Tietohallinnon sopimusjuridiikkaa eräitä näkökohtia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Copyright © Sopima Due Diligence materiaalin vieminen Sopimaan • Näillä ohjeilla saat Due Diligence materiaalin jaettua prosessiosallisille.
Advertisements

TES-prosessi helluntaiseurakunnassa Markku Luoma Vesa Pylvänäinen.
Yhdistyslaki – Järjestökoulutus
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
Tietotekniikan hankintojen toimintaprosesseja. •Esivalmistelut  teknologiat, tuotteet, testaukset, markkinat, infra •Hankintojen suunnittelu  tietohallintopalvelut/teknologia-
Häiritsevä elämä Asunnossa vietetty häiritsevä elämä on paljon puhuttava ja erimielisyyttä aiheuttava aihe Liikkeellä on myös paljon väärää tietoa sovellettavasta.
TYÖHÖNOTTAMINEN JA TYÖSOPIMUS/M/S MARIELLA
Kauppakeskusten turvallisuