Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

AKTIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "AKTIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT"— Esityksen transkriptio:

1

2 AKTIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT
Auttavat ehkäisemään onnettomuuksia Voivat auttaa iäkkäitä kompensoimaan vanhenemisesta johtuvia muutoksia Ovat toiminnassa ja tutkivat ympäristöä, vaikka kuljettajan huomio olisi muualla Voivat reagoida ja toimia nopeasti Ajoneuvojen tekninen kehitys on viime vuosina edennyt kiihtyvällä vauhdilla. Erilaisten turvajärjestelmien kehittäminen on ollut merkittävä osa tätä kehitystyötä. Vaikka iäkkäät ajavat usein vanhoilla autoilla, tulevaisuudessa heillä on paremmat taloudelliset mahdollisuudet turvajärjestelmillä varustettujen ajoneuvojen hankintaan. Ajoneuvojen turvajärjestelmät jaetaan aktiivisiin ja passiivisiin järjestelmiin. Aktiiviset järjestelmät auttavat ehkäisemään onnettomuuksia ja passiiviset pyrkivät lieventämään onnettomuuksien seurauksia. Aktiiviset turvajärjestelmät voivat auttaa iäkästä kompensoimaan iän mukanaan tuomia toiminnallisia rajoituksia. Aktiivisten turvajärjestelmien hyötynä on se, että ne ovat aina valppaina ja havainnoivat ympäristöä, vaikka kuljettajan huomio on suuntautunut muualle. Ne voivat reagoida ja toimia erittäin nopeasti ilman viivettä.

3 VaLOJÄRJESTELMÄT Mukautuvuus Kääntymisvalo Kaarrevalot
Uudet valojärjestelmät mukautuvat muun muassa kaarreajoon sekä kaupunki- ja moottoritieliikenteen erilaisiin vaatimuksiin. Mukautuvuus Kääntymisvalo Kaarrevalot Moottoritievalot Pimeännäköjärjestelmä: erikoiskamera ja heijastusnäyttö, johon voidaan liittää nopeusnäyttö ja navigointitietoa.

4 VAROITUS- JA TÖRMÄYKSEN- ESTOJÄRJESTELMÄT
Vastaantulevan liikenteen arviointi Etäisyys Nopeus Oma ajoitus Varoitus- ja törmäyksenestojärjestelmät auttavat kuljettajaa arvioimaan etäisyyttä vastaantulevaan liikenteeseen ja sen nopeutta. Vastaantulevan liikenteen aikavälien arviointi on vaikeaa, etenkin iäkkäille. Iäkkäät kuljettajat joutuvatkin nuorempiaan useammin risteyskolareihin.

5 AJONVAKAUTUSJÄRJESTELMÄ (ESC)
Tahattoman ajohallinnan menetyksen esto Esimerkiksi jääpolanne tai varomaton kaasupolkimen käyttö liukkaalla Ajonvakautusjärjestelmä (ESC) on jo yleisesti käytössä, mutta se ei ole vielä vakiovarusteena kaikissa uusissa autoissa. ESC:n ihmishenkiä säästävä vaikutus on kansainvälisissä arvioinneissa ollut %. Hitaammin reagoivilla ikäkuljettajilla vaikutus on todennäköisesti keskimääräistä suurempi. ESC estää tahattoman ajohallinnan menetyksen esim. jääpolanteen tai varomattoman kaasupolkimen käytön vuoksi liukkaalla.

6 MUKAUTUVA VAKIONOPEUDENSÄÄDIN
Turvallisen välin säilyttäminen edellä ajavaan liikenteen muuttaessa nopeutta Mukautuva vakionopeudensäädin auttaa kuljettajaa säilyttämään turvallisen etäisyyden edellä ajavaan liikenteen muuttaessa nopeutta . Järjestelmä myös palauttaa alkuperäisen turvallisuusvälin.

7 KAISTAVAHTI Tunnistaa tieviitoituksen Korjausliikkeet
Tieviitoituksen tunnistava kaistavahti voi tulevaisuudessa auttaa iäkkäitä kuljettajia kaista-ajossa ilmenevissä vaikeuksissa. Järjestelmä tekee korjausliikkeen, jos kuljettaja on ajautumassa keskiviivalle ilman, että on käyttänyt vilkkua. Pidemmälle kehittynyt versio järjestelmästä on automaattinen ohjausväistö, jossa auto väistää uhkaavan nokkakolarin. Tunnistaa tieviitoituksen Korjausliikkeet Auttaa kaista-ajon vaikeuksissa Automaattinen ohjausväistö

8 VALVOVAT JÄRJESTELMÄT
KULJETTAJAN VIREYTTÄ VALVOVAT JÄRJESTELMÄT Varoittavat nukahtamisesta Äänimerkki vireystilan laskiessa Alkolukko Erilaiset kuljettajan vireystilaa valvovat järjestelmät varoittavat nukahtamisesta. Nämä järjestelmät valvovat kuljettajan ajokäyttäytymistä sekä pään - tai silmänliikkeitä. Kuljettajan vireystilan laskiessa nämä järjestelmät havahduttavat kuljettajan äänimerkillä. Alkolukko estää alkoholia nauttineen kuljettajan ajamisen. Autoihin ollaan kehittämässä myös sydämen toimintaa mittaavia sensoreita, jotka voivat pysäyttää auton kuljettajan sairastuessa.

