Instituutiot, normit ja rakenteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
MIKÄ ON TIIMI?.
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Metodologian ja menetelmien valinta
MARK TENNANT LIFELONG LEARNING AS A TECHNOLOGY OF THE SELF HANNA PORRASSALMI Postmoderni kritiikki aikuiskasvatuksessa vallitsevia minuuden teorioita kohtaan.
Tutkimussuunnitelma…
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
 Kyky harkita asioita monipuolisesti ja järkevästi  Ongelmat tarkasti tai löyhästi määriteltyjä  Arki vs. tiede  Miten tutkimustieto pätee arjen ongelmissa?
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Hyvä elämä ja rationalismi Oo Jot Jot Rationalistinen vapauskäsitys Vapaus = itsensä toteuttaminen rationaalisen suunnitelman mukaan Vrt. Platonin.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
METATEKSTI, METADISKURSSI = tekstiä tekstistä (Minna-Riitta Luukka 1992 ja 1995) Tieteellisetkään tekstit eivät ole pelkkiä faktakokoelmia, vaan niissä.
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Diskurssianalyysi mediatutkimuksessa
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Sosiaalinen todellisuus
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Onnistunut IT-projekti - Haaveesta totta? Tiken näkemys
Ihmisen kolme olemusta
Intentionaalisen toiminnan selittäminen
Instituutiot, normit ja rakenteet
Opetussuunnitelmaviestintä Merkki ja merkitys - Viestinnän yleinen teoria Jukka Savilampi 2005.
Filosofian kurssi, luento 3 Yhteiskuntafilosofia
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Metodologinen individualismi ja holismi
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Selityskehikot Kausaalinen Hermeneuttinen Teleologinen
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Hankekoordinaattori Päivi Ristimäki Puh
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Metodologinen individualismi ja holismi
Pettit 1996 Institutional design and rational choice.
Internalismi ja eksternalismi
The Balance of Give and Take: Toward a Social Exchange Model of Burnout Wilmar B. Schaufeli Tiina Markkanen & Petra Tiihonen
Ryhmissä tehdyt ehdotukset tenttivastausten rungoiksi.
Sidosryhmät.
ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS TIEDONHANKINTANA (mielensisäinen näkökulma) ASIANTUNTIJUUS KULTTUURIIN OSALLISTUMISENA.
Instituutioiden suunnittelu Mitä se tarkoittaa ja miten tehdä se hyvin?
1 Arrow’n teoreema Sosiaaliset hyvinvointifunktiot (Social welfare functions SWF) SWF f on sääntö tai prosessi, joka määrittää kullekin joukolle yksilöiden.
Johdatus tietojärjestelmätieteeseen Luento
Kouluinfo Renkomäen koulu
Laadullinen asennetutkimus
Yhteiskuntatieteiden filosofia Kf 270 Aki Lehtinen
Robustius Yleinen idea: jokin pysyy muuttumattomana vaikka jotakin muutetaan.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
Terveyden määritelmät
Hypoteesi Oman hypoteesini mukaan analysoimalla mediaa, vertaamalla sen julkaisemaa sisältöä valtion virallisiin linjauksiin ja tarkastelemalla tuloksia.
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
Onko tahto vapaa?.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Esityksen transkriptio:

Instituutiot, normit ja rakenteet Yhteiskuntatieteiden filosofia

Sosiaalista ontologiaa Sosiaalinen kollektiivinen toiminta yhteistoimintaa: toiminta yhteisten päämäärien saavuttamiseksi Kollektiivit toimijoina Sosiaalinen todellisuus Sosiaaliset tosiasiat Instituutiot Rakenteet Sosiaaliset normit

Kollektiivinen toiminta Toiminta kollektiivisesti hyväksyttyjen / tahdottujen päämäärien saavuttamiseksi Vrt. toiminnan yhteiset seuraukset ja toiminta yhdessä esim. talon rakentaminen, boikotti… Edellyttää jaettuja intentionaalisia tiloja (jaetut päämäärät , halut, uskomukset) (1) siitä, mitä ollaan tekemässä (jaetut päämäärät) (2) keinoista päämäärän saavuttamiseksi (koordinaatio) (3) siitä, että muut jakavat oleellisesti samat päämäärät (4) siitä, että muut jakavat oleellisesti samat uskomukset Reduktiivinen analyysi (esim. Michael Bratman) analyysi yksilöiden toimintana: jokainen yksilö toimii omien uskomustensa ja halujensa ohjaamana edellyttää koordinoitua suunnitelmallisuutta, toimintamallien yhteensovittamista muiden kanssa

