvottelu ROTARY INTERNATIONAL PIIRI 1420 PIIRINEUVOTTELU INTERNET JA ROTARY Jaakko Castrén Lauttasaaren.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
1 Ideasta liiketoiminnaksi: Teknisen osaamisen merkitys Jukka Parkkinen Head of R&D, SGA Entertainment Nokia Oyj.
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Ryhmätehtävä Jarillo, J. C On Strategic Networks. Strategic Management Journal, 9: 31 – 41. Kysymykset: Mikä on strateginen verkosto Jarillon mukaan?
Tuonnin etiikka ja kilpailukyky Irina Haltsonen Kuvat: Yrjö Tuunanen.
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Viestintä ja tiedottaminen Kuinka viestinnästä saadaan vaikuttavaa? Kuinka muut nuoret tavoitetaan tehokkaasti? Miten tiedotteemme lyö läpi mediassa?
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2013
Liiketoimintasuunnitelman esitys
Onnistuneen tietovarastoprojektin edellytykset
Pahimmat kilpailijat Pirkanmaalla
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
Projektin budjettien ylitykset
Kevään markkinointiaktiviteetit
Prosessien tunnistaminen ja hallinta
Esityksen transkriptio:

OSA I ORGANISAATION TIEDON HALLINTA (INFORMATION MANAGEMENT)

2. Tietohallinto ja sen rooli organisaatioissa (s. 11) Tietohallinnon rooli on muuttunut tietokoneiden lyhyen historian aikana huomattavasti: sen painopiste siirtynyt teknisten ongelmien hallinnasta organisatorisiin, liiketaloudellisiin ja johtamistaidollisiin ongelmiin.

organisaatioiden tietojenkäsittelyn kehitys nykyiseen muotoonsa. Taulukossa 2.1 esitetään tietojenkäsittelyn aikakaudet tiivistetysti.

Eri vuosikymmenet 1960-luvulle asti tietojärjestelmät olivat tietojenkäsittelyjärjestelmiä. Nämä järjestelmät hoitivat tapahtumienkäsittelyä, tiedon tallennusta ja kirjanpidon tehtäviä. Ensin tietojenkäsittelyä kutsuttiin elektroniseksi tietojenkäsittelyksi (ETK). Myöhemmin tietojenkäsittelyä tarkoittavaksi termiksi vakiintui automaattinen tietojenkäsittely (ATK). Tietojenkäsittelyn keskeinen tuotos oli paperinen tuloste, esimerkiksi lasku.

Tietojenkäsittelylle keksittiin nopeasti uusi funktio massaoperaatioiden suorittamisen lisäksi: johdon tietojärjestelmät (Management Information Systems). Johdon tietojärjestelmien tarkoituksena oli tuottaa ennalta määriteltyjä raportteja johdon käyttöön. Edelleen kyse oli erilaisista paperille tehdyistä listauksista (vrt. Access)

1970-luvulla järjestelmien tuottamat raportit eivät enää täyttäneet johdon tarpeita päätöksenteossa ja seurasi uusi käsite: päätöksenteon tukijärjestelmät (Decision Support Systems). Nämä järjestelmät lisäsivät interaktiivisen mahdollisuuden hakea juuri haluttua tietoa päätöksenteon tueksi. Järjestelmistä voitiin rakentaa räätälöityjä ratkaisuja eri tyylisille päätöksentekotavoille.

1980-luvulla tietojärjestelmät saivat uusia ulottuvuuksia: loppukäyttäjän tietojenkäsittely alkoi. Työpöydät täyttyivät henkilökohtaisista tietokoneista (personal computer, pc). Näitä koneita voi myös ostaa kotiin. Mikroprosessorit, ohjelmistot ja verkot kehittyivät 1980-luvulta alkaen valtavasti. Myös tietokoneiden komponenttien hinnat laskivat ja markkinoille tuli runsaasti uusia toimittajia.

Vuosikymmenen lopulla alettiin puhua ylemmän johdon tietojärjestelmistä (Expert Information Systems). Niiden tarkoituksena oli antaa helposti kriittistä informaatiota tarvittaessa, räätälöitynä heidän omiin tarpeisiinsa. Seuraavaksi tapahtui tekoälyn (Artificial Intelligence) lisääminen järjestelmiin – syntyivät asiantuntijajärjestelmät (Expert Systems).

1990-luvun suuntaus oli strategiset tietojärjestelmät (Strategic Information Systems). Nämä uudet tietojärjestelmät ovat kokonaisvaltaisesti integroituja liiketoiminnan prosesseihin, tuotteisiin ja palveluihin ja auttavat yritystä saavuttamaan kilpailuetua globaaleilla markkinoilla. Vuosituhannen viimeinen vuosikymmen toi myös ryhmätyöjärjestelmät (sähköposti, ilmoitustaulut, videoneuvottelu, päätöksenteon tukiohjelmat ym.) lopullisesti organisaatioihin. Varsinkin sähköpostista on tullut korvaamaton työkalu.

1990-luvulla Suomessa käynnistettiin paljon tietoyhteiskunnan rakentamista edistäviä hankkeita. Käytännössä etätyöskentelyä ja muita joustavia mahdollisuuksia työntekoon on kokeiltu lukuisissa projekteissa, mutta etätyöntekijöiden määrä on pysynyt edelleen pienenä. Elektroninen kauppa oli 1990-luvun lopun puheenaihe. Yritykset ovat sijoittaneet runsaasti rahaa ja muita resursseja elektronisten kaupankäyntimahdollisuuksien tutkimiseen ja elektroniseen kaupankäyntiin soveltuvien järjestelmien kehittämiseen.

luvuilla on tapahtumassa globaali verkostoituminen (internetissä?). Kansainvälisyydestä on tullut arkipäivää. EU sitoo jopa maatilat kansainväliseen kommunikointiin. Yritysfuusioiden seurauksena organisaatioissa on menossa runsaasti monikielisten tietojärjestelmien kehityshankkeita.

