Tukihenkilöiden työpaja 21. 9 Tukihenkilöiden työpaja 21.9.05 vetäjät: Ulla Ritvanen ja Sari Tervonen Laadun teoriasta käytäntöön työpajat 21.9.2005 www.helsinki.fi/vopla Aiheena LERU yhteistyö Palaveri, seminaariin pohjaa ja ohjelmaa. Sekä muihin yliopistojen yhteistyö
Esityksen sisältö Tukihenkilöiden työpajan tavoitteet, tehtävät ja ohjeet diat 3-12 Kooste työpajan tuloksista diat 12-23
Työpajan tavoitteet tutustua verkko-opetuksen laatukäsikirjaan tukihenkilön näkökulmasta tunnistaa ja jakaa tukipalveluiden laadun kriteereitä ----> laatukäsikirjan sisällön tuottaminen yhteistyössä suunnitella yhdessä laatukäsikirjan hyödyntämistä / käyttötapoja tukihenkilöiden työssä
Työskentely työpajassa klo 12.30 -12.50 Esittäytyminen ja työpajan tavoitteet klo 12.50 - 13.20 Verkko-opetuksen laatukäsikirjan esittelyä tukipalveluiden näkökulmasta, johdanto pienryhmien työhön klo 13.20 -15.30 Työskentelyä pienryhmissä, kahvi työskentelyn lomassa klo 15.30 - 15.45 Työskentelyn yhteenveto ja arviointi
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Verkko-opetuksen laatukäsikirjan esittely tukipalveluiden näkökulmasta >> verkko-opetuksen laatukäsikirja
1. tehtävä työpajassa Tutustukaa seuraavaan verkko-opetuksen tukipalveluiden prosessiin ja erityisesti sen kriittisiin pisteisiin Miettikää millaisista asioista tukihenkilön tulee prosessin kyseisessä vaiheessa opettajan kanssa keskustella, mistä palveluista tai tukimateriaaleista kertoa, millaisia asioita itse tehdä tai ottaa huomioon verkko-opetuksen ja -opiskelun laadun takaamiseksi Tuottakaa "tukihenkilön tarkistuslista" edellä esitetyistä asioista prosessin kriittisiin pisteisiin kriteeri arviointi-, arvosteluperuste mittapuu (ratkaiseva) tunnus(merkki) erottava ominaisuus. Luotettava kriteeri. Aitouden kriteeri. Tapaus, joka täyttää kaikki masennustilan diagnostiset kriteerit.
Tukipalveluiden kriittiset pisteet verkkokurssilla Suunnittelu Tuotanto Käynnistys Toteutus Päätös 13.Opintosuoritusten rekisteröinti 5. Kurssi- ympäristön tuottamisen tuki 8. Opiskelijoiden kirjaaminen verkkoympäristöön 10. Opiskelijoiden perehdyttäminen: tekninen, pedagoginen 10. Opiskelijoiden perehdyttäminen: tekninen, pedagoginen 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen 5. Kurssi- ympäristön tuottamisen tuki 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen 14. Kurssin arviointi: opettajalta ja opiskelijalta saatu palaute 14. Kurssin arviointi: opettajalta ja opiskelijalta saatu palaute 11. Opiskelu lähi/verkko itsenäinen ryhmä 9. Tilojen, laitteiden ja ohjelmistojen testaus 9. Tilojen, laitteiden ja ohjelmistojen testaus 2.Oppimis-prosessin suunnittelun tuki 2.Oppimis-prosessin suunnittelun tuki 6. Sisällön tuottamisen tuki - ohjelmat - työkalut 6. Sisällön tuottamisen tuki - ohjelmat - työkalut 15. Kurssin jälkihoito -tilat -laitteet -laskutus -arkistointi 12. Opiskelijan ja opettajan tuki opetuksen aikana 12. Opiskelijan ja opettajan tuki opetuksena aikana 3. Median ja välineiden mahdollisuuksien esittely 3. Median ja välineiden mahdollisuuksien esittely 7. Testaus 4. Tiedottamisen ja markkinoinnin suunnittelu
1. tehtävän ohjeistus jatkuu Vaihe I: Tarkistuslistan tuottaminen Ryhmä 1 tuottaa tarkistuslistan prosessin Suunnitteluvaiheeseen Ryhmä 2 tuottaa tarkistuslistan Tuotantovaiheeseen Ryhmät 3 ja 4 tuottavat tarkistuslistoja Käynnistys-, Toteutus- ja Päätösvaiheisiin Ryhmien työskentely; aikaa 30 min
1. tehtävän ohjeistus jatkuu Vaihe 2: Yhteiskeskustelu ja valinta Keskustelu ryhmien kesken: ryhmät 1 ja 2 sekä ryhmät 3 ja 4 keskenään tarkistuslistojen esittely ja yhteisen listan tuottaminen (valitkaa max 8 ) aikaa 30 min Vaihe 3: Listojen esittely yksi edustaja ryhmistä 1 ja 2 sekä 3 ja 4
2. tehtävä työpajassa Miten verkko-opetuksen laatukäsikirjaa voi mielestänne hyödyntää verkko-opetuksen tukihenkilön työssä? miten sen sisältämät kysymykset, prosessikuvaukset yms. ovat sovellettavissa? mieti konkreettinen esimerkki, jossa voisit / voit hyödyntää käsikirjaa omassa työssäsi? miten kehittäisit laatukäsikirjaa?