Kollektiivinen intentionaalisuus Reduktiivisen analyysin kritiikkiä Margaret Gilbert: yhteistoiminnalle on oleellista sitoutuminen muihin toimijoihin, kyse ei ole vain yhteensopivista päämääristä ja toisten toiminnan huomioimisesta jaettujen uskomusten analyysi yksilöuskomuksina johtaa regressioon (”minä uskon että sinä uskot että…”) Tarvitaanko kollektiivisen toiminnan analyysiin yksilöintentioihin palautumattomia intentionaalisia tiloja? (Gilbert, Tuomela, Searle) yliyksilöllisten intentionaalisten tilojen ongelma: ontologinen arveluttavuus Me-muotoiset intentionaaliset tilat: (Tuomela, Searle) ”me uskomme” (”tähän uskotaan”), ”me haluamme” (”tähän pyritään”) ontologisesti yksilöiden tiloja, mutta sisällöllisesti koskevat koko kollektiivia

Kollektiiviset toimijat? Philip Pettit: Kollektiivit voivat olla autonomisia toimijoita Edellyttää tavallisesti jäsenten kollektiivista toimintaa kollektiivin kannalta rationaalinen ei ole välttämättä yksilön näkökulmasta rationaalista epäjatkuvuus kollektiivin ja yksilön välillä: kollektiivit yksilöistä itsenäisiä, rationaalisia, intentionaalisia toimijoita esim. yrityksen toiminta vs. sen työntekijöiden toiminta Selityksellinen kysymys Ryhmävastuu ongelma: Missä olosuhteissa kollektiivisella ”toimijalla” on oikeanlaista kontrollia tekemisiinsä?

Ryhmätoimijoiden autonomia Miksi kollektiivin int. tilat eivät palaudu jäsenten tiloihin: diskursiiviset dilemmat (Pettit ja Christian List) Pettit ja List: hyvin yleisillä oletuksilla, enemmistösääntöä noudattavan kollektiivin toiminta ei (hyvin todennäköisesti) ole konsistenttia yli ajan. Pettit ja List (2002): konsistentti kollektiivinen toimija ei voi noudattaa mitään päätössääntöä, joka on jäsentensä päätösten funktio P? Q? R? P&Q&R? A ei kyllä Ei B C Kyllä A&B&C

Isoa ja pientä Miten yksilön ja yhteisön suhde pitäisi käsitteellistää? Individualismi vs. holismi Ontologinen, episteeminen, selityksellinen vai poliittinen teesi? Kuka oikeastaan on atomisti tai holisti? Mikro vs. makro Tasopuheen epäselvyys, epäonnistuneet mielenfilosofia-analogiat, ”emergenssi” (kts. Kuorikoski ja Ylikoski: ”Emergenssi – mysteeristä tutkimusongelmaksi”, Tiede & Edistys 4/2007.) ”Reduktionisti” loukkauksena Toimija vs. rakenne Sosiologisen determinismin mörkö Barry Barnes: koko kysymyksenasettelu seurausta metafyysisistä intuitiosta vapaasta tahdosta

Yhteiskunta konstitutiivisten sääntöjen ja roolien järjestelmänä Regulatiiviset säännöt säätelevät toimintaa (esim. sosiaaliset normit) Konstitutiiviset säännöt määrittelevät toimintaa (konstituoivat merkityksen) Konstitutiiviset säännöt mahdollistavat merkityksellisen sosiaalisen toiminnan sääntöjen noudattaminen mahdollistaa tulkinnan ja sosiaalisesti merkityksellisten tekojen tekemisen (esim. viittaaminen, lahjan antaminen, äänestäminen) Kysymys säännön seuraamisesta säännöt useimmiten implisiittisiä ja tiedostamattomia performatiiviset aktit: lapsen nimeäminen, avioliiton solmiminen, tuomitseminen jne.

