© Torsti Hyyryläinen 2009 ”Pienet maailmamme*” ajatuksia ja keskustelua verkostoitumisesta Torsti Hyyryläinen Jyväskylä 24.4.2009 * Duncan Watts & Stewen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Johtajien tunnistaminen ja kehittäminen
Advertisements

Alustus esteettömyyspaneeliin Laura Turkki World Usability Day 2009.
Kyläradio Koulutus Kuinka teen paremmin • Puhu yksityiskohdista – ei yleisestä • Anna kuuntelijoille kuvia • Aloita aina parhaalla palalla.
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Eija Kauppinen HAASTATTELUTUTKIMUS.
Sosiaalinen media.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
IHMISSUHTEET MOTIVOIVAT UUDEMPI S. 98- VANHEMPI S. 98-
Tutkimussuunnitelma Teränkäyttöharjoitusten vaikutus luistelumotoriikan kehittymiseen kielihäiriöisillä lapsilla Mika Hakasaari.
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
Lähipäivä T Business process development methods 1.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Yrittäjyys HAAGA-HELIASSA -seminaarisarja Asiantuntijasta yrittäjäksi klo Nuori yrittäjyys –ohjelma HAAGA-HELIAssa Arene ry: Tarja Römer-Paakkanen,
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA 2009 Kokemuksia sosiaalisen median käytöstä Luonnonvaraviestintätapaaminen Mikko Laine.
Luonto-Liitto, Maan ystävät, Dodo ja Nuorten Akatemia Ilmari-hankkeen koordinaattori Riitta Savikko Pandapalkinnon luovutustilaisuus Ilmari-
Helmet verkkoon - hankekoulu: Työpaja hanketoteuttajille ja - rahoittajille Kati Keronen Differo Oy klo 9-12.
Pieni on parempi ! Koulujen koko ja laatu Peter Backa.
Punaisen Ristin vaikuttamistyö Miten se näkyy senioritoiminnassa?
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
Tiedonhankinnan opetus ja sosiaaliset mediat: Kirjastojen tulevaisuuspäivä – Kajaani Miksi ja miten kirjaston tarjoaman opetuksen on muututtava?
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Miten hallita haasteellista ryhmää/opiskelijaa JIPOT JA JEKUT Loimaa Erityisopettaja ja opinto-ohjaaja Anu Parantainen, Turun ammatti-instituutti.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Yammer sisäisen viestinnän työkaluna Jyväskylän yliopistossa
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Terapeuttiset kirjeet ja dokumentit- narratiivisen työtavan koulutus
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Esittäytyminen VYYHTI.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
TUHA-verkoston tapaaminen
Kirjallisuus Jyväskylän yliopisto Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Lasse Johansson Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Vaikutuskaaviopelit Lasse Johansson.
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Yrtin tärkeät päivämäärät (BUS1LH001:28)
Asiantuntevia ohjelmistoratkaisuja
Esityksen transkriptio:

© Torsti Hyyryläinen 2009 ”Pienet maailmamme*” ajatuksia ja keskustelua verkostoitumisesta Torsti Hyyryläinen Jyväskylä * Duncan Watts & Stewen Strogatz (1998) Collective Dynamics of ’Small-World’ Networks

© Torsti Hyyryläinen yliopistoa opiskelijaa - 50 oppiainetta - 25 opettajaa Rural Studies -yliopistoverkoston maailma

© Torsti Hyyryläinen 2009 Tarkoitus esittää ajatuksia verkostoitumisesta herättää keskustelua verkostoitumisesta

© Torsti Hyyryläinen 2009 yhteistyötä vai yhteistoimintaa? organisoitumista vai verkostoitumista? työtä ja ilonpitoa?

© Torsti Hyyryläinen 2009 Motiivini toimia verkostoissa on tunne on tunne että teen jotain merkityksellistä että teen jotain merkityksellistä yhdessä muiden kanssa. yhdessä muiden kanssa. Miksi toimin verkostoissa?

© Torsti Hyyryläinen 2009 Miten verkostoissa toimitaan? 13 % yhteistoiminnallisia 20 % vapaamatkustajia 63 % vastavuoroisia Robert Kurzban & Daniel Houser (2005) Experiments Investigating Cooperative Types In Humans: A Complement to Evolutionary Theory and Simulations.

© Torsti Hyyryläinen 2009 Pienen maailman mieli & rakenne uudet auktoriteetit OHJAUS luottamus-sensitiivinen johtamistyyli Miten verkostoja hallitaan? avoimuus & joustavuus & moninaisuus

© Torsti Hyyryläinen 2009 esimerkki mediasta verkossa: esimerkki sosiaalisesta mediasta Pienet maailmat Werkostojen Werkostossa

© Torsti Hyyryläinen 2009 Keskustelua mitä ongelmaa verkostoitumisella ratkaistaisiin? kuka kiinnostuisi ja toimisi? keitä ”pieni maailma” palvelisi, kuka hyötyisi?