Projektipalautejärjestelmän esittely

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kyselypalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka avulla voi vaivatta koota asiakaspalautetta, tehdä järjestön jäsentyytyväisyystutkimuksen,
Advertisements

Muutoksen tuki.
PROFIMILL Oy Tuotannon hallintaan liittyvät ohjelmistot ja konsultointipalvelut. Yritys.
 Logististen toimintojen kehittäminen •Ostotoiminta, varastointi, tuotanto, myynti •Asiakkaina PK -tuotantoyritykset  Energiankäytön optimointipalvelut.
Kuntalaispalautteen kokoamispalvelu Multibase Oy Tämä on kuvaus palvelumallista, jonka pohjalta Kauniaisten kaupunki käynnisti pilottiprojektin. palvelumalli:1-3.
MBLiq Multibase Oy. Multibase Oy / 2006 / Pihlajatie 19, Helsinki puh: MBLiq – prosesseihin integroituva • MBLiq kattaa kaikki likviditeetin.
Vippet Booking - majoitusvarausjärjestelmä
Projektipalauteella palvelukykyä rakennusalalle
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Hankkeen esittely- kehitystilaisuus
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
SOPIMUS PRO: VIESTINTÄMODUULI ”ASIAKKUUKSIEN HALLINTAA JA YHTEYDENPITOA NYKYAIKAISILLA SÄHKÖISILLÄ MENETELMILLÄ” MARLEENA LEHTONEN.
Suomen Liikunta ja Urheilu Oman seuran analyysi Seurakehittäjien työkalu seurojen itsearviointiin ja apuvälineeksi kehityshankkeisiin.
Avointa-hanke ja Prime Solutions Oy PlugIT-loppuseminaari
Kiinteistöjen ylläpitokustannusten vertailu ja tilastointi Kimmo Virtanen KTI Kiinteistötieto Oy

Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Maatilojen kilpailukyky
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Pasi Helasuo Työn valvoja Professori Jukka Manner
Suvi Nenonen, Teknillinen korkeakoulu Juha–Matti Junnonen, Teknillinen korkeakoulu Sami Kärnä, Teknillinen korkeakoulu User-orientated.
Käyttäjälähtöisen rakennuksen arviointimenetelmän kehittäminen User-orientated Benchmarking for Usability and Sustainable Performance.
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
FINNA Aki Lassila Kehittämispäällikkö Finnan konsortiokokous
Palautteen olemuksesta
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
UPA-hanke Ulkopuolisten palveluntarjoajien turvallisuustoiminnan arviointi.
Strategisesti eheytyvä kaupunkiseutu? Näkökulmia Tampereen seudun rakennesuunnitelmatyöhön Jari Kolehmainen Olli Ruokolainen Tampereen yliopisto.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Aluepalvelut Laureassa
Sähköisen työskentelyn ja verkostoitumisen palveluympäristö.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
INFRA-ALAN TIETOMALLIOSAAMINEN Tietomallit Mallipohjainen (engl. Model-based) Tiedon käsittelyn soveltamistapa, jossa esim. tuotetta kuvataan.
Toimitusketjujen hallinta ja sähköinen kaupankäynti
Oivaltamisen iloa Anna-Liisa Karjalainen, IT-suunnittelija, TAMK
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Miten yritykset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Jarmo Nieminen Projektipäällikkö CSC – Tieteen tietotekniikan keskus.
Robottiprojektin kirjalliset työt Projektisuunnitelma Projektiraportti (väli-, loppu-) Esitysmateriaalit Muistiot palavereista Tekniset selvitykset ja.
Leena Salminen Kansallinen elektroninen kirjasto Halti-tietokannan esittely ( FinElib-päivä
Aihe: J2ME Log4J Esittäjä: Lokki-projekti Pvm: Väliesittely.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
INTERNET ja ROTARY Piiri 1420 Piirineuvottelu ROTARY INTERNATIONAL PIIRI 1420 PIIRINEUVOTTELU INTERNET JA ROTARY Jaakko Castrén Lauttasaaren.
RALAn palvelut laatutyön tukena – RALA-sertifiointi
Hankehaavi MI Tietorakenteet Oy Hankehaavi tutkimushankekuvaukset verkkohakemistoon helpompi haku, parempi löytyvyys ja näkyvyys MMM:n hallinnonalan.
Severa Oy Janne Hirvonen Projektinhallintajärjestelmät: käyttö ja hyödyntäminen.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Kaupunkiakatemia Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Helsingin kaupunki KATUTILA JA KATUJEN KULTTUURIT Case Helsingin kaupungintalon "Lab”
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena Kooste kyselyn tuloksista Paula Merikko
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä / Tiina Kärkkäinen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Hankintasuunnittelu ja tarjouspyynnöt - pilvipalvelu
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
TYVI XML - työsuunnitelma
Finton kehittäminen yhteisten sanastojen palveluna
Tavoitteet ja mittarit 2015
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Kuntatieto –ohjelman Muutosseminaari
Opetushallinnon vaikuttavuustietopalvelu ja ammattikorkeakoulujen valmistumisvaiheen palautekysely (AVOP) Paula Merikko
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Best in Class Hankinnan kehittämistyökalu
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
Esityksen transkriptio:

