KÄYTETTÄVYYDEN TUTKIMISELLAKO TOIMIVAMMAT WWW-SIVUT?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Ohjelmistokehitys Viikko 2 Mika Salo Pekka Valtonen Asmo Voutilainen
Tuotteen testaaminen elinkaaren eri vaiheissa
Testaus ja testausympäristöt
KyläNetti - sivun tekeminen • KyläNetti-sivustoon on luotu valmiiksi esimerkinomainen sivurakenne, jota voi vapaasti muokata • Kaikki sivut eivät ole näkyvissä.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Open Source Courseware OSCu
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra RSS -syötteet.
Käytettävyystestaus GenMetrics projektissa Jonas Alam
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Metropolian tietoturvapolitiikka Tai miltä se voisi näyttää.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Verkkopankin käytettävyys
Testaus Tiptopissa draft Mats Lindstedt, Mika Rintala.
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Älä pelkää UX-suunnittelijaa, hän on ystäväsi
Saavutettavuus & Esteettömyys Käytettävyyttä Kaikille
Slideshare koonti Mervi Isola.
Suunnitelmia Jyväskylän yliopiston verkkosivuston uudistamiseksi
Kokonaisuus - mitä Virtukampus tarkoittaa tekemisenä? Dokumentoikaa käytännön esimerkkejä jokapäiväisestä työskentelystä osana Virtukampusta.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
KDK:n asiakasliittymän käytettävyydestä Eija Liukkonen.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
FSD:n seminaari Tutkimusmenetelmien oppimateriaalit ja verkko-opetus Tampere Tapani Alkula, HY Esimerkkinä on Helsingin yliopiston sosiologian.
Heuristinen arviointi Antti Nummiaho Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
Ekami / Rakennusalan pilotti
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Aktivoi opiskelijoitasi!
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käytettävyystestaus Oppijan verkkopalvelukokonaisuudessa Hanketiimi Satu Meriluoto.
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
MultiMaker 7.0 Workshop Ohjelma, jossa voidaan luoda näyttäviä multimediasisältöjä. Yhtä sisältökoko-naisuutta kutsutaan esitykseksi. Ohjelmointitaitoja.
© Conformiq Software Ltd. | The Future of Software Testing Käytettävyystestaus.
T Henkilökohtainen SE harjoitus
DO NOT PRINT THIS DOCUMENT SQL -valintaehto CREATE TABLE opettaja ( opetunnus varchar(12) NOT NULL, nimi varchar(40) NOT NULL, puhelin varchar(12), tyohuone.
T Personal SE Assignment Pauli Aho Personal SE Assignment Valittu aihe ja menetelmä Käytettävyystestaus (usability testing) ISO :
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
PROJEKTISUUNNITELMA NURKKALA MAARIT & SAARIKKO SANNA Jyväskylän yliopisto syksy 2004.
Antti Huovinen 1 Web-käyttöliittymät Suunnittelu ja lomakkeet.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
Uudet palvelut (räätälöity): Tomin kommentit Painopiste on kuvassa mielestäni huono, tässä vaiheessa ja tätä ennen pitää panostaa eniten Jos näissä vaiheissa.
TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation.
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
Ryhmä 3 Timo Anttonen, Miro Salo
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
Esityksen transkriptio:

KÄYTETTÄVYYDEN TUTKIMISELLAKO TOIMIVAMMAT WWW-SIVUT? TUTKIMUKSEN LÄHTÖKOHTIA, TOTEUTUS ja HYÖDYT Kalle Saastamoinen Lappeenrannan Teknillinen Yliopisto LTY 2003

Sisältö Mitä on tarkoitetaan sanalla käytettävyys ”verkkosivuilla”? Käytettävyystutkimuksesta Miten käytettävyystutkimus toteutettiin käytännössä? Mitä opittiin?

Käytettävyyttä kuvaavia sanoja ISO 9241-11: Tuloksellisuus, tehokkuus, tyytyväisyys ISO 9126: Ymmärrettävyys, opittavuus, käsiteltävyys Jakob Nielsen: Opittavuus, muistettavuus, tehokkuus, virheettömyys, subjektiivinen miellyttävyys

Usage and Usability Good usage roughly means that, for users, the pages are effective and pleasant to use. Pages are somewhat usable if the user is able to find exactly what they are looking for and immediately notice if the pages do not contain the necessary information. By good usability, we strive to achieve a user-oriented working environment.

Muutama syy verkkosivujen käytettävyystestaukseen Huonosti käytettävälle verkkosivulle on usein olemassa lukuisia muitakin vaihtoehtoja. Huono verkkosivu antaa negatiivisen kuvan sivun ylläpitäjästä. Hyvän käytettävyyden omaavat verkkosivut antavat paremmat edellytykset oppimiselle.

Kriteereitä hyvälle verkkosivujen toteutukselle Yhtenäinen ulkonäkö Yhtenäinen suunnittelu Tieto on järjestetty selkeästi Helpot ja selkeät navigointitoiminnot Esteettinen miellyttävyys

Käytettävyystestauksesta Olennainen osa käyttäjäkeskeistä suunnittelua. Suuri osa käytettävyysvirheistä voidaan ehkäistä pelkästään huolellisella suunnittelulla ja jatkuvalla asiantuntija-arvioinnilla. Varsinainen käytettävyystestaus tulee suorittaa loppukäyttäjillä.

Käytettävyystestaustapoja Heuristinen, eli asiantuntijoille itselleen suuntautuva testaus. Loppukäyttäjätestaus, jota pidetään varsinaisena käytettävyystestauksena. Suuntautuu loppukäyttäjälle ja pyrkii paljastamaan todelliset käytettävyysongelmat, jotka tuotteen ’oikea’ käyttäjä kohtaa.

