Tukihenkilöiden työpaja 21. 9

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ISOverstaan kouskuttamispäivä
Advertisements

Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Opettajien työpaja vetäjät: Annika Evälä, Kristiina Karjalainen, Erika Löfström, Annikka Nurkka Laadun teoriasta käytäntöön -työpajat
Toimintaohjeet opelle
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Tervetuloa! Tutoreiden koulutuspäivä Susanna Koistinen ja Jenna Anttonen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
VOA-oppimispäiväkirja
IT- Pedan laaturisteily Yhteenveto tukipalvelujen laatu -ryhmätyöstä Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Laatua käytäntöön - Pilottien kokemuksia verkko-opetuksen laadunhallintatyöstä TieVie seminaari Jyväskylä Kristiina Karjalainen, Lappeenrannan.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Verkko-opetuksen laadunhallinta ja - laatupalvelu -hanke VirtuaaliAMK-seminaari Ulla Ritvanen, Kuopion yliopisto Helsingin yliopisto.
Webinaarien hyvät käytännöt – webinaarit täydennyskoulutuksessa Helena Pulkkinen & Harri Jurvela DCL2011 Vanajanlinna.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Verkko-opetuksen laatuseminaari 10. 2
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Verkko-opetuksen laadusta Willit-IT -päivät, Lappeenranta Annikka Nurkka, LTY, Janne Sariola, HY Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten verkko-opetuksen laatua mitataan? VOPLA-työpaja VVYOP´
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, Annikka Nurkka, Ulla Ritvanen,
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Toimintaohjeet opelle
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Esityksen transkriptio:

Tukihenkilöiden työpaja 21. 9 Tukihenkilöiden työpaja 21.9.05 vetäjät: Ulla Ritvanen ja Sari Tervonen Laadun teoriasta käytäntöön työpajat 21.9.2005 www.helsinki.fi/vopla Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö

Esityksen sisältö Tukihenkilöiden työpajan tavoitteet, tehtävät ja ohjeet diat 3-12 Kooste työpajan tuloksista diat 12-23

Työpajan tavoitteet tutustua verkko-opetuksen laatukäsikirjaan tukihenkilön näkökulmasta tunnistaa ja jakaa tukipalveluiden laadun kriteereitä ----> laatukäsikirjan sisällön tuottaminen yhteistyössä suunnitella yhdessä laatukäsikirjan hyödyntämistä / käyttötapoja tukihenkilöiden työssä

Työskentely työpajassa klo 12.30 -12.50 Esittäytyminen ja työpajan tavoitteet klo 12.50 - 13.20 Verkko-opetuksen laatukäsikirjan esittelyä tukipalveluiden näkökulmasta, johdanto pienryhmien työhön klo 13.20 -15.30 Työskentelyä pienryhmissä, kahvi työskentelyn lomassa klo 15.30 - 15.45 Työskentelyn yhteenveto ja arviointi

Verkko-opetuksen laatukäsikirja Verkko-opetuksen laatukäsikirjan esittely tukipalveluiden näkökulmasta >> verkko-opetuksen laatukäsikirja

1. tehtävä työpajassa Tutustukaa seuraavaan verkko-opetuksen tukipalveluiden prosessiin ja erityisesti sen kriittisiin pisteisiin Miettikää millaisista asioista tukihenkilön tulee prosessin kyseisessä vaiheessa opettajan kanssa keskustella, mistä palveluista tai tukimateriaaleista kertoa, millaisia asioita itse tehdä tai ottaa huomioon verkko-opetuksen ja -opiskelun laadun takaamiseksi Tuottakaa "tukihenkilön tarkistuslista" edellä esitetyistä asioista prosessin kriittisiin pisteisiin kriteeri arviointi-, arvosteluperuste mittapuu (ratkaiseva) tunnus(merkki) erottava ominaisuus. Luotettava kriteeri. Aitouden kriteeri. Tapaus, joka täyttää kaikki masennustilan diagnostiset kriteerit.