Projektipalautejärjestelmän esittely Produced for Propal by Sami Kärnä and Juha-Matti Junnonen – Helsinki University of Technology, Construction Economics and Management

T&K hankkeen yhteistyökumppanit

? Yhteinen palautejärjestelmä rakennusprojektin osapuolille Kyselyiden helppo toteutus sähköisesti Monipuoliset vertailut alan muihin toimijoihin Työkalu projektien ja yritysten toiminnan kehittämiseen ja yhteistyön parantamiseen

Järjestelmän hyödyt Tilaaja Projekti Rakennusyritykset Toimii toimittajien arviointi- ja rankkaustyökaluna Prosessin hallinta ja johtaminen Projekti Kehitystarpeiden havaitseminen ja toimenpiteiden kohdistaminen Yhteistyön ja toiminnan parantuminen yhteisen oppimisen kautta Asiakaslähtöisyyden kehittyminen Rakennusyritykset Mahdollistaa yritystason vertailut ja osoittaa kehitystarpeet Antaa lähtötietoja asiakassuhteiden johtamiseen Tuottaa mittaustietoa yrityksen scorecardiin Suunnittelijat ja toimittajat Yhteistyön ja toiminnan pitkäjänteinen kehittäminen Järjestöt Lähtötietoja oman jäsenistön tarpeisiin ja kehittämiseen

PROJEKTIPALAUTE ON VÄLINE KEHITTÄMISELLE JA KEHITTYMISELLE

Palautejärjestelmän ominaisuudet Helppokäyttöinen web-liittymä Projektin keskeiset osapuolet huomioitu järjestelmässä Palaute hankkeen eri vaiheissa ja sen hyödyntäminen jo projektin aikana Selkeä ja havainnollinen raportointi reaaliajassa, suhteessa valittuun vertailuaineistoon Mahdollistaa monipuoliset yhteenvedot erilaisilla luokitteluilla-BENCHMARK! Soveltuu erilaisiin hankkeisiin ja toteutusmuotoihin

Palautevirrat osapuolten välillä Tilaaja Rakennuttaja- organisaatio/ konsultti Pää- urakoitsija Suunnittelija(t) Aliurakoitsija(t) Rakennuttaminen Suunnittelu Sivu- urakoitsija(t) Rakentaminen R1 R2 R3 R4 S1 S2 S3 P1 P2 P3 P4 P5 SU1 SU2 A1 Käytettävissä erilaista 15 lomaketta, joista valitaan sopivat projektin luonteen ja tarpeiden perusteella

Palautekysymysten rakenne ja sisältö Kysymykset koskevat rakentamisen keskeisiä toimintoja ja osapuolten tehtäviä rakennusprosessissa Kysymykset muotoiltu selkeiksi väittämiksi Kysymysten aihealueina: Projektinhallinta Yhteistyö Henkilöstö Tavoitteiden toteutuminen Eri palautevirroissa on samoja/samanlaisia kysymyksiä: Projektinhallinta on suunnitelmallista ja systemaattista Yhteistyö on toimivaa ja joustavaa Henkilöstö on osaavaa ja ammattitaitoista Järjestysasteikollinen palaute Väittämä kuvaa toimintaa erittäin huonosti 1 – erittäin hyvin 5

Rakennuttajan arvio rakentamistehtävistä pääurakoitsijasta

Pääurakoitsijan arvio rakennuttamistehtävistä

Järjestelmän käyttöliittymä

Järjestelmän toiminta Raportointi Työmaakokous Palautesuunnitelma Raportoidaan palautekierroksen tulokset projektin osapuolille sovitulla avoimuustasolla Palautetietokannasta voidaan analysoida yrityksen palautteita eri projekteista Täytetään projektin tiedot ja osallistujat Määritetään ja käynnistetään palautekierrokset Suunnitelmaa voidaan täydentää projektin kuluessa Sovitaan pelisäännöt palautteen käytölle ja määritetään avoimuustaso

Päätoiminnot Projektien “Log-in” selaus Yrityksen tiedot Yritys- Rekisteröityminen Projektin lisäys Projektin seuranta “Log-in” Projektien selaus Käyttäjä- tunnus Projektin perustiedot Vastaus- määrät Osallistujat Muistutukset Yrityksen tiedot Palautekierrokset Aikataulu -> Kyselylomakkeiden valinta– Palautteen saajat ja antajat Uudet palaute- kierrokset Yritys- raportit Raportointi Palautesuunnitelma sähköpostiin Muistutusviestit Oikeuksien jakaminen Raporttien lukuoikeudet

Palautteen antaminen PALAUTTEEN ANTAJAT KÄYTTÄJÄ Rala järjestelmä 1. Palautekierroksen vahvistaminen KÄYTTÄJÄ 2. Järjestelmä lähettää kutsu- ja muistutusviestit palautteen antajille Raportit ja online raportointi 5. Järjestelmä lähettää kutsuviestin raportin tuottamista varten viimeisenä vastauspäivänä Rala järjestelmä 4. Vastaukset tallentuvat järjestelmään 3. Palautteen antajat vastaavat kyselyihin

Palautteen saaminen PALAUTTEEN SAAJAT KÄYTTÄJÄ Rala järjestelmä 1. 3. Palautekierroksen raportin tuottaminen KÄYTTÄJÄ 3. Järjestelmä lähettää tunnukset sisältävät sähköpostiviestit palautteen saajille Raportit ja online raportointi Rala järjestelmä 2. Järjestelmä tuottaa raportit kaikille palautteen saajille. Järjestelmä määrittelee lukuoikeudet raportteihin avoimuustason mukaan 4. Palautteen saajat kirjautuvat järjestelmään lukemaan raportteja

Reaaliaikainen raportointi mahdollistaa monipuoliset vertailut

Raportointitasot RALA, alan järjestöt, tutkimus Koko toimialaa koskevat vertailut ja projektipalauteindeksi Vertailut eri luokituksilla yrityksen saamista ja antamista palautteista (dynaaminen raportointikäyttöliittymä) Toimialan yritykset Projektin eri osapuolet Välitön (staattinen) projektipalaute projektin eri osapuolille

Projektiraportit PALAUTE Projektin aikana Välitön ”staattinen” palaute osallistujille pdf-muodossa Osapuolten väliset palautevirrat Projektin päätyttyä

Raporttien avoimuustasot Avoimuustaso vaikuttaa siihen mitkä tahot näkevät järjestelmän tuottamat projektitason raportit Avoimuustaso valittava palautesuunnitelmaa laadittaessa Avoimuustasoa ei voida muuttaa kesken hankkeen Sähköpostien kutsuviesteissä maininta projektissa käytettävästä avoimuustasosta AVOIMUUSTASOT AVOIN Palautteen saajat näkevät raportit kaikista projektista tuotetuista kyselyistä RAJOITETTU Palautteen saajat näkevät raportit vain omaan yritykseen kohdistuneista kyselyistä. SULJETTU Projektitason raportteja ei tuoteta, vaan tulokset raportoidaan vain yritystason yhteenvedoissa.

