Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hankkeen esittely- kehitystilaisuus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hankkeen esittely- kehitystilaisuus"— Esityksen transkriptio:

1 Hankkeen esittely- kehitystilaisuus 4.11.2005
PROPAL Hankkeen esittely- kehitystilaisuus

2 Palautejärjestelmän toimintaperiaatteet ja hyödyt

3 Kehittämishankkeen taustoja
Rakennusalalla näkökulma siirtynyt tuotteesta ja tuotannosta laatuun ja palveluun Nykyiset palautejärjestelmät ja niiden hyödyntäminen kehittymätöntä Halutaan eri osapuolten välistä palautetta, aiemmassa vaiheessa ja vertailua ulkopuoliseen aineistoon Toimiva palautejärjestelmä on myös kehitysmenetelmä RALA ry:n nykyisen palautejärjestelmän kehitystarpeet Tavoitteet

4 Kehittämishankkeen tavoitteet
Alan yhteinen, teknisesti kehittynyt ja ominaisuuksiltaan monipuolinen palautejärjestelmä Menetelmä osapuolten yhteistyön kehittämiseksi projektin aikana Tuottaa benchmarking tietoa hankkeittain ja yrityksittäin Mahdollisuus hyödyntää palautetietoa koko toimialalla (RALAn toimesta) Tuottaa uutta tietoa asiakastyytyväisyyden muodostumisesta Koko alan palvelu- ja kilpailukyvyn kehittäminen

5 Toiminnallisia vaatimuksia
Projektin osapuolet voivat antaa palautetta toisilleen Palaute hankkeen eri vaiheissa ja sen hyödyntäminen jo projektin aikana Selkeä ja havainnollinen raportointi reaaliajassa, suhteessa vertailuaineistoon Mahdollistaa yhteenvedot ja analyysit yksikkö- ja yritystasolla Soveltuu erilaisiin hankkeisiin ja toteutusmuotoihin Voidaan myöhemmin täydentää uusilla osioilla (käyttäjät, ylläpito…?) Helppokäyttöinen web-liittymä

6 Osapuolten väliset palautevirrat
Käyttäjä Tilaaja Rakennuttaja- Suunnittelija(t) konsultti Pää - /sivu urakoitsija Ali- urakoitsija(t)

7 Palaute projektin eri vaiheissa
Palaute silloin kun se on ajankohtaista Mahdollistaa reagoinnin jo projektin aikana Passiivinen palaute muuttuu kehittämiseksi Hankekehitys ja suunnittelu Luovutus ja käyttöönotto Tuotanto Kokonaisarvio Yheenvedot Pääurakoitsija Tilaaja Toiminnan kehittäminen PJ-konsultti Suunittelija Suunittelija Aliurakoitsijat Aliurakoitsijat

8 Palautejärjestelmä PALAUTESUUNNITELMA KYSELYT JA RAPORTIT HYÖDYNTÄMINEN Hanke- tiedot Osapuolet Ajan- kohdat Kysy- mykset Kyselyjen toteutus Raportointi ja palaute Projektitaso ja yhteenvedot Tulosten käsittely Toimenpiteet Projektitaso, yksikkö ja yritys Palautesuunnitelmassa määritetään käytettävät modulit, kyselyjen ajankohdat jne. ”Pääkäyttäjä” normaalisti urakoitsija, mutta voi olla myös tilaaja

9 Järjestelmän hyödyt Tilaaja Projekti Rakennusyritykset
Toimii toimittajien arviointi- ja rankkaustyökaluna Projekti Ongelmien havaitseminen ja toimenpiteet Yhteistyön ja toiminnan parantuminen Rakennusyritykset Mahdollistaa yritystason vertailut ja osoittaa kehitystarpeet Antaa lähtötietoja asiakassuhteiden johtamiseen Tuottaa mittaustietoa yrityksen scorecardiin Suunnittelijat ja toimittajat Yhteistyön ja toiminnan pitkäjänteinen kehittäminen Järjestöt Lähtötietoja oman jäsenistön tarpeisiin ja kehittämiseen

