Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere 3.5.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Suomen koulutusjärjestelmä
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Kurre Oulun seudun ammattiopistossa Matti Leskelä,
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma Missä mennään + viimeinen hankehaku.
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Tilastokeskuksen tiedonkeruut korkeakouluilta Opiskelija- ja tutkintotiedonkeruut Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TYÖLLISTYMINEN JEDUN OPISTOISSA TUTKINNOITTAIN VUOSINA Kulttuuriala.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Ajankohtaista ammatillisessa peruskoulutuksessa
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Läpäisyn tehostamisohjelman seurantatutkimus 2012 Seminaari Tampereella
AMMATTISTARTTI OPPILAITOSVASTAAVIEN JA OPISKELIJOIDEN KOKEMANA Länsi-Suomen työpajapäivät 9.– Tom Tarvainen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Lukuvuosi-ilmoittautumispalvelu. Mistä tässä on kyse? Jatkossa korkeakoulut (opintohallinnon perustietojärjestelmät, käyttäjähallinto) saavat luotettavasti.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ajankohtaista opetus- ja kulttuuriministeriöstä Kuopio Mari Pastila-Eklund.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Todennetun Osaamisen Rekisteri TOR-Projekti Esa Keränen
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari Kuopio.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisy ja keskeyttäminen: valikoituja tuloksia Simo Aho Ari Mäkiaho.
Vanhempainillan ohjelma
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Hyvinvoinnin edistäminen ammatillisessa koulutuksessa Tampere 27. 4
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Toisen asteen koulutus
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Esityksen transkriptio:

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyä ja keskeyttämistä koskevan tiedon tuottaminen on osa läpäisyn tehostamisohjelmaa. Tietoa hyödynnetään hankkeen ohjauksessa ja seurannassa. Tarkoituksena on kehittää seurantaa siten, että määrällistä tietoa läpäisystä ja esim. keskeyttämisen syistä olisi mahdollista saada jo hankkeen aikana. Seurantatietoa hyödynnetään hankkeen kehittämistyössä ja toimenpiteiden kohdentamisessa. - läpäisyhankkeen yhteydessä toteutettava seurantatutkimus, Vehviläinen ym. (monimenetelmällinen kehittävä arviointi) - määrällinen seurantatieto (koulutuksen järjestäjien opiskelijahallintojärjestelmät) - koulutuksen läpäisyä koskevien tilastojen hyödyntäminen (Tilastokeskuksen läpäisyprosentti, tuloksellisuusrahoituksen indikaattorit) Määrällinen seuranta toteutetaan Opetushallituksessa – suunnittelu ja testaus yhteistyössä hankkeessa mukana olevien koulutuksen järjestäjien kanssa. Läpäisyn tehostamisohjelman määrällinen seuranta - tiedonkeruun tavoitteet

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tiedonkeruun toteutusta varten pyydettiin ero- ja keskeyttämislomakkeet kaikilta hankkeessa mukana olevilta oppilaitoksilta. Yhteenvetoa lomakkeista: yhteensä n. 70 erilaista eron tai keskeyttämisen syytä käytössä. Oppilaitoksilla erilaisia käytäntöjä ja kirjaamistapoja eronneista opiskelijoista. Esimerkiksi suuri hajonta eron syiden tarkkuudessa. Osalla väliaikaisesti keskeyttäneet ja eronneita varten omat lomakkeet, toisilla samassa lomakkeessa. Eroamisprosessi vaihtelee, joissakin oppilaitoksissa opiskelija kirjaa “erolomakkeeseen” eron syyn ja joissakin oppilaitoksissa lomake täytetään yhdessä tai esim. ryhmänohjaaja täyttää eron syyn ja muut tiedot käytyään keskustelun opiskelijan kanssa. Paljon vaihtelua kirjaamiskäytännöissä läsnäolosta ja poissaolosta mm. ”poissa”, ”ei läsnä”, ”ei tavoitettu” Yhtenäistä lomakkeissa: koulutuksen järjestäjät keräävät (ja tallentavat) tiedot eronneista ja väliaikaisesti keskeyttäneistä opiskelijoista ja näiden syistä. Määrittelyjen selkeyttämiseksi toteutetaan lyhyt kysely opiskelijahallintojärjestelmien pääkäyttäjille toukokuussa Kyselyssä järjestelmien käyttäjät kirjaavat erilaiset käytössä olevat luokittelut ja se mikä tieto tallennetaan opiskelijahallintojärjestelmiin. Tiedonkeruun suunnittelu

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tietojen pohjalta suunnitellaan tiedonkeruu menetelmä, siten että aineiston kokoaminen/ajojen tekeminen suoraan opiskelijahallintojärjestelmistä on mahdollista. Kootaan määrällinen seurantatieto yhden lukuvuoden aikana eronneista opiskelijoista. Määrälliset tiedot eronneista opiskelijoista (sis. taustamuuttujat) ajetaan suoraan koulutuksen järjestäjien opiskelijahallintojärjestelmistä. Läpäisyhankkeen tiedonkeruu toteutetaan siten, että hankkeessa ei oteta omia ero- tai keskeyttämislomakkeita käyttöön. Aineiston keruu tehdään kertaluontoisesti joko kesällä tai syksyllä Tieto toimitetaan sähköisesti eteenpäin Opetushallitukseen, jossa aineisto kootaan, luokitellaan ja analysoidaan. Ei kerätä missään vaiheessa henkilötietoihin perustuvaa aineistoa. Ehdotus määrällisestä seurannasta

