Kirjallisuuden lajit.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Yo-kokelaiden tekstitaitokokeessa havaitsemat sadun piirteet
KIELEN KUVALLISUUS.
Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Nykytaide -Mitä se on?.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Novellin analyysin käsitteitä
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Ikäihmiset ongelmapelaajina Narratiivisuus apuna
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanke edesauttaa.
A4. Argumentointi ja retoriikka
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Nauru kritiikin keinona
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Nauru kritiikin keinona.  Naurun avulla voi vahvistaa vallitsevia käsityksiä.  Toisaalta nauru on keino purkaa valtarakenteita.  Nauru etäännyttää.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Runo tekstitaidon kokeessa
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN Rinna Toikka.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Kirjallisuuden lajeja
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Kirjallisuuden alalajit ja kaunokirjallisuuden käsitteet
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Analyysissä huomioitavaa
EPIIKKA Proosan analyysia
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
”Novelli on kuin lyhytelokuva”
Kaikki keinot käyttöön! Yhteenvetoa tekstien vaikutuskeinoista.
Proosatekstin analyysi
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
Runous.
9lk kirja-analyysi.
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Kirjallisuuden käsitteitä
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Tekstitaidon ylioppilaskoe
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
TEKSTINTEKIJÄN KIELELLISET VALINNAT
Kaunokirjallisuuden analyysi
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Novellin erittelyn apuvälineitä. Mistä asioista voi tehdä havaintoja?
Novellin käsittelyä ryhmissä
Runon ilmaisukeinojen erittelyä ja tulkinnan tekemistä
Runon erittelyä tekstitaitokokeessa
Mitä pitää ”esitellä”? Miten se tehdään? Milloin esitellään?
Asiatekstien tyylilaji: asiatyyli
Vaikuttavan tekstin erittelyä = argumentaatioanalyysi
’POHTIVA KIRJOITELMA’
Epiikka eli kertomakirjallisuus Draama eli näytelmäkirjallisuus
Fiktion keinoja fiktion kirjoittamiseen ja tutkimiseen.
Novellianalyysin kirjoittaminen
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Esityksen transkriptio:

Kirjallisuuden lajit

Draaman analyysin työkaluja Perussanoma eli näytelmän kantava ajatus: on se ajatus tai opetus, jota katsoja tai lukija pohtii näytelmän katsomisen tai lukemisen jälkeen. Perussanoman löytymistä helpottavat seuraavat kysymykset: Mitä kirjailija haluaa sanoa näytelmällään? Mitä ohjaaja haluaa sanoa näytelmällään? Mistä näytelmässä on kyse? Miten se puhuttelee edelleen tämän päivän yleisöä?

2. Juoni eli näytelmän keskeinen tapahtumakulku 2. Juoni eli näytelmän keskeinen tapahtumakulku. Perinteinen (aristotelinen) tai moderni (epäaristotelinen) draaman rakenne. 3. Perusristiriita eli ongelma, johon koko näytelmä etsii vastausta. Perusristiriita löytyy helpoimmin sen jälkeen, kun on haettu näytelmän keskeiset vastavoimat. 4. Näytelmän käännekohta Käännekohdassa toiminta on kiivaimmillaan ja tunnelma jännittynyt. Näytelmä on tällöin koukuttanut lukijan tai katsojan: herää kysymys, kuinka tässä oikein käy? Nyt selviää 1) kuka voittaa, 2) kuka häviää, 3) kuka saa kenet, 4) saako paha palkkansa, 5) palkitaanko hyvä, 6) kuinka tarina päättyy.

5. Keskeiset henkilöt, heidän suhteensa ja pyrkimyksensä Millaisia tyyppejä he ovat eli perustuvatko heidän hahmonsa esimerkiksi johonkin vallitsevaan luonteenpiirteeseen (esim. ahneus, kateus, pelko..) tai yhteiskunnalliseen arvoon (vastuuttomuus, ahkeruus, rehellisyys, moraali..) Näytelmä perustuu aina henkilöiden välisiin kamppailuihin. Entä mihin henkilöt pyrkivät, mitä he tavoittelevat, mikä on heidän päämääränä? Mihin päämäärän tavoittelu perustuu (esim. kunniaan, oman hengen säilyttämiseen, onnen/ rakkauden saavuttamiseen)? Sivuhenkilöt vievät juonta eteenpäin ja auttavat päähenkilön kehittymistä omalla toiminnallaan. He voivat olla joko päähenkilön kaltaisia tai täydellisiä vastakohtia.

Proosan erittelyn työkaluja Proosa eli kertomakirjallisuus Yleistä havainnointia tekstistä: mikä proosan tekstilaji kyseessä? Kuka kirjoittanut ja milloin? Missä yhteydessä ilmestynyt? Kysymyksiä erittelyyn (ANALYYSI): Mitä kerrotaan (aihe, juoni)? Miten teksti etenee (rakenne: ennakointi, takaumat, kronologinen järjestys)? Miten kerrotaan (kerronta + näkökulma)? Kuka kertoo (kertoja + näkökulma)? Jätetäänkö jotain kertomatta (aukot)? Keistä kerrotaan (päähenkilöt ja sivu-)? Millaista kieltä käytetään (kielikuvat, sanasto, lauserakenteet, sanajärjestys, erikoinen rytmi)? Mitkä yksittäiset seikat nousevat tekstistä esiin, esim. toistuvina asioina (motiivi)? Kysymyksiä tulkintaan: Mitä jokin kohosteinen asia, joka ikään kuin nousee tekstistä arvoituksellisena esiin, tarkoittaa (esim. motiivi, kielikuva, vertauskuva)? Mihin laajempaan yhteyteen sen voi liittää (teema)? Mitä kirjailija haluaa sanoa tekstillään (teema eli yleispätevä sanoma, perusajatus, yleistettävissä oleva inhimillinen sisältö, joka löytyy lukijan TULKINNAN avulla – teema tekee taiteesta taidetta eikä esim. tietolähteen tai journalismia)?

Lyriikan erittelyn työkaluja Lyriikka eli runous Yleistä havainnointia: Kenen kirjoittama? Milloin? Onko kyseessä perinteinen/ vapaamittainen moderni runo? Onko jokin runon laji kyseessä (elegia, balladi, sonetti, tanka, haiku, epigrammi) Runotyyppi: onko sisällöltään keskuslyriikkaa, ajatus-, tunnelma-, proosarunoutta? Sävy: vakava, juhlallinen, ylevä, kepeä, humoristinen, arkinen, intiimi, alakuloinen, saarnaava, poliittinen… Runon puhuja (lyyrinen minä, kaikkitietävä?) ja runon kuulija (lukijan etäisyys –asetetaanko keskelle tapahtumia – tunteeton välimatka)? LÄHILUKU ELI ERITTELYTASO: runon keinot sanoa (sanavalinnat, sanaperheet, kielikuvat, vastakohdat, puhuttelu), runon keinot kuulua (äännerakenne (esim. pitkät vokaalit, diftongit, tietyt konsonantit rrrr-kkk-mmm-nnn-hmmm), loppu- tai alkusoinnut, rytmi, toistot), runon keinot näkyä (konnotaatiot eli miellemerkitykset, assosiaatiot eli mielleyhtymät, kuvat -> syntyvät kielestä aistien avulla) TULKINNAN TASO: Onko runolla nimeä – mihin nimi ohjaa tulkintaa? Mitä runo haluaa sanoa (teema)? Mitä runo jättää sanomatta suoraan (konnotaatiot, assosiaatiot, kuvasto, kuvakieli)?