Työhyvinvointipääoma työuran jatkamisen edistäjänä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Hyvää työpäivää!.
HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
Turun seurakuntayhtymä Valmennusraportti
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Nuoret puhtausalan kesätöissä
10 vinkkiä voimaantumiseen
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
© John Pihlaja Associates Inc Työnilo ja tuottavuus vanhustyössä 1 Tuottavuus ja työnilo vanhustyössä • Helsinki • Tampere.
työskentelyn hallinta
Ajankäytön hallinta Ajankäytön hallinta
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
GRADUAIHEITA Työ- ja organisaatio-psykologia
Rakkaat ystäväni!.
YHTEISÖLLISYYDESTÄ TYÖHYVINVOINTIA
Terve mieli työssä Tuula Löf Työelämän teemapäivä
Lapselle hyvä päivä tänään
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
TASAPAINON RAKENTAMINEN
JAMIT-hanke Työurien jatkamisen tuki Sosiaali- ja terveysministeriö ja Euroopan sosiaalirahasto Pirkko Mäkelä-Pusa Kuntoutussäätiö.
Marja-Liisa Manka, professori Tampereen yliopisto
TEAM työsuojeluviikko
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Juho Niskanen  Turvallisen ryhmän muodostumiselle on tärkeää, että osataan kommunikoida tunnetasolla ja ylläpitää tätä kommunikaatiota.
Mielenterveys s. 110 –
Viestintäsuunnitelma
Tik Harjoitustyön Tilannemuutos Etappi IV.
Valmentajana kehittyminen
Koulussa elämää opettelemassa
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Tapahtukoon sinun tahtosi
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Napero-ohjaajat.  Teoria + kahvi16.00 –  Malliharjoitus17.00 –
JAMIT-hanke Työurien jatkamisen tuki
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Voi hyvin Sosiaalisuus Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä Toteutettu yhteistyössä Suomen Mielenterveysseuran kanssa.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015.
Selviytyminen vaikeista elämänvaiheista Mielen hyvinvointi työssä
Työn imu ja työn kuormittavuus pienissä järjestöissä
Harjoituksia II.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Alkuitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
O0525KO TYÖIKÄISTEN KUNTOUTUS JA KUNTOUTUSOHJAUS
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Volitioprosessi, tahdon!
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
YKSOTE-kuormitus 2017–18 -hankkeen koordinaattori
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Esityksen transkriptio:

Työhyvinvointipääoma työuran jatkamisen edistäjänä Professori Marja-Liisa Manka, Tampereen yliopisto Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto ”Kuka oli vihollinen: 14 -vuotias jengiläinen, joka ampui poikani, vai yhteiskunta? Miten voin antaa anteeksi? Siihen tarvitaan empatiaa, ymmärrystä, mitä kaikkea on teon takana. Uhrin on päästävä kertomaan oma tarinansa, joten hän tarvitsee kuulijoita. Vältä tuomitsemista ja päästä irti. Ilman meditoimista en olisi selvinnyt.” Tampereella 22.10.2014 Azim Khamisa Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Ongelmanratkaisukeinoja Olosuhteiden muuttaminen Asenteiden muuttaminen Tavoitteiden muuttaminen Tärkeysjär-jestyksen muuttaminen Hyvinvoinnin lisääminen muilla elämänalueilla Ongelmanrat-kaisu tilanteen parantamiseksi Selvitä, mitä on tapahtumassa ja mitä se merkitsee itsellesi ja tulevaisuudellesi Realististen tavoitteiden asettaminen ja kokeilu matalammilla tavoitteilla Tutki uudelleen tärkeysjärjestys-tä ja mieti, mikä on tärkeintä ja hallittavissa Lisää hyvinvointia muilla aluilla, joista saat tyytyväisyyttä Michael B. Frisch, Evidence-Based Well-Being/Positive Psychology Assessment and Intervention with Quality of Life Therapy and Coaching and the Quality of Life Inventory (QOLI) Soc Indic Res (2013) 114:193–227 DOI 10.1007/s11205-012-0140-7 Frisch, M.B. 2013 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Psykososiaaliset riskit? 55,6 miljoonaa eurooppalaista eli 28 % kertoi mielen hyvinvoinnin riskeistä (EU Labour Force Survey 1998-2007), suurimpana liian vähän aikaa ja liikaa työtä (23 %) Stressi, depressio tai ahdistus – vaikeimmat terveysongelmat (European Commission 2010) 62 % raportoi liian kireistä aikatauluista (Eurofound 2012) 79 % eurooppalaisista johtajista on huolissaan työpaikkojensa stressistä (EU-OSHA 2010) – vain alle 30 %:lla on menettelytapoja stressin torjuntaan EU:n tasolla menetykset kymmeniä miljardeja European Agency for safety and Health at work 2014 Calculating the cost of work-related stress and psychosocial risks Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Työhyvinvoinnin lisäarvomalli (ROBERTSON & COOPER 2011) Organisaation tulokset Tuottavuus ja suorituskyky Matalat sairauspoissaolot Vähäinen vaihtuvuus Myönteinen työnantajakuva Asiakas/käyttäjä/potilastyytyväisyys Työpaikan avainmuuttujat: Voimavarat ja vuorovaikutus Vapaus ja valvonta Työelämän tasapaino/kuormittavuus Työn turvallisuus ja muutos - Työpaikan ihmissuhteet -Työolosuhteet Yksilön hyvinvointi Tuloksellisuus ja tyytyväisyys Moraali ja motivaatio Työyhteisötaidot Terveys Psykologinen hyvinvointi Merkityksellisyyden tunne Myönteiset tunteet Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Työhyvinvointipääoma Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto ”Muistan kyllä omankin aikaisemman ajatteluni, että nää on niitä kukkahattutätien juttuja. Kyllähän nää on tosimiesten hommaa…Yrityksen kannalta kyse on meidän kilpailukyvyn kehittämisestä ja uskon että nimenomaan tätä puolta kehittämällä luodaan meidän yrityksen tulevaisuus” http://www.youtube.com/watch?v=tCUzcioG82M&feature=youtu.be Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Esimiehen keinoja Reilu työn organisointi eli esimies on oikeudenmukainen ja ottaa työntekijät mukaan päätöksentekoon. Esimerkillisyys ja luotettavuus. Hän toteuttaa elämässään eettisiä arvoja ja on johdonmukainen ja läpinäkyvä päätöksenteossaan. Psykologinen ja emotionaalinen tuki ja tunneälykkyys. Esimies toimii valmentajana ja antaa tarvittaessa palautetta, niin myönteistä kuin rakentavaakin. Hänen puoleensa voi kääntyä pahan paikan tullen, koska hän kuuntelee ja on henkisesti läsnä. Työntekijöistä huolehtiminen, heidän psyykkisen ja fyysisen kuormittuneisuutensa seuraaminen ja tarvittaessa siihen tarttuminen. Valtuuttaminen sekä innostaminen tavoitteiden saavuttamiseen, luovaan ajatteluun ja omien ajattelutapojen kyseenalaistamiseen. Esimies inspiroi älyllisesti. Optimismin johtaminen. Esimies huolehtii työpaikkansa myönteisestä ilmapiiristä. Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Työyhteisön keinoja positiivinen vuorovaikutus: ystävällisyys, kiitollisuus, hyvien uutisten jakaminen, tähtihetket – minkälaisia puhetta teidän työpaikallanne liikkuu? palautteen antaminen ja toisilta oppiminen älylliset lähestymistavat: mietimme hyviä asioita, nautiskelemme, vahvistamme optimismia – mikä meillä lisäisi työniloa? toisten tuntemaan oppiminen: erilaisuus on rikkaus puheeksi ottamisen harjoitteleminen vaikeissa tilanteissa, syyllistämättä ja ratkaisuja hakien 9 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Työntekijän keinoja - työyhteisötaidot perustyön tekeminen reiluus ja kohteliaisuus, tervehtiminen aktiivinen auttaminen, kiinnostuminen toisen työstä työpaikan viihtyvyydestä ja resurssien järkevästä käytöstä huolehtiminen yhteistyö työkavereiden ja esimiesten kanssa: kysytään, jos ei tiedetä ja pyydetään palautetta, jos se on unohtunut. mielipiteen ilmaisu asioiden eteenpäin viemiseksi aktiivinen osallistuminen työpaikan kehittämistyöhön myönteisen ilmapiirin edistäminen –en puhu selän takana Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Psykologinen pääoma Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Avey ym. 2008

