Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaympäristö
Advertisements

TIELIIKENNEONNETTOMUUKSISSA KUOLLEET YLI 64-VUOTIAAT Lähde:Tilastokeskus ja Liikenneturva, 2007 ennakkotietoja.
MUSTANMEREN MATALAPAINEET
Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.
Vuosaaren tietunneli ja sen liikenteen hallinta
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
Nuoret puhtausalan kesätöissä
Valmixa Oy1 Autoilijoiden yksilöllinen vahinkoriskien hallinta LINTU-ohjelman hanke KOTISIIVU. Henkilökohtaiset turvallisuusohjelmat. Hanke-esittely.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Puukauppa Jukka-Pekka Vapaniemi
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
Liikenteen kameravalvontaan liitetyn haltijavastuun toteuttamisvaihtoehtojen vertailua (HALTI) LINTU -seminaari Jarkko Niittymäki, TkT LT-Konsultit.
Mopoilun suosio näkyy mopokannan voimakkaana kasvuna
Reijo Käki Luomuneuvoja ProAgria Kymenlaakso
PALKANSAAJIEN TUTKIMUSLAITOS Perhevapaavalinnat ja perhevapaiden kustannukset sukupuolten välisen tasa- arvon jarruina työelämässä? Säätytalo
Nopeuden säätely ja automaattivalvonta Olli Hintikka Liikenne- ja viestintäministeriö
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
ELINKEINOELÄMÄN TUTKIMUSLAITOS THE RESEARCH INSTITUTE OF THE FINNISH ECONOMY Perhevapaiden epäsuorat kustannukset yrityksille Mika Maliranta (Etla) Perhevapaiden.
Aivovamma – arkielämän ankeuttaja(ko)?
AKTIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN AJOTAIDON YLLÄPITO: JATKOKOULUTUSINTERVENTIO JA SEN SEURAUKSET MYÖHEMPÄÄN AJAMISEEN Seurantatutkimuksen jatkovaihe Tiina Rämet.
TkT Jari Virta kehityspäällikkö Suomen Kiinteistöliitto ry
Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo.
VUOKRATAKUUPALVELU VUOKRANANTAJILLE
JALAN JA PYÖRÄLLÄ Opettele liikennesäännöt. Varmista aina oman turvallisuutesi vuoksi myös se, että muut tienkäyttäjät ovat huomanneet sinut.
Copenhagen Oslo Reykjavik
Lohjan kaupungin työhyvinvointikysely 2008 Lehdistötilaisuus
Liikennetietokirjasto (kalkati). 2 Liikennetietokirjasto - tavoite Yhteisesti sovitut rajapinnat liikennetietojen välittämiseen organisaatioiden välillä.
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Kinematiikka Newtonin lait: Voima Statiikka Mikko Rahikka 2000
Sirpa Rajalin LIIKENNETURVA Nuorten seminaari Kuopiossa Mitä nuoruus on? Miten nuoruus näkyy liikenteessä? Miten nuorten riskinottoa liikenteessä.
Merlinin ylläpito-organisaatio Asiakaspalvelu (help desk) Palvelukeskus (tuotanto)
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
ÄLYKKÄÄN LIIKENTEEN ARKKITEHTUURI Tilannekatsaus.
Opiskelijakyselyt Tampereen yliopistossa Leena Ahrio,
/ tiestötiedot, Kari Hiltunen Tetra Tetra 1: Liikenne- ja ympäristöolosuhteiden seurantamenetelmät Osapuolet: LVM, Tiehallinto, Teknillinen.
Kolarit On vaikea pysähtyä hirvin eteen jo 80Km/h vauhdissa. Reaktio aika on yleensä sekunnin ja siinä ajassa auto on jo ehtinyt kolaroitua hirveen.
Yleistä tutkimuksesta
1 Turun kaupunki, Sosiaali- ja terveystoimi Investointilaskelma Case: Mobiilijärjestelmän hankinta yhdistyvään kotihoitoon TIIVISTELMÄ Petri.
Vaatimusmäärittely Henkilökohtainen menetelmä Kokemuksia Petri Saloma (49585S) T Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö.
Miksi lasten suojelu hämmentää? mirja satka helsingin yliopisto
Liikkeen fysiikkaa.
Matti, Atte, Olli ja Jasmin
Pyöräilyn turvallisuus Lasse Kämpe Espoon ympäristökeskus.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
T ERVEELLINEN LIIKUNTA Hurtig gnedtomovewww.youtube.com/user/wearedesi gnedtomove.
LUONNONHASARDIT Luonnonhasardit syntyvät äkillisesti luonnosta itsestään. Useimpia hasardeja ihmisen on mahdotonta estää, mutta niihin voidaan varautua.
Mielenterveyden häiriöt
Ilmaston vaikutus maatalouteen
YhdistysviestinNÄN MUUTTUVAT KEINOT
Ilmastonmuutos.
Yhteenveto laatumittauksen analyysistä ja suositukset
Fuusioenergia Elina Kallijärvi LV15J Jaakko Köykkä 15IBB
Oikeudenmukaista ja älykästä liikennettä selvittävä työryhmä
Keskustelua nuuskasta
SAK:n luottamushenkilöpaneeli 11/2016
19. Liikettä vastustavat voimat
Ydinjäte Aleksi Nurminen.
Tutki mikä vaikuttaa hiekan lämpenemiseen
Kappale etenee samassa ajassa aina yhtä pitkän matkan.
Tietojärjestelmät KEHITTÄMINEN JOHTO KIRJANPITO TILAUSTEN KÄSITTELY
Liikennevirasto nopeat kokeilut
Liikennevirasto nopeat kokeilut
Myyttejä itsemurhista ja mitkä ovat faktat
Päihdetapauslaskenta 2011
Eräänä päivänä kun aurinko oli piiloutunut pilvien ylle,
Esityksen transkriptio:

