Prosessin analysointi ja töiden viimeistely

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

YMPÄRISTÖTAIDE PUBLIC ART YHTEISÖTAIDE OSALLISTAVA TAIDE
Pääotsikko – Rivi alaotsikkoa varten. ©2012 VJS. Otsikkorivi Vantaan Jalkapalloseura eli VJS on Länsi- ja Keski-Vantaalla toimiva jal- kapalloon erikoistunut.
Kuva kuvaan (MS Paint) Avaa molemmat kuvat esikatselusta muokkaustilaan – klikkaamalla hiiren väärällä napilla > Avaa sovelluksessa… > MS Paint Tässä vaiheessa.
Jos tarvitset opastusta, piirisi tunnuksen tai Sinulla on muuta kysyttävää, ota yhteyttä Merja Munkki, p Ongelmatilanteissa,
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
KyläNetti - sivun tekeminen • KyläNetti-sivustoon on luotu valmiiksi esimerkinomainen sivurakenne, jota voi vapaasti muokata • Kaikki sivut eivät ole näkyvissä.
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Vinkkejä sanojen muistamiseen •Visuaalisen muistin tukeminen ▫Sanan liittäminen kuvaan  pohdi, mitä oman kielen sanaa opeteltava sana muistuttaa  luo.
•Kausi on K-Vantaa Idän juhlakausi ja sen kunniaksi julistetaan jääkiekkoaiheinen piirustus- ja valokuvakilpailu. •Kilpailussa on kaksi sarjaa:
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Nykytaide -Mitä se on?.
Valitse haluamasi raportti, jonka parametreja haluat muuttaa ja tuplaklikkaa sitä.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Animaation tekeminen:
Kotisivukoulutus Kirjastotalo Metso Osa 1 Tekstin kirjoittaminen ja muokkaaminen, linkitys.
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Photoshop Cs5 tuttorial. HDR  HDR (tulee englanninkielistä sanoista High Dynamic Range) tarkoittaa kuvantamista, missä kuvaa käsitellään muodossa, jossa.
Eri kielitaidon osa-alueet, materiaalit ja suunnittelu
Nuorten peliohjelmointi 2011
Ohje PowerPoint esityksen tekoon
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen C2 Robottitehdas Kuva: Saara Salama.
- vastaajina lehden tilaajatalouksien lukijoita - nettikysely, Digium Enterprise - vastaajia n. 200/tutkimuskierros - taustaryhminä mm. sukupuoli ja ikä.
Jorma Ronkainen / IT-laitos
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Materiaali-kokeilut B2 Origamipaja Kuva: Katja Hagelstam
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
Maaseutu.fi on uudistunut -
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Niko Pääkkönen TIK8SNB.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Kuva: Teltta pussilakanasetti | Ivana Helsinki
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä. Tehdään kyselylomake joko tekstinkäsittely- tai taulukkolaskentaohjelmalla. Pilvipalveluita käytettäessä saadaan.
Tässä on kokoelma kaikista 8lk:lla tekemistäni töistä.
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Kysy parilta kysymys, vastaus on tekstissä. ”Sähköposti Mikolle”, s
Tuula Marila PROSESSIKIRJOITTAMINEN. Tuula Marila Kirjoittaminen on monivaiheinen prosessi 1.Valmistautuminen -muistin virkistäminen ja.
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
KIMPISEN KOULUN LOGON SUUNNITTELUKILPAILU 2015.
Päättötyön esittelyohjeet
TE3 MEDIA –TERVEYDEN TUKI JA UHKA Hurtig
Huomautus: Tämä esite on suunniteltu tulostettavaksi. Ennen kuin ryhdyt tulostamaan korttikartongille, tee koetulostus tavalliselle paperille ja varmista,
Runous.
Posterin otsikko Ohjeita Alaotsikkko
ASIANTUNTIJAESITYKSEN LAATIMINEN
Askel askeleelta ohjeita tulla ammattivalokuvaaja
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
Posterin otsikko Alaotsikkko Ohjeita
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
Fabrikam hoitaa kevätsiivouksesi
Yrityksen nimi Tuotteet ja palvelut
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
Esko Sario Varapääjohtaja Contoso Pharmaceuticals Pääkatu 12, Helsinki
Esityksen transkriptio:

