Vesihuoltoyhteistyön kehittäminen Tampereen seudulla.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TEKNISTEN PALVELUJEN TYÖRYHMÄ SEUTUYHTEISTYÖ JA PARAS-HANKE SEUTUFOORUMI Ilkka Ojala Toimitusjohtaja Tampereen kaupunki, Tilakeskus.
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
Vatek ry:n syyskoulutus Harmaan talouden torjunta ja vastuullisuus rakentamisessa Jari Raatikainen.
Hyvälaatuinen talousvesi ja tehokkaasti puhdistetut jätevedet ovat hyvinvointimme perusta. Yli 90 % suomalaisista on vesihuoltolaitosten vesijohtoverkostojen.
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Tampereen ympäristökuntien liikenneturvallisuussuunnitelma Kangasalan liikenneturvallisuusryhmän kokous
Suupohjan seutuportaali –hanke
Enfo käynnistää konsernin jakautumisvalmistelut Tiedotustilaisuus
Seututekpa Ilkka Ojala Toimitusjohtaja Tampereen Tilakeskus UKK-Instituutti
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
VESIHUOLTOLAIN UUDISTUS

1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Tampereen kaupunkiseudun päiväkotihoidon kustannusvertailu 2010 Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti, Ylöjärvi Suunnittelupäällikkö.
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
KPL TIET KADUT.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2013
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
Kuntien Tiera Oy – Jokilaaksojen kuntien yhteisen tietohallinnon käynnistäminen © Copyright Kuntien Tiera Oy.
Perhetyöntekijä sosiaalityöntekijän työparina lastensuojelutarpeen selvityksessä ja arvioinnissa Lastensuojelun avohuollon ja perhetyön kehittämisyksikköhanke.
Vesihuolto-osuuskunnat osana kansallista vesihuoltopolitiikkaa Pellervon Päivä 2010 Vesihuolto-osuuskunta -seminaari Helsinki, Jaakko Sierla,
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
TerPS2 Pirkanmaan osahanke 3. 9
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Maakunnallisesta omistajaohjaus- ja omistajapolitiikkavalmistelusta - alatyöryhmän johtopäätöksiä Paras-johtoryhmälle Jyrki Myllyvirta
Yhteistoimintalaki ja Yt:n organisointi
1 Pertti Parkkonen, kh pj, Laukaa MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE-
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
1 IT-seminaari ISTEKKI OY 1.Yhtiön esittely Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin ja Kuopion kaupungin IT- ja lääketieteellisen tekniikan palvelutuotantoyhteistyön.
Ajankohtaista – seutusivistys
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
Vesihuoltolainsäädäntö elintarviketeollisuuden kannalta Antti Belinskij Vanhempi hallitussihteeri Maa- ja metsätalousministeriö If, vesiseminaari,
Väestö ja väestön muutokset Tampere Kaupunkiseudun kunnat
Tietoja Tampereesta. Kaupunkiseudun väestö 2014 Tampereen kaupunkiseudun muodostavat Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Mannervesi Ravitsemis- ja puhtaanapitopalveluiden järjestämistavan valinta Johtoryhmä Dnro 455/ /2016.
Uusiutuvan energian kuntakatselmukset Tampereen seudulla
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
Vesihuollon kehittämissuunnitelma
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Etsivän työn kehittämispäivät Corinne Björkenheim
Osmo Seppälä, toimitusjohtaja Vesi- ja viemärilaitosyhdistys VVY
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2016
Toimipaikat päätoimialoilla Kangasalla 2013–2015
Työlliset toimialoittain Kangasalla 2007–2015
Tampereen kaupunkiseudun kuntien välinen pendelöinti 2015
Aloittaneet ja lopettaneet yritykset Kangasalla 2005–2016
TAHE keskitetty toimintamalli
Korkeakoulun ja CSC:n puitesopimus
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2017
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Väestönmuutokset Kangasalla 1990–2017
Työlliset toimialoittain Kangasalla 2007–2016
Tampereen kaupunkiseudun kuntien välinen pendelöinti 2016
Aloittaneet ja lopettaneet yritykset Kangasalla 2005–2017
Elinkeinorakenne sukupuolen mukaan Kangasalla 2016
Väestön ikä- ja sukupuolirakenne Kangasalla 2018
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

