Tuija Laukkanen, Ammatillinen peruskoulutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Valtionavustukset 2013 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Ammattillisen koulutuksen laadunhallinta Opetusneuvos Leena Koski
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustukset ammatillisen peruskoulutuksen kehittämiseen vuonna 2013 Sirkka-Liisa Kärki Ammatillinen peruskoulutus.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea ammatillisen koulutuksen kansainvälistymisen kehittämiseen klo Hanna.
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ-uutiset Joni Penkari.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Minna Taivassalo-Salkosuo, Opetushallitus
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 1 klo – Opetusneuvos.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
VALTIONAVUSTUSHANKKEIDEN ALOITUSTILAISUUS - Hankeryhmä: joustavien ja yksilöllisten opinto- ja tutkintopolkujen rakentamisen tuki Ulla Aunola.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma Missä mennään + viimeinen hankehaku.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea kehittämiseen Hankeryhmäkohtaiset aloitustilaisuudet klo Osaamisperusteisten.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustusten käyttö ja käytön valvonta Yleistä avustusten myönnöstä Valtionavustuspäätös Avustuksen käyttötarkoitus/hyväksyttävät.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Maahanmuuttajien ammatillisen koulu- tuksen kehittäminen: valtionavustus- tusten käynnistämisinfo klo
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea kehittämiseen Hankeryhmäkohtaiset aloitustilaisuudet klo Opiskelijahuoltolain.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea ammatillisen koulutuksen kansainvälistymisen kehittämiseen klo Hanna.
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2015 Ryhmä 3 Virtuaalisten oppimisympäristöjen kehittäminen.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Työpaikkakouluttajan ABC
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Jämsän ammattiopiston tavoitteena on luoda vaihtoehtoinen pajatyylinen oppimisympäristö,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Sedussa Dialoog.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Osaamisperusteisuuden ja asiakaslähtöisyyden edistäminen / Ratkaisujen hakeminen kokeilutoiminnalla, ml. digitaalisuus
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Esityksen transkriptio:

Tuija Laukkanen, Ammatillinen peruskoulutus 11.9.2014 Työelämälähtöisen ammatillisen peruskoulutuksen kehittäminen -valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen, Ammatillinen peruskoulutus 11.9.2014                      

Tilaisuuden tavoitteet Tukea käynnistyvien kehittämishankkeiden toteuttamista Selkiinnyttää hankkeiden tavoitteita Vahvistaa hankkeissa toimivien välistä yhteistyötä, verkostoitumista ja tiedonvaihtoa Tiedottaa hankkeiden ohjauskäytännöistä ja ohjauskäynneistä sekä keskustella niihin liittyvistä yhteisistä periaatteista Käsitellä hankkeen tulosten mallintamista Tiedottaa hankkeiden raportoinnista

Valtionavustustoiminnan tavoitteet Määrärahat on tarkoitettu kokeilu- ja kehittämistoimintaan, ei organisaation oman perustoiminnan rahoittamiseen Tavoitteena on toteuttaa rakenteellisia uudistuksia ja pysyviä toiminnallisia muutoksia tiiviissä verkostoyhteistyössä aiemmin toteutettujen kehittämishankkeiden tuotoksia ja tuloksia hyödyntäen Pedagogisten käytänteiden mallintaminen verkostoyhteistyössä

Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt Tavoitteena on Kehittää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen toteutustapoja eri koulutusaloilla Otetaan huomioon erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat Kehitetään alakohtaisia toimintatapoja työturvallisuuden edistämiseksi Koko prosessin laadunhallinnassa hyödynnetään aiempien hankkeiden tuloksia Tiedotus ja tulosten levitys kehittämistyön aikana

Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet Tavoitteena on Laadukkaiden toimintamallien ja ohjauskäytänteiden vakiinnuttaminen Työvaltaisten opintopolkujen ja henkilökohtaisten opiskelusuunnitelmien kehittäminen (erityisesti tekniikka ja liikenne, luonnonvara-ala) Opettajien työelämäjaksoille työpaikkaohjaajien osaamisen kehittämistä ja työssäoppijoiden ohjausta Tiedotus ja tulosten levitys kehittämistyön aikana Tulee huomioida erityistä tukea tarvitsevat

Valintaperusteet Koulutuksen järjestäjien verkoston monipuolisuus Yritys-/työelämäyhteistyö hankkeen toteutuksessa Aiempien hankkeiden tulosten ja tuotosten hyödyntäminen kehittämistyössä ja jalkauttaminen osaksi perustoimintaa hankesuunnitelman toteuttamiskelpoisuus ja kokonaistaloudellisuus suhteessa esitettyyn toimintaan Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen

Sisällön konkreettinen kuvaus auttaa onnistumaan Hankkeen tavoitteet on hyvä kuvata mahdollisimman konkreettisesti; mitkä asiat muuttuvat nykytilaan nähden? Miten muutos saadaan pysyväksi? Laadulliset tavoitteet on hyvä konkretisoida mitattaviksi asioiksi ”…saadaan luotua ja ylläpidettyä laadukas yhteistyöverkosto…” Minkälainen on laadukas yhteistyöverkosto? Miksi sen luominen on tärkeää? Miten se luodaan? Miten sitä ylläpidetään? Minkälaisia resursseja tarvitaan? Riippuvuus muihin toimintoihin? Minkälaiseen tavoitetilaan pyritään ja minkälaisilla toimenpiteillä sinne päästään? Muuttuvatko toimintatavat koko organisaatiossa? Tältä pohjalta voidaan arvioida hankkeen tuloksia ja onnistumista

