Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Minna Taivassalo-Salkosuo, Opetushallitus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Minna Taivassalo-Salkosuo, Opetushallitus"— Esityksen transkriptio:

1 Minna Taivassalo-Salkosuo, Opetushallitus
Työelämälähtöisen ammatillisen peruskoulutuksen kehittämisen tavoitteet ja odotukset - infoa kehittämishankkeissa toimiville Erityisasiantuntija Minna Taivassalo-Salkosuo, Opetushallitus Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeiden 2013 aloitustilaisuuteen , Helsinki Congress Paasitorni                      

2 Opetushallituksen valtionavustustoiminta
Ammatillisen koulutuksen valtionavustushankkeet tukevat kansallisen koulutuspolitiikan ja tulossopimuksen toimeenpanoa sekä koulutuksen järjestäjien tarpeiden ja valtakunnallisiin tavoitteiden yhteensovittamista Valtionavustustoiminnan tuloksellisuuteen ja vaikuttavuuteen kiinnitetään erityistä huomiota

3 Valtionavustustoiminnan tavoitteet
Määrärahat on tarkoitettu kokeilu- ja kehittämistoimintaan, ei organisaation oman perustoiminnan rahoittamiseen Tavoitteena on toteuttaa rakenteellisia uudistuksia ja pysyviä toiminnallisia muutoksia tiiviissä verkostoyhteistyössä aiemmin toteutettujen kehittämishankkeiden tuotoksia ja tuloksia hyödyntäen Pedagogisten käytänteiden mallintaminen verkostoyhteistyössä

4 Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja ammattiosaamisen näytöt
Tavoitteena on Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksen ja ammattiosaamisen näyttöjen laadun kehittäminen (esim. hyödyntäen tieto- ja viestintätekniikkaa) Oppimisen ja osaamisen arvioinnin uudet menetelmät

5 Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet
Tavoitteena on kehittää vaihtoehtoisia tapoja suorittaa ammatillinen perustutkinto yhdistämällä oppilaitoksessa, työpajassa ja työpaikalla tapahtuvaa oppimista sekä oppisopimuskoulutusta ja kehittää niihin liittyviä sopimusmenettelyjä pedagogisia malleja opiskelijaryhmän yksilöllisistä opintopoluista laajamittaisesti työpaikalla tapahtuvaa oppimista hyödyntäen.

6 Oppimisympäristöjen kehittämishankkeet
Tavoitteena on kehittää Ammattitaidon saavuttamista tukevia uusia toimintamalleja ja oppimisratkaisuja, joissa hyödynnetään digitaalisia ja muita avoimia ympäristöjä eri koulutusaloilla Ammatillisten perustutkintojen verkko-opiskelua tukevat mallit Keskeistä on tieto- ja viestintätekniikan pedagoginen hyödyntäminen uusilla tavoilla.

7 Valintaperusteet koulutuksen järjestäjien verkostoituminen ja uudet toimijat innovatiivisuus ja uutuusarvo yritys-/työelämäyhteistyö hankkeen toteutuksessa kehittämishankkeiden tulosten ja tuotosten soveltaminen hankesuunnitelman toteuttamiskelpoisuus ja kokonaistaloudellisuus suhteessa esitettyyn toimintaan

8 Hankkeen toteuttamisessa tärkeää
Tiivis yhteistyö opiskelijoiden ja työelämän edustajien kanssa (suunnittelu – toteutus – arviointi) Kiinnitetään tietoisesti huomiota siihen, miten toimintatavat vakiinnutetaan oppilaitoksen normaaliin toimintaan Yhteistyö sekä verkostojen ja yhteistyön hyödyntäminen

9 Koulutus- ja opetustoimiala kehittyy
Käsitys tiedosta ja sen pysyvyydestä on muuttunut -> vaikutus oppimateriaaleihin Työelämä muuttuu ->uudenlaiset osaamistarpeet, myös opettajan työ uudistuu Opiskelijan aktiivinen rooli oppimisessa Opetusjärjestelyt ja -menetelmät kehittyvät Työpaikalla tapahtuvan oppimisen määrä kasvaa, sisältöjen integrointi Oppimisen elämyksellisyys, mielekkyys ja yksilöllisyys ja samalla yhteisöllisyys korostuu Opiskelijan oikeus riittävään ja laadukkaaseen ohjaukseen tulee toteutua kaikissa ympäristöissä