Vesihuoltoyhteistyön kehittäminen Tampereen seudulla

LUONNOS2 Selvityksen taustat Vesihuollon yhteistyöllä Tampereen seudulla pitkät perinteet. Yhteistyö on koskenut vain osaa vesihuoltolaitosten toiminnasta Talousveden ostaminen tai jätevesien vastaanottaminen kuntien välisin sopimuksin Seudullinen vedenhankintayhtiö Tavase Oy, jossa osa seutuyhtymän kunnista osakkaana Vireillä oleva keskuspuhdistamohanke, johon on tarkoitus keskittää Tampereen seudun kuntien jätevesien käsittely Poikkeuksena Tampereen Veden operointiyhteistyö Pirkkalassa Selvityksen keskeiset tavoitteet Onko mahdollista laajentaa vesihuoltolaitosten välistä yhteistyötä nykyisestä vesihuoltolaitostoiminnan eri osa-alueilla? Mikä on tarkoituksenmukaisin tapa järjestää yhteistyö tulevaisuudessa?

LUONNOS3 Selvityksen toteutus Tilaajana Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä Konsulttina FCG Finnish Consulting Group Oy Selvityksessä mukana: Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti ja Ylöjärvi Työtä valvoi seutuyhtymän nimeämä ohjausryhmä Vesihuollon alatyöryhmä, jota vahvistettu muutamilla henkilöillä Työn tehtiin 1/2009 – 5/2010

LUONNOS4 Selvityksen sisältö Kolme osatehtävää Osatehtävä 1: Nykytilanneselvitys Osatehtävä 2: Yhteistyön vaihtoehdot Osatehtävä 3: Vaihtoehtojen vertailu ja valinta

LUONNOS5 Osatehtävä 1: Nykytilanneselvitys Keskeinen sisältö: tekniikka ja organisaatiot vesihuoltolaitosten toiminnan laajuus hallinto, henkilöstö ja organisaatio yhteistoiminta ja vastuut kunnan sisällä ylikunnalliset tekniset järjestelyt Keskeinen sisältö: talous arvio taksakehityksestä näköpiirissä olevilla investoinneilla vesihuoltolaitosten arvonmääritykset liiketoiminnan tuottoarvo käyttöomaisuuden nykyarvo yhtenäisin laskentaperiaattein Menetelmät laitoshaastattelut laitosten toimittamat tiedot omaisuustiedot toimintaa kuvaavat tiedot

LUONNOS6 Nykytilanneselvitys - keskeiset tulokset Henkilöstön keski-ikä laitoksilla 50 –vuoden tuntumassa  seuraavan 10 vuoden kuluessa noin kolmasosa vesihuoltolaitosten henkilöstöstä siirtyy eläkkeelle! Isossa vesihuoltolaitoksessa henkilöstö voi erikoistua tietylle osaamisalueelle  erityisasiantuntemus Vain Tampereen Vedessä (ja sitä kautta Pirkkalassa) päivystystehtävät voidaan hoitaa vesihuoltolaitoksen omalla henkilöstöllä. Muilla päivystyksessä tehdään yhteistyötä kunnan muun organisaation kanssa. Taksarakenne on kaikilla sama, eroja sopimuksen mukaisessa liittämispaikassa, teollisuussopimuksissa ja osuuskuntien liittämisehdoissa

LUONNOS7 Nykytilanneselvitys - keskeiset tulokset Verkostojen palvelutehokkuus (pituus per liittynyt asukas mahdollisimman pieni) korreloi positiivisesti laitosten kannattavuuteen. Palvelutehokkuus on suurin Tampereella ja pienin Orivedellä ja Vesilahdessa. Tulevat investoinnit aiheuttavat taksankorotuspainetta kaikissa vesihuoltolaitoksissa

LUONNOS8 Osatehtävä 2: Yhteistyön vaihtoehdot Keskeinen sisältö vesihuoltolaitosten yhteistyön järjestämisen eri mallit yhteistyömuotojen erot yhteistyön maantieteellinen laajuus jatkotarkasteluvaihtoehtojen valinta Taustatietona nykytilanneselvityksen keskeiset tulokset

