Opettajankoulutuslaitos

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Oikean osaamisen merkitys yritykselle Työelämän kehittämisstrategian seminaari
Hyvää työpäivää!.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Nuoret puhtausalan kesätöissä
Hyvä toimituksen esimies
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
Menettelytavat ja ennakkoehdot
Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Lapselle hyvä päivä tänään
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
Via Vis – väkivaltatyöhankkeen vaikuttavuus asiakkaiden näkökulmasta "Mun stressihormonit on ainaki 90 pinnaa tullu alaspäin" Helena Parkkila, KM, tohtoriopiskelija.
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Satu Kaski, PsT, urheilupsykologi (sert.)
Kasvatustieteiden tiedekunta
Pitkäaikaistyöttömyys ja ihminen Työllisyysseminaari: Miten toimii Paltamon malli? Kaija Sepponen Työelämän kehittämispalvelut
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Työkykyjohtaminen Serviisissä
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Hyvän Työyhteisön Toimintaperiaatteet
Support from the top: supervisors' perceived organizational support as a moderator of leader- member exchange to satisfaction and performance relationships.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Esimiesviestintä.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Menestyvä työyhteistö Lähiesimiestyö – johtajuus Management - Leadership Riitta Rautava.
Opiskelijakyselyt Tampereen yliopistossa Leena Ahrio,
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
Johtamista ei voi oppia, siksi sitä ei pidä opettaakaan (varsinkaan insinööreille) Pia Lappalainen TkT, FM Opeveivit to
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Palautteenanto, puuttuminen ja puheeksi ottaminen:
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
PuViPe :: Osku Tervonen & Samu Liimatta :: Työhaastattelu
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kouluinfo Renkomäen koulu
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Nuoren työntekijän/harjoittelijan työpaikkaohjaajille Etsivä työ ja JOPO.
Uuden työntekijän perehdyttäminen
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Yhdessä pohjoissuomalaisten parhaaksi
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
Kielitietoisuus.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Varajohtajuus –Millainen on vara- ja apulaisjohtajuuden kokonaiskuva?
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Esityksen transkriptio:

Opettajankoulutuslaitos 7.6.2012 Esimies- ja alaistaidot varhaiskasvatuksen asiantuntijaorganisaatiossa Soili Keskinen Opettajankoulutuslaitos 7.6.2012

Työyhteisötaidot Muodostuvat toisiaan täydentävistä esimies- ja alaistaidoista ”ovat kuin vetoketju: toimivat vain kun molemmat puolet toimivat yhdessä saumattomasti”

Varhaiskasvattajan osaaminen – työn laatutekijä KONTEKSTIOSAAMINEN - yhteiskunnallinen tietoisuus - organisaatiotason osaaminen - lapsen kasvukontekstin huomioiminen PEDAGOGINEN OSAAMINEN YHTEISTYÖ- JA VUOROVAIKUTUSOSAAMINEN Iiris Happo 2006. Varhaiskasvattajan asiantuntijuus. Lapin yliopisto. Väitöskirja. 7.4.2017

Leena Halttunen 2009. Päivähoitotyö ja johtajuus hajautetussa organisaatiossa. Jyväskylän yliopisto, väitöskirja Sanna Laulainen 2010. ”Jos mittää et anna niin mittää et saa” Streteginen toimijuus ja organisaatiokansalaisuus vanhustyössä. Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampus, väitöskirja Nora Kariluoma, Hanna Heinonen, Katriina Rehnbäck & Soili Keskinen 2010. Päiväkodin esimiesten alaistaidot. Teoksessa Korhonen, Rönkkö & Aerila (toim.) Pienet oppimassa. Kasvatuksellisia näkökulmia varhaiskas-vatukseen ja esiopetukseen. Opettajankoulutuslaitos, Rauman yksikkö. 7.4.2017