10 Yhteiset tavoitteet kaikille
Tavoitteena toiminnalliset ja rakenteelliset uudistukset, jotta uudenlaisten opetusmenetelmien ja ohjausjärjestelmien hyödyntäminen on mahdollista Kehittää koulutuksen järjestäjien kesken yhtenäisiä toimintakäytäntöjä ja pedagogisia toimintamalleja, joita voidaan hyödyntää ja levittää valtakunnallisesti

11 Ideoita osaamisperusteisen ammatillisen koulutuksen toteutukseen käytännössä Tukea yksilöllisten opintopolkujen toteuttamista esittelemällä työvaltaisen oppimisen, yrittäjyyskasvatuksen ja yrittäjyyden, rikastetun oppimisen (virtuaalimaailmojen, oppimispelien, simulaattorien ja lisätyn todellisuuden) sekä mobiliioppimisen hyödyntämismahdollisuuksia. Lisätietoa sivuston tekijöistä

12

13 Toiminnalliset ja rakenteelliset muutokset käytännössä
Toiminnalliset ja rakenteelliset muutokset käytännössä? - opetuksen yhteissuunnittelu - jaettu opettajuus ja ohjaajuus - työprosessilähtöisyys - joustavuus -> yksilölliset opintopolut Tavoitetila: Avoimia ammattiopistoja, joissa monipuoliset opetusjärjestelyt ja -menetelmät siten että yksilölliset opintopolut toteutuvat

14

15 Yksilöllisen oppimisen mahdollistaminen eri ympäristöissä
Opiskelijoilla käytössä langaton verkko Omien laitteiden (tabletit, läppärit, älypuhelimet) käytön salliminen opiskelussa Avoimien ja helposti päivitettävien palvelujen hyödyntäminen Opiskelijan oppimisprosessin dokumentoituminen ja ammattitaidon läpinäkyväksi tekeminen Yhteisohjaajuus mahdollista avoimissa ympäristöissä läpinäkyvyys Reaaliaikaisen ohjauksen saatavuus, ohjausrakenteisiin Elävät yhdessä päivitettävät oppimisaineistot (alakohtainen klusteriajattelu tms)

16 Tiedottaminen, mahdolliset hankesuunnitelman tarkennukset sekä selvitysvelvollisuus

17 Tiedottaminen Hankkeesta tulee tiedottaa aktiivisesti omassa organisaatiossa sekä muille toimijoille Jokaisella hankkeella tulee olla oma www-sivusto / wiki tms. ja/tai alasivusto ns. valtakunnallisen koordinaatiohankkeen wikissä Hankkeesta tiedotettaessa ja kaikissa sähköisissä ja painetuissa julkaisuissa/esitteissä tulee aina käyttää seuraavaa logoa

18 Tiedottaminen Avustuksen saaja on velvollinen tarvittaessa toimittamaan Opetushallitukselle tiivistelmän hankkeen toiminnasta, tuloksista ja siinä syntyvistä hyvistä käytännöistä. Hanketta tulee esitellä tiedotusvälineissä, www-sivuilla, seminaareissa ym. tilaisuuksissa suunnitelmanne mukaisesti.

19 Valtionavustuksen käyttöaika
Avustusta myönnetään vuoden 2013 määrärahasta. Avustusten käyttöaika alkaa myöntöpäivästä ja päättyy

20 Tarkennetut hankesuunnitelmat
Mikäli päätöksessä on maininta Valtionavustuksen maksamisen edellytyksenä on, että Opetushallitus hyväksyy hankkeen tarkennetun toiminta- ja taloussuunnitelman. Tarkennettu toiminta- ja taloussuunnitelma on toimitettava mennessä.

21 Tarkennus-, väli- ja loppuselvityslomake
Yksi ja sama lomake, joka löytyy osoitteesta kohdasta OPH selvityslomake Ohje yhteistyösopimuksen tekemiseen Lomakkeen täyttöohje Lisäksi lomakkeeseen voi liittää täydentäviä liitteitä

22 Tarkennetun hankesuunnitelman laatiminen
Kuvaa tarkennuksessa: Tavoite (Mitä tavoitellaan? Määrälliset ja laadulliset tavoitteet) Toiminta (Millä toimenpiteillä tavoitteet saavutetaan, kuka tekee, mitä tekee ja millä aikataululla – työnjako ja resurssit) Tuotokset (Mitkä ovat odotettavissa olevat konkreettiset tuotokset, jotka ovat levitettävissä?) Tulokset (Miten kävi? Millaiseen muutokseen pyritään?)