Heuristinen testaus Asiantuntija käy läpi käyttöliittymän kaikki näkymät, näppäimet ja valikot. Käyttäen arviointi kriteereinään hyvän käyttöliittymän yleisiä periaatteita (esim. Nielsen ja Molich tai Levi ja Conrad) Hyvää: tehokasta verrattuna aikaan ja rahaan, jonka se vaatii. Huonoa: mielipiteet eivät yleensä tule loppukäyttäjältä vaan asiantuntijalta. Tämä osa paljastaa miten sivut on suunniteltu.

Loppukäyttäjätestaus Tätä on suositeltavaa suorittaa jo tuotteen varhaisessa (esi)vaiheessa (demoversiot). Oikea käytettävyystestaus suoritetaan, kun asiantuntijat katsovat tuotteen olevan valmis. Lista tuotteen tärkeistä toiminnoista ja miten näitä toimintoja testataan. Esitestaukset ennen varsinaista testausta. Which in this case, involved the author discussing the opinions of their colleagues and some students as to the design and contents of these pages.

Loppukäyttäjätestaus Tarvitaan vain 3-6 ’hyvin’ valittua loppukäyttäjää. Testitilanne videoidaan ja testihenkilön toivotaan kommentoivan mahdollisimman vapaasti ajatuksistaan kokeen edetessä. Tallennetaan käyttäjän toiminnot kokeen aikana. Loppukeskustelu Kirjoitettu raportti tuloksista Tulokset analysoidaan ja tehdään mahdolliset muutokset. Tehdään uusi testikierros.

Käytettävyystutkimus 2003 Sovellettu Matematiikka Alustava suunnittelu Heuristinen testaus Loppukäyttäjätestaus: Henkilökunnan kokoukset, lomaketestaukset opiskelijoilla ja varsinainen käytettävyystestaus Jälkitestaus

Käytettävyystestauksen vaiheet Alustava suunnittelu Tuotteen työstäminen Heuristiset eli asiantuntijoiden suorittamat testit (mene kohtaan kaksi) Loppukäyttäjätestaus eli varsinainen käytettävyystestaus (mene kohtaan kaksi) Jälkitestaus (mene kohtaan kaksi)

Menetelmät Sidosryhmien kokoontumiset: tekijät, opettajat ja oppilaat Asiantuntijoiden, eli käyttöliittymän toteuttajien omia testauksia Monitoroitua loppukäyttäjätestausta Loppukäyttäjäryhmille suunnattuja lomaketutkimuksia.

Keskeisiä testausalueita Keskustelualusta ja henkilökohtainen palaute. Verkossa oleva laitoksen sivuille kategorisoitu ja linkitetty materiaali. Uuden matematiikan verkkosivun testaus.

Alustava suunnittelu Käytettävät formaatit. Suunnittelun periaatteet Mitä odotuksia lopputuotteelle asetetaan. Keskustelut tuotteen sidosryhmien kanssa. On määriteltävä: verkkosivujen sisältö minkälaista opetustapaa tukee millä selaimilla sitä tulee pystyä katsomaan

Heuristinen testaus Ryhmissä vapaamuotoisena keskusteluna. Asiantuntija on käynyt läpi sivustoa.

Käytettävyytestaus Opiskelijoiden edustajina käytettävyystestissä oli viisi 1-4.n vuoden opiskelijaa, kukin eri osastolta. Opettajien edustajina taas oli viisi Sovelletun matematiikan laitoksen henkilökuntaan kuuluvaa opettajaa. Käytössä videokamera, kannettava, monitorointiohjelma ja tehtävälomake.

Toteutus Ihmiset, jotka ovat olleet meillä mukana verkkosivujen tuotekehittelyssä alusta asti laativat testitehtävät sivuihin liittyvistä olennaisista toiminnoista. Testipaikkana vapaa ja rauhallinen huone. Testit videoitiin Monitorointiohjelma Raportti Tulosten käsittely palavereissa.

OPISKELIJAT "Virtuaalimateriaali voisi olla havainnollisempi ja sen voisi laajentaa myös muista kursseja kattavaksi.” "Yhtään virheitä en huomannut sivustoilla." "Opetusta pitäisi saada enempi verkkoon".

Opettajat "Aika helppoja tehtäviä, mutta ohjeet pitäisi myös ehdottomasti olla olemassa” Kaikki kommentoivat, että "olen halukas hyödyntämään virtuaalimateriaalia omassa opetuksessa " . Vain kurssilla käydyt tehtävät pitäisi olla näkyvissä (ei asioita joita ei ole ehditty käsittelemään). 

Muuta Lomaketestaukset

Lopputulokset Etenkin virtuaalimateriaali ja keskustelupalsta ovat tulleet tarpeeseen. Kaivattiin välivaiheita lisää tehtäviin Selkeyttä siihen, että mihin mikäkin asiakokonaisuus kuuluu. Materiaali soveltuu hyvin luentojen tueksi ja etäopiskeluun. Oppilaat toivoivat myös virtuaalimateriaalin laajentamista muille hankalille kursseille Parannusehdotukset Strategia

Materiaali Saastamoinen, K., Torikka, L.: KÄYTETTÄVYYSTUTKIMUKSELLAKO TOIMIVAMMAT WWW-SIVUT? TUTKIMUKSEN LÄHTÖKOHTIA, TOTEUTUS ja HYÖDYT Joensuun Yliopiston opetusteknologiakeskuksen selosteita 5, ss. 73-89