Esimerkki Konkreettinen tavoitetila/ tulos, johon tähdätään ”…saadaan luotua ja ylläpidettyä laadukas yhteistyöverkosto…” => 30 uutta yrityskumppania (täyttävät kriteerit a-f), joiden kanssa yhteistyösopimus (sisältö määritelty) työssäoppimisen ja muun toiminnan kehittäminen (sisältö määritelty) Tehtävät Tekijät htp:t Ajankohta Kustannukset 1. tehtävä Maija tekee X htp Alku-loppu Xxx euroa 2. tehtävä Matti tekee Y htp Yyy euroa 3. tehtävä Ville tekee Z htp Zzz euroa Yhteensä 3 henkilöä XYZ htp 1.1-1.3.2015 XYZ euroa

Hankkeen johtaminen ja viestintä Selkeää ja konkreettista hankesuunnitelmaa on helppo seurata ja siitä on helppo raportoida Vastuut on jaettu, riippuvuudet on selvitetty Laatu on kohdallaan ja saadaan aikaan pysyviä muutoksia Hankesuunnitelmaan liittyvää viestintäsuunnitelmaa seurataan, kerätään palautetta Koulutuksen järjestäjän johto on sitoutunut ja mukana hankkeessa

Avustuksen käyttöaika ja raportointiaikataulu Avustuksen käyttöaika päättyy 31.12.2015. Raportointi 31.1.2016 mennessä. Jos myönnetty valtionavustus yli 50 000 €, väliselvitys 31.1.2015 mennessä tai haettaessa samaan tarkoitukseen uudelleen rahoitusta hakemuksen yhteydessä väliselvitys aiemmasta valtionavustuksen käytöstä.

Hankkeesta tiedottaminen Hankkeesta tulee tiedottaa oman organisaation sisällä sen eri vaiheissa. Hankkeesta tiedotetaan ulkoisille sidosryhmille esim. hankkeen omilla www-sivuilla ja muuten hankeryhmäkohtaisesti sovituilla tavoilla. Hankkeesta tiedotettaessa sekä kaikissa sähköisissä ja painetuissa julkaisuissa/esitteissä tulee aina käyttää seuraavaa OPH-logoa Saatavissa http://www.oph.fi/logot

Avustuksen käyttötarkoitus Hankkeen kokonaismenojen tulee olla kaikki hankkeelle hyväksyttyjä menoja, myös omarahoitusosuuden, huomioitava mahdolliset rajoitukset (esim. laitehankintojen osuus saa olla enintään 20 % kokonaiskustannuksista) Kaikkien hankkeessa, myös osa-aikaisesti työskentelevien henkilöiden on pidettävä työajanseurantaa, joka pyydettäessä toimitetaan Opetushallitukselle.

Valtionavustuspäätös Hankkeen valtionavustukseen oikeuttavat kokonaismenot Valtionavustuksen osuus kokonaismenoista • (avustuksen osuus enintään 75% ja omarahoitusosuus 25 %) Koulutuksen järjestäjien yhteishankkeen koordinointiin myönnetty avustus enintään 90% (mainittu erikseen päätöksessä, jos myönnetty)

HYVÄ KÄYTÄNTÖ ON TOIMINTATAPA, JOKA Hyvien käytäntöjen julkaisualusta HYVÄ KÄYTÄNTÖ ON TOIMINTATAPA, JOKA Voisi innostaa useampia ihmisiä koulutuksen toimialalla soveltamaan sitä omassa työssään tai organisaatiossaan. On lukijan helposti arvioitavissa (sovellettavuus). On kirjoitettu opettajan, ohjaajan, rehtorin, suunnittelijan, hallintohenkilön, tutkijan, koulutuksen järjestäjän tai vastaavan koulutuksen piirissä ammattinsa puolesta toimivan luettavaksi Ei ole hankkeen esittely. Sitä varten on olemassa byrokratianmakuinen hankeraportointi.

OPETUSHALLITUKSEN Hyvät käytännöt –jakelualusta Hyvien käytäntöjen julkaisualusta OPETUSHALLITUKSEN Hyvät käytännöt –jakelualusta Tietokanta, johon kerätään määrämuotoisia kuvauksia toimintamalleista, jotka OPH hyväksyy julkaistaviksi Ehdotuksia voivat tehdä opetussektorin toimijat ympäri Suomea, riippumatta hankkeen rahoitusmallista Erityisesti valtionavustuksilla mutta myös muulla rahoituksella toteutetuissa hankkeissa syntyneiden tuotosten levittäminen. Sovellus löytyy osoitteesta http://hyvatkaytannot.oph.fi

https://hyvatkaytannot.oph.fi/ Hyvien käytäntöjen jakelualusta https://hyvatkaytannot.oph.fi/ https://hyvatkaytannot.oph.fi

Työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen Hankkeiden toteutukseen voi sisältyä työpaikkaohjaajien osaamisen kehittämistä OPH:n ohje työpaikkaohjaajien kouluttamiseksi 27.8.2012, saatavissa osoitteessa http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/ammattikoulutus/tyopaikkaohjaajien_koulutus Työpaikkaohjaajien osaamiskartta http://www.oph.fi/julkaisut/2013/tyopaikkaohjaajan_osaamiskartta

Alakohtaiset oppimisympäristöjen turvallisuusoppaat Lisätietoa turvallisuusoppaista http://www.oph.fi/maksuttomat_julkaisut

MUUTA KESKUSTELTAVAA/TÄRKEÄÄ Ohjauskäytännöt Hankkeen tuotosten mallintaminen Kysymyksiä?

Kiitos!