Lähtökohtia portfolion tekemiseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Ansioluettelo=Curriculum Vitae
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
OSAAMISEN OSOITTAMINEN
YLEISOHJEISTUS Saamelaisalueen koulutuskeskus 2012 © SAKK (OK)
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
VOA-oppimispäiväkirja
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Matematiikan oppiminen.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
HOPS eli Henkilökohtainen OPiskeluSuunnitelma
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
osana opiskelijan PLE:tä
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ongelmaperustainen oppiminen
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden arkkitehtuurin ”Tvärminnen risti”
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
Työpaikkakouluttajan ABC
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Aloitusseminaarin ohje
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Johdantoseminaari.
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Sähköiset yo-kirjotukset
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
TYÖKOKEMUS työtehtävä, kesto ja yritys MIKSI MEIDÄN
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Opinnollistamisen pähkinät
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Paremmat eväät työnhakuun – ohjauksen sähköiset käytänteet
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Lähtökohtia portfolion tekemiseen

Portfolio Mikä on portfolio? Mitä hyötyä portfoliosta on? Mitä minun pitää käytännössä tehdä?

Mikä on portfolio? Kuvalähde: http://www.flickr.com/photos/field_museum_library/3404625623/

Termin taustaa ”Portfolio”  latinan portare (kantaa) + folium (lehti, paperi). Ajatuksena taitettu paperi, jonka välissä voi kantaa erilaisia dokumentteja jne. Suomenkielinen vastine ”kansio” tai ”salkku” Esim. valokuvaajien tai arkkitehtien käyttämä kansio, joka sisältää työnäytteitä

Portfoliossa siis… Tallennetaan systemaattisesti näytteitä ja dokumentteja omista töistä ja taidoista yhteen paikkaan (”salkkuun” tai ”kansioon”) Kerääminen tapahtuu pitkän ajan kuluessa ja samalla salkun sisältö voi muuttua Tavoitteena on Säilyttäminen (tuottamani aineistot löytyvät yhdestä paikasta) Oppiminen (voin hahmottaa oppimisessani pidemmän kaaren) Osaamisen osoittaminen (voin esitellä osaamistani muille)

Portfolion muodosta Portfoliolla ei ole yhtä määrättyä muotoa Aineistot voivat olla tekstejä, piirroksia, muistiinpanoja, valokuvia, erilaisia tallenteita, liikkuvaa kuvaa, jne. Portfolio voi olla konkreettinen kansio tai salkku, johon aineistot on kerätty Hyödyllisintä on kuitenkin tallentaa aineisto (myös) digitaalisessa muodossa aina kun mahdollista Word-dokumentti, DVD, www-sivu, äänitallenne…

Portfoliotyyppejä Keräilyportfolio (perusportfolio) Oppimisportfolio Tavoite: tallentaminen Oppimisportfolio Tavoite: oppiminen Ammatillinen portfolio (näyteportfolio) Tavoite: osaamisen osoittaminen

Keräilyportfolio ”Perusportfolio”, jonka tarkoituksena on tallentaa dokumentteja omista töistä ja osaamisesta Painopisteenä kuitenkin ammatilliseen osaamiseen liittyvät dokumentit Tallenteet voivat olla luonnoksia ja ideoita tai valmiita töitä Portfolion muoto on vapaa: se voi olla fyysinen esine (konkreettinen kansio), mutta mielekkäintä on tallentaa dokumentit digitaalisessa muodossa aina kun se on mahdollista Esim. yksinkertaisesti ”Portfolio”-niminen kansio tietokoneella Keräilyportfolioon tallennettua aineistoa voi myöhemmin hyödyntää oppimisportfoliossa ja näyteportfoliossa

Oppimisportfolio Oppimisportfolion tavoitteena on hahmottaa ja reflektoida omaa oppimisprosessia pitkällä aikavälillä: mitä opinnoista on jäänyt käteen Oppimisportfolioon voidaan kerätä muistiinpanoja esim. suoritetuista opinnoista tai muulla tavoin opituista asioista Myös oppimisportfolio kytkeytyy ammatillisen osaamisen teemaan (ts. sinne kerätty aineisto liittyy ammattiosaamisen kehittymiseen) Oppimisportfoliossa voidaan hyödyntää keräilyportfolion aineistoa Myös oppimisportfoliota voidaan muokata ja aineistoa arvioida ja kirjoittaa uusiksi – se siis kehittyy koko ajan (esim. aiempien opintojen merkitystä voidaan arvioida suhteessa uudempiin kursseihin) Oppimisportfolio on tarkoitettu ennen muuta opiskelijaa itseään varten: mitä olen tullut oppineeksi.