2. tehtävän ohjeistus jatkuu Ryhmäkeskustelu ja keskustelun kirjaaminen 10-15 min Ryhmien keskustelujen purku 10-15 min
Kooste tukihenkilöiden työpajan tuloksista Tukihenkilön tarkistuslistat verkko- opetuksen tukiprosessin kriittisiin pisteisiin koosteen laatinut Ulla Ritvanen, suunnittelija, Kuopion yliopiston oppimiskeskus (ulla.ritvanen@uku.fi)
Tukipalveluiden kriittiset pisteet verkkokurssilla Suunnittelu Tuotanto Käynnistys Toteutus Päätös 13.Opintosuoritusten rekisteröinti 5. Kurssi- ympäristön tuottamisen tuki 8. Opiskelijoiden kirjaaminen verkkoympäristöön 10. Opiskelijoiden perehdyttäminen: tekninen, pedagoginen 10. Opiskelijoiden perehdyttäminen: tekninen, pedagoginen 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen 5. Kurssi- ympäristön tuottamisen tuki 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen 14. Kurssin arviointi: opettajalta ja opiskelijalta saatu palaute 14. Kurssin arviointi: opettajalta ja opiskelijalta saatu palaute 11. Opiskelu lähi/verkko itsenäinen ryhmä 9. Tilojen, laitteiden ja ohjelmistojen testaus 9. Tilojen, laitteiden ja ohjelmistojen testaus 2.Oppimis-prosessin suunnittelun tuki 2.Oppimis-prosessin suunnittelun tuki 6. Sisällön tuottamisen tuki - ohjelmat - työkalut 6. Sisällön tuottamisen tuki - ohjelmat - työkalut 15. Kurssin jälkihoito -tilat -laitteet -laskutus -arkistointi 12. Opiskelijan ja opettajan tuki opetuksen aikana 12. Opiskelijan ja opettajan tuki opetuksena aikana 3. Median ja välineiden mahdollisuuksien esittely 3. Median ja välineiden mahdollisuuksien esittely 7. Testaus 4. Tiedottamisen ja markkinoinnin suunnittelu
Suunnittelu 1. Kurssin lähtökohtien selvittäminen mihin verkkoa hyödynnetään - lisäarvo? lisäarvon arvioimisessa kannattaa kertoa niistä onnistuneista kokemuksista, joita on yliopistolla saatu verkon käytöstä opetuksessa millainen on kurssin opiskelijamäärä? millaisella aikataululla kurssin tulee olla valmis ja millainen on toteutusaikataulu? millaiset resurssit kurssiin on käytettävissä (suunnittelu ja toteutus) tekijänoikeuksien periaatteiden ja käytäntöjen selvittäminen
Suunnittelu 2. Oppimisprosessin suunnittelu hyvien kokemusten jakamien opiskelijan näkökulman huomioiminen oppimisen arvioinnin ja arviointikriteerien suunnittelu kurssista kerättävän palautteen suunnittelu
Suunnittelu 3. Median ja välinevalintojen esittely millaisia vaihtoehtoja on mahdollisuus käyttää eri medioiden vaikutus opetukseen ja oppimiseen mediavalintojen suhteuttaminen oppimisen ja oppimistehtävien tavoitteisiin (millainen media palvelee parhaiten tavoitteita)
Tuotanto 5. Kurssiympäristön tuottamisen tuki suunnitelman toimivuuden varmistaminen opettajan tarpeiden, osaamisen ja tuotantoaikataulun selvittäminen "alustan" rakentaminen 6. Sisällön tuottamisen tuki muun materiaalin etsintä opettajan kanssa opettajan oman materiaalin tuottamisen tuki 7. Testaus kurssille valittujen toimintojen läpikäynti ja varmistaminen yhdessä opettajan kanssa