10 Hankkeen rahoitusjärjestelyt

11 Hankkeen taustoja Useita lähtökohtia:
Psycon kehitti projektipalautejärjestelmää TKK tutki rakennusprojektien asiakkuutta RALAlla kehitystarpeita omaan järjestelmäänsä NCC:llä tarve palautejärjestelmän kehittämiseen -> RALA Rakennusalan kaikkien osapuolten yhteinen intressi Osallistujina rakennusalaa monipuolisesti edustavia yrityksiä ja järjestöjä: Rakennusteollisuus RT, RAKLI, Suomen Maanrakentajien liitto, Tieliikelaitos, Tiehallinto, ASRA NCC, SRV Viitoset, Ilmarinen, CMC Terasto, ISS Proko Sisältää sekä sisällöllistä asiakastyytyväisyyteen vaikuttavien tekijöiden tutkimusta että käytännön työkalun kehittämistä

12 Yksi kokonaisuus, kaksi osiota
Hankekokonaisuus Tutkimus- ja kehityshankekokonaisuus on sisällöllisesti jaettu kahteen osioon: Palautejärjestelmän sisältö ja menetelmien kehittäminen Palautejärjestelmän teknisen sovelluksen kehittäminen PROPAL Palaute- systematiikka ja menetelmät Tekninen sovellus Yrityshanke TEKES hanke (alihankinta max 20%) Yksi kokonaisuus, kaksi osiota

13 Budjetti Koko hanke € Rahoitusvaje e

14 Kustannukset ja rahoitus TEKES -hanke
Rahoittaja Rakennusteollisuus RT 8 000 € SML 5 000 € Rakli 3 000 € ASRA Tiehallinto 7 000 € RALA 4 000 € Yht. Yhteensä € Tekesin osuus € Muiden tahojen osuus €

15 Kustannukset ja rahoitus yrityshanke
Rahoittaja NCC Rakennus Oy 7 000 € SRV Viitoset Oy ISS Proko 5 000 € CMC Terasto Ilmarinen 4 000 € Tieliikelaitos 3 000 € Yht. - RALAn osuus sisällön ja menetelmien kehittämisessä (4000 €) Yrityssitoumuksia yhteensä € Lisärahoitustarve €

16 Rahaliikenne TKK hallinnoi TEKES-hanketta
Järjestöjen rahoitus ( €) on osana TEKES-hanketta Tutkimussopimus TKK:n ja järjestöjen välille Yritykset rahoittavat suoraan järjestelmän pilotoinnin ja kehitysvaiheen ylläpidon ( €) – laskutus RALAn kautta FeedbackDialog Oy ja Psycon Oy teknisinä kumppaneina hankkeessa Alihankintojen kustannukset TEKES hankkeesta ja yritysrahoituksesta yhteensä €

17 Hankkeen organisointi
Kehityshankkeen johtoryhmä TEKES- hankkeen johtoryhmä Yritykset ja järjestöt Workshopit Ohjaus- ja kehitysryhmä: RALA Toteutus: TKK Psycon Feedback Dialog

18 Osapuolten työnjako projektipalaute- järjestelmän kehittämisen aikana
Osapuoli Tehtävät (pääfokus) RALA Kehitysprojektin johtaminen Järjestöt Hankkeen ohjaus johtoryhmästä käsin Yritykset Oman panoksensa antaminen kehityshankkeeseen tietojen ja pilottiprojektien muodossa TKK Koordinoi kehityshankkeen Palautejärjestelmän rakenteen ja asiasisällön määrittäminen Palvelumallin kehittäminen tutkimusaineiston avulla Psycon Palautejärjestelmän kysymyssisältöjen ja toimintasystematiikan kehittäminen Palautteen hyödyntämismallin kehittäminen Feedback dialog Palautejärjestelmän tekninen toteutus Järjestelmän ylläpitäminen kehitysvaiheessa