TAULUKKO 2.1.(s. 12) Tietojenkäsittelyn aikakaudet Tietojenkäsittely (DP=Data Processing) Johdon tietojärj. (MIS=Management Information System) Strategiset tietojärjestelmät (SIS=Strategic Information Systems) (kalvo)

Seuraava askel Ruohosen ja Salmelan mukaan: –osaamisverkkojen aika (kalvo)

Nolanin malli (KUVIO 2.1.) on yksi tietohallinnon kehitystä kuvaavista malleista. Käyrä perustuu alunperin atk- kustannusten kehittymiseen. Kuvaa myös “kypsyyttä” tai oppimista.

KUVIO 2.1. Nolanin malli (s ) Aloitusvaihessa (initiation) tietotekniikalle etsitään soveliaita kohteita, “helpot” kohteet automatisoidaan, käytön kasvu on hidasta. Laajentumisessa (contagion) käyttö kasvaa nopeasti (joskus jopa hallitsemattomasti), johto sitoutuu panostamaan tekniikkaan, luottamus tekniikkaan kasvaa ja toiminnot keskittyvät –(esim. nettiryhmätilojen käyttö)

Valvontavaiheessa (control) johto reagoi nopeaan kustannusten kasvuun ja lisää kontrollia samalla kun tekniikan käyttöön ja johtamiseen liittyy yhä enemmän ongelmia. Kypsyysvaiheessa (maturity) tapahtuu kontrollien uudelleenarviointia, lisätään kokeiluja, panostetaan suunnitelmallisuuteen, kehittämisestä tulee tietoista ja rationaalista sekä luottamus teknologian johtamiseen kasvaa. Uudet teknologiat ==> S-käyrät seuraavat toisiaan aaltomaisesti. Nolanin uusittu malli (kalvo)

JOHDON TIETOJÄRJESTELMÄT JA NIIDEN SUUNNITTELU Kolbia mukaillen 1. Assimilaatiotyypin johtajat –eheä data –taloushallinnon johtajat 2. Akkommmodaatiotyypin johtajat (muutosjohtajat) –nopeasti tietoa ja suuntaviivoja –esim. markkinointijohtaja

3. Konvergenttijohtaja –tj:n on pystyttävä tarjoamaan eril. vaihtoehtoja ja kokeiluja –tuotantojohtaja 4. Divergentti –ympäristön tarkkailu –turha data pois –strategistit Lähde: Ruohonen ja Salmela (s. 95)

2.1. Tietohallinto osana organisaatiota Organisatorisesti tietohallinto on siirtynyt yhä ylemmäksi organisaatiohierarkiassa. Käyttäjiltä “piilossa” olevista atk-osastoista on tullut tietohallintopalveluja tuottavia tietohallintoyksiköitä, jotka voivat olla pitkälle hajautettuja. Atk-päälliköistä on tullut tietohallintojohtajia, jotka usein kuuluvat yhtiön johtoryhmään. Linjajohtajat ylintä johtoa myöten ovat myös ottaneet vastuuta tietohallinnosta.

Nykyisin voi suurissakin yrityksissä tietohallinnon johto olla yksinomaan yleisjohdon vastuulla. Tietohallinnon operatiivisista tehtävistä voi huolehtia oma tietohallintoyksikkö (joka voi olla varsin pienikin), mutta yhä useammin osa operatiivisista tehtävistä on ulkoistettu (outsourcing). Tietohallinnon tehtävät, jotka pidetään “talon sisällä”, hoidetaan silloin joko pienen tietohallinto­yksikön toimesta tai tehtävät on hajautettu organisaation eri osiin. Monia tehtäviä varten luodaan myös määräaikaisia työryhmiä ja tehtävät projektoidaan (esim. kehittämistehtävät)

PK-yrityksessä on yleensä korkeintaan yksi tietohallintoon täysipäiväisesti paneutuva henkilö, jolla ei välttämättä ole laajempaa atk-alan koulutusta. Usein tietohallinnon vastuuhenkilö hoitaa tehtäväänsä oman toimensa ohessa (riippuen siitä, mitkä järjestelmät ovat yrityksessä tärkeitä, henkilö voi olla esim. talouspäällikkö, suunnitteluinsinööri tai materiaalihallinnosta vastaava). Tietohallinnon merkitys PK-yrityksessä voi olla kuitenkin yhtä suuri kuin suuressakin yrityksessä.

2.2. Tietohallinnon tehtävät (s. 14) kalvot ->

3. Tietojärjestelmien käyttö (s. 16) 3.1. Tietojärjestelmien käyttötarkoitukset

3.2. Tietojärjestelmien strateginen merkitys (s. 20)

3.3. Suunnitelmallisuus tietojärjestelmien hyväksikäytössä (s. 23)

3.4. Tietojärjestelmien ja organisaation vuorovaikutus (s. 23) – Organisatorisista eroista (s. 24) – Tietotekniikan vaikutuksista (s. 26) organisaatioon

3.5 Tietojärjestelmien hankinta (s. 28)