Prosessin analysointi ja töiden viimeistely Logo ja juliste Kuva: Anna Sailamaan sarjakuvanäyttelyn juliste, Galleria Jänis Aihe: Graafinen suunnittelu: Suunnitellaan Mutkulle oma logo ja tutustutaan mainontaan näyttelyjulisteen tekemisen kautta

Nyt aloitetaan MUTKUn neljäs lohko, jossa suunnitellaan MUTKUlle logo, juliste ja oma näyttely! Tavoite: Oppilaat ymmärtävät mitä ovat graafinen suunnittelu ja mainonta, mihin niillä pyritään ja miten niillä voi vaikuttaa. Oppilaat ymmärtävät julisteen tehtävän mainoksena ja sen mitä julisteen tekemisessä tulee ottaa huomioon. Pohditaan koko Mutku -opintojaksoa prosessina ja tehdään töitä jotka pohjautuvat oppilaiden omiin mielikuviin Mutkusta.

KUVAESITYS JA KESKUSTELU (15–20 min)   Tutustutaan graafiseen suunnitteluun ja mainontaan kuvaesityksen kautta. Mainonta on myös tärkeä osa muotoilua. Tänään voidaan leikkiä mainostoimistoa! Mainostoimisto on paikka, jossa suunnitellaan ja tehdään mainoksia. Mainostoimistossa voi olla töissä monen eri alan ihmisiä kuten graafisia muotoilijoita. Mainonta on tärkeä loppuvaihe esimerkiksi uudelle tuotteelle tai asialle. Mietitään yhdessä, mikä on mainonnan tehtävä. Se tuo asian tai esineen näkyväksi. Ilman mainontaa tuote ei löydä käyttäjiä tai näyttely saavuta yleisöä. Mainonnalla voidaan pyrkiä siihen, että jotakin asiaa (esim. uusi palvelu, näyttely, tapahtuma) käytetään ja siitä saadaan informaatiota. Mainontaa käytetään myös siihen, että jotakin uutta esinettä, palvelua, tuotetta jne. ostetaan mahdollisimman paljon. Tutkitaan Mutkun alkuperäistä logoa ja voidaan kehittää lisää omia logoja. Mutkussa on ideoinnin ja kokeilujen kautta valmistettu esineitä ja kokonaisuuksia, jotka nyt halutaan esitellä muillekin. Siksi tänään tehdään Mutkulle logoja ja julisteita! Kuva: Saara Salama

Mitä mainoksia muistat? Minkälainen mainos herättää kiinnostuksen? Voitte yhdessä miettiä, mitä kaikkia muistatte. esim. tv-mainonta, lehtimainonta, kadunvarsimainonta, internetmainonta, esitteet/flyerit ym.   Voitte myös pohtia, mikä on teidän mielestänne toimivaa mainontaa, eli minkälainen mainos herättää kiinnostuksen? Lisää Elissa Erikssonin projektista Haluan nähdä muutakin: http://haluannahdamuutakin.wordpress.com/kuvia-photos/ Mitä mainoksia muistat? Minkälainen mainos herättää kiinnostuksen? Kuvat: Taiteilija Elissa Erikssonin projekti Haluan nähdä muutakin otti kantaa kaupallisiin tiedotteisiin ja levittäytyi Helsingin raitiovaunupysäkeille vuonna 2011.

