Kirjastoverkkopalvelujen palvelukysely 2012 Yhteenveto tärkeimmistä tuloksista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - Y LIOPISTOT FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
Rakenteellisen kehittämisen vaikutus lisenssipolitiikkaan Ari Alkio Ajankohtaista kirjastojuridiikasta, STKS,
KANSALLISKIRJASTO Sektoritapaaminen Kirjastoverkon yhteisten palvelujen keskitetyn rahoituksen lähtökohtia ja periaatteita 1. Ohjausjärjestelmä.
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
LINDA-päivä Palautekysely (MARC21-formaattivaihdon ja) LINDAn järjestelmän vaihdon tiedotuksesta LINDA-päivä Laila Heinemann Kansalliskirjasto.
SLS vaalii ja kehittää Suomen ruotsinkielistä kulttuuriperintöä.
Kokemuksia Lindaan ja Alephiin siirtymisestä
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yliopistokirjastot T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri UUSI ARKKITEHTUURI – PAREMMAT PALVELUT Järjestelmäarkkitehtuurihankkeet Ari Rouvari ja Esa Kurki.
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yhteiskirjastot TIEDOSTA MENESTYS
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Osallistuminen sidosryhmien näkökulmasta -kysely metsäneuvostojen jäsenille Marjo Laitala.
AMK-kirjastopäivät, Rovaniemi Uudet yhteistyömahdollisuudet suomalaisella kirjastokentällä.
1 Sektorin nimi Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja Syksy 2009/Kevät 2010.
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortiokokous
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
T IEDOSTA M ENESTYS Hämeenlinnan kaupunki Asiakastyytyväisyys 2013 – Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Tutkimusraportti Mikko Kesä Minna.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Palvelukyselyn 2010 tuloksia ja toimenpiteitä Kirjastoverkkopäivät 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Erikoiskirjastot/tutkimuslaitokset T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
LAMK Outdoors Finland Etelä Aktiviteettisivuston lanseeraustutkimus 2013 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
KANSALLISKIRJASTO Palvelukysely 2012 Yleiset kirjastot T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU.
LAMK Pyöräilysivuston lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B 22,
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
FinElib Kansallinen elektroninen kirjasto (Kansalliskirjaston yksikkö)
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Lohjan kaupungin asiakaspalvelukyselyjen tulokset 2008.
1 Sektorin nimi. 2 Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja 2009.
Kooste ensimmäisen aallon organisaatioiden kevään 2013 palautekyselystä
Maailman johtavana metsäklusterina vuoteen 2030 Suomen metsäklusterin tutkimusstrategia.
Kooste UKJ-asiantuntijaryhmien palautekyselystä
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Ajankohtaista Aleph-Lindasta Kirjastoverkkopäivät, Helsinki, Minttu Hurme, tietojärjestelmäasiantuntija
Helsingin seudun yhteistyön arviointi 2008 kaupunginjohtaja Jussi Pajunen
Kansalliskirjaston käyttäjäkysely 2008 Opetusministeriön kirjastopäivät Aki Kangas.
Kristiina Hormia-Poutanen DIGITAALISEN KIRJASTON PALVELUIDEN OHJAUSJÄRJESTELMÄ Keskuskirjastokokous
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Ammattikorkeakoulukirjastot
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Palaute elämää diabeteksen ja diabeetikon kanssa päivästä Lauantai
FinElib-päivä Kai Ekholm. Strategiset teesit 1.Digitaalinen kirjasto kansalaisten käyttöön 2.Kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen digitoinnilla.
Kirjastojen tulevaisuuden haasteet
Kyselyt 2010 Palvelukysely 2010 asiantuntijakokoukset toukokuu 2010.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kooste kotitehtävien vastauksista Kotitehtävä 5 – Tarjonta ( )
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kooste Finna-organisaatioiden palautekyselystä Finna-konsortiokokous
UKJ-valmistelutyö ja –raportti lyhyesti UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
Yleistä tutkimuksesta
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
KOHAA! Leena Kinnunen ja Mikko Paajala Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto Lapin kirjastokokous
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin Käytettävyystyöryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finnan käyttäjäkysely 2014 Eri aineistojen kiinnostavuus aineistotyypeittäin ja sektoreittain.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-organisaatioiden palautekysely, työryhmäkyselyt ja toimenpide-ehdotukset Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä.
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Maria Virtanen Finnan konsortioryhmä
Minna Olkinuora-Tauru
Marttilan yrittäjäkyselyn yhteenveto
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Finnan käyttäjäkysely 2014 Katsaus tuloksiin
Organisaatioiden yhteistyö
Kansallinen metatietovaranto Vuoden 2018 suunnittelu
Melindan laatuohjelma Lähtotietokyselyn tulokset ja toimenpiteet
LAMK:n Melinda-kokemukset
Esityksen transkriptio:

