Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Uusien työtapojen kehittäminen yhteistoiminnallisena oppimisena

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Uusien työtapojen kehittäminen yhteistoiminnallisena oppimisena"— Esityksen transkriptio:

1 Uusien työtapojen kehittäminen yhteistoiminnallisena oppimisena
Kasvatustieteen päivät Joensuu ”Oppiminen ajassa ja kasvatus tulevaisuuteen” Anne-Leena Juntunen, KT, lehtori Anne-Leena Juntunen

2 Tutkimuksen lähtökohta
Korkeakoulutuksen ja työelämän välinen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta (TKI) on haasteellista: toisaalta yhteistoimintaa halutaan kehittää, toisaalta törmätään näkymättömiin esteisiin, jotka hankaloittavat uusien ideoiden kehittelyä ja käyttöönottoa. Sosionomi (AMK) –koulutus : Paikallinen yhteistyö yritysten kanssa ei ole saavuttanut yhteistyölle asetettuja tavoitteita (Valtiontalouden tarkastusvirasto 2009) Anne-Leena Juntunen

3 Tutkimuksen tarkoitus
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata yliopiston, sosionomi (AMK)-koulutuksen ja päiväkodin yhteistoiminnan haasteita, kun tavoitteena oli uusien työtapojen kehittäminen Tutkimuskohde: Sosionomi (AMK) –koulutuksen, päiväkodin ja yliopiston yhteistoiminnallinen oppiminen asiakastyön harjoittelussa Anne-Leena Juntunen

4 Teoreettisesti voidaan puhua rajojen ylittämisestä ja kehittävästä siirtovaikutuksesta, mikä tarkoittaa uusien käytänteiden kehittämistä työelämään ja koulutukseen tutkimuksen kautta Anne-Leena Juntunen

5 Kehittävän työntutkimuksen metodi
Väitöstutkimus Millainen oppiminen ohjaa vuorovaikutusta ja tiedonmuodostusta asiakastyön harjoittelussa? Mitkä tekijät estävät tai edistävät uusien työtapojen kehittämistä ja käyttöönottoa? Kehittävän työntutkimuksen metodi Anne-Leena Juntunen

6 Tutkimusaineiston keräys:
Ääni- ja kuvanauhoitukset, stimulated recall-haastattelut asiakastyön harjoittelun suunnittelu- ja toteutusvaiheissa Aineistoanalyysi: Toimintajärjestelmän rakennemalli Ekspansiivinen oppimissykli Siirtovaikutuksen teoriahistoriallinen analyysi Anne-Leena Juntunen

7 Toimintajärjestelmän rakennemalli (mukaillen Engeström 1987)
Välineet Tekijä Kohde Tulos Säännöt Yhteisö Työnjako Toimintajärjestelmän rakennemalli (mukaillen Engeström 1987) Anne-Leena Juntunen

8 Ekspansiivinen oppimissykli (Engeström 1999; 2004)
1. Kyseenalaistaminen 7. Uuden käytännön vakiinnuttaminen 2A. Historiallinen analyysi 2B. Aktuaaliempiirinen analyysi 6. Prosessin reflektointi 5. Uuden mallin soveltaminen 3. Uuden ratkaisun mallittaminen 4. Mallin tutkiminen Anne-Leena Juntunen

9 Erilaiset oppimisen osatekijät ja siirtovaikutuksen kehitysvaiheet
1. Tehtävien välinen 2. Kogni-tiivinen 3. Tilanne-sidonnainen 4. Sosio-kulttuurinen 5. Kehittävä siirtovaikutus Oppija Yksilö tilanteessa ryhmässä Ryhmä yhteisössä Oppimisen analyysiyk-sikkö Ärsyke-reaktio-kytkentä Yksilön ajattelu toiminta Sosiaalinen vuorovaikutus ja työvälineet Kollektiivinen toiminta-järjestelmä Oppimisnä-kemys Behaviorismi Kognitivismi Yksilö- konstruktivismi Sosiokonst-ruktivismi Ekspansiivinen oppiminen Tiedonmuo-dostus: –Tiedon ulottuvuus Formaalit yleiset piirteet Valmiin tiedon rekonstruktio Merkityk-sellinen kokemustieto Merkitykselliset hahmot, kokonaisuudet Tiedon yleistäminen –Tiedon prosessiulottuvuus Sama tieto siirtyy yksilön päässä tehtävästä toiseen Yksilön rekonstruoima tieto siirtyy kontekstista toiseen Yksilö ja tieto siirtyvät tilanteesta toiseen Yksilön ”seuraamuk-sellinen siirtymä” Toimintajärjes-telmät kehittävät yhdessä uutta Metakognitio Alkuperäinen sentraatio Alkuperäinen sentraatio, desentraatio Desentraatio Resentraatio Anne-Leena Juntunen