LUONNOS9 Yhteistyön vaihtoehdot – keskeiset tulokset Yhteistyön kehittämisen perusvaihtoehdot ovat: Nykyisen sopimuspohjaisen yhteistyön laajentaminen uusille osa- alueille kuntien keskinäisillä sopimuksilla (ei yhteistä toimielintä) Koko vesihuollon operointi keskitetään yhteen yhteiseen isäntäkunnassa sijaitsevaan organisaatioon, jolla yhteinen toimielin (johtokunta) (ei omista laitoksia eikä verkostoja) Yhteinen seudullinen vesihuolto-osakeyhtiö (omistaa myös laitokset ja verkostot) Kaikki em. vaihtoehdot lisäävät toimintavarmuutta ja seudun vesihuoltolaitosten osaamisen jakamista Mukaan kaikki seutuyhtymän kunnat Jatkotarkastelussa yhteistyö kattaa koko vesihuoltolaitostoiminnan hulevesihuoltoa lukuunottamatta laajin mahdollinen yhteistyö, jolloin vastuurajapinnat ulkopuolisiin toimijoihin saadaan vakioitua

LUONNOS10 Osatehtävä 3: Vaihtoehtojen vertailu Keskeinen sisältö vaihtoehtojen vertailu seuraavista näkökulmista omistajaohjaus (päätösvalta) vesihuoltolain velvoitteet sopimusvaikutukset työntekijöiden asema taksat riskienhallinta sovellettava lainsäädäntö verotus alustava talousennuste perustamisprosessit yhteenveto ja suositukset jatkotoimenpiteiksi Taustatietona osatehtävät 1 ja 2 (nykytilanneselvitys ja yhteistyön vaihtoehdot)

LUONNOS11 Yhteistyövaihtoehdon valinta Yhteistyön lisääminen on joka tapauksessa perusteltua toimintavarmuuden, osaamisen ylläpitämisen, osaamisen tehokkaan jakamisen sekä taloudellisuuden varmistamiseksi Konsultin suositus yhteistyön järjestämiseksi on kuntien omistama seudullinen vesihuoltoyhtiö joustava päätöksentekijä, selkeät komentosuhteet investoinnit eivät rasita kuntien taloutta toiminnan pitkäjänteiseen kehittämiseen paremmat mahdollisuudet koko seutukunnassa investoinnit uusiin verkostoihin ja laitoksiin verkosto-omaisuuden ylläpitäminen toiminnan taloudellisuus parhaat edellytykset hoitaa laitosmainen vesihuolto vesihuoltolain edellyttämällä tavalla mahdollista toteuttaa keskuspuhdistamohanke osana seutuyhtiön toimintaa

LUONNOS12 Seudullinen vesihuoltoyhtiö Päätöksen osakkuudesta tekee jokainen kunta (kunnanvaltuusto) erikseen Yhtiö on täysin kuntien omistama Perustamisasiakirjoissa voidaan sopia mm.: osakkeita ei myydä kuntien ulkopuolisille tahoille lunastuslauseke (=lunastusoikeus myytäville osakkaille) mahdollisuus ottaa lisäosakkaita ja näiden mahdolliset erityisehdot (jos perustamisaiheessa joku jää ulkopuolelle, mutta haluaa liittyä myöhemmin) perustettavaan yhtiöön siirrettävä henkilökunta ja näiden eläketurvan säilyminen

LUONNOS13 Suositus jatkotoimenpiteiksi Käynnistetään Tampereen seudun vesihuolto-osakeyhtiön perustamistoimenpiteet Perustamistoimenpiteisiin liittyvien toimenpiteiden yhteydessä kiinnitetään erityisesti huomiota seuraaviin kysymyksiin: Miten järjestetään yhteistyö osakaskuntien ja vesihuoltoyhtiön välillä (mm. kaavoitus, tekninen toimi, rakennusvalvonta) Menettelyt toiminta-aluekysymyksissä vesihuoltoyhtiön ja osakaskuntien välillä Yhteiset investointiperiaatteet Laadittujen omaisuusarviointien päivittäminen ja tarkentaminen Mahdollisen keskuspuhdistamohankkeen toteuttamismahdollisuudet vesiyhtiön toimesta Jotta vältytään päällekkäiseltä organisaatiolta