Psykologisen pääoman valmennus I Tapaaminen: Psykologisen pääoman esittely, työhyvinvoinnin merkitys – oppimisen tavoite. II Tapaaminen: Itseluottamus ja sitkeys - harjoituksia III Tapaaminen: Optimistisuus ja toiveikkuus – harjoituksia IV Työyhteisön sosiaalinen pääoma IV Tapaaminen: Seuranta - Miten tästä eteenpäin? Hyvinvoinnin kehittäminen jatkossa. Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Miten harjoiteltiin Itseluottamus: Mitkä tekijät ovat johtaneet onnistumisiin? Miten on selvinnyt ongelmista, voimavaralista? Toiveikkuus: Arvoharjoitus: omien tavoitteiden mukainen elämä Kirje Alladinille: mitä toivon puolen vuoden päähän? Optimismi: Kiitollisuusharjoitus, työn tähtihetket Rentoutuminen Sitkeys: Elämäni suunta: minne olen matkalla, mitä esteitä on tielläni, mitä ominaisuuksia tarvitsen voittaakseni esteet? Vastoinkäymisen uusi tulkinta Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Onnistumisen kokemukset Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Unelmat Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto Yhteenveto Voimavaralähtöinen työhyvinvointimalli – huomio työn ja yksilön voimavaroihin ja niiden lisäämiseen etukäteen, ei vain siihen, mikä on huonosti. Hyvä johtaminen antaa perustan, erityishuomiota tunnetaitoihin Yhteisöllisyyden lisääminen – jokainen on vastuussa Jokaisen työn arvostus ja sananvalta Oma aktiivisuus – psykologisen pääoman kasvattaminen Mutta samalla työpaikalla on oltava rakenteet tarttua ennaltaehkäisevästi mahdollisiin riskeihin Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto

Viisi keinoa henkilökohtaiseen hyvinvointiin Pidä yhteyttä tärkeisiin ihmisiisi ja anna heille aikaa. Ole aktiivinen: kävele, juokse, pelaa, sovita treeni kuntotasoosi, niin nautit siitä. Pidä silmäsi avoinna: kiinnitä huomio epätavalliseen, kauneuteen, nauti hetkestä ja reflektoi kokemuksiasi. Opi joka päivä: kokeile uutta, ota uusi vastuu työssäsi ja haaste, josta nautit. Korjaa pyörä. Ole antelias: tee jotakin hauskaa ystävällesi ja ventovieraalle, kiitä, hymyile, katso sisään ja ulos. Ake, J. & Thompson, S. 2010. Five Ways to Wellbeing New applications, new ways of thinking. the National Mental Health Development Unit (NMHDU) and the NHS Confederation. London. Ake, J. & Thompson, S. 2010 Professori Marja-Liisa Manka Tampereen yliopisto