Tukipalveluiden kriittiset pisteet verkkokurssilla Suunnittelu Tuotanto Käynnistys Toteutus Päätös 13.Opintosuoritusten rekisteröinti 5. Kurssi- ympäristön tuottamisen tuki 8. Opiskelijoiden kirjaaminen verkkoympäristöön 10. Opiskelijoiden perehdyttäminen: tekninen, pedagoginen 10. Opiskelijoiden perehdyttäminen: tekninen, pedagoginen 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen 5. Kurssi- ympäristön tuottamisen tuki 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen 14. Kurssin arviointi: opettajalta ja opiskelijalta saatu palaute 14. Kurssin arviointi: opettajalta ja opiskelijalta saatu palaute 11. Opiskelu lähi/verkko itsenäinen ryhmä 9. Tilojen, laitteiden ja ohjelmistojen testaus 9. Tilojen, laitteiden ja ohjelmistojen testaus 2.Oppimis-prosessin suunnittelun tuki 2.Oppimis-prosessin suunnittelun tuki 6. Sisällön tuottamisen tuki - ohjelmat - työkalut 6. Sisällön tuottamisen tuki - ohjelmat - työkalut 15. Kurssin jälkihoito -tilat -laitteet -laskutus -arkistointi 12. Opiskelijan ja opettajan tuki opetuksen aikana 12. Opiskelijan ja opettajan tuki opetuksena aikana 3. Median ja välineiden mahdollisuuksien esittely 3. Median ja välineiden mahdollisuuksien esittely 7. Testaus 4. Tiedottamisen ja markkinoinnin suunnittelu

1. tehtävän ohjeistus jatkuu Vaihe I: Tarkistuslistan tuottaminen Ryhmä 1 tuottaa tarkistuslistan prosessin Suunnitteluvaiheeseen Ryhmä 2 tuottaa tarkistuslistan Tuotantovaiheeseen Ryhmät 3 ja 4 tuottavat tarkistuslistoja Käynnistys-, Toteutus- ja Päätösvaiheisiin Ryhmien työskentely; aikaa 30 min

1. tehtävän ohjeistus jatkuu Vaihe 2: Yhteiskeskustelu ja valinta Keskustelu ryhmien kesken: ryhmät 1 ja 2 sekä ryhmät 3 ja 4 keskenään tarkistuslistojen esittely ja yhteisen listan tuottaminen (valitkaa max 8 ) aikaa 30 min Vaihe 3: Listojen esittely yksi edustaja ryhmistä 1 ja 2 sekä 3 ja 4

2. tehtävä työpajassa Miten verkko-opetuksen laatukäsikirjaa voi mielestänne hyödyntää verkko-opetuksen tukihenkilön työssä? miten sen sisältämät kysymykset, prosessikuvaukset yms. ovat sovellettavissa? mieti konkreettinen esimerkki, jossa voisit / voit hyödyntää käsikirjaa omassa työssäsi? miten kehittäisit laatukäsikirjaa?

2. tehtävän ohjeistus jatkuu Ryhmäkeskustelu ja keskustelun kirjaaminen 10-15 min Ryhmien keskustelujen purku 10-15 min

Kooste tukihenkilöiden työpajan tuloksista Tukihenkilön tarkistuslistat verkko- opetuksen tukiprosessin kriittisiin pisteisiin koosteen laatinut Ulla Ritvanen, suunnittelija, Kuopion yliopiston oppimiskeskus (ulla.ritvanen@uku.fi)

Tukipalveluiden kriittiset pisteet verkkokurssilla Suunnittelu Tuotanto Käynnistys Toteutus Päätös 13.Opintosuoritusten rekisteröinti 5. Kurssi- ympäristön tuottamisen tuki 8. Opiskelijoiden kirjaaminen verkkoympäristöön 10. Opiskelijoiden perehdyttäminen: tekninen, pedagoginen 10. Opiskelijoiden perehdyttäminen: tekninen, pedagoginen 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen 5. Kurssi- ympäristön tuottamisen tuki 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen 14. Kurssin arviointi: opettajalta ja opiskelijalta saatu palaute 14. Kurssin arviointi: opettajalta ja opiskelijalta saatu palaute 11. Opiskelu lähi/verkko itsenäinen ryhmä 9. Tilojen, laitteiden ja ohjelmistojen testaus 9. Tilojen, laitteiden ja ohjelmistojen testaus 2.Oppimis-prosessin suunnittelun tuki 2.Oppimis-prosessin suunnittelun tuki 6. Sisällön tuottamisen tuki - ohjelmat - työkalut 6. Sisällön tuottamisen tuki - ohjelmat - työkalut 15. Kurssin jälkihoito -tilat -laitteet -laskutus -arkistointi 12. Opiskelijan ja opettajan tuki opetuksen aikana 12. Opiskelijan ja opettajan tuki opetuksena aikana 3. Median ja välineiden mahdollisuuksien esittely 3. Median ja välineiden mahdollisuuksien esittely 7. Testaus 4. Tiedottamisen ja markkinoinnin suunnittelu

Suunnittelu 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen mihin verkkoa hyödynnetään - lisäarvo? lisäarvon arvioimisessa kannattaa kertoa niistä onnistuneista kokemuksista, joita on yliopistolla saatu verkon käytöstä opetuksessa millainen on kurssin opiskelijamäärä? millaisella aikataululla kurssin tulee olla valmis ja millainen on toteutusaikataulu? millaiset resurssit kurssiin on käytettävissä (suunnittelu ja toteutus) tekijänoikeuksien periaatteiden ja käytäntöjen selvittäminen