Instituutiot Searle: Construction of Social Reality (1995) hahmotelma sosiaalisten instituutioiden (raha, avioliitto, omaisuuden vaihto, valtio, rasismi, sukupuoliroolit) ontologiseksi analyysiksi huom. ei teoria todellisuuden sosiaalisesta kontruktiosta Perusidea: sosiaaliset instituutiot ovat sitä mitä ne ovat, koska me kollektiivisesti uskomme niin esim. seteli on rahaa eikä vain pala paperia, koska meillä on me-muotoinen uskomus, että tietyillä paperipaloilla on tietty vaihtoarvo fyysisellä olomuodolla ei ole väliä, vaan asetetulla funktiolla kyseessä on silti objektiivinen seikka

Instituutiot Funktion asettaminen objektille: käyttötarkoituksen antaminen teolle, esineelle tms. konstitutiivinen sääntö muotoa ”X toimii Y:nä kontekstissa C” Statusfunktiot kollektiivisesti asetettuja funktioita: me-muotoinen uskomus siitä, että jokin toimii jonakin Esim. raha: tietyille ilmenemismuodoille kollektiivisesti asetettu konstitutiivinen funktio toimia vaihdon välineenä, arvon ylläpitäjänä jne. Statusfunktioita voidaan kasata päällekkäin Instituutioiden objektiivisuus: eivät riipu yksittäisistä toimijoista yhteys toisiinsa ja keskeisyys arkielämässä ylläpitävät instituutioita luotettavasti silti: jos kollektiivinen ylläpito lakkaa, ne lakkaavat olemasta olemassa

Sosiaalinen rakenne Yksittäisestä toimijasta (suhteellisen) riippumattomia laajempia sosiaalisia kokonaisuuksia Esim. Asioiden ja ihmisten jakautuminen Ikärakenne, sukupuolirakenne, luokkarakenne… Verkostorakenteet ja niiden ominaisuudet Relaatiot usein roolien ja rooleihin liittyvien resurssien välillä Esim. Valta resurssiasymmetriana Informaatio Sos. status Rakenteen selittäminen vs. rakenteella selittäminen

Normit Konventiot, sosiaaliset normit ja moraalinormit (Cristina Bicchieri 2006: The Grammar of Society) Sääntö on sosiaalinen normi ryhmässä kun riittävän suuri osa sen jäsenistä: (1) tietää, että sääntö on olemassa ja soveltuu kyseisiin tilanteisiin; (2) (ehdollinen preferenssi) haluaa toimia säännön mukaisesti tilanteessa jos: (a) uskoo, että riittävän suuri osa ryhmän jäsenistä toimii säännön mukaisesti tilanteessa (empiirinen odotus); ja joko (b) uskoo, että riittävän suuri osa ryhmän jäsenistä uskoo hänen toimivan säännön mukaisesti tilanteessa (normatiivinen odotus); tai (b’) uskoo, että riittävän suuri osa ryhmän jäsenistä uskoo hänen toimivan säännön mukaisesti tilanteessa, haluaa hänen toimivan säännön mukaisesti ja on valmis käyttämään sanktioita (sanktioiden tukema normatiivinen odotus).

Verkostorakenne ja normit: epäsuositun normin leviäminen Centola, Willer ja Macy 2005: ”The Emperor’s Dilemma: A Computational Model of Self‐Enforcing Norms”, AJS 110(4) Yksityisten asenteiden ja toiminnan ristiriita: valtaosa jäsenistä valmis hylkäämään jonkin toimintatavan, mutta uskovat muiden hyväksyvän sen Homofobia, snobismi, älyllisen hölynpölyn ihailu, ontto patriotismi, noitavainot, kiusaajan ihailu… Vrt. useat teoriat olettavat, että vallitsevat normit ovat hyödyllisiä yhteisölle (funktionaalinen selitys) Epäsuositun normin ylläpito on helppo ymmärtää, mutta miten sellainen voi päätyä vallitsevaksi? Itseään vahvistava ketjureaktio (vyöry, cascade)

Verkostorakenne ja normit: epäsuositun normin leviäminen Aktiivinen normin rikkojien sanktiointi signaalina normin vilpittömästä kannattamisesta Opportunistit vs. tosiuskovat Vilpittömyyden vaikutelmaa on vaikea tuottaa (kognitiivinen vinouma: läpinäkyvyyden illuusio). Vakuuttamisen kilpavarustelu Kuinka pieni määrä tosiuskovia tuuliviirien (ehdollisten noudattajien) joukossa riittää normin leviämiseen johtavaan vyöryn aloittamiseen? Riippuu sosiaalisten verkostojen rakenteesta: täysin kytketyssä maailmassa pieni joukko fanaatikkoja ei saa aikaan vyöryä; vain osittain kytketyssä maailmassa vyöry todennäköisempi Epäsuosittu normi tarvitsee tuuliviirejä, sillä muutoin normin mukaisen käytöksen yleistyminen vähentää painostuksen määrää, mikä puolestaan romahduttaa normin. Vyöry todennäköisempää kun tosiuskovia alkutilanteessa suhteellisen vähän.