Kuvalähde: images.cryhavok.org Mitä tällä julisteella mainostetaan? Missä kohdassa julistetta on LOGO? Juliste on yleinen tapa mainostaa tuotetta tai vaikka tapahtumaa (näyttely, konsertti, kilpailu jne.). Kuvalähde: http://images.cryhavok.org/v/Lego+Poster+2.jpg.html   Tällaisia asioita ovat muun muassa: - sommittelu/dynamiikka: missä kuva? missä teksti? missä info? mikä isolla, mikä pienellä? millainen fontti, eli kirjasintyyli? jne. - huomion kiinnittäminen ja viestin välittäminen: värit, kuvat, teksti, logo + näiden asettelu ja koko, tyyli ja väri - informaatio eli mitä tietoa teksti ja kuva antavat. Esim. Näyttelyn nimi, mitä tapahtuu, missä, milloin, kuka/ketkä, yhteistyökumppanit ja näyttelypaikka. Lisäksi julisteen tekijöiden nimet on hyvä olla jossakin mainittuna. Kuva: LEGO Kuvalähde: images.cryhavok.org

Selkeä sommittelu tekee julisteesta helposti luettavan Kuvalähde: http://www.pinterest.com/pin/24910604160720950/ Juliste: Grégoire Dacquin

Julisteen suunnittelija: Oikein sijoitettu tyhjä tila on julisteen kokonaisuuden kannalta yhtä tärkeä kuin kuvat ja teksti. Tasapainoinen sommittelu ei ole tungettu reunoja myöten täyteen, vaan usein on hyvä jättää työhön myös tilaa ja tyhjiä alueita. Niin kokonaisuudesta tulee harmonisempi. Oikein sijoitettu tyhjä tila onkin julisteen kokonaisuuden kannalta yhtä tärkeä kuin kuvat ja teksti! Kuvalähde: http://newgrids.fr/2013/03/25/zdunkiewicz-studio/ Täältä löydät lisää kuvia Krzysztof Zdunkiewiczin ja Zdunkiewicz Design suunnittelutoimiston töistä: https://www.behance.net/zdoonek Julisteen suunnittelija: Krzystof Zdunkiewicz

Festivaalijulisteen suunnittelija: Kuvalähde: http://www.walltowall.com/news_display/view/191 Lisää kuvia Wall-to-Wall Studios suunnittelutoimiston töistä: http://www.walltowall.com/work/capabilities Festivaalijulisteen suunnittelija: Wall-To-Wall Studios

Juliste: Annika Leppäaho Mitä informaatiota eli tietoa löydät tästä julisteesta? Kuvalähde: http://annikafashionillustration.blogspot.fi/ Juliste: Annika Leppäaho

Millä tekniikalla tämä juliste olisi voitu tehdä? Erik Bruun on toteuttanut Jaffan julisteen perinteisesti käsityönä, piirtäen ja maalaten. Kuvalähde: http://www.jaffa.fi/palma/sauma/juliste Jaffan sivulta löydät lisää tietoa julisteen suunnittelijasta ja voit katsoa videon julisteen valmistuksesta! Kuva: Jaffa Julisteen suunnittelija: Erik Bruun

Julistetta varten käsin tehty teksti ja valmis painettu juliste Kuvaesitys esittelee erilaisia ja eri tekniikoin valmistettuja julisteita. Julisteet on suunnitellut graafikko. Keskustellaan yhdessä kuvista. Voidaan miettiä, mitä julisteen on tarkoitus mainostaa ja mikä on julisteen mahdollinen kohderyhmä. Miten juliste on tehty, onko siinä käytetty eri tekniikoita vai onko se kokonaan tietokoneohjelmilla tehty? Julistetta varten käsin tehty teksti ja valmis painettu juliste Juliste: Tero Juuti

Kuvalähteet: http://www.justseeds.org/blog/2009/08/digger_papers.html http://arthurmag.com/ Kuvalähteet:justseeds.org Arthur Magazine