Kirjastoverkkopalvelujen palvelukysely 2012 Yhteenveto tärkeimmistä tuloksista

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Kyselyn toteuttaminen  Toteutettiin neljättä kertaa, aiemmat 2006, 2008 ja 2010  Aineisto kerättiin verkkolomakkeella  Uutta tällä kierroksella: –Palvelujen käyttöä kysyttiin vain tietokantojen poimintaluetteloinnin osalta –Kysymys palvelujen tunnettuudesta jätettiin pois –Uudet kysymykset viestinnästä ja palvelujen hyödyistä –Avoimen palautteen kenttiä lisättiin –Muutamia täydennyksiä vanhoihin kysymyksiin

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Vastaajamäärä sektoreittain

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Vastaajien työtehtävät, %

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Palveluperiaatteiden toteutuminen ei pidä lainkaan paikkansa pitää täysin paikkansa

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Palveluperiaatteiden toteutuminen ei pidä lainkaan paikkansa pitää täysin paikkansa

KIRJASTOVERKKOPALVELUT

Palveluperiaatteiden toteutuminen  Keskiarvojen valossa arviot ovat saman suuntaisia sektorista riippumatta: –KVP on luotettava ja ammattitaitoinen, välittää ajantasaista tietoa –selkeydessä, talouden läpinäkyvyydessä, vaikutusmahdollisuuksissa ja kirjastojen tarpeiden tuntemuksessa on kehittämistä. –viestinnässä menty eteenpäin, mutta yhä parantamista

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Palveluperiaatteiden toteutuminen: sektorien erot  Ammattikorkeakoulujen arviot ovat muita sektoreita kriittisempiä lukuun ottamatta henkilökunnan ammattitaitoa  Yleiset kirjastojen ja erikoiskirjastojen arviot ovat muita myönteisempiä –Yleisillä poikkeuksena tieto siitä, keneen tulee ottaa yhteyttä ongelmatilanteissa  Palvelujen innovatiivinen kehittäminen jakaa eniten mielipiteitä –Erikoiskirjastoissa 84 % samaa mieltä, amkeilla 63%  Tulokset ovat kuitenkin samansuuntaisia kaikilla sektoreilla – vahvuudet ja kehittämisen kohteet ovat samat

KIRJASTOVERKKOPALVELUT

Tyytyväisyys tiedotukseen

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Tyytyväisyys tiedotukseen

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Tyytyväisyys palveluja ja hankkeita koskevaan tiedotukseen  Sektorien erot vaihtelevat palvelu- ja hankekohtaisesti –Esim. yleiset kirjastot ovat muita sektoreita tyytyväisempiä asiasanastoja koskevaan tiedotukseen, mutta muita tyytymättömämpiä tapahtumista saatuun tietoon  Tyytyväisyys yhteisten palvelujen tiedotukseen on kuitenkin kaikilla sektoreilla suurempaa kuin hankkeiden.  Vain osalle kirjastosektoreista kohdennettujen palvelujen tiedotuksen arviot ovat jonkin verran kriittisempiä kuin kaikille yhteisten

KIRJASTOVERKKOPALVELUT ”Arvioi, kuinka paljon seuraavista palveluista on ollut hyötyä kirjastollesi”, % **Vain korkeakoulu- ja yleiset kirjastot * vain korkeakoulukirjastot

KIRJASTOVERKKOPALVELUT ”Arvioi, kuinka paljon seuraavista palveluista on ollut hyötyä kirjastollesi”, % * vain korkeakoulukirjastot

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Palvelujen hyödyt  Kaikkien palvelujen kohdalla yli puolet vastaajista katsoo, että niistä ollut melko paljon tai erittäin paljon hyötyä  Sektorien erot –Yleisissä kirjastoissa pidetään koulutuksia, tapahtumia, Nelliä ja käyttäjäkyselyjä sekä FinELibiä vähemmän hyödyllisenä kuin muilla sektoreilla –Erikoiskirjastot kokevat hyötyvänsä FinELibistä ja KITTistä muita vähemmän –Korkeakoulusektorilla julkaisuarkistopalvelut hyödyttävät enemmän amk- ja yhteiskirjastoja kuin yo-kirjastoja

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Palvelujen tärkeys 2012  Palvelujen tärkeydessä hienoista laskua –Selkeimmin Arton, Violan ja Mandiksen hakukäyttö ja poimintaluettelointi  Vastaajien enemmistö pitää kuitenkin vähintään melko tärkeinä kaikkia palveluja paitsi bX-suosituspalvelua  Merkityksen väheneminen painottuu palveluihin, jotka sijoittuivat viime kyselyssä vähemmän tärkeisiin  Muuten tulokset ovat samankaltaiset kuin vuosina 2008 ja 2010

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Palvelujen tärkeys asteikolla 1–4, keskiarvot

