Alueellinen toiminta – yhteisten toimintatapojen kehittäminen SEINÄJOKI 11-12.3.2010 Oppisopimusjohtaja Pirjo Järvinen Osaamispäällikkö Petteri Ristikangas.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Welcome Office Slussen Neuvontakeskus? Matalan kynnyksen palvelua maahanmuuttajille Pia Hägglund |
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Osaamisen ja sivistyksen asialla EVÄSTYSTÄ KEHITTÄMISTYÖHÖN Leena Nissilä Opetusneuvos, asiantuntijayksikön päällikkö.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Mohammed Kertoo itsestään:
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
HYVÄ-DIILI luonnos /pj HYVÄ DIILI –VERKOSTO Opso-järjestäjien hallitus /Luonnos SUOMEN OPPISOPIMUSKESKUSTEN.
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
Tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittäminen –hanke nykytila ja tulevat toimet Ulla Poutiainen
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Ryhmä 4 Työ muuttuu, miten oppisopimustoimijat siinä mukana.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Ammatillisen peruskoulutuksen virtuaalikouluhankkeiden seminaari Alustuspuheenvuoro keskusteluun
YHDENMUKAISET LOMAKKEET
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN JÄRJESTÄMINEN PIRKANMAALLA Tuula Hoivala, Långvik
Nuorten työllistäminen -palkansaajajärjestöjen näkemyksiä NYT-ryhmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
OPPISOPIMUSKOULUTUS EUROOPASSA. Oppisopimuskoulutuksen mallit Saksalainen perinne –Duaalijärjestelmä Oppimisympäristöt Hallinto Tanskalainen ”voileipämalli”
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Vaski-suunnittelutyöpaja Turku Työstetty Janne Marniemen esitystä
Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Hotel Arthur Kommenttipuheenvuoro Tuovi Manninen erityisasiantuntija.
1 Oppisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen, työryhmän tuloksen esittely, rahoitusjärjestelmä ja muut ajankohtaiset asiat Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus.
Hyviä työssäoppimisen käytäntöjä ja käyttöönoton mahdollisuuksia Pirkko Achrén
INFRA-ALAN TIETOMALLIOSAAMINEN Tietomallit Mallipohjainen (engl. Model-based) Tiedon käsittelyn soveltamistapa, jossa esim. tuotetta kuvataan.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
KANSAINVÄLISEN STRATEGIAN TARKOITUS Oppisopimuskoulutuksen kansainvälisen toiminnan tavoitteena on edistää suomalaisen työelämän kansainvälistymistä ja.
Työantajan näkökulmaa nuorten palkkaukseen ja oppisopimukseen TEM
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Nuorten oppisopimuskoulutus
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Taloudellisesta arvioinnista
Sähköinen osaamiskysely oppilaitoshenkilöstön koulutus- ja oppisopimusosaamiseen Parasta Palvelua kehittämisohjelma marraskuu 2018.
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Osatyökykyisille tie työelämään
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Alueellinen toiminta – yhteisten toimintatapojen kehittäminen SEINÄJOKI Oppisopimusjohtaja Pirjo Järvinen Osaamispäällikkö Petteri Ristikangas

VALTAKUNNAN TASO (OPM, OPH) Koulutusjärjestelmä, rahoitus, lait, normit PAIKALLINEN TASO 90 opso-järjestäjää OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN JÄRJESTÄMINEN Kuormittaa keskushallintoa – turhia kysymyksiä, vaikea ohjata, normien tulkinta eri organisaatioissa – paljon toimijoita Resurssien suuntaaminen ja kohdentaminen koordinoimatonta, päällekkäisyyttä Kehittämistoiminta pirstaleista Hyvät käytännöt eivät leviä, osaaminen ei kasaannu, paljon toimintamalleja Verkostokumppanuudet työllistävät työnantaja-asiakkaita Vanha malli

VALTAKUNNAN TASO Koulutusjärjestelmä, rahoitus, lait, normit ALUETASO (esim. 15) Palveluvalikoima, kehittäminen, verkostokumppanuudet … PAIKALLINEN TASO (esim. 90 KJ:ää) asiakkaat OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN JÄRJESTÄMINEN Työnjako ! Uusi malli Työnjako !

