Pilotoinnin tilannekatsaus Projektiasiantuntija Lotta Engdahl

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kuntamarkkinat Hallitusneuvos, yksikön päällikkö Tarja Hyvönen
Advertisements

Kuntamarkkinat Finanssineuvos Teemu Eriksson
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
NUORILTA NUORILLE YHDESSÄ NUORTEN KANSSA
Kuntauudistuksen muutostuki Muutosviestintä kunta- ja sote-uudistuksessa – iltapäiväseminaari Neuvotteleva virkamies Ville-Veikko Ahonen, VM
Koulutuksiin ilmoittauminen Wilman kautta Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
eTKK – TKK:n sähköisen toimintaympäristön uudistaminen
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen.
Hyväksytty jatkovalmisteluryhmässä
Yhteinen asiakaspalvelu
ASPA2014 Pilottikunta Anna-Marja Tamminen
KDK-asiakasliittymä – linjauksia 2012 Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
Oppijan verkkopalvelu keskitetyt palvelut
Rahoitusmallin esittely Finanssineuvos Teemu Eriksson
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Mitä, miksi ja miten Asiantuntija Leni Haavisto
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Etäpalvelun pilotointi: mitä, miksi ja miten? Etäpalvelupilottien päätösseminaari Finanssineuvos Teemu Eriksson.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Kuntien Tiera Oy – Jokilaaksojen kuntien yhteisen tietohallinnon käynnistäminen © Copyright Kuntien Tiera Oy.
2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari Ylitarkastaja Jaana Salmi.
TIETOHALLINTOSTRATEGIA
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Talousarvioprosessi 2014 KH
OSTU-prosessi OK-opintokeskuksessa Lotta Pakanen 2014.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Etäpalveluhanke osa SADe-ohjelmaa – tyydyttävätkö aikaansaannokset? Etäpalvelupilottien päätösseminaari – Etäpalvelusta lähipalveluksi Ohjelmapäällikkö.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hankintasuunnitelma.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hankkeen tilannekatsaus Synergiaryhmä.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Miksi ja miten?
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
Timo Tamminen, Opettajankoulutuslaitos + Opiskelijarekisteri Lukujärjestys- ja tilavarausohjelmisto Optimen käyttöönoton tilannekatsaus 1.
Järkeä ja tehokkuutta opetusohjelman laadintaan Laura Vuorinen, Opiskelijarekisteri Anna Kuuteri, Käyttäytymistieteiden laitos Timo Tamminen,
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
ERespa viitoittaa tietä eReseptiin Projektoinnin työpaja yrityksille kevät 2013 Työpaja-osuus.
Vuosi 2011 lyhyesti: Tavoiteohjattuun suunnitteluun pohjautuva käyttäjä- ja vaatimusanalyysi valmistuu tammikuussa 2011  KONSEPTI Konseptin käytettävyystestaus.
”Mitä meillä jo on tehty”! Mitä ja miten haluamme jatkossa tehdä yhdessä (ja erikseen?) Valitut Jatkotoimenpiteet – toimintasuunnitelma 2015 – 2017 Yhteinen.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
KOHAA! Leena Kinnunen ja Mikko Paajala Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto Lapin kirjastokokous
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
Asiakaspalvelu 2014 Asiakaspalvelujärjestelmä (Tiivistetty kuvaus)
Asiakaspalvelu 2014 Toimintamallin ja toimintaympäristön pilotointi v.1.0 Pilotoinnin seuranta
Pilotointien esittely elokuu Taustaa  Mitä on tapahtunut ennen?  Esipilotoinneista pilotointeihin ja arviointiin. elokuu iTEC - Designing.
Marja Laine-Asikainen
ePS2 Asianhallinnan kehittäminen
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
Sähköisten viranomaisaineistojen arkistoinnin ja säilytyksen palvelukokonaisuus Työsuunnitelma
PILOTOINTIRYHMÄN TEHTÄVIEN VALMISTELUVASTUUT
Palveluväylään liittymisen suunnittelu
Pilotointi Tietovarannon sekä tiedon siirtämisen testaaminen toteutetaan piloteilla keväällä Pilottia varten haetaan yhteistyöstä kiinnostuneita.
ATOMI-hankkeen karkea tiekartta
Arvioinnista arkipäivää
Saatteeksi PP-pohjan käyttäjälle
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli 22. 2
Kansallinen palveluväylä
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
YHTEISPALVELUN TEHOSTAMISHANKE ETENEE
OC-Raportoinnin ja OC-KVH toimintatavan automatisointi
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Osallisuudesta Tanja Räty.
Esityksen transkriptio:

Pilotoinnin tilannekatsaus Projektiasiantuntija Lotta Engdahl 12.8.2014 Projektiasiantuntija Lotta Engdahl

Käsiteltävät asiat Aikataulu ICT-laitteet ja –järjestelmät Palveluluettelot ja –kortit Etäpalvelu Osaamisen kehittäminen Toimitila-asiat Markkinointiviestintä Arviointiraportti

Pilotointiaikataulu Pilotointi-suunnitelman laadinta Pilotoinnin valmistelu Pilotointi-suunnitelman hyväksyntä Kokemusten raportointi Pilottikuntien valinta Pisteet avautuvat asiakkaille 23.9.2014 Pisteet muuttuvat lakisääteisiksi pisteiksi tammikuu syyskuu kesäkuu 2014 2014 2015 2016 2017 2018 2019

ICT-laitteet ja -järjestelmät Sähköinen viestintä (asiakkaat ja sidosryhmät) Julkiset Internet sivut Extranet-palvelut sidosryhmille Toiminnan- ja palvelutuotannontuki TYÖASEMAT TILANVARAUS-JÄRJESTELMÄ Taloushallinto (laskutus, kirjanpito..) Asiakaspalvelujärjestelmä KASSAJÄRJESTELMÄT INFO-TV Henkilöstöhallinto (palkat, lomat…) Intranet (työtilat) VUORONUMERO LAITTEISTO ETÄPALVELULAITTEISTO ICT infrastruktuuripalvelut Käyttöpalvelut Tietoliikennepalvelut Työasemapalvelut Käyttötukipalvelut Sovellustuki ja käyttöpalvelu asiakaspalvelupisteiden yhteisille tietojärjestelmille sekä ratkaisuille = Kunnan olemassa olevaa palvelua ja järjestelmiä tai kunnan hankittavia = Asiakaspalvelupistettä varten hankittavat ja mahdollisuuksien mukaan kaikille asiakaspalvelupisteille yhtenäiset laitteet ja tietojärjestelmät

ICT-laitteet ja-järjestelmät Pilottipisteille hankitaan keskitetysti asiakaspalvelujärjestelmä ja etäpalvelun ajanvarausjärjestelmä (julkaisujärjestelmä ei vielä pilotin aikana käytössä). Pilottiin on valittu Digian edustama CA -tuote, koska järjestelmä on jo käytössä Kansalaisneuvonnassa järjestelmä on jo kilpailutettu valtionhallintoon (Hanselin puitesopimus) järjestelmä täytti Asiakaspalvelu 2014 -toiminnan perusvaatimukset CA –järjestelmän tarjoaa asiakaspalvelupisteille Valtori/VK Tekninen tuki asiakaspalvelupisteille tulee Valtorilta

ICT-laitteet ja järjestelmät Järjestelmän avulla asiakaspalvelupisteet ”tiketöivät” asiakkaiden palvelupyynnöt. Tiketöinnissä palvelutapahtumasta tallentuvat seuraavat tiedot asiakaspalvelupiste, joka tarjosi palvelun, palveluneuvoja, palveluntuottaja, käytetty palvelu, suorite, palvelutapahtuman kestoaika (aloitus- ja päättämisaika), asiakastieto tietyissä suoritteissa, tilatieto ja mahdolliset lisätiedot. Tikettien avulla suoritetaan toiminnan raportointia sekä laskutusta (kunta laskuttaa valtion palveluntuottajia). Järjestelmästä palveluneuvojat saavat ohjeet (palvelukortit) palvelun tarjoamiseen.

Palveluluettelot ja -kortit Valtion ja kuntien palveluluettelot ovat valmiit ja viety asiakaspalvelujärjestelmään. Valtion palvelukortit valmiina ja viety järjestelmään, mutta täydennyksiä pitää vielä jonkun verran tehdä. Kuntien palvelukortit kahden kunnan osalta valmiina. Valtion palvelukorttien käännöstyö alkamassa.

Palvelukortit Palveluohjeet palveluneuvojalle (kuvataan palvelun tuottamisen ohjeet vaihe vaiheelta eli mitä palveluneuvojan pitää tehdä asiakkaan kanssa, määritellään tukikanava). Yleistieto (mm. palvelukokonaisuuden kuvaus, maksullisuus, mihin palveluoppaaseen liittyy, palvelun aihesanat, verkkosivut, palvelukanava). Ei jokaisesta palvelusta erikseen, vaan kortti pyritään tekemään palveluista, joissa on samanlainen asiakaspalveluprosessi. Tallennetaan asiakaspalvelujärjestelmään

Etäpalvelu Etäpalvelulaitteet ovat kaikissa pilottipisteissä ja niihin liittyvä koulutus on toteutettu. Etäpalvelun tavoitteena on on-line yhteys palveluntuottajiin, mutta jos ajanvarausta tarvitaan on käytössä etäpalvelusivusto. Etäpalvelua on annettu yhteispalvelupisteissä jo pitkään ja on tuttu toimintatapa palveluntuottajille. Osalle Asiakaspalvelupisteitä käytäntö on kuitenkin uusi, joten yhteyksien testaus on tarpeen.

Etäpalvelun testaus Tavoitteena on lisätä asiakaspalveluhenkilöstön varmuutta uuden toimintatavan käyttöönottoon. Testauksessa käydään läpi vielä kerran yhteiset toimintatavat ja käytännön yksityiskohdat. Testausohje on lähetetty sähköpostitse eilen 11.8. Asiointipisteen vastuulla on etäpalvelun yhteyden testaaminen yhdessä jokaisen palveluntuottajan kanssa. Kun testaus on suoritettu, ohjeessa oleva testausraportti palautetaan täytettynä sähköpostilla osoitteeseen: etapalvelut@vm.fi

Osaamisen kehittäminen Koulutussuunnitelma on valmistunut ja koulutukset ovat käynnissä. Koulutuksen toimeenpanosta vastaa HAUS ja palveluntuottajat omien palveluidensa osalta.

Toimitila-asiat Pilotoinnin aikana valmistellaan toimitilakonsepti yhdessä Senaatti-kiinteistöjen ja Workspacen kanssa. Työ alkaa elokuussa ja valmistuu maaliskuussa 2015.

Markkinointiviestintä Asiointipisteen tunnus

Markkinointiviestintä Markkinointiviestintäsuunnitelma hyväksytty 17.6.2014. Viestintämateriaali kokeilukuntiin Minijuliste A3 Lehti-ilmoitusmallit Roll-up VM toimittaa pohjat ja kokeilukunnat vastaavat toteutuksesta Opasteet ja kyltit VM vastaa toteutussuunnitelmasta Kunnat hankkii ja asentaa opasteet ja kyltit

Malli lehti-ilmoituksesta

Malli minijulisteesta

Arviointiraportti Pilotoinnin kokemuksista tehdään arviointiraportti, joka valmistuu kesäkuussa 2015. Kokemuksia kerätään mm asiakkailta, palveluneuvojilta ja palvelutuottajilta. Pilotointisuunnitelmassa on linjattu arvioitavat kohteet.