Lapselle hyvä päivä tänään

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Advertisements

HALSUAN VASU -avain kasvuun
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Työparityöskentely päiväkodissa
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
Omahoitaja-toimintatapa päiväkodissa
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
OHJAAMINEN.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Terve mieli työssä Tuula Löf Työelämän teemapäivä
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
OPS2016-alkuaskeleita.
Kohtaamisen etiikka Jyväskylä Jaana Kauppinen.
LUENTORUNKO: Mitä työnohjaus on Työnohjauksen muodot
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
Palautteenanto työpaikalla
Suomen mielenterveysseura
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kilpailijan starttikurssi
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Viides teema: Esimiesviestinnän kultajyvät Leif Åberg: Esimiesviestinnän erikoisluentosarja kevätlukukausi 2005.
Suuttumuksen hallinta
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Toivion päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Toiminta-ajatus Kiireettömyys, turvallisuus, lasten osallisuus ja kasvattajan aito läsnäolo arjessa ovat.
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Lastensuojelun perhetyö Imatran kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Sisäinen voimantunne Päämäärä- uskomukset Kyky- uskomukset Emootiot Konteksti- uskomukset Sisäinen voimantunne Työtyytyväisyys Sitoutuminen työhön.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
LAUKAAN KUNTA Varhaiskasvatussuunnitelma
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Hannu Hätinen LAPE-kehittämispäivä
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Puistokaudun päiväkotikoulu
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Näin arvioimme tiimin toimintaa
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
(Työ)elämän esiintymistilanteet
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Odotukset johtajuudelle varhaiskasvatussuunnitelmatyössä
Opettajajohtajuus jaetun pedagogisen johtajuuden ytimessä
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Lapselle hyvä päivä tänään 7.10.2011 Petteri Mikkola

Miten lapsi selviytyy päivähoidon arjesta ? - Kuka lohduttaa, kun lapsella on hätä ? Kuka kannustaa ja rohkaisee lasta ? Kuka pitää lapsen mielessään ? Mistä lapsella on vajetta tänä päivänä ? Miten lapsen kiintymyssuhdetta vahvistetaan ?

Lapset päivähoidossa 8-10 h/ pv, oltava selkeä käsitys koko päivän pedagogiikasta Pedagoginen vastuu LTO:lla, mutta vastuu hyvästä pedagogiikan toteutumisesta koko tiimillä Pedagoginen vastuu sisältää myös vastuun hyvästä kasvunilmapiiristä = toimiva tiimi

Mikä ohjaa ruokailun pedagogiikkaa ? Kasvattaja mallina, rajapintana ja varmistamassa mukavan lounashetken vai ”Näkkileipä ryhmän hallinnan ja rajapintojen varmistajana. Suomalainen näkkileipäpedagogiikka valloittaa maailmaa”.

Toimintatavat perustuvat tietoon lapsen kehityspsykologiasta sekä ryhmäprosessin ohjaamisesta yksilö-, pienryhmä ja suurryhmätasolla Työtä ohjaavat lapsen tarpeet -pienissä ryhmissä, porrastaminen ”Mutta milloin minä sitten pidän sen kahvitauon” ?

Päiväkodin ilmapiiri Yhteisöllisyyden vahvistaminen Suuri muutos kaikkien lapsien sosiaalisessa käytöksessä, kun pieniryhmä lapsia teki yhdessä ja ryhmää palkittiin, ei yksilöitä Lapsen kiintymys ryhmään yhtä vahvaksi kuin hoitajiin, ryhmän oltava pysyvä ! 2. Toiminta motivoidaan yhteisellä onnistumisella, ei kilpailua 3. Kasvattajan vastuu ryhmäprosessin ohjaamisesta Maccoby, Keltikangas-Järvinen 2010

Ammatillinen lähikehityksenvyöhyke Mihin tarvitsemme apua, jotta voimme päästää vanhasta irti ja rakentaa ja toteuttaa uutta ? Hallinto – koulutus, kehittäminen, muutoksen suunta ja paine Esimies – rakenteet, keskustelu ja sanoittaminen, suostuu johtamaan osana johtamisjärjestelmää, toivon ylläpitäminen Tiimi – yhdessä oppiminen ja usko onnistumiseen, suostuminen johdettavaksi ja yhteisiin sopimuksiin Työntekijä – ammattitaidon ja ammatillisuuden kehittäminen, kyky ja halu sitoutua ja liittyä

Organisaation, työyhteisön ja tiimin johtaminen Ymmärrys perustehtävästä ja lapsen kasvusta. Rajat ja raamit pedagogiikalle, rakenteet ja ammatillisuus Rohkeus uudistaa työtapoja ja puolustaa hyvää. Taito ottaa ja antaa palautetta, puuttuminen ylilyönteihin tai alisuorittamiseen Sitkeys pitää kiinni tehdyistä linjaukista ja ylläpitää toivoa. Halu olla lähellä lasta ja työmotivaation ylläpitäminen. - Yhteisöllisyydestä on jokainen vastuussa joka päivä - Hyvästä työkunnosta huolehtiminen on tärkeä osa ammatillisuutta Toistoja tekemällä luodaan riittävät rutiinit

Kitkentätalkoot 2011 Varhaiskasvatuksesta kitketään pois kaikki epäammatilliset toimintatavat, jotta lapsilla, tiimeillä ja työyhteisöillä olisi helpompi hengittää. Vahvistetaan hyvää ammatillisuutta ! Epäasiallinen käytös, sooloilu ja sabotointi – EI Ammatillisuus ja sitoutuminen yhteiseen hyvään – KYLLÄ Ymmärrys – rohkeus - sitkeys

Millaisena ihmisenä lapsi sinut muistaa ?