Käsiteanalyysi Mikä on käsite? Konkretia ja abstraktio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Advertisements

Jumalan kanssa.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Teksti, taito ja tavoite
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Nykykulttuuri ja minä Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua Suhtautumiseni nykykulttuuriin – tarkastelua.
Elämää myötäilevän politiikan modaliteetit •paimenvalta •hyödyntävä valta •teknologinen valta.
Muutamia käsitteitätMyn1 Muutamia käsitteitä •Perintä (inheritance) on luokkien välinen suhde, jossa johdettu luokka (subclass, derived class) perii kantaluokan,
Kalle Videnoja Frank Martela Henrik Forsgård
Havaintojen ja teorian suhde tieteellisessä tutkimuksessa
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Psykoanalyysi, yhteiskunta ja politiikka Foucault/ Lacan Lacan-seminaari 13. – Pertti Hämäläinen Nuorisopsykiatrian kl op/Tay.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 II Uusien sukupolvien vastaanotto; ja yhteisyyssuhteet Loving I Elannon.
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
George Berkeley (1685–1753) Syntyi Kilkennyssä, Irlannissa. Opiskeli Dublinin Trinity Collegessa. Opetti valmistuttuaan samassa yliopistossa. Asui Pohjois-Amerikassa.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Käsitteen didaktiikkaa
Johdatus yhteiskuntatieteiden filosofiaan (Kf 140) 3. Luento
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Runo tekstitaidon kokeessa
Tieteellinen realismi: Peirce – Popper – Putnam
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
George Berkeley (1685–1753) Syntyi Kilkennyssä, Irlannissa. Opiskeli Dublinin Trinity Collegessa. Opetti valmistuttuaan samassa yliopistossa. Siirtyi kirkollisen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Internalismi ja eksternalismi
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Sukupuoli ja lastenkulttuuri Modernissa kulttuurissa sukupuoli on polaarinen järjestys, jossa feminiininen ja maskuliininen toisistaan riippuvainen vastakohtapari.
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
Keskustelu, aiheeseen tutustuminen ennalta auttaa yhteistä hanketta oikeaan suuntaan Taustatietojen hankinta suotavaa, jos ei välttämätöntä -> kuvaJOURNALISMI.
Kurssin alustava ohjelma Luento (13.1.) kurssin tavoitteet oheismateriaali ohjelma peruskäsitteet typologian ensimmäinen määrittely.
Mallit ja teoriat Idealisaatiot, abstraktiot, isolaatiot, konstruktiot.
Robustius Yleinen idea: jokin pysyy muuttumattomana vaikka jotakin muutetaan.
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Ei-essentialistista semantiikkaa? Tommi Nieminen XXV Kielitieteen päivät, Tampere Essentialistinen semantiikka ja sen ongelmat 2. Ei-essentialistisen.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
FI4 YHTEISKUNTAFILOSOFI A. 1. Yhteiskunnan olemistapa Yhteiskunnan käsite Yhteiskuntamuotojen luokittelu Yhteiskuntafilosofian ongelmat -miksi yhteiskuntia.
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
Tietoteoria klassinen tiedon määritelmä Tietoa on… HYVIN PERUSTELTU
ERÄITÄ TIETEENFILOSOFISIA JAKOLINJOJA
DOKUMENTTIELOKUVA.
Monikielisyyden olemuksesta ontologiatyössä KOKO-työpaja
Oman aikamme taiteen ilmiö
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
Luku 3 Missä ja miten Digiopetusaineisto filosofia sai alkunsa? Luku 3
Filosofian osa-alueet
1 Ydinsisällöt.
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
Lue tekstikirjan sivut tarkkaan
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Esityksen transkriptio:

Käsiteanalyysi Mikä on käsite? Konkretia ja abstraktio Käsitejärjestelmät Käsitemäärittely Teoreettisten käsitteiden rooli Esimerkit: asuminen kaupunkitila

Mikä on käsite? Käsi-te: jotain, jolla tarttua kohteeseen Konsepti (concept): järjellä haltuun otettava kokonaisuus Ymmärtäminen: kohteen saartaminen – ja tappaminen? Käsiteanalyysi: kohteen pilkkominen hallittaviksi paloiksi – säilyykö kokonaisuus hengissä?

Konkretia ja abstraktio ”In a certain Chinese encyclopedia animals are divided into: (a) belonging to the emperor (b) embalmed (c) tame (d) sucking pigs (e) sirens (f) fabulous (g) stray dogs (h) included in the present classification (i) frenzied (j) innumerable (k) drawn with a very fine camelhair brush (l) et cetera (m) having just broken the water pitcher (n) that from a long way off look like flies” (Foucault: Le mots et les choses/The Order of Things) Jorge Luis Borges

Konkretia ja abstraktio Konkreettinen, fyysinen suhde ei ole ”käännettävissä” kieleksi Käsite on aina abstraktio, irrotettavissa tilanteesta ja sijoitettavissa jonnekin muualle Toisaalta todellisuussuhde on aina käsitteiden läpitunkema Käsitteillä on toisaalta oma konkreettinen historiansa (genealogia) ja ne sisältävät siten myös valtaulottuvuuden

Merkitysteorioita Käsitteen merkitystä vastaa idea mielessä Berkeleyn kritiikki: yleiskäsitettä ei voi kuvitella Käsite viittaa olioon tai ominaisuuteen maailmassa (kuvaa sitä) Wittgensteinin kritiikki: emme voi tietää, mihin viitataan (kokoon, väriin, lukumäärään…) Käsitteen merkitys on yhtä kuin sen käyttö Wittgenstein: kielipeliteoria, perheyhtäläisyys Tavallisen kielen filosofia (ordinary language) Peirce: ikonit (fyysinen vastaavuus), indeksit (fyysinen osoittaminen), symbolit (koodattu merkitys)

Käsitejärjestelmät – ”ajattelun arkkitehtuuri” Käsitteiden merkitys on aina riippuvainen toisista käsitteistä Strukturalismi: merkitys syntyy käsitteiden välisistä eroista Syntagmaulottuvuus: käsitteiden sijaitseminen rinnakkain/peräkkäin Paradigmaulottuvuus: käsitteiden vaihtoehtoisuus Daniel Chandler http://www.aber.ac.uk/media/Documents/S4B/semiotic.html

Käsitejärjestelmät – ”ajattelun arkkitehtuuri” Käsitejärjestelmien valta: ”Kieleni rajat merkitsevät maailmani rajoja. Mistä ei voi puhua, siitä on vaiettava” (Wittgenstein) Käsitteiden politiikka: ”Sanoissa on se huono puoli, ettei koskaan tiedä kenen suussa ne ovat olleet”

Käsitemäärittely Tutkimuksessa – toisin kuin arkikielessä - on tavalla tai toisella määriteltävä käsitteet Teoreettiset käsitteet osa teorian käsitejärjestelmää Tekniset termit erikseen määriteltyinä Luonnollisten käsitteiden eksplikointi Luonnollisten käsitteiden operationalisointi (esim. ÄO) Havaintokäsitteet

Teorian rooli käsiteanalyysissa Empirismi: teoria empiirinen yleistys havainnoista (Hume: peittävän lain malli) Realismi: teoreettiset käsitteet viittaavat havaintojen ”taakse” Bhaskar: teoria viittaa generatiivisiin mekanismeihin, jotka eivät välttämättä aktivoidu Aktualismi vs. possibilismi Instrumentalismi: teoreettisilla käsitteillä ei vastinetta todellisuudessa, ne ovat työvälineitä Konstruktionismi: todellisuus koostuu käsitteistä, teoria osa käsitteellistä todellisuutta

Asuminen Asuminen on…

Tila Tila on…