OPM: Opson laadun kehittämishanke (2010) -Viranomaistoiminnan laatukriteerien laatiminen -Erityispiirteiden selkiyttäminen -Käytäntöjen selkeyttäminen ja yhdenmukaistaminen -Työpaikalla tapahtuvan oppimisen vastuut ja velvoitteet koulutuksenjärjestäjän, opiskelijan ja työnpaikan kannalta + ohjaustoimenpiteet -Kysyntälähtöisyyden edistämistoimenpiteet -Vaikutukset lainsäädäntöön ja ohjeistuksiin Suomen opso - järjestäjät ry edustaa hankkeessa paikallishallintoviranomaisia Alueellisesti edustava opso-kehittämisverkosto toimii opso-koulutuksen asiantuntijanaja työrukkasena

ALUE 1 ALUE 2 ALUE 3 ALUE 4 ALUE 15 ALUE X OPSON kehittämisverkosto

Opso -kehittämisverkosto Opso-järjestäjät ry on kutsunut verkostoon opso-järjestäjiä Alueellisesti edustava, 15 aluetta Suomesta Toimii työrukkasena: työstää, jäsentää, etsii yhteistä näkemystä, hakee ratkaisuja, kartoittaa hyviä käytäntöjä, tekee ehdotuksia OSALLISTUU opson laadun kehittämishankkeeseen, OPSON rahoitusta koskevaan kehittämistyöhön, ym. Valtakunnallisiin hankkeisiin Kokoontunut alkaen n. kerran kuussa + välitehtävät OPSO-järjestäjät ry neuvottelee OPM:n ja OPH:n asiantuntijoiden kanssa, kehittämisverkosto toimii yhdistyksen hallituksen tukena ja resurssina

Alueellinen opso- verkostotyö seuraava etappi ? Vrt. ammattiopistostrategia….. Työnjako alueella – työtä säästyy, apu lähellä Peruspalveluprosessin yhdenmukaistaminen, yhteinen toimintamalli – asiakkaiden helppo tehdä yhteistyötä Ohjeistaminen, ohjaaminen helpottuu (OPM ja OPH) Alueellinen palveluvalikoiman suunnittelu, ennakointi ja kysyntää varautuminen - koordinointi muuhun koulutukseen alueella Asiakkaiden kanssa tehtävä verkostotyö helpompaa – asiakkaiden aikaa säästyy (ELY, Työmarkkinajärjestöt, jne.) Alueen erityispiirteiden tuntemus Alueellinen kehittämistyö – lisää vaikuttavuutta Joku alueen järjestäjistä toimii alueen koordinaattorina ja toimii välittäjänä keskushallintoon (OPM ja OPH)

KÄYTÄNTÖJEN YHTENÄISTÄMISEN NÄKÖKULMA Koulutuksen järjestäjän näkökulma nykyinen tarkastelu näkökulma sisäisen prosessin kehittäminen - yhtenäistäminen - tehokkuus keskeisintä miten prosesseja Asiakasnäkökulma (keypoint) tarkastelussa vahvistettava miten oppisopimusprosessi näyttäytyy asiakkaalle Missä vaiheessa käytetty aika ei vastaa asiakkaan hyötyä Käytäntöjen yhtenäistämisessä huomioitava kumpikin näkökulma

ASIAKASRAJAPINTA Oppisopimuskoulutus on asiakaskeskeistä toimintaa Onko näin? Kuullaanko asiakasta aidosti? Millä syvyystasolla ymmärrämme asiakkaitamme? Mahdollistaako järjestelmä aidon asiakkaan kuulemisen ja palvelun? Miten todennamme asiakaskeskeisen toiminnan? Mitä asiakasnäkökulma oppisopimuskoulutuksessa aidosti tarkoittaa? Mitä asiakas odottaa? Miten vastaamme odotuksiin? Miten puhuttelemme asiakasta?

OPPISOPIMUS TUOTTEENA / PALVELUNA Mikä on oppisopimuskoulutuksen järjestäjän tuote? tutkinnot työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksen systematisointi osaamisen kehittämisen koordinointi eurojen jakaminen Asiakasta kiinnostaa tuotteesta saatava hyöty Tuotteistamalla / tarkentamalla opso tuote saadaan ”sähläysaika” hallintaan

RAJAUS Mitä ja kenelle? Antakaamme itsellemme armoa – oppisopimuksen ei tarvitse olla kaikkia varten Millaisia asiakkaita oppisopimuskoulutus haluaa? motivaatio kouluttaa / kouluttautua oppimista tukeva yrityskulttuuri jne… 80 / 20 ilman rajausta 20% asiakkaista vie 80% ajasta

ALUEELLINEN YHTEISTYÖ Oppisopimuskoulutus osana alueellista palveluverkostoa Minkä roolin oppisopimus tulevaisuudessa haluaa? Asiakasnäkökulma, tuote, hyöty, rajaus, rooli