UUSIA AVAUKSIA OPETUKSEEN JA TYÖELÄMÄÄN Varhaiskasvatuksen yhteistyön kehittäminen ja rajojen ylittäminen Anne-Leena Juntunen, KT, lehtori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OIS-design – innovatiivinen näköala oppimiseen
Advertisements

Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Lapselle hyvä päivä tänään
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus –projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
Uusien työtapojen kehittäminen yhteistoiminnallisena oppimisena
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Verkostotyön viitekehys & Sitoutuminen ja motivaatio Maaseudun YTR
Leväsen palvelukeskus asiakkaat toimijat Ravitsemus Liikkuminen Terveydentila Virikkeisyys Miten kohde nähdään ko. teeman kautta? opettaja opiskelija opettaja.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen vuoropuhelua rakentamassa – varhaiskasvatuksen perusverkostot Pikassos-alueella Seija Junno Varhaiskasvatuksen suunnittelija,
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
AH Lastensuojelulaki sosiaalityön arjessa Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö Arja Honkakoski Sosiaalityön kehittämispäällikkö.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Ops seminaari Askola.
Jyväskylän kristillinen opisto
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Anna Alftan Heikki Hannula
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

UUSIA AVAUKSIA OPETUKSEEN JA TYÖELÄMÄÄN Varhaiskasvatuksen yhteistyön kehittäminen ja rajojen ylittäminen Anne-Leena Juntunen, KT, lehtori Lastensuojelun kesäpäivät Iisalmi 13.6.2012

Millaista osaamista varhaiskasvatus vaatii nyt ja tulevaisuudessa? Millainen oppiminen edistää yhteistoimintaa? Millaisia kulmakiviä yhteistoiminnan kehittämisessä saattaa ilmetä? Anne-Leena Juntunen

Varhaiskasvatuksen haasteet (Juntunen 2010) Välineet: Hoivan  Pedagogiikan välineet Tilannekohtaisen työn  Verkostotyön välineet Kohde: Erityisen tuen tarpeen lapset ja heidän perheensä  Hyväosaiset lapset ja heidän perheensä Tulos: Reproduktio, riippuvuus  Historiallisesti uusi: aloitteisuus, innovatiivisuus Tekijä: Hoitajat  Pedagogit 6.4.2017 Anne-Leena Juntunen

Osaamisen tarpeet varhaiskasvatuksessa (Juntunen 2010 ) Päiväkotityön ristiriidat Hoiva – varhaispedagogiikka Eriytynyt toimintakulttuuri – osallisuus Reproduktio –historiallisesti uusi

Osaamisen tarpeet varhaiskasvatuksessa (Juntunen 2010, Karila & Nummenmaa 2001, STM 2007 ) Hoiva – varhaispedagogiikka Perheiden elinolosuhteiden tuntemus osana yksilön ja yhteiskunnan kehitystä Lastensuojeluosaaminen Kasvatuskumppanuus Monialainen verkostotyö, rajojen ylittäminen – sisäinen moniammatillisuus Anne-Leena Juntunen

Osaamisen tarpeet varhaiskasvatuksessa Oppimaan oppimisen perustan luominen varhaiskasvatuksessa Lasten osallisuuden ja aloitteellisuuden tukeminen Innovatiiviseen oppimiseen kannustaminen Tutkiva kehittäminen Anne-Leena Juntunen

Millainen oppiminen edistää yhteis-toimintaa Millainen oppiminen edistää yhteis-toimintaa? (Arnkil 1992, Engeström 2002, 2004) Asiantuntijuus ja oppiminen: Nykyisin asiantuntijuus nähdään verkostojen ja organisaatioiden kykynä ratkaista muuttuvia ongelmia Oppiminen tapahtuu rajoja ylittäen yhteiskehittelynä (kehittävä yhteistyö) Sosiaalisten prosessien kehittäminen sisällön kehittämisen rinnalla Anne-Leena Juntunen

Millainen oppiminen edistää yhteistoimintaa? (Engeström 1992, 2001) Innovatiivinen oppiminen: millaisia uusia käsitteitä luodaan yhteistoiminnallisesti ja miten ne näkyvät käytännössä? Teoreettisen tiedon, yhteisöllisyyden, historiallisuuden ja dialogisuuden ymmärtäminen