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hankkeessa mukana olevissa oppilaitoksissa ei oteta käyttöön yhtenäistä luokittelua esimerkiksi eron syistä tiedonkeruuta varten. Tarvittavan tietosisällön suunnittelu ja lomakkeen testaus touko-kesäkuussa 2012 Yhtenäinen ohjeistus ja perehdytys tietojen toimittamiseen järjestelmien pääkäyttäjille. Lomakkeen esittely/perehdytys tietojen toimittamiseen Seurantatietojen kokoamisen yhteydessä määritellään käsitteet keskeyttämisen problematiikkaan liittyen. (eronnut, peruuttanut, keskeyttänyt jne.) Näitä käytetään jatkossa läpäisyn tehostamisohjelman tiedonkeruussa ja raportoinnissa. Yhtenäinen laajempaan aineistoon perustuva eron/keskeyttämisen syiden luokittelu mahdollista ottaa käyttöön hankkeessa. Tiedonkeruun toteuttaminen

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Eronneita opiskelijoita koskeva tietosisältö/taustamuuttujat (alustava suunnitelma, perustuu Winhasta ajettuihin tietoihin) opintojen aloituspäivä ero- ja/tai keskeyttämispäivä eron ja/tai keskeyttämisen syy pohjakoulutus hojks peruste syntymäpäivä perustutkinto koulutus (sisältää esim. nuoristoasteen ammatillinen peruskoulutus, maahanmuuttajien valmistava koulutus, ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus/STARTTI)

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Saadaan selville eronneiden (ja mahd. keskeyttäneiden) määrälliset tiedot kattavasti hankkeessa mukana olevissa oppilaitoksissa eri puolella Suomea. Yhtenäinen aineisto, josta mahdollista tuottaa tietoa eronneista opiskelijoista taustatietoihin peilaten. Missä vaiheessa keskeytetään opinnot? Missä tutkinnossa keskeytetään eniten/vähiten? Minkälaisia eroja eri alueilla on? Onko iällä merkitystä? Kehittämistoimien ja resurssien kohdentaminen Koulutuksen järjestäjille mahdollista tehdä tulosyhteenvetoja ja vertailuja oppilaitoksen ja kansallisen tiedon välisistä eroista. HUOM. Määrälliset tiedot eronneista opiskelijoista ja eron syistä on vain yksi osa seurantaa. Tarkoituksena on selvittää keskeyttämisen taustoja ja negatiivisten kehien muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä (mm. haastattelut, opiskelijakysely ja mahdollinen keskeyttämiskysely). Mitä tiedolla tehdään? Miksi tietoa kerätään?

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Määrällinen seuranta ja läpäisyn tutkimus Hankkeessa mukana olevat oppilaitokset OPISKELIJA Opiskelijakysely (N=kaikki?) Huolivaiheen kysely? (N=pilotoidaan kiinnostuneiden kanssa) Keskeyttämiskysely (N=pilotoidaan kiinnostuneiden kanssa) Määrällinen tutkimusieto keskeyttäneistä - seurannan toteuttaminen Haastattelut Projektipäällikkökysely/ marraskuu SEURANTA JA TILASTOT Sidosryhmäkysely/ marraskuu

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman määrälliset tavoitteet Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma on osa yhteiskuntatakuuta. Ohjelman tavoitteena on vähentää koulutuksen keskeyttämisiä ja tukea opintojen etenemistä ja tutkintojen suorittamista tavoiteajassa. Nuorille suunnatussa ammatillisessa peruskoulutuksessa keskeyttämisprosentti on noin 10 %. Korkeimmat läpäisyasteet ovat humanistisella ja kasvatusalalla sekä sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla – alhaisimmat luonnonvara- ja ympäristöalalla, matkailu-, ravitsemis- ja talousalalla ja luonnontieteiden alalla. (Lähde: Tilastokeskus, 2008) Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut tavoitteeksi, että ammatillisen koulutuksen keskeyttäneiden osuutta pyritään laskemaan 7 prosenttiin vuonna 2014 (kokonaan opintonsa keskeyttäneiden osuus olisi tällöin 6 prosenttia). Vuoden 2004 uusista opiskelijoista 58 % suoritti ammatillisen perustutkinnon kolmessa vuodessa tai nopeammin. Neljässä vuodessa tutkinnon suoritti noin 66 % ja viidessä vuodessa tutkinnon suoritti noin 70 %. Vuosille 2012–2015 asetettu tavoitteeksi, että vuonna 2011 aloittavista uusista opiskelijoista 65 % suorittaa tutkinnon sen laajuutta vastaavassa ajassa tai nopeammin. Neljässä vuodessa tutkinnon suorittaneiden osuus on 75% (2004 aloittaneista tutkinnon suoritti 66%) ja viidessä vuodessa 80% (Lähde: Opetus- ja kulttuuriministeriön toiminta ja taloussuunnitelma 2012–2015)

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman toteutus ja seuranta Läpäisyn tehostamisohjelma on Opetushallituksen ammatillisen koulutuksen kehittäminen -yksikön suurin valtionavustusrahoituksella tuetuista kehittämisohjelmista. Tehostamisohjelmaan on kaikkiaan suunniteltu kohdennettavaksi 16 miljoonaa euroa vuosille 2011–2014. Läpäisyn tehostamisohjelman ohjauksessa ja seurannassa tulee hyödyntää seurantatietoja mm. keskeyttäneiden opiskelijoiden määristä. Ohjelman tarkoituksena on kehittää kansallista seurantaa ja luoda yhtenäisiä käytäntöjä seurantatiedon kokoamiseen niin kansallisella kuin koulutuksen järjestäjän tasolla. Seurantaa tulee kehittää siten, että toimenpiteiden vaikuttavuutta voidaan arvioida nykyistä paremmin. OKM odottaa keskeyttämisen ja opintojen pitkittymisen syiden monipuolista selvittämistä ja tietoa esim. mistä mahdollisen keskeyttäjän tunnistaa. (Lähde: Tammilehto, Opetus- ja kulttuuriministeriö )