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Palvelujen onnistuminen 2012  Kaikkien palvelujen keskiarvo 2,8 –vuonna 2010 keskiarvo oli 3,0 –keskiarvo laski kaikille sektoreilla, eniten yleisillä kirjastoilla –erikoiskirjastot hieman muita tyytyväisempiä  Kirjastojärjestelmät sekä Lindan palvelut arvioitiin hieman onnistuneemmiksi kuin vuonna 2010  Muiden palvelujen arvioissa on tapahtunut enemmän tai vähemmän laskua

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Palvelujen onnistuminen asteikolla 1–4, keskiarvot

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Palvelujen onnistuminen: kriittisimmät arviot  Elektronisten aineistojen bX-suositupalvelu: 51 % vastaajista pitää huonosti tai ei kovin hyvin onnistuneena  KITT: 50 %  Nelli-portaali: 48 %  Mandis: hakukäyttö ja poimintaluettelointi 39 %  KITT, Nelli ja bX saivat myös 2010 kriittisiä arvioita, sen sijaan Lindan poimintaluetteloinnin arvio parani: 2010 keskiarvo oli 2,8 -> nyt 3,0

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Palvelujen onnistuminen: kriittisimmät arviot

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Kaikkien palvelujen tärkeyden ja onnistumisen keskiarvo Tärkeys: 1 = ei lainkaan tärkeä, 2= ei kovin tärkeä, 3= tärkeä, 4= erittäin tärkeä Onnistuminen: 1 = huonosti 2 = ei kovin hyvin 3 = hyvin 4 = erittäin hyvin

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Kuiluanalyysin valossa:  Palvelut, joita pidetään tärkeinä ja joissa on eniten kehittämisen varaa, ovat –Kirjastojärjestelmät –Nelli-portaali –Elektronisten aineistojen hankinta –Verkkoarkisto ja elektroniset vapaakappaleet –Formaattien ja standardien kehittäminen ja koordinointi.

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Avoin palaute: viestinnän ja vuorovaikutuksen kehittäminen Mahdollisuus vuorovaikutteiseen viestintään ja online-keskusteluun Jalkautuminen kirjastojen arkeen Säännöllinen tiedotus esimerkiksi kirjastot.fi –sivustolla Verkkosivuille selkeyttä, mm. yhteystietoihin Lisää selkeyttä ja tarkoituksenmukaista kohdentamista Useat vastaajat toivoivat selkeitä kuukausi- tai viikkotiedotteita, joista tärkeät asiat tulisivat nopeasti ja helposti ilmi. Myös säännöllisiä webinaari-tietoiskuja toivottiin. Ruotsinkielistä tiedotusta enemmän Yleiset kirjastot voisivat olla enemmän mukana työryhmissä ja tiedotuksessa, yleisten tarpeet paremmin huomioon Keskustelu- ja kehittämisfoorumeiden kehittäminen. Kirjastoalan opiskelijat voisivat kuulua viestinnän piiriin.

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Avoin palaute: koulutuksen kehittäminen Enemmän konkreettisia esimerkkejä ja työpaja-tyyppistä opetusta jossa voisi oppia tekemällä Koulutuksia pitäisi järjestää myös ruotsiksi Aineistokohtaisten teknisten koulutusten sijaan koulutuksia, joissa vertaillaan samantapaisia palveluja ominaisuuksien ja sisällön osalta Tilaisuuksia tasapuolisemmin ympäri Suomea, esim. kiertävät roadshow- koulutukset suurimmissa opiskelijakaupungeissa. Tietoiskuja uusista hankkeista ja muutoksista esim. maakuntakirjastokokousten yhteydessä Koulutuksien videointi, jotta niitä voisi katsoa myös podcastina Koulutuksista voisi tiedottaa enemmän

KIRJASTOVERKKOPALVELUT Koulutustoiveita  Marc21, VuFind, Aleph-luettelointi,  Hankkeet: KDK, UKJ  Luettelointisäännöistä ja luetteloinnin käytännöistä  Elektronisten palveluiden kehittämisestä ja markkinoinnista  Kirjastojen tulevaisuuteen liittyvistä teemoista, uudenlaisista palvelukonsepteista, kirjastojärjestelmien kehityksestä ja tulevaisuudennäkymistä.  Kirjastojen yhteistyöstä, kaukopalvelusta ja maksuttomuudesta kirjastojen välillä  FinELib-aineistot, e-aineistojen käyttö ja e-aineistolisenssit sekä e-kirjojen hankintaperusteet kansallisella tasolla  ISBD-säännöistä erityisaloilla, esim. musiikki  Tilastoista ja standrdeista  Vielä lisää Nelli (SFX) koulutusta  Digitoinnista

KIRJASTOVERKKOPALVELUT ”Onhan erittäin järkevää keskittää tietyt erikoisosaamiset sekä kaikkia hyödyttävä alan infrastruktuurin ylläpito koko kirjastokenttää palvelevaan yksikköön. Erinomainen malli, kaikki hyötyvät!”