10 TULOKSET VUOROVAIKUTUS

11 Toimintajärjestelmä suunnitteluvaiheessa (amk)
SÄÄNNÖT Perinteinen harjoittelu yhteistoiminnallinen harjoittelu TEKIJÄ Opettajat Tutkijat VÄLINEET Kehittäjätiimi Konstruktivistinen oppiminen Tieteellinen tieto Kokemustieto Opetussuunnitelma (amk) Yksilötason reflektointi KOHDE Uusien oppimismenetel-mien kehittely YHTEISÖ Amk Yliopisto TULOS Uuden oppimistehtävän käyttöönotto Yksilötason oppiminen TYÖNJAKO Tutkijat tutkivat opettajat ohjaavat harjoittelua Anne-Leena Juntunen

12 Toimintajärjestelmä toteutusvaiheessa: ohjauskeskustelu päiväkoti 1
SÄÄNNÖT Päiväkodin säännöt Opetussuunni- telma TEKIJÄ Opiskelija Ohjaaja Opettaja VÄLINEET Asiantuntijat Tieteellisen ja arkitiedon yhdistyminen Ohjauskeskustelu Opetussuunnitelmat (päiväkoti, amk) KOHDE Mikä on vanhaa? YHTEISÖ Päiväkoti Oppimisverkosto TULOS Oivallus: Lasten omien kokemusten ja oppimisen yhteys TYÖNJAKO Jokaisen asiantuntemuksen käyttöönotto Anne-Leena Juntunen

13 Toimintajärjestelmä toteutusvaiheessa: ohjauskeskustelu päiväkoti 2
SÄÄNNÖT Päiväkodin säännöt Opetussuunni- telma TEKIJÄ Opiskelija Ohjaaja Opettaja VÄLINEET Asiantuntijat Ohjauskeskustelu Opetussuunnitelmat (päiväkoti, amk) Reproduktio KOHDE Opiskelijan ohjaustaitojen kehittäminen YHTEISÖ Päiväkoti Sosionomi (AMK) - koulutus TULOS Lasten liikuntatuokion rajautuminen oppimistehtäväksi TYÖNJAKO Opiskelija toteuttaa oppimistehtäväänsä Opettaja ja ohjaaja ohjaavat Anne-Leena Juntunen

14 Toimintajärjestelmä toteutusvaiheessa: pienryhmäkokoontumiset (amk)
TEKIJÄ Opiskelijat Vaihtuvat opettajat SÄÄNNÖT Eriytynyt yksilökeskeisyys Itseohjautuvuus YHTEISÖ Ammattikor- keakoulu TYÖNJAKO Opiskelija tekee itsenäisesti oppimistehtäväänsä Opettaja ohjaa KOHDE Opiskelijan oppimispro- sessi TULOS Opiskelijalle merkittävän oppimistilanteen käsittely Yksilön oppiminen VÄLINEET Opetussuunnitelma Harjoittelun yleiskirje Oppimistehtävät Opettajan dokumentti Pienryhmät Anne-Leena Juntunen

15 Vuorovaikutus/toiminnan kohde
Tutkijat: uuden oppimistehtävän kehittely Työpaikkaohjaajat: oppimistehtävien toteutuksen suunnittelu päiväkodissa Opettajat: opiskelijoiden oppimisen tukeminen Opiskelijat: ohjaustaitojen kehittäminen Rajan ylitykset: Yliopisto  AMK AMK päiväkoti Päiväkoti  päiväkoti Anne-Leena Juntunen

16 TULOKSET TIEDONMUODOSTUS

17 oppimisprosessissa Suunnittelu- ja toteutusvaiheen keskustelut
Tiedonmuodostuksen vaiheet asiakastyön harjoittelun oppimisprosessissa Suunnittelu- ja toteutusvaiheen keskustelut Tiedonmuodostuksen vaihe K1 K2 K3 K4 K5 K6 K7 K8 K9 K10 Yht. Kyseenalaistaminen x 6 Analyysi: *aktuaaliempiirinen 8 *historiallinen 2 Uuden ratkaisun mallittaminen 1 Mallin tutkiminen Mallin soveltaminen Reflektio Anne-Leena Juntunen

18 Tiedonmuodostus Päiväkoti 1:ssä muodostettiin uusi yhteinen teoreettinen käsite (lapsilähtöinen esineiden käyttötarkoitus) (K2) Käsitettä tutkittiin ja sovellettiin opiskelijan välineeksi, ei työyhteisön välineeksi (K5) Anne-Leena Juntunen

19 Tiedonmuodostus Tiedon ulottuvuus: pääosin kokemustiedon ja valmiin tiedon konstruointi, vähän uusia idea- aihioita Päiväkotityön historia-analyysi oli vähäistä Aidot työn ristiriidat pysyivät piilossa Mallittaminen, mallin tutkiminen ja soveltaminen vähäistä Anne-Leena Juntunen

20 TULOKSET UUSIEN TYÖTAPOJEN KÄYTTÖÖNOTTO Anne-Leena Juntunen

21 Uusien työtapojen käyttöönotto
Kognitiivinen ja tilannesidonnainen siirtovaikutus yksilön ajattelu ja toiminta korostuivat, ei ryhmätoiminta yksilön rekonstruoima tieto siirtyy kontekstista ja/tilanteesta toiseen oppiminen: kognitivismi, yksilökonstruktivismi Reflektio: alkuperäinen sentraatio ja desentraatio Anne-Leena Juntunen