Suunnittelu 2. Oppimisprosessin suunnittelu hyvien kokemusten jakamien opiskelijan näkökulman huomioiminen oppimisen arvioinnin ja arviointikriteerien suunnittelu kurssista kerättävän palautteen suunnittelu

Suunnittelu 3. Median ja välinevalintojen esittely millaisia vaihtoehtoja on mahdollisuus käyttää eri medioiden vaikutus opetukseen ja oppimiseen mediavalintojen suhteuttaminen oppimisen ja oppimistehtävien tavoitteisiin (millainen media palvelee parhaiten tavoitteita)

Tuotanto 5. Kurssiympäristön tuottamisen tuki suunnitelman toimivuuden varmistaminen opettajan tarpeiden, osaamisen ja tuotantoaikataulun selvittäminen "alustan" rakentaminen 6. Sisällön tuottamisen tuki muun materiaalin etsintä opettajan kanssa opettajan oman materiaalin tuottamisen tuki 7. Testaus kurssille valittujen toimintojen läpikäynti ja varmistaminen yhdessä opettajan kanssa

Käynnistys 8. Opiskelijoiden kirjaaminen verkkoympäristöön käyttäjätunnukset ilman "hässäkkää", tavoitteena käyttäjätunnusten automatisointi 9. Tilojen, laitteiden ja ohjelmien testaus kurssiympäristön esitestaus opettajan tukena mitkä voivat olla kompastuskivet millainen on varasuunnitelma, jos ongelmia esiintyy opettajan tiedottaminen toimintatavoista, erityisesti milloin ja miten tukihenkilö on saavutettavissa

Toteutus 10. Opiskelijoiden perehdyttäminen verkko-ympäristöön voisi kertoa esim. niistä pedagogisista lähtökohdista, joita kurssille on valittu 12. Opettajan ja opiskelijan tuki opetuksen aikana Tiedottaminen opettajille ja opiskelijoille tukipalvelun saatavuudesta arvioitava millaiseen tukeen resurssit riittävät ja tehtävä priorisointia tarvittaessa

Päätös 14. Kurssin arviointi 15. Kurssin jälkihoito palautteen hyödyntämisen merkitys kurssin kehittämisessä 15. Kurssin jälkihoito opettajan ohjeistaminen kurssin jälkihoitoon esim. opintosuoritusten arkistointi, tilastointi yms. kurssin dokumentointi

Työpajatyöskentelyn arviointi: ruusut moni tärkeä asia muuttui näkyväksi mielenkiintoista kuulla muiden yliopistojen kuulumisia keskustelu hyvää ja siihen oli aikaa työskentelymuoto ok hyvä pohja jäsennellä asiaa omalla taholla eteenpäin hyvin suunniteltu päivä kaiken kaikkiaan esimerkki hyvä hyvää painotus yhteisölliseen työskentelyyn luennoinnin sijaan hankkeessa tehty jo paljon verkko-opetuksen laatukysymysten eteen - hyvä asia! Kiitos!

Työpajatyöskentelyn arviointi: risut olisi ollut hyvä olla kaikkien ryhmien yhteenveto vielä lopuksi (laajentanut näkökulmaa) jäi vähän jäsentymättömyyden tuntu, mutta tässä vaiheessa prosessia niin kai pitääkin työskentelyosuus ehkä liian monivaiheinen ja pitkä loppupelissä Voplan merkitys omassa työssä jäi hieman epäselväksi tukihenkilöiden ja opettajien yhteisryhmä olisi ollut hedelmällisempi (saataisiin todellisuudet paremmin kohtaamaan) keskittyi liikaa laatukäsikirjaan, tehtävät tyhmiä enemmän laadun käsitteen määrittelyä matriisit ja prosessit tuntuvat kankeilta, ei voi vielä hahmottaa konkreettista hyötyä tukihenkilön työ näyttäytyi tekniseksi toiminnaksi, jota laatutyö vain hankaloittaa

Miten laatukäsikirjaa voisi kehittää käsikirjan tulisi olla lyhyt, ei liikaa tekstiä materiaalin suora hyödyntämien, myös linkkejä tsekkauslistojen hyödyntäminen apuvälineet opettajille erikseen näkökulma tukipalveluista---> esim. oma prosessikuvaus pedagogisia ideoita ja ajatuksia työn tueksi tapauskuvauksien esittely laatukäsikirjassa ja/tai työpajoissa opettajat ja tukihenkilöt yhdessä työskentelemään esimerkkejä laatumittareista esimerkkejä, malleja, ideoita aikajanana eri toimijoiden liittyminen laatutyöhön