9 NAVIGAATTORI Hyötyä etenkin vieraissa ajoympäristöissä
Apua myös matkan suunnittelussa Navigaattorista on hyötyä erityisesti vieraissa ajoympäristöissä ajettaessa. Se vähentää eksymisen vaaraa, antaa kuljettajalle ajo-ohjeita sekä vähentää monien samanaikaisten tehtävien aiheuttamaa painetta. Navigaattori kertoo etukäteen lähestyvästä risteyksestä ja kaistan valinnasta sekä antaa ikäkuljettajalle lisäaikaa keskittyä liikenteen seuraamiseen. Navigaattoria voidaan käyttää apuna myös matkan suunnittelussa, jolloin on mahdollista välttää vilkkaimpia teitä ja monimutkaisia reittejä. Laitteen käyttö on osattava kunnolla, jotta se ei vie liian paljon huomiota ajamiselta.

10 PYSÄKÖINTI- TAI PERUUTUSTUTKA
Iäkkäille sattuu usein pikkukolareita pysäköintialueilla. Tämä johtuu muun muassa vaikeuksista kääntää päätä riittävästi sivulle ja taakse. Moniin automalleihin on jo saatavilla pysäköinti- tai peruutustutka. Pysäköintiautomatiikka tunnistaa sopivan pysäköintitilan ja ohjaa auton siihen automaattisesti. Automatiikka tunnistaa ja ohjaa sopivaan pysäköintitilaan Tulevaisuudessa automaattinen hälytysjärjestelmä ilmoittaa kolaripaikan tarkan sijainnin

11 TURVAJÄRJESTELMÄT Parantavat turvallisuutta
Voivat muuttaa ajotapaa: turvallisuushyödyn ulosmittaus esimerkiksi ajonopeuksien nousemisena Tarvetta tutkimukselle, valistukselle ja koulutukselle Järjestelmien runsaus voi aiheuttaa kognitiivista ylikuormitusta. Siksi järjestelmien hallinta on tärkeätä. Vaikka ajoneuvojen uudet turvajärjestelmät parantavat turvallisuutta, ne voivat myös merkittävästi muuttaa ihmisen ajotapaa. Monien uudistusten kohdalla on huomattu, että niiden turvallisuushyöty helposti ulosmitataan esimerkiksi nostamalla ajonopeutta. Ilmiötä on tutkittava ja kuljettajia, automyyjiä ja liikenneopettajia on valistettava. Erilaisten järjestelmien, mittareiden, signaalien ja navigointilaitteiden samanaikainen käyttö autossa voi myös kuormittaa kuljettajaa. Tämän vuoksi on tärkeätä, että kuljettaja hallitsee käyttämänsä järjestelmät hyvin.

12 PASSIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT I
Tavoitteena onnettomuuksien seurausten lieventäminen Autossa olevien suojaaminen Merkitys korostuu iäkkäillä: vammat vakavampia ja toipuminen hitaampaa. Passiivisten turvajärjestelmien tarkoituksena on suojata auton sisällä olevia onnettomuudessa. Niiden merkitys korostuu iäkkäillä, joilla vammat ovat vakavampia ja niistä toipuminen hitaampaa kuin nuoremmilla.

13 PASSIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT II
Mukautuvat pidätejärjestelmät turvavyöteknologia Iäkkäiden kannalta tärkeitä turvalaitteita ovat muun muassa mukautuvat pidätejärjestelmät (iäkkäille soveltuva turvavyöteknologia, joka mukautuu kevyemmille kuljettajille), kaksivaiheiset turvatyynyt, aktiiviset pääntuet, sivuturvatyynyt ja jalkojen turvatyynyt. Kaksivaiheiset turvatyynyt Aktiiviset pääntuet Sivuturvatyynyt Jalkojen turvatyynyt

14 PASSIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT III
Ikään liittyvät sairaudet ja voimien väheneminen vaikuttavat autoon nousemiseen, siitä poistumiseen sekä hallintalaitteiden käyttöön - tämä huomioitava autoa valittaessa. Iän myötä yleistyvät lihas- ja luustosairaudet sekä voimien väheneminen voivat vaikeuttaa iäkkäiden autoon nousemista ja siitä poistumista. Hallintalaitteisiin yltäminen ja ohjauspyörän kääntäminen voivat tuottaa vaikeuksia. Tämän vuoksi on tärkeätä ottaa autoa valittaessa huomioon, että oviaukon korkeus ja leveys sekä ovikynnyksen ja istuimen korkeus ovat oikeassa mittasuhteessa. Oven kahvat auttavat autoon nousemisessa ja siitä poistumisessa. Ajoneuvon varusteet, kuten ohjaustehostin ja laajakulmapeilit, helpottavat auton käyttöä. Automaattivaihteisto näyttää vähentävän kuljettajan ylikuormitusta risteystilanteissa. Myös ajoneuvon varusteet, kuten ohjaustehostin, laajakulmapeilit ja automaattivaihteet, helpottavat auton käyttöä erityisesti iäkkäillä.


Lataa ppt "AKTIIVISET TURVAJÄRJESTELMÄT"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google