Ammatillinen portfolio Tavoitteena oman ammatillisen osaamisen osoittaminen ulospäin (julkinen portfolio) Voi esitellä opinnoissa saatua osaamista, mutta myös työn, harrastusten ja muun toiminnan kautta saatua osaamista Voidaan käyttää esim. työnhaussa Showreel, työnäytteet Voi olla jatkuvasti saatavilla (esim. www-sivu) tai voidaan koostaa tilanteen mukaan (esim. työnhaku) käyttäen hyväksi keräilyportfolion aineistoa Sisältää yleensä CV:n (curriculum vitae = ”elämänkulku”, ts. henkilötiedot, koulutus, työkokemus jne.) Hyödyttää myös oman osaamisen ja ammatillisen kehityksen hahmottamista ja itsearviointia

Portfolion hyötyjä OPPIMINEN Auttaa hahmottamaan omaa oppimista ja osaamista (miten eri kurssit liittyvät toisiinsa, miten ne auttavat hahmottamaan omaa ammatillista osaamista ja identiteettiä) OSAAMISEN OSOITTAMINEN Väline oman osaamisen kommunikoimiseen esim. työnhaussa

Mitä tehdään? Jokainen tekee kaksi portfoliota: oppimisportfolion ja ammatillisen portfolion Näiden pohjana on hyödyllistä käyttää keräilyportfoliota Oppimisportfolio toteutetaan pääsääntöisesti word-dokumenttina ja ammatillinen portfolio verkkosivuna. Word-muotoinen portfolio palautetaan määrättyinä deadline-päivinä portfoliolle tarkoitettuun moodlen työtilaan. Opiskelijat lisäävät myös moodle-profiiliinsa ammatillisen portfolionsa www-osoitteen. Näin molempia portfolioita voidaan seurata moodlen kautta. RATV:lla, ELO:lla ja AIKUilla on kullakin oma moodle-toteutus

Oppimisportfolion tekeminen Tehdään word-dokumenttina Muotona esim. päiväkirja, lyhyet muistiinpanot käydyistä kursseista (esim. ½ A4 per kurssi) Kirjoitetaan ensi sijassa itseä varten Dokumentoi omaa oppimisprosessia Ei tarvitse olla heti täysin jäsentynyt Tekstin lisäksi myös esim. valokuvia, linkkejä, yms. Esim. blogimainen rakenne

Apukysymyksiä oppimisportfolioon Mistä kurssissa oli kyse (lyhyt tiivistelmä)? Millainen fiilis kurssista jäi? Mikä oli tärkein oppimani asia kurssilla? Mitä hyötyä kurssista oli ammatilliselle osaamiselleni? Tuntuiko joku asia hyödyttömältä? Miksi? Mikä jäi epäselväksi, mitä vielä pitäisi oppia?

Oppimisportfolion palautus / kehittely Palautetaan moodleen aina se versio, joka deadlinepäivänä on olemassa Samaa dokumenttia muokataan ja täydennetään Pitkän linjan hahmottaminen: Aiempia kurssiarviointeja voidaan täydentää ja muokata uusien kurssien jälkeen: mikä näyttääkin jälkikäteen arvioiden olleen hyödyllistä Myös koko vuoden opintojen merkitystä voi arvioida kokonaisuutena (tavoitteena hahmottaa oppimista pitkän aikavälin kuluessa) HUOM! Sisällysluettelo tärkeä – tekee portfoliosta kokonaisuuden

Ammatillinen portfolio Toteutetaan www-sivuna Sivun osoite lisätään omaan Moodle-profiiliin Sivun tarkoituksena esitellä ammatillista osaamista CV Näytteitä omasta osaamisesta / omista töistä (tekstit, videot, äänitteet, valokuvat…) Sekä opiskelun aikana tehtyjä että muita töitä