22 Metakognitio/reflektio (Engeström 2001, 2004)
Alkuperäinen sentraatio Desentraatio Resentraatio Miten menettelen tässä tehtävässä? Onko menettelyni oikea ja tehokas? Voisinko menetellä paremmin ja tehokkaammin? Mitä opin ja muistan? Mikä tämä tehtävä oikeastaan on ja miksi se on tällainen? Mihin sillä pyritään? Millaisia lähestymistapoja tähän tehtävään voisi ajatella? Mitä tämä yhteinen toimintamme oikeastaan on? Mikä siinä synnyttää ongelmia ja mitä yritämme saada aikaan? Kuinka voimme organisoida yhteistyömme mahdollisimman viisaalla tavalla? Metakognitio/reflektio (Engeström 2001, 2004) Anne-Leena Juntunen

23 Uusien työtapojen käyttöönotto
Esimerkki 1: Monialaisen yhteistoiminnallisuuden ”ituja”: (K1: 9/14): Opettaja 3: … kun näitä ohjaa näitä sosionomiryhmiä... Miten tärkeä olisi, että olisi vaikka hoitotieteen puolen opettaja mukana. Olisi vaikka joku parityöskentely… Tutkija 1: … Kyllähän ihmisen kohtaamisessa on näitä ongelmia näissä sosiaalityössä. Nehän on sellaisia sekaongelmaisia monta kertaa. Siinä on sekä päihteiden väärinkäyttöä, erilaisten päihteiden… Sitähän tämä tarkoittaisi tällainen jaettu yhteinen kohde… Musta voisi siihen (hoitotyön opettajan nimi), joka oli tässä tilaisuudessa, niin ottaa yhteyttä. … Anne-Leena Juntunen

24 JOHTOPÄÄTÖKSET ESTEET, EDISTÄVÄT TEKIJÄT

25 Eriytyneet toimintajärjestelmät yhteinen kehittämiskohde puuttui
”Asiantuntija-noviisi” –oppimismalli (Lave & Wenger 1991) Opettajien riittämätön työaika suhteessa uusiin tehtäviin Oppimista ohjasi perinteinen opetussuunnitelma Anne-Leena Juntunen

26 Tiedon siirtyminen koulutuksen ja päiväkodin välillä vaikeaa
Osallistujat eivät olleet kylliksi tietoisia toiminnan teoriasta ja ekspansiivisesta oppimisesta Tiedon siirtyminen koulutuksen ja päiväkodin välillä vaikeaa Valmiin tiedon soveltaminen opettajan työn kohde: opiskelijan oppimisprosessi työn kehittämistä ei koettu perustehtäviin kuuluvaksi Anne-Leena Juntunen

27 Johdon sitoutuminen heikkoa (työnjako, resurssit)
Oppimistehtävä ei haastanut aikuisia ja lapsia yhteistoimintaan (osallisuus) Oppimistehtävien ja rajanylitysten lisäksi tarvitaan pitkäjänteistä yhteistoimintaa Kehittämiskohteen tulee nousta aidoista työelämän ristiriidoista (tässä päiväkoti) Anne-Leena Juntunen

28 Lähteet Engeström Y (1987) Learning by expanding: An activity theoretical approach to developmental research. Helsinki, Orienta-Konsultit Oy. Engeström Y (1999) Innovative learning in work teams: Analyzing cycles of knowledge creation in practise. In: Y Engeström, R Miettinen & R-L Punamäki (ed) Perspectives on Activity Theory. Cambridge, Cambridge University Press: 377─404. Engeström Y (2001) Kehittävä siirtovaikutus: mitä ja miksi? Teoksessa T Tuomi- Gröhn & Y Engeström (toim) Koulun ja työn rajavyöhykkeellä. Uusia työssä oppimisen mahdollisuuksia. Helsinki, Yliopistopaino: 19─27. Engeström Y (2004) Ekspansiivinen oppiminen ja yhteiskehittely työssä. Tampere, Vastapaino. Juntunen A-L (2010) Uusia työtapoja päiväkotityöhön. Tutkimus sosionomi (AMK) –koulutuksen harjoittelusta. Oulun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunta. Acta Universitatis Ouluensis E 115.Väitöskirja. Anne-Leena Juntunen

29 Lave J & Wenger E (1991) Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge, Cambridge University Press. Valtion talouden tarkastusvirasto (2009) Ammattikorkeakoulutuksen työelämälähtöisyyden kehittäminen. Valtiontalouden tarkastusviraston tuloksellisuustarkastuskertomukset 188/2009. Helsinki. Viitattu kehittaminen_NETTI.pdf Anne-Leena Juntunen


Lataa ppt "Uusien työtapojen kehittäminen yhteistoiminnallisena oppimisena"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google