Hajautetun organisaation toimivuus edellyttää esimiesidentiteetin selkeyttä, jämäkkyyttä, ajankäytön hallintaa ja pirstaleisen työn sietämistä työntekijöiden verbaalista taitavuutta ja reflektiokykyä etäpisteissä johtajan saatavuuden korvautuvuutta tietoisuudella saatavuudesta johtajuuden jakautumisen hyväksymistä johtajan tukeutumista entistä enemmän itseohjautuviin tiimeihin, jolloin työntekijöiden riippuvuus esimiehestä korvautuu työntekijöiden keskinäisellä tuella sekä keskitettyä että hajautettua päätöksentekoa Leena Halttunen 2009. Päivähoitotyö ja johtajuus hajautetussa organisaatiossa. Jyväskylän yliopiston väitöskirja 7.4.2017

Alaistaito /työyhteisötaito –jaottelu - oman työn tekeminen hyvin ”Teen parhaani” ”Tunnollisuus on meillä tapana” ”Selvitän, mikä hommani on” - vuorovaikutus esimiehen kanssa ”Esimieskin on ihminen” –tyyli ”Pomon kanssa keskustellen asiat selviävät” - vuorovaikutus kollegojen kanssa ”Asiallinen käyttäytyminen vaikka henkilökemiat eivät kohtaa” ”Kaveria autetaan, varsinkin uutta” - puheeksi ottaminen, puuttuminen, kehittäminen, palautteen anto ja haku ”Minunkin turvallisuuttani lisää, kun otan puheeksi vähältä piti -tilanteet” ”Selvitetään pattitilanteet” - yhteisöllisyyden rakentaminen, ilmapiirin vaaliminen ”En anna kateuden päästä kukkimaan” ”Reiluun kaveriin luotetaan” ”Yhteispelillä se sujuu” ”Meillä jaetaan työt niin ettei kukaan ihan uuvu” ”En mustamaalaa virmaani” 7.4.2017

Alaistaitoja asiantuntijaorganisaatiossa Mitä voin tehdä tullakseni hyvin johdetuksi? ”en häiritse esimiestäni turhilla asioilla, mutta kerron todellisista ongelmista” ”toistaiseksi mahdollisuuksia ei juuri ole ollut. Erot näkemyksissä ja toimintatavoissa ovat liian suuret” ”ymmärtää, mitä esimiehen tulee tavoitella ja houkutella hänet tekemään se” ”tuoda omat mielipiteeni ja toivomukseni selkeästi tiedoksi” ”antamalla esimiehelle suoraa ja rehellistä palautetta työtehtävistä ja työympäristöstä, edesauttaa esimiehen itsetutkiskelua ja kehittymistä” ”pidän esimieheni ajan tasalla töistäni. Vien vain sellaiset ongelmat hänelle, joita en osaa ratkaista itse” ”tiedostaa, milloin oikeasti tarvitsee johtamista” ”ilmaisemalla, mitä haluan” 7.4.2017

LMX –teoria esimies-alais vuorovaikutuksen selittäjänä 1. jokainen esimies-alais –suhde on ainutlaatuinen, yksilöllinen 2. esimies-alais suhde on vaihtosuhde: vaihdetaan esim. kunnioitusta, luottamusta, arvostusta, sitoutumista 3. jokaisella esimiehellä on sekä sisäpiiriin että ulkopiiriin kuuluvia alaisia 4. esimies- alaissuhde kehittyy vähitellen: vierausvaihe, tuttavuusvaihe ja kumppanuusvaihe Teoriaa kehittäneet mm. Scandura & Lancau 1996, Northouse 2007, Jussi Leponiemi 2008,Vaasan yliopisto, väitöskirja 7.4.2017

Esimies- ja alaistaitojen kehittäminen asiantuntijaorganisaatiossa edellyttää prosessimaista työskentelyä, eivät kohene ”kertaluennolla” vaatii koko organisaation rakenteiden ja toiminnan tarkastelua: (1.) organisaatiotasolla ja (2.) johtamis-järjestelmän tasolla esimies- ja alaistaitojen rakenteellisten ja asenteellisten edellytysten luomista, (3.) johtamisen tasolla esimieskäyttäytymisellä alaistaitojen kehittymiselle mahdollisuuksia, (4.) työntekijätasolla alaistaitojen kehittämistä 7.4.2017