Miten tämä juliste on tehty? Onko se mielestäsi onnistunut? Mainonnalla ei kuitenkaan välttämättä haluta tuottaa rahaa, vaan tuoda jokin asia näkyväksi ja saada ihmiset kiinnostumaan ja ottamaan selvää jostakin asiasta (esim. hyväntekeväisyys, kilpailu, näyttely). Kuvalähde: http://pzrservices.typepad.com/advertisingisgoodforyou/2009/01/krets-film-festival-poster-by-sandra-juto.html Kretsin elokuvafestivaalin suunnittelija: Sandra Juto

Kuvalähde: http://xmihax. deviantart Julisteen tekijä: Mihael Miklosic Kuvalähde: xmihax.deviantart.com

Näytelmäjulisteen suunnittelija: Kuvalähde: http://chezmoncef.com/post/148007952/le-beret-de-la-tortue-supercinq Lisää kuvia Supercinq suunnittelutoimiston töistä: http://www.supercinq.net/ Näytelmäjulisteen suunnittelija: Supercinq

Tutkitaan Mutkun alkuperäistä logoa ja voidaan kehittää lisää omia logoja.   LOGO Mitä asioita Mutkun alkuperäinen logo tuo mieleesi? Minkälaisen logon sinä haluaisit suunnitella Mutkulle? Logon suunnittelija: Susanna Raunio Valokuva: Saara Salama

Logo on tapa, jolla yrityksen tai tuotteen Liikemerkki tarkoittaa tunnuskuviota. TAUKO yrityksen liikemerkissä on kuusi ja penkki. Huomaa ero! LOGO 15 min   Pohditaan koko Mutku-opintojaksoa ja ideoidaan: Mitä muistat Mutkusta? Miltä Mutku näyttää? Minkälainen on Mutkulle tunnusomainen logo, nimen kirjoitustapa ja kuvio, josta Mutku tunnistetaan. Kuvalähteet: http://taukodesign.fi/ ja logon suunnittelijan kotisivu: http://katihyyppa.com/visual-designs-for-tauko-clothing/ Logo on tapa, jolla yrityksen tai tuotteen nimi kirjoitetaan. Tässä logossa lukee siis: TAUKO. TAUKO Designin graafisen ilmeen, kuten logon ja käyntikortit on suunnitellut Kati Hyyppä

Osaatko sanoa, mikä näissä kuvissa on logo? Entä liikemerkki? Huomaa ero! LOGO 15 min   Pohditaan koko Mutku-opintojaksoa ja ideoidaan: Mitä muistat Mutkusta? Miltä Mutku näyttää? Minkälainen on Mutkulle tunnusomainen logo, nimen kirjoitustapa ja kuvio, josta Mutku tunnistetaan. Osaatko sanoa, mikä näissä kuvissa on logo? Entä liikemerkki? WOA:n graafisen ilmeen, kuten logon ja paperikassin on suunnitellut Susanna Raunio

Leikitään kirjaimilla! Tehdään oma logo Mutkulle. (n. 15 minuutin tehtävä)   Tekstit: Tero Juuti

Voit kokeilla myös MUTKU-sanan pilkkomista eri riveille. Tehdään oma logo Mutkulle. (n. 15 minuutin tehtävä)   Voit kokeilla myös MUTKU-sanan pilkkomista eri riveille. Kuvat: Katja Hagelstam

Tehtävä NÄYTTELYJULISTE Suunnitellaan Mutkun omalle näyttelylle mainos, eli suurikokoinen juliste esim. 3 oppilaan ryhmissä. Pohjana voi olla värillinen tai valkoinen A3 kokoinen paperi, johon piirretään, maalataan, väritetään, leikellään, liimataan, kirjoitetaan jne. Voidaan käyttää myös kollaasitekniikkaa ja yhdistellä eri tekniikoin valmistettuja kuvia ja tekstejä liimaamalla. Kuvat: Tero Juuti ja Rake Arbeidsfellesskap