Norssi ja Varis juttusilla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Inkluusion maailmat - ja kuinka monta niitä on…?
Advertisements

Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Ota osaa Haitin koulujen jälleenrakennukseen! Päivätyökeräys 2013–2014.
Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Jumalan kanssa.
Toimintaohjeet opelle
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Kuvakäsikirjoitus.
Samsonin tarina. Nimeni on Samson ja olen 14-vuotias. Asun Kisumussa, Keniassa ja rakastan jalkapalloa!
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Tässä kerron ja näytän, mitä minä olen tehnyt ATK tunnilla 9lk:lla.
Miten tuo Kalle on tuohon nukahtanut? Pitäisköhän se herättää? On niin vaikeaa ja kokeitakin!
ABIN KEVÄT: LUKEMISTA JA … Miten abi valmistautuu ylioppilaskirjoituksiin?
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Lapsen KYMMENEN KÄSKYÄ vanhemmille
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
Rippikoulu ja nuoren hyvinvointi Avainsanat LIMINAALISUUS JA INTENSIIVINEN YHTEISÖLLISYYS KIUSAAMATTOMUUS PUHTAAN PÖYDÄN MAHDOLLISUUS SUORITTAMISEN VÄHÄISYYS.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Nummenpakan koulu.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Maanantai perehdytys Maanantai perehdytys Tiistai Matin ohjaaminen 7.6. Koulunkäyntiohjaa jan viikko 7.6. Koulunkäyntiohjaa jan viikko.
Matemaattiset oppimisvaikeudet
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
5B -luokan vanhempainilta
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Mitä opetan ammatillisessa?
Jesuksen lapsuus.
Toisen asteen koulutus
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
AUNELAN KOULUN KOKEMUKSIA KOULUT LIIKKEELLE-HANKKEESTA Taustaa: 1. Koulun välituntipihat on koettu ongelmallisina: - kolme erillistä rakennussiipien väliin.
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
Toimintaohjeet opelle
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Sosiaalinen syrjäytyminen
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
Espoo ”Tavoitteena on kaksikielisyys !”
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMASIKÄLÄISTEN ELÄMÄÄ POHJOISISSA KAUPUNGEISSA – Haastattelututkimuksen keskeisiä tuloksia 1.KOLMANNEN IÄN KOKEMINEN 2.ELÄMÄNKULKU 3.ASUINKAUPUNKI ELÄMISYMPÄRISTÖNÄ.
Kuparivuoren koulu 1.Oppilaat Noin 300. Keskikokoinen koulu 12 luokkaa ( pienin 15 ja suurin 27 oppilasta) + 3 pienryhmää Oppilaat tulevat pääasiassa.
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Taidefilosofia ja taidekasvatus tehtävät sl 2006
Tervetuloa vanhempainiltaan!
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
KOLKKIEN VANHEMPAINILTA
1. luokkien vanhempainilta
Suomalaisen ja espanjalaisen koulun välinen projekti
”Matka maailman ympäri”-näyttely: Ohjeet ja aineisto
Esityksen transkriptio:

Norssi ja Varis juttusilla Trastui! Privet! Marinan ajatuksia suomalaisesta koulusta

Nimeni on Marina Aalto. Olen tullut Suomeen Virosta, Tallinnasta Nimeni on Marina Aalto. Olen tullut Suomeen Virosta, Tallinnasta. Suomessa olen asunut noin viisi vuotta. Olen matematiikan opettaja, valmistuin Venäjällä. Tällä hetkellä en opeta, vaan olen pedagoginen suunnittelija Tietokone Opetuksessa, TOP- keskuksessa. Minulla on 13 -vuotias poika, joka käy Puolalanmäen koulua. Itselläni on erittäin hyvä kokemus suomalaisesta koulusta sekä opettajan että äidin näkökulmasta. Mielestäni koulunkäynti Suomessa on helpompaa kuin Venäjällä tai Virossa. Suomessa ei anneta niin paljon läksyjä kuin Venäjällä, opettajaa voi sinutella, oppisisällöt ovat helpompia kuin Venäjällä. Matematiikan opettajana huomasin, että matematiikan ongelmat on otettu jokapäiväisestä elämästä. Venäjällä matematiikka on liian abstraktinen. Toisaalta olisi hyvää, jos matikan tunteja olisi enemmän, esim. Venäjällä matikkaa on 5-6 tuntia viikossa, Suomessa on vain 2 tuntia, mikä on liian vähän. Välitunti on myös erilainen. Venäjällä ollaan välitunnilla ulkona vain silloin, kun ilma on lämmin. Täällä järkytyin, kun lapset ovat ulkona myös pakkasella ja vesisateella. Sitä en ymmärrä. Suomessa opetus on hyvin monipuolista myös niille lapsille, joilla on oppimisongelmia tai kieliongelmia: Monissa kouluissa on tukiopetus, suomi toisena kielenä (S2) -opetus, omankielinen opetus, pienryhmäopetus ja erityisopetus. Niistä on paljon apua oppilaille. Heikkona puolena on koulukiusaaminen, jota on syytä ennalta ehkäistä ja mikäli sitä esiintyy, siihen on hyvä puuttua heti. Erinomainen puoli suomalaisessa koulujärjestelmässä on vielä se, että koulut ovat tasa-arvoisia ja opetuksen taso on kaikissa kouluissa sama. Monissa eurooppalaisissa maissa kaupungin koulut ovat alempitasoisia. Jos vanhemmat haluavat, että lapsi saa laadukkaan opetuksen, he laittavat hänet yksityiskouluun. Minun poikanikin kävi Virossa yksityiskoulua.