23 Tarkennetun hankesuunnitelman laatiminen
Tavoitteiden ja tuotosten kuvaaminen mahdollisim-man konkreettisesti Työnjako selkeästi, jos useita yhteistyökumppaneita eli kuka teki mitä, jos useita, jos useita organisaa-tioita Työaikataulu selkeästi Kustannusten muodostuminen ja niiden jakautu-minen eri osapuolille (koordinaattori, eri yhteistyö-kumppanit) Tulosten levittämistavat Oma arvionne hankkeenne vaikuttavuudesta paikallisesti/alueellisesti

24 Selvitykset valtionavustuksen käytöstä
Avustusten saajan tulee raportoida Opetushallitukselle hankkeensa etenemisestä ja tuloksista selvityslomakkeella Hankkeen loppuselvitys toimitetaan mennessä. Myönnetyn valtionavustuksen ylittäessä 50 000 € väliselvitys toimitetaan mennessä tai haettaessa samaan tarkoitukseen uudelleen rahoitusta hakijan tulee toimittaa hakemuksen yhteydessä väliselvitys aiemmasta valtionavustuksen käytöstä.

25 Avustuksen käyttötarkoitus
Hankkeen kokonaismenojen tulee olla kaikki hankkeelle hyväksyttyjä menoja, myös omarahoitusosuuden, huomioitava mahdolliset rajoitukset (esim. laitehankintojen osuus saa olla enintään 20 % kokonaiskustannuksista) Kaikkien hankkeessa, myös osa-aikaisesti työskentelevien henkilöiden on pidettävä työajanseurantaa, joka pyydettäessä toimitetaan Opetushallitukselle.

26 Valtionavustuspäätös
Hankkeen valtionavustukseen oikeuttavat kokonaismenot Valtionavustuksen osuus kokonaismenoista • (avustuksen osuus enintään 75% ja omarahoitusosuus 25 %) Koulutuksen järjestäjien yhteishankkeen koordinointiin myönnetty avustus enintään 95% (mainittu erikseen päätöksessä, jos myönnetty)

27 Loppuselvityksen lisäksi
Täytetään ns. hyvät käytännöt –jakelualustalle kuvaus kehitetyistä toimintamalleista

28 OPETUSHALLITUKSEN Hyvät käytännöt –jakelualusta
Hyvien käytäntöjen julkaisualusta OPETUSHALLITUKSEN Hyvät käytännöt –jakelualusta Tietoa kerätään julkisella verkkolomakkeella Tietokanta, johon kerätään määrämuotoisia kuvauksia toimintamalleista, jotka OPH hyväksyy julkaistaviksi Ehdotuksia voivat tehdä opetussektorin toimijat ympäri Suomea, riippumatta hankkeen rahoitusmallista Erityisesti valtionavustuksilla mutta myös muulla rahoituksella toteutetuissa hankkeissa syntyneiden tuotosten levittäminen. Sovellus löytyy osoitteesta

29 HYVÄ KÄYTÄNTÖ ON TOIMINTATAPA, JOKA
Hyvien käytäntöjen julkaisualusta HYVÄ KÄYTÄNTÖ ON TOIMINTATAPA, JOKA Voisi innostaa useampia ihmisiä koulutuksen toimialalla soveltamaan sitä omassa työssään tai organisaatiossaan. On lukijan helposti arvioitavissa (sovellettavuus). Ei ole kirjoitettu oppijan luettavaksi, vaan opettajan, ohjaajan, rehtorin, suunnittelijan, hallintohenkilön, tutkijan, järjestäjän tai vastaavan koulutuksen piirissä ammattinsa puolesta toimivan luettavaksi Ei ole hankkeen esittely. Sitä varten on olemassa byrokratianmakuinen hankeraportointi.

