Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pitkäaikaistyöttömyys ja ihminen Työllisyysseminaari: Miten toimii Paltamon malli? 21.5.2012 Kaija Sepponen Työelämän kehittämispalvelut

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pitkäaikaistyöttömyys ja ihminen Työllisyysseminaari: Miten toimii Paltamon malli? 21.5.2012 Kaija Sepponen Työelämän kehittämispalvelut"— Esityksen transkriptio:

1 Pitkäaikaistyöttömyys ja ihminen Työllisyysseminaari: Miten toimii Paltamon malli? 21.5.2012 Kaija Sepponen Työelämän kehittämispalvelut kaijasepponen@gmail.com 0407173750

2 Tulokulma: Aineisto: Pitkäaikaistyöttömien syrjäytymisen ehkäisy hanke 2008 -2012 (ESR) Virta (alahanke) Oulaisten Koski Arkikokemus Oma tausta: Käyttättymistieteellinen koulutus Työhallinnon työkokemusta 30 vuotta Taukokankaalla kuntoutustutkimustiimin jäsen

3 Työmarkkinakelpoisuus Ammatillinen osaaminen Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen työ- ja toimintakyky Työmarkkinat

4 Pat kurssilaisten koulutustaustat ja työvoimaurat

5 Asiakassegmentti

6 15-29 vuotiaat työttömät keskimäärin vuodessa 2006-2010 Lähde TEM vuositilastot

7 Koulutuksen ulkopuolelle jääneet 17 – 24 vuotiaat % vastaavan ikäisestä väestöstä Lähde: Sotkanet

8 Ydinperhe - Erot, väkivalta, päihteet Peruskoulussa ilmenevät pulmat - Kiusaaminen, oppimisvaikeudet Ei ammatillista koulutusta - keskeytykset - ”väärät valinnat” Armeija Luottohäiriöt Työ- ja toimintakyky - Päihteet, mielialaongelmat

9 Ohjaajan tavassa kohdata asiakas näkyy hänen puheissaan, teoissaan ja tekemättä jättämisissään. Niissä näkyy myös hänen ihmis- käsityksensä, näkemys omasta tehtävästä ja ohjattavan mahdollisuuksista (esiymmärrys) Palveluohjaus J okainen antaa oman yksilöllisen tulkintansa kokemukselle, vaikka kokemuksen taustalla oleva ulkoinen tapahtuma on sama. jokaiselle on kehittynyt oma tapa hahmottaa maailmaa ja kehittää perusteluita omalle toiminnalleen

10 P erustehtävä Asiakaslähtöisyys näkökulmat: yhteiskunnallinen ja yksilö Ohjaajan tulee tiedostaa oman käyttäytymisensä vaikutukset Mikä on asiakkaalle sopivan kokoinen askel otettavaksi? Opi kuuntelemaan sitä, miten asiakas ajattelee Palveluohjaus jatkuu....

11 Jokainen sektoritoimija optimoi oman toimintansa ja katselee asioita omasata perustehtävästän käsin. Tiukat salassapitosäännökset estävät tiedon kulun. Kuka vastaa rajapinnoista ja koordinoinnista?


Lataa ppt "Pitkäaikaistyöttömyys ja ihminen Työllisyysseminaari: Miten toimii Paltamon malli? 21.5.2012 Kaija Sepponen Työelämän kehittämispalvelut"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google