19 Järjestelmän käytön kustannukset
1. ”Hanke-/toimittajapalaute” – maksuton palvelu /RALA Nykyinen tai nykyisen pohjalta parannettu kysely projektin päätyttyä 2. Projektipalaute – kiinteä maksu käytöstä/RALA Koko palautejärjestelmän tai sen valittujen osien käyttö yhdessä projektissa Sisältää vakiokyselyt (yrityskohtaisella räätälöinnillä) ja –raportit 3. Koulutus, neuvonta ja konsultointi -konsulttipalkkio/Psycon Yrityskohtainen räätälöinti ja sekä koulutus käyttöön ja hyödyntämiseen Projektikohtainen konsultointi tulosten hyödyntämisessä Yleiset koulutustilaisuudet esim. useille yrityksille 4. Erilliset selvitykset ja raportit – sovitut kustannukset/Psycon, FD tai RALA Tilauksesta tehdyt selvitystyöt tai raportit

20 Hankkeen organisointi, vaiheet ja aikataulu

21 Aikataulu ja vaiheet

22 Workshop-työskentely
1. Workshop (pe 2.12 klo 13, htc Helsinki) Järjestelmän toiminnalliset vaatimukset ”Kuka antaa palautetta, kenelle ja missä vaiheessa” Järjestelmän avoimuuteen liittyvät tekijät Raportointi 2. Workshop (ke klo 12); 3. Workshop (ke ) Kysymyssarjojen sisältö eri osapuolten näkökulmasta Paikka: htc Helsinki 4. Workshop Varmentava workshop, raportointi Aika: Helmi 2006 Ohjaus ja kehitysryhmän seuraava kokoontuminen maaliskuu 2006

23 Hankkeen kansainvälisyys
Tutkimuksessa kartoitetaan kansainvälisiä kokemuksia asiakastyytyväisyysmittareista ja palautejärjestelmistä rakennusalalla Esim. Project Success Index, KPI report, ACE consultants KIPs, CIRIA design, KPI construction services ja Design Quality Indicator (DQI). Tavoitteena on selvittää: Miten asiakastyytyväisyyttä rakentamisessa on tutkittu kansainvälisesti? Minkälaisia järjestelmiä on olemassa? Millaisia mittareita on kehitetty?

24 Tekes-hankkeen johtoryhmä
PJ Raimo Määttä, RALA Rakennusteollisuus rt Rakli ry Suomen Maarakentajien Keskusliitto ry Tiehallinto ASRA TKK:n edustajat Tekesin edustaja Johtoryhmä kokoontuu noin 2 krt/vuodessa Aloituskokous klo 09.00; htc Helsinki, Pinta-talo 5.krs

25 Tutkimuksen tavoitteet
Selvittää rakentamisen asiakastyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät Luoda geneerinen malli rakentamisen asiakastyytyväisyydestä Kehittää testatut mittarit ja systematiikka rakennushankkeen palautteille ja niiden hyödynnettävyydelle Tutkia asiakastyytyväisyyttä osana muita projektin menestystä kuvaavia tunnuslukuja (key performance indicators) Kartoittaa kansainvälisiä kokemuksia palautesystematiikan kehittämisestä sekä asiakastyytyväisyyden integroinnista rakennusalan muihin suoritusmittaristoihin

26 Internet-sivusto Osoitteessa:
Hankkeen johtoryhmälle, yrityksille ja järjestöille oma management-sivusto tunnusluvun takana: hankkeen kehitysaineisto muut hanketta koskevat asiakirjat ja raportit Tunnusluvut toimitetaan sähköpostitse marraskuun alkupuolella

27 Yhteystiedot HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY
Construction Economics and Management P.O.Box 9800, FIN HUT, Finland Käyntiosoite: HTC Helsinki, Tammasaarenkatu 3, Pinta-talo, 5. krs Juha-Matti Junnonen Research Manager Cell/SMS: Direct: Web: Sami Kärnä Researcher Cell/SMS: Direct: Web:


Lataa ppt "Hankkeen esittely- kehitystilaisuus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google