Käynnistys 8. Opiskelijoiden kirjaaminen verkkoympäristöön käyttäjätunnukset ilman "hässäkkää", tavoitteena käyttäjätunnusten automatisointi 9. Tilojen, laitteiden ja ohjelmien testaus kurssiympäristön esitestaus opettajan tukena mitkä voivat olla kompastuskivet millainen on varasuunnitelma, jos ongelmia esiintyy opettajan tiedottaminen toimintatavoista, erityisesti milloin ja miten tukihenkilö on saavutettavissa
Toteutus 10. Opiskelijoiden perehdyttäminen verkko-ympäristöön voisi kertoa esim. niistä pedagogisista lähtökohdista, joita kurssille on valittu 12. Opettajan ja opiskelijan tuki opetuksen aikana Tiedottaminen opettajille ja opiskelijoille tukipalvelun saatavuudesta arvioitava millaiseen tukeen resurssit riittävät ja tehtävä priorisointia tarvittaessa
Päätös 14. Kurssin arviointi 15. Kurssin jälkihoito palautteen hyödyntämisen merkitys kurssin kehittämisessä 15. Kurssin jälkihoito opettajan ohjeistaminen kurssin jälkihoitoon esim. opintosuoritusten arkistointi, tilastointi yms. kurssin dokumentointi
Työpajatyöskentelyn arviointi: ruusut moni tärkeä asia muuttui näkyväksi mielenkiintoista kuulla muiden yliopistojen kuulumisia keskustelu hyvää ja siihen oli aikaa työskentelymuoto ok hyvä pohja jäsennellä asiaa omalla taholla eteenpäin hyvin suunniteltu päivä kaiken kaikkiaan esimerkki hyvä hyvää painotus yhteisölliseen työskentelyyn luennoinnin sijaan hankkeessa tehty jo paljon verkko-opetuksen laatukysymysten eteen - hyvä asia! Kiitos!
Työpajatyöskentelyn arviointi: risut olisi ollut hyvä olla kaikkien ryhmien yhteenveto vielä lopuksi (laajentanut näkökulmaa) jäi vähän jäsentymättömyyden tuntu, mutta tässä vaiheessa prosessia niin kai pitääkin työskentelyosuus ehkä liian monivaiheinen ja pitkä loppupelissä Voplan merkitys omassa työssä jäi hieman epäselväksi tukihenkilöiden ja opettajien yhteisryhmä olisi ollut hedelmällisempi (saataisiin todellisuudet paremmin kohtaamaan) keskittyi liikaa laatukäsikirjaan, tehtävät tyhmiä enemmän laadun käsitteen määrittelyä matriisit ja prosessit tuntuvat kankeilta, ei voi vielä hahmottaa konkreettista hyötyä tukihenkilön työ näyttäytyi tekniseksi toiminnaksi, jota laatutyö vain hankaloittaa
Miten laatukäsikirjaa voisi kehittää käsikirjan tulisi olla lyhyt, ei liikaa tekstiä materiaalin suora hyödyntämien, myös linkkejä tsekkauslistojen hyödyntäminen apuvälineet opettajille erikseen näkökulma tukipalveluista---> esim. oma prosessikuvaus pedagogisia ideoita ja ajatuksia työn tueksi tapauskuvauksien esittely laatukäsikirjassa ja/tai työpajoissa opettajat ja tukihenkilöt yhdessä työskentelemään esimerkkejä laatumittareista esimerkkejä, malleja, ideoita aikajanana eri toimijoiden liittyminen laatutyöhön