Kelitiedottamisesta enemmän apua autoilijoille Jorma Helin

2 Liikennesään luokittelu Normaali ajokeli Voi sataa vähän lunta tai esiintyä paikallista liukkautta Liikenne sujuu tavanomaisilla talvinopeuksilla Talviajoon tottuneille autoilijoille tiellä ei ole mitään yllättävää Onnettomuusriski on pimeyden vuoksi kaksinkertainen Huono ajokeli Sataa runsaasti lunta, jäätävää tihkua tai tuiskuaa Lämpötila muuttuu nopeasti ja tuuli saattaa olla kovaa Liikenteen keskinopeus on laskenut 10 prosenttia normaalista Ohitukset ovat vähentyneet ja ajaminen tuntuu epämukavalta Teiden auraus ja liukkaudentorjunta on käynnissä Onnettomuusriski on kohonnut moninkertaiseksi Erittäin huono ajokeli Lunta sataa erittäin runsaasti, jäätävää sadetta, myrskyä Lämpötilan vaihtelut ovat poikkeuksellisen suuria ja nopeita Liikenteen keskinopeus on laskenut 20 prosenttia Ohittaminen on lähes mahdotonta ja ajaminen on vaikeaa Vain vilkkaimpia teitä ehditään hoitaa Onnettomuusriski kohoaa kymmenkertaiseksi

3 Liikennevakuutuksesta korvatut vahingot ja tiedotettu keli päivittäin talvella

4

5

6 Kuljettajien tienpinta-arviot verrattuna tiesääasemien mittaamaan pitoon

7 Tiehallinnon selvityksiä 17/2008 Ristikartano Jukka, Seppänen Lotta-Maija, Toiskallio Kalle Telematiikan vaikutustutkimus valtatiellä 1 Lohja–Kehä III

8 Tärkeimpiä tuloksia mittauksista nopeudet eivät muuttuneet vaihtuvat rajoitukset alensivat nopeuksia, mutta vain lyhyen matkaa nopeuksien hajonta pieneni ruuhka-aikana suurimmat hyödyt häiriöiden hallinnasta nopeusrajoitusten muutokset liian tiheästi ennakkotieto liikennevalvonnasta ei vaikuttanut onnettomuusvaikutuksista ei näyttöä hyviä neuvoja seuraaviin tutkimuksiin

9 Tärkeimpiä tuloksia haastatteluista puolet suhtautuu myönteisesti kritiikkiä tiedotuksen mielekkyyteen, uskottavuuteen ja sopivuuteen sosiologin mielestä kysymyksessä on uudenlainen viestintätapa, joka vaatii oppimista järjestelmä vaikuttaa suhtautumiseen, muttei käyttäytymiseen autoilijat eivät koe keliviestejä mielekkäinä, koska uskovat tietävänsä muutenkin seurantaryhmä työläs tapa tutkia

10 Tiehallinnon johtopäätöksiä tutkimuksista kuljettajat arvioivat kelin usein väärin kuljettajat muuttavat vain vähän ajotapojaan liukkaalla kelillä tarjolla oleva kelitieto on luotettavaa autoilijat eivät koe keliviestejä mielekkäinä, koska uskovat tietävänsä muutenkin tiedotuksessa ja muuttuvassa ohjauksessa tarvitaan uudenlaista viestintätapaa, joka kertoo tosiasiat, mutta myös perustelee hyödylliset ajotapamuutokset kelitieto perusteluineen tavoittaa kaikki autoilijat

11 Kelitiedotus vähentää nyt huonon kelin onnettomuuksia /vuosi => vaikutusta voidaan lisätä