Rajavyöhyketoiminta (Wenger, 1998) Muut organisaatiot alakoulu Muut organisaatiot yliopisto Muut tietolähteet tutkimukset Rajavyö-hyketoiminta Asiantuntija opiskelija Asiantuntija työpaikkaohjaaja Asiantuntija opettaja Raja- kohde Päiväkoti Oppilaitos Anne-Leena Juntunen Anne-Leena Juntunen 9 9

Kehittävä siirtovaikutus (Engeström 2001; 2004) Useiden organisaatioiden yhteistoiminta Kehitettävä kohde laajenee uuden teoreettisen käsitteen/ käsitteiden avulla Käsitteet käyttöönotetaan uusina toiminnan välineinä tai työtapoina Osapuolten toimintatavoissa tapahtuu muutoksia Anne-Leena Juntunen 10 10

Työelämälähtöinen OPPIMINEN (esim Työelämälähtöinen OPPIMINEN (esim. Sarja 2000, Janhonen, Sarja & Juntunen 2006) Oppilaitos -opettajat ohjaajina -opiskelijat Mielekkään johtopäätöksen tekeminen, Uusien menetelmien kehittely, kokeilu ja käyttöönotto Vaihto- ehtoisten ratkaisujen etsiminen Opittavan kohteen rajaaminen -esim. rajojen asettaminen Työ- elämän tapahtumat Työelämä - työyhteisö - asiakkaat Opiskelijan kokemus Anne-Leena Juntunen 11

Millaisia kulmakiviä yhteistoiminnan kehittämisessä saattaa ilmetä? Anne-Leena Juntunen

Väitöstutkimus (Juntunen 2010) Tutkimuksessa kuvataan yliopiston, sosionomi (AMK) -koulutuksen ja päiväkodin yhteistoiminnan haasteita, kun tavoitteena oli uusien työtapojen kehittäminen päiväkodin ja koulutuksen yhteisiksi välineiksi Tutkimuskohde: Sosionomi (AMK) –koulutuksen, päiväkodin ja yliopiston yhteistoiminnallinen oppiminen asiakastyön harjoittelussa 13 Anne-Leena Juntunen 13

Tulokset Kuva: Paula Leinonen

Toiminnan kohde Tutkijat: uuden oppimistehtävän kehittely Työpaikkaohjaajat: oppimistehtävien toteutuksen suunnittelu päiväkodissa Opettajat: opiskelijoiden oppimisen tukeminen Opiskelijat: ohjaustaitojen kehittäminen 15 6.4.2017 Anne-Leena Juntunen 15

Kehittämiskohteen tulee nousta aidoista työelämän ristiriidoista Toiminnan kohde Kehittämiskohteen tulee nousta aidoista työelämän ristiriidoista varhaiskasvatus: ennaltaehkäisevä lastensuojelutyö, varpu sitoutuminen hyödyn näkeminen Anne-Leena Juntunen

Toiminnan välineet Ideologiset mallit, metoditason mallit, operaatiotason työkalut (Arnkil 1992) Uusi väline  uudenlainen työnjako ja työskentelytapa Eri osapuolilla erilaiset toiminnan välineet  yhteinen ymmärrys yhteisistä välineistä Teoriatiedon ja arkitiedon integrointi Tiedon siirtyminen koulutuksen ja päiväkodin välillä vaikeaa Anne-Leena Juntunen

Vuorovaikutus Eriytyneet toimintajärjestelmät - oppimista ohjasi perinteinen opetussuunnitelma Sisäinen moniammatillisuus hoivan ja pedagogiikan ristiriita  monitahoinen osallisuus ja verkostotyö

Vuorovaikutus Johdon sitoutuminen tärkeää (työnjako, resurssit) Toimijoiden liikkuminen eri organisaatioissa ”asiantuntija – noviisi” –asenteen välttäminen Toimijoiden pysyvyys ja pitkäjänteiset yhteistyökumppanuudet kaikki toimijat mukana prosessissa heti alusta saakka Anne-Leena Juntunen

OPPIMINEN Reflektio/metakognitio (Engeström 2001) Vuorovaikutus Jaettu toiminnan kohde Tekijä 1 Tekijä 2 Tekijä 3 Kommunikaatio -vuorovaikutusrakenne

OPPIMINEN Reflektio (Engeström 2001; 2004) Mitä tämä yhteinen toimintamme oikeastaan on? Mikä siinä synnyttää ongelmia ja mitä yritämme saada aikaan? Mihin suuntaan haluamme muuttaa tai kehittää toimintaamme? Kuinka voimme organisoida yhteistyömme mahdollisimman viisaalla tavalla? 21 21 6.4.2017 Anne-Leena Juntunen 21 21

