Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Venäjää verkossa - venäjän alkeiden opiskelua verkossa Katja Yritys TTKK/DMI/HypLab Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja MindTrek Tampere International Media Week 1999
Johdanto Venäjää verkossa -pilotti on osa Avoin Oppimisympäristö (AO) -tavoitetutkimushanketta Pilotissa kehitetään saman nimistä oppimisympäristöä Ympäristön kehitystyössä on mukana useista venäjän opettajista koostuva ohjausryhmä
Venäjää verkossa -etusivu
Venäjää verkossa -oppimisympäristö (1) Venäjän kielen alkeiden oppimisympäristö yläaste- ja lukioikäisille opiskelijoille, myös aikuisopiskelijoille WWW -pohjainen Mahdollistaa ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen Tarjoaa välineet kommunikointiin muiden oppijoiden, opettajien ja asiantuntijoiden kanssa
Venäjää verkossa -oppimisympäristö (2) Antaa mahdollisuuden tuottaa uutta oppimateriaalia Sopii käytettäväksi niin oppikirjan tukena kuin ainoana oppimateriaalinakin Taustalla oppijakeskeinen oppimiskäsitys: oppijan aktiivinen rooli opettaja oppimisen ohjaaja
Oppimisympäristön tilat (1) Kuusi eri tilaa: Treenikämppä – valmis oppimateriaali Studio – oppijan työtila Opettajainhuone – opettajien ja asiantuntijoiden työtila
Oppimisympäristön tilat (2) Galleria – sijoituspaikka oppijoiden tekemille WWW- sivuille Takahuone – opettajien WWW-editorilla tekemien töiden sijoituspaikka Linkit – teemoittain koottuja linkkejä Venäjään, venäjän kieleen ja kulttuuriin liittyen
Opetuskokeiluja On kokeiltu ja kokeillaan tänä syksynä lukioikäisten oppilaiden kanssa kahdessa eri lukiossa Tarjottu myös aikuisopiskelijoille mahdollisuus käyttää ympäristöä opiskelunsa tukena Pyrkimyksenä testata ympäristön käytettävyyttä sekä selvittää oppimateriaalin mielekkyyttä oppijan omasta näkökulmasta Pyrkimyksenä oli saada oppimisympäristö kokonaisuudessaan käyttöön
Tuloksia kokeiluista Oppimisympäristön valmis oppimateriaali koettiin hyödylliseksi ja teemoiltaan sopivaksi Oppimisympäristö koettiin helppokäyttöiseksi Oppijat kokivat sen sopivan hyvin itsenäiseen opiskeluun Kynnys ottaa itsenäisesti käyttöön korkea Kommunikaatiotyökalujen hyödyntäminen vaatii opettajalta huomattavaa kannustusta ja myös hänen omaa innostustaan
Tulevaisuuden suunnitelmat Jatkossa koettiin suurimmaksi tarpeeksi oppimateriaalin lisääminen Työvälineiden ottaminen käyttöön vaatii opettajien lisäkoulutusta Motivaatio työkalujen käyttöön suurempi venäjän oppimisen myöhemmässä vaiheessa - kokeiluja myös pidemmälle ehtineiden oppijoiden kanssa
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio