Työrauha ja haastavat tilanteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Heijastuksia elämästä
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Tolkkua työaikoihin – kampanjan lähtötasokyselyn tuloksia Tarja Arkio Asiantuntija.
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
FISH! Parantaa työmoraalia ja saa sinut rakastamaan työntekoa!
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
MALLI: Osoite: Minulla on uusi … -> Minulla on uusi osoite. Jeg har en ny adresse. Osoite: Tiedätkö Liisan …?
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
TEEMAT VUOROVAIKUTUS -VASTUSTAJAN KUNNIOITTAMINEN -PALLOTTOMAT TILANTEET -RANGAISTUKSET - UUDET PELISÄÄNNÖT.
MALLI: Osoite: Minulla on uusi … -> Minulla on uusi osoite. Jeg har en ny adresse. Osoite: Tiedätkö Liisan osoitteen?
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
Preppaus ENA 4.
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
VASTUUNTUNTO Ohjaus Käydään eettisiä keskusteluja (oikein, väärin). Kiitetään ja kannustetaan. Kontrolli Tarkastetaan tehtävät ja välineet. Vaaditaan,
Kymmenen metodia tehdä lyhytkestoista psykoterapiaa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Miten menetellä ongelmatilanteissa
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Tuomaroinnin periaatteet SJAL tuomarikoulutus 2013.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Jorma Ronkainen / IT-laitos
Suomen Jääkiekkoliitto1. KUNNIOITA PELIÄ MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA Suomen Jääkiekkoliitto2.
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
PILKKU.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Miksi tämä on vaikeaa? Ilman minkäänlaisia rajoitteita ongelmat ei ole vaikeita ratkaista. Siihen löytyy jopa valmis ”kaava”. Valitettavasti jokaisessa.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
PuViPe :: Osku Tervonen & Samu Liimatta :: Työhaastattelu
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
Lapsen ja nuoren tukeminen Tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet.
Mari Åman Department of Applied Mechanics Aalto University.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kielitietoisuus.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Työrauha ja haastavat tilanteet Perinteinen opetusmalli edellyttää rauhallisia oloja Oppijoiden on vaikea pystyä siihen He hakevat kontaktia, kuiskivat ja liikehtivät -> 90 % ryhmän työrauhaongelmista Uudessa opetusmallissa oppiminen tapahtuu tekemällä ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa Keskeistä keskustelu, tekeminen, vuorovaikutus ja liikkuminen -> sopii hyvin oppijoille, jotka ovat luonnostaan vilkkaita ja joiden keskittymiskyky ei riitä jatkuvaan paikallaan olemiseen (ADHD) Sovittava ryhmän säännöistä ja opetettava noudattamaan niitä Rutiinit esimerkiksi tunnin alussa ja lopussa Muita esimerkkejä: hiljaisuusmerkki, liikennevalot, äänivahti ym.

Neuvottelu työskentelyn pelisäännöistä ryhmässä Sääntö vs. rutiini Opiskelijan tiedettävä, millaista toimintaa häneltä odotetaan Pelisäännöt ja mallit, mitä opettaja tai ohjaaja haluaa tuoda esille? Ryhmäläiset osallistuvat itse ryhmää koskevien sääntöjen luomiseen - > prosessi Mahdollisimman vähän sääntöjä Esimerkkinä ryhmän luoma sääntö: Kunnioita toisia -> Taustakeskustelu pareittain tai pienryhmissä: - Minkä takia toisten kunnioittaminen on tärkeää? - Minkä takia toisten kunnioittaminen on tärkeää tässä ryhmässä? - Miltä tuntuu, jos itseä ei kunnioiteta? - Mitä siitä voi seurata, jos toista ei kunnioiteta?

Opiskelija tai ryhmä keksii itse ratkaisuja Keskustelua aiheesta: ”Mitä jos tässä ryhmässä..”? tai ”Mitä jos tämän ryhmän jäsen..”? Anna opiskelija tai ryhmä itse keksii ratkaisut, kirjoittaa taululle tms. Keksi itse lisää ratkaisuehdotuksia. Tee opiskelijan kanssa sopimus Keskustele opiskelijan kanssa kahden kesken ja kysy: Millä ehdoin hän suostuu toimimaan sääntöjen mukaan tai Millä ehdoin hän suostuu tekemään tunnilla sitä, mitä pitääkin tehdä? Joskus ratkaisuna voi olla jokin helposti toteutettava asia. Jos pystyt, tee asiasta opiskelijan kanssa sopimus

Määräaikainen poissulkeminen ryhmästä Poista opiskelija ryhmästä työskentelemään jonnekin muualle Kerro perustelut ja esitä esimerkkejä, millainen toiminta on häirinnyt muuta ryhmää ja miksi sinun pitää tehdä tällainen ratkaisu Palauta opiskelija mieluiten ryhmään jo seuraavalla tunnilla Joskus poissulkemista voi joutua tekemään monta kertaa, ehkä jopa kuukausien ja koko kurssin ajan.