30 Hyvät käytännöt -kuvaukseen
voi lisätä kuvia, videota sekä liitetiedostoja Keskeistä kuvata kehitetyt pedagogiset ideat ja toimintamallit mahdollisimman konkreettisesti siten, että muut voivat parastaa toimintatavan käyttöönsä

31 Pedagogisten käytänteiden mallintaminen
Mitä? Keskeinen idea? Kenelle? Miksi? Edut? Mitä lisäarvoa oppimiseen ja opiskeluun? Ketkä? Keiden kanssa? Millaista resurssia aika/raha/osaaminen edellyttää? Miten arvioitu?

32 https://hyvatkaytannot.oph.fi/
Hyvien käytäntöjen jakelualusta

33 ESIMERKKI JULKAISUSTA HYVÄSTÄ KÄYTÄNNÖSTÄ

34 Työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen
Hankkeiden toteutukseen voi sisältyä työpaikkaohjaajien osaamisen kehittämistä OPH:n ohje työpaikkaohjaajien kouluttamiseksi , saatavissa osoitteessa Työpaikkaohjaajien osaamiskartta

35 Työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen
Vaihtoehtoisia tapoja työpaikkaohjaajien osaamisen kehittämiseen ja opiskelijoiden ohjauksen laadun kehittämiseen Opettajien työelämäjaksot Työssäoppimisen ohjaus Työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen Kehittämishankkeet Taivassalo-Salkosuo 2012

36 Kehittämishankkeissa toimivien yhteisiä työskentely-ympäristöjä
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen kehittämishankkeissa toimivien yhteinen työskentelyalusta Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeiden toteuttajien yhteinen työskentelyalusta Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeen tuotoksia

37 Kehittämishankkeissa toimivien yhteisiä työskentely-ympäristöjä
Ammatillisen peruskoulutuksen oppimisympäristöjen valtakunnallinen koordinaatiohanke Nappiparisto ja oppimisympäristöjen kehittäjien yhteinen työskentelyalusta

38 Kehittämistyössä hyödynnettäviä julkaisuja
Julkaisut ja aineistot on jäsennetty aihealueen mukaan Mediakastavatus Lapset ja nuoret mediaosallistujina Osallistumista tukevan mediakasvatuksen toimintaohjelma Toimintaohjelmaan on koottu osallistumista tukevan mediakasvatuksen taustaa, menetelmiä, materiaaleja sekä vaikuttamisen tapoja ja paikkoja. Julkaisu osoitteessa Strateginen ja pegagoinen johtajuus Tietoyhteiskuntakehityksen strateginen johtajuus kouluissa ja opetustoimessa sopii niin tutustuttaviksi kaikille koulutuksen kehittämisestä kiinnostuneille. Opettajien työelämäjaksot Opas ammatillisten opettajien työelämäjaksojen toteuttamiseen

39 Oppimisympäristöt Ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjä kehittämässä Kansallisia kehittämislinjauksia ja kuvauksia Opetushallituksen valtionavustuksilla tuetuista oppimisympäristöjen kehittämishankkeista 2008–2010 Oppimisympäristöjä avartamassa − Oivalluksia, ideoita ja esimerkkejä oppimisympäristöiksi ammatillisessa koulutuksessa Oppimisympäristöjen kehittäjien yhteinen wiki KenGuru-materiaalin tarkoituksena on toimia opettajien itseopiskelun ja koulutusten tukimateriaalina, joka vastaa jatkuvasti uudistuvan tietoyhteiskunnan vaatimuksiin. Materiaalin kehittämisen pohjana ovat toimineet nykypedagogiikan lähtökohdat ja ajatusmaailma

40 Kirjallisuuskatsaus työelämästä oppimisympäristönä (luonnos) Ope.fi-taitotasot Sosiaalisen median opetuskäytön suositykset Laatua e-oppimateriaaleihin Tutkintojen perusteiden toimeenpano Ammatillisten perustutkintojen perusteiden toimeenpano-opas koulutuksen järjestäjän opetussuunnitelman ja tutkinnon järjestämissuunnitelmien laadinnassa ja perusteiden laadukkaan toimeenpanon tueksi

41 Työpaikkaohjaajien osaaminen Opetushallitus on antanut ohjeen työpaikkaohjaajien kouluttamiseksi työpaikkaohjaajien koulutuksen järjestäjille. Ohje on hyväksytty Ohje kumoaa Työpaikkaohjaajien koulutusohjelman perusteet Opetushallituksen moniste 2/2004. Ohje on saatavissa osoitteessa Työpaikkaohjaajien osaamiskartta Opas työpaikkaohjaajien koulutuksen toteuttamiseen Työpaikkaohjaaja opiskelijan arvioijana Työpaikkaohjaaja opiskelijan ohjaajana

42 Alakohtaiset oppimisympäristöjen turvallisuusoppaat
Rakennus-, pintakäsittely- ja talotekniikka-alojen oppimisympäristöjen turvallisuusopas Hius- ja kauneudenhoitoalan oppimisympäristöjen turvallisuusopas Matkailu-, ravitsemis- ja talousalan oppimisympäristöjen turvallisuusopas

43 Tekstiosiltaan lähes valmiit turvallisuusoppaat
Vesi- ja ympäristöhuolto (tekstit valmiina 11.6., kuvat puuttuu) Prosessiala (alakohtaisen sisällön täydentäminen) Yhteyshenkilö: Taisto.kuula(at)lappia.fi Humanistinen ja kasvatusala (teksti täysin valmis) Kumi- ja muoviala (alakohtaisen sisällön täydentäminen ja kommentointi) Yhteyshenkilö: timo.malen(at)salpaus.fi Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala (keskeinen sisältö, tekstit kommentoitavana) Yhteyshenkilöt: risto.koistinen(at)edu.hel.fi ja Outi Karvinen-Kopteff outi.karvinen-korteff(at)edu.hel.fi

44 Alakohtaiset oppimisympäristöjen turvallisuusoppaat
Lisätietoa käynnissä olevista turvallisuusopastyöryhmistä

45 Laadukas työpaikalla järjestettävä koulutus
– opas ammattikoulutuksen järjestäjille Kirjoittaminen käynnissä 2013 Sisällys Johdanto A Työpaikalla järjestettävä koulutus ammatillisessa peruskoulutuksessa 1Työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnittelu 1.1 Keskeisiä näkökulmia ja periaatteita työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnitteluun 1.2 Työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnitteluprosessi 1.3 Työpaikalla järjestettävä koulutus opetussuunnitelmassa 1.5 Työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa tarvittavat sopimukset 1.6 Työturvallisuus ja vakuutusturva 2.Työpaikalla järjestettävän koulutuksen toteuttaminen 2.1 Työpaikalla järjestettävän koulutuksen toteutusmalleja ja -tapoja 2.2 Eri osapuolten roolit 2.3 Opiskelijan ohjaus ja oppimisen arviointi 2.4 Osaamisen arviointi työpaikalla B Työpaikalla järjestettävä koulutus näyttötutkintoon valmistavassa koulutuksessa 1.Työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnittelu 1.1Henkilökohtaistaminen 2. Työpaikalla järjestettävän koulutuksen ohjaus näyttötutkintoon valmistavassa 3. Työpaikalla järjestettävän koulutuksen laadun varmistus näyttötutkintoon valmistavassa koulutuksessa

46 2. Muistilista/kriteeristö
C Työpaikalla järjestettävä koulutus oppisopimuskoulutuksessa 1.Keskeisiä asioita oppisopimuskoulutuksesta 2.Vastuut ja roolit 3. Oppisopimuksena järjestettävä ammatillinen perustutkinto D Työpaikalla järjestettävän koulutuksen kehittäminen ja laadunvarmistus 1. Ammatillisen koulutuksessa työpaikalla järjestettävän koulutuksen kehittäminen 2. Henkilöstön osaamisen kehittäminen 3. Työpaikkaohjaajien osaamisen kehittäminen 4.Työpaikalla järjestettävän koulutuksen laadunvarmistus osana koulutuksen järjestäjän laadunhallintaa ja -arviointia E Työkaluja 1.Lomakemalleja 2. Muistilista/kriteeristö 3. Lähteet ja linkit

47 KIITOS  Yhteystiedot:
Erityisasiantuntija oppimisympäristöt ja työelämälähtöinen ammatillinen koulutus, Opetushallitus Minna Taivassalo-Salkosuo Skype: minnat_s Puh. 029 


Lataa ppt "Minna Taivassalo-Salkosuo, Opetushallitus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google