OPPIMINEN Tiedonmuodostus Käytössä olevien toimintatapojen analysointi (erityisesti vuorovaikutus) rutiinien huomaaminen sosiaalisen vuorovaikutuksen muutos (yksilökeskeinen – yhteisöllinen vuorovaikutus)

OPPIMINEN Tiedonmuodostus Kokeileva, uudistava oppiminen oman työn tutkiminen (tutkiva kehittäminen) perustelujen löytäminen kehittämiskohteen ja vuorovaikutuksen kyseenalaistaminen rajojen ylittäminen dialogi  uuden tiedon luominen valmiin tiedon sijaan

Reseptejä ennaltaehkäisevään yhteistoimintaan Työn todelliset ristiriidat esille  aito kehittämisen kohde  oppimisen motivaatio ja sitoutuminen Rajoja ylittävä tiimitoiminta Pitkäjänteinen yhteistyö ja verkostosuhteet (yhteisöllisyys) Anne-Leena Juntunen

Reseptejä ennaltaehkäisevään yhteistoimintaan Luottamuksen syntyminen Teorian ja käytännön tiedon yhdistyminen mallittaminen Osallisuus yhteistoimintaan uudenlaisen lapsuuden luominen aikuisten ja lasten yhteistoiminta Anne-Leena Juntunen

Lähteet Arnkil E (1992) Sosiaalityön rajasysteemit ja kehitysvyöhyke. Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Research 85. Jyväskylän yliopiston monistuskeskus ja Sisäsuomi Oy. Engeström Y (1992) Interactive expertise. Studies in distributed working intelligence. University of Helsinki. Department of Education. Research Bulletin 83. Engeström Y (2001) Kehittävä siirtovaikutus: mitä ja miksi? Teoksessa T Tuomi-Gröhn & Y Engeström (toim) Koulun ja työn rajavyöhykkeellä. Uusia työssä oppimisen mahdollisuuksia. Helsinki, Yliopistopaino: 19─27. Engeström Y (2002) Kehittävä työntutkimus. Perusteita, tuloksia ja haasteita. Hallinnon kehittämiskeskus. 3. painos. Helsinki, Edita Prima Oy. Engeström Y (2004) Ekspansiivinen oppiminen ja yhteiskehittely työssä. Tampere, Vastapaino. Anne-Leena Juntunen

Lähteet Janhonen S, Sarja A & Juntunen AL (2006) Mikä ohjaa oppimisprosessia ammattikorkeakoulussa? Esimerkkinä sosiaalialan koulutusohjelman asiakastyön harjoittelu. Teoksessa T Aarrevaara & J Herranen (toim) Mikä meitä ohjaa? Artikkelikokoelma Jyväskylässä 5.─ 6.9.2005 järjestetystä korkeakoulutuksen tutkimuksen IX symposiumista. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos: 241−252. Juntunen AL (2010) Uusia työtapoja päiväkotityöhön. Tutkimus sosionomi (AMK) -koulutuksen asiakastyön harjoittelusta. Oulun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Sarja E 115.  Karila, K. & Nummenmaa, AR. 2001. Matkalla moniammatillisuuteen. Kuvauskohteena päiväkoti. Helsinki. WSOY. Sarja A (2000) Dialogioppiminen pienryhmässä. Opettajaksi opiskelevien harjoitteluprosessi terveydenhuollon opettajankoulutuksessa. Jyväskylä University. Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social Research 160. Sosiaali- ja terveysministeriö (2007) Varhaiskasvatus vuoteen 2020. Varhaiskasvatuksen neuvottelukunnan loppuraportti. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2007:72. Viitattu 17.7.2008 http://www.stm.fi/c/document_library/get_file folderId=28707&name =DLFE-4044.pdf&title=Varhaiskasvatus_vuoteen_2020__Varhaiskasvatuksen_ neuvottelukunnanloppuraportti_fi.pdf Wenger E (1998) Communities of practice. Learning, meaning and identity. New York, Cambridge University Press. Anne-Leena Juntunen

Keskustelua… Miten työn kehittäminen mielletään työyksikössäsi? Perustehtäviin kuuluvaksi? Anne-Leena Juntunen