Yritysraportit Dynaaminen raportointi- käyttöliittymä Benchmark RALA vertailut RALA Projektipalaute Järjestelmän käyttäjä yritykset Tilaajat Konsultit Urakoitsijat Suunnittelijat

Monipuoliset vertailumahdollisuudet Keskiarvot ja jakaumat suhteessa valinnaiseen vertailuaineistoon erilaisilla graafeilla Tarkasteltavien projektien valinta ja ryhmittely BENCHMARK Projektin tyyppi Toteutusmuoto Projektin luonne Alueluokitukset Taloudellinen kokonaisarvo

Oppiminen palautteen avulla Henkilö Tiimi Yritys Yhteistyö Projektin hallinta Yhteistyö Henkilöstö Tavoitteiden toteutuminen Kohde: Ammatillinen osaaminen ja kyvykkyys Projektitiimin sisäinen yhteistyö Asiakas tyytyväisyys, Yrityksen osaaminen Yritysten välinen yhteistyö

Kehittämishankkeen taustat Rakennusalalla näkökulma siirtynyt tuotteesta ja tuotannosta laatuun ja palveluun Korostaa asiakaslähtöisyyttä prosessien kehittämisessä ja tulevaisuuden kilpailukykytekijänä Nykyiset palautejärjestelmät ja niiden hyödyntäminen kehittymätöntä RALA ry:n nykyisen palautejärjestelmän kehitystarpeet Halutaan eri osapuolten välistä palautetta, aiemmassa vaiheessa ja vertailua ulkopuoliseen aineistoon –benchmarking RALA, TKK:n rakentamistalouden laboratorio, ja alan keskeiset yritykset sekä järjestöt yhteistyöhön palautejärjestelmän kehittämisessä kumppaneinaan Feebackdialog Oy ja Psycon Oy Tavoitteena kehittää alan yhteinen, teknisesti kehittynyt ja ominaisuuksiltaan monipuolinen palautejärjestelmä

Kehittämishankkeen tavoitteet Alan yhteinen, teknisesti kehittynyt ja ominaisuuksiltaan monipuolinen palautejärjestelmä Menetelmä osapuolten yhteistyön kehittämiseksi projektin aikana Tuottaa benchmarking tietoa hankkeittain ja yrityksittäin Mahdollisuus hyödyntää palautetietoa koko toimialalla (RALAn toimesta) Tuottaa uutta tietoa asiakastyytyväisyyden muodostumisesta Koko alan palvelu- ja kilpailukyvyn kehittäminen

Yhteystiedot Tapiontori 1 (Tapiolan Keskustorni), 02100 Espoo HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Construction Economics and Management P.O.Box 9800, FIN-02015 HUT, Finland Käyntiosoite: HTC Helsinki, Tammasaarenkatu 3, Pinta-talo, 5. krs Juha-Matti Junnonen Research Manager Cell/SMS: +358 50 514 8491 Direct: +358 9 451 3745 Email: juha-matti.junnonen@tkk.fi Web: www.cem.tkk.fi/fsr Sami Kärnä Researcher Cell/SMS: +358 400 484 604 Direct: +358 9 451 5365 Email: sami.karna@tkk.fi Web: www.cem.tkk.fi/fsr Tapiontori 1 (Tapiolan Keskustorni), 02100 Espoo Raimo Määttä, raimo.maatta@rala.fi Puh. 020 595 5112 Rune Paananen, rune.paananen@rala.fi Puh 020 595 5113