Pieni on parempi ! Koulujen koko ja laatu Peter Backa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ERITYISOPETUKSEN UUDELLEENORGANISOINTI MYNÄMÄESSÄ VUONNA 2011
Advertisements

Mediakasvatus MLL:ssa
1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
. Rauman freinetkoulu.
Kaustarin Pienten lasten koulu
Kokemuksia historiakerhosta
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Koulujen turvallisuus
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Hyvän kirjoittamisen opetuksen ohjelman piirteitä.
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusarvon laskeminen
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI

KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Omistajaohjaus ja –politiikka- työryhmä Timo Pihkala Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
1. syyskuuta Tietojen päivä ensimmäinen koulupäivä
OPS-ajatuksia.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
50 vuotta Nummi-Pusulan lukio. Nummi-Pusulan lukio sijaitsee Lohjan Nummella, Saukkolassa ”Ykköstien” varrella – lähes Lohjan keskipisteessä. Nummen ja.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Keskustelua nuuskasta
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Uusi opetussuunnitelma 2016
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Hanna Karlsson / Hanna Karlsson /
Miten KA1-projektissa voidaan hyödyntää eTwinning-alustaa.
Veera Holappa PTT:n aluetalouden seminaari
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Esityksen transkriptio:

Pieni on parempi ! Koulujen koko ja laatu Peter Backa

Kun koulu lakkautetaan…  Syy on taloudellinen! ………… …………  ”Laatu paranee!” ?

Laatu/koko ?  Vanha idea  Suomessa ei tullut vastaan …  Aha – elämys: Maaseudun ongelmat ovat samanlaiset – työtavat erilaiset  Miksi ei köytä Globalisaatio?  Oregon: Regard to Rural

PhD, Cynthia Reeves

Oppilaiden saavutukset Megatutkinto: (103 tutkimusten yhteenveto)  Enemmän vuosia yliopistossa  Enemmän pisteitä  Parempia tuloksia kansallisessa testissä Ennen kaikkia heikommat oppilaat hyötyvät. Koulun koko, ei luokan, ratkaisee. Muut tutkimukset: Parempia tuloksia tai yhtä hyviä. Toisenlaisia tutkimustuloksia ei löydy !

Opetussuunnitelman ja opetuksen laatu  Suuressa koulussa on enemmän valinnanvara… Mutta  Etäopetus lieventää tätä haittaa  Pienessä koulussa on helpompi käyttää sopivia pedagogisia strategioita  Eri ikäisiä ryhmiä – monta etua, haittoja ei todistettu

Koulun turvallisuus ja oppilaskuri  825% enemmän väkivaltaa  3200% enemmän ryöstöjä  1000% enemmän asetapauksia…

Ja…  Oppilaiden sitoutuminen parempi  Enemmän vanhempien ja yhteiskunnan mukanaoloa  Opettajien työolosuhteet parempia  Koulun fyysinen ympäristö parempi ja sitä kautta lasten kehityskin

Mitä on pieni koulu? Ei ole tarkkaa oppilasmäärärajaa  Vaihtelee sen mukaan mitä tutkitaan  Vaihtelee ikäluokan mukaan  Toinen ääripää: eri ikäryhmiä samassa luokassa, ja Australian School of the Air  Toinen ääripää: alle 300 oppilasta on pieni

Kiitos!