Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Ryhmä 3 Timo Anttonen, Miro Salo
Heuristinen analyysi Ryhmä 3 Timo Anttonen, Miro Salo
2
Mikä? Kokemukseen perustuva arviointi
Arvioinnin tarkoituksena on löytää käytettävyysongelmia tuotteesta Tärkeää arvioinnissa on käyttää useita arvioijia, koska jokainen heistä jättää huomioimatta suuren osan käytettävyysongelmista. Heuristinen arviointimenetelmä asiantuntijamenetelmä, eikä käyttäjätestausmenetelmä. Arvioijat ovat käytettävyyden asiantuntijoita tai pyrkivät kehittämään omaa ymmärrystään tuotteiden käytettävyydestä. Heuristista arviointia ei siis tee peruskäyttäjä tai tuotteen suunnittelija. Alan asiantuntijat ovat luoneet omia listoja Heurestiikka on sääntöjä ja ohjeita joita käyttöliittymän tulisi noudattaa ollakseen hyvä käytettävyydeltään Arvioinnin tarkoituksena on löytää käytettävyysongelmia tuotteesta. Heuristinen arviointimenetelmä asiantuntijamenetelmä, eikä käyttäjätestausmenetelmä. Tärkeää arvioinnissa on käyttää useita arvioijia. Alan asiantuntijat ovat luoneet omia listoja
3
Nielsenin kymmen heurestiikan lista
4
Hyödyt ja haitat + Arviointi voidaan suorittaa varhaisessa kehitysvaiheessa + Intuitiivinen ja helppo motivoida osallistujia + Halpa ja nopea Menetelmän avulla ei mahdollisesti löydetä kaikkia käytettävyysongelmia Riippuvainen asiantuntijan taidoista sekä kokemuksista Arviointi on harvoin mahdollista oikeiden käyttäjien kanssa. Parhaimman tuloksen saa vain ns. ”tuplaeksperteillä”, jotka taitavat sovellusalueen, sekä käytettävyyden.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.