Velkuan koulu Saaristokoulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

HALSUAN VASU -avain kasvuun
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Varsinais-Suomessa on noin asukasta. Se on Suomen väkirikkain maakunta heti Uudenmaan ja Pirkanmaan jälkeen. Varsinais-Suomi on myös perinteisesti.
Junioritoiminta Savonlinnan pursiseura. Vuosittain järjestetään •L•Leiri - kesän alussa - helpoin aika aloittaa harrastus •V•Viikkoharjoitukset –k–kerran.
 JYMYN URHEILUKOULU TÄSTÄ PÄIVÄSTÄ ETEENPÄIN TARKOITTAA MONIPUOLISTA LIIKUNTAA 1-2 KERTAA VIIKOSSA (maanantai, keskiviikko)  URHEILUKOULUN MAKSU x €
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Kainaston ryhmiksen Varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmis aloitti toimintansa elokuussa Tiloissa toimii kaksi ryhmää, Kissankellot ja Kehäkukat. Molemmissa.
Toiminnanjohtaja Ville Kuusinen Helsinki
DIIGO TIEDONHALLINNASSA Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen, Marjut Lahtela ja Katariina.
Jyväskylän LastenParlamentti osallisuutta vahvistamassa
Työrauha ja haastavat tilanteet
YHTEISTYÖSSÄ ON VOIMAA! Salon ammattistartin yhteisöprojekti; KOTIVÄENILTA
Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto (artesaani)
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
helenarimalimankkaankoulu 2009
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Harvialan koulu ja päiväkoti
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Makupaloja Suomesta. Tilaisuuden nimi Päivämäärä Esittäjän nimi Organisaatio.
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
YMPÄRISTÖ JA LUONTO  Lisätään luonnon tuntemusta ja arvostusta  Tutkimisen ja itse tekemisen iloa  1. kurssi 8. luokalla  2. kurssi 9. luokalla  Voi.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Vastakirkko ja vierikirkko Heikki Salomaa Heikki Salomaa
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Kouluinfo Renkomäen koulu
FILIPPIINIT.
Sukellus ympäristökasvatukseen Itämeren rannalla: − uusia ideoita ja materiaaleja Malva Green: Kuva: Teemu Saloriutta.
Ops seminaari Askola.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
painotuslinjan esittely
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
3.c
Kehvon Koulu Ala-aste.
Suomen taiteen kultakausi
Nokian Luonto ry. Nokian Luonto ry :
OPS 2016 Valinnaisuus.
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Kulttuuriympäristökasvatus yliopistossa
Haapaniemen koulun musiikkiluokka
SAARISTIO-SUOMI VEERA RASMUS..
Petroskoin keskikoulu № 46
Luonnonvarat Luonnonvaroja on uusiutuvia ja uusiutumattomia
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
YMPÄRISTÖ JA LUONTO Lisätään luonnon tuntemusta ja arvostusta
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Tuloksellisuuden mittaaminen
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Mitä sinä teet talvella?
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Lukutaidon merkitys – opettajan näkökulma Tampereen yläkoulusta
Esityksen transkriptio:

Velkuan koulu Saaristokoulu

Mitä on saaristolaisuus? Mitä tarkoittaa, että olemme saaristokoulu? Saaristolainen osaa nauttia meren läheisyydestä. - Meri on pysyvä ulottuvuus maisemassa. - Lossilla, yhteysaluksella ja veneellä liikkuminen on arkipäiväistä, koska koulu sijaitsee saaressa. - Lapset oppivat pienestä pitäen olemaan ”sinut” meren kanssa. - Vuodenaikojen kierto ja säävaihtelut konkretisoituvat meren kautta antaen lapsille vahvoja luontoelämyksiä. Meri on oleellinen osa lasten arkipäivää.

Mitä on saaristolaisuus? Mitä tarkoittaa, että olemme saaristokoulu? Saaristolainen pärjää merellä. - Opetussuunnitelmaan on sisällytetty seuraavat saaristolaisen perustaidot: soutaminen, purjehtiminen, kalastaminen ja kalan käsittely sekä jäällä liikkuminen. - Uintiopetusta järjestetään syksyisin luonnonoloissa, talvella meren jäällä hiihdetään ja luistellaan sekä pilkitään. - Haastavampia merenkulun ja tutkimisen taitoja on mahdollisuus opiskella valinnaisena aineena yläkoulussa. Meri on yksi opetuselementti.

Mitä on saaristolaisuus? Mitä tarkoittaa, että olemme saaristokoulu? Saaristolainen pärjää metsässä. - Opetussuunnitelmaan on sisällytetty seuraavat saaristolaisen perustaidot: marjojen ja sienten kerääminen sekä säilöminen. - Lapset herkistyvät luonnon seuraamiselle. - Kokemuksellisen oppiminen tuo lisäväriä koulutyöhön. Meren ohella myös metsä ja muu lähiluonto ovat lisäluokkahuoneitamme.

Mitä on saaristolaisuus? Mitä tarkoittaa, että olemme saaristokoulu? Saaristolainen kunnioittaa luontoa. - Luonnon kunnioittaminen ja luonnonsuojelun näkökulma eivät jää irrallisiksi, koska luonto ilmiöineen on muutoinkin niin oleellinen osa lasten arkipäivää. - Itämeren hätä ja ilmastonmuutoksen uhat ovat helposti konkretisoitavissa. Luonnonsuojelun näkökulma on luonteva.

Mitä on saaristolaisuus? Mitä tarkoittaa, että olemme saaristokoulu? Saaristolainen on ylpeä kädentaidoistaan. - Saariston perinteisiin tutustutaan paikallisten osaajien avustamina. - Käsitöiden ja kuvataiteen aiheet myötäilevät vuodenkiertoa. - Alusta saakka itse tekemistä arvostetaan, siihen ohjaamalla torjutaan myös uusavuttomuutta. Saaristolaiset kädentaidot, luonnonmateriaalien käyttö ja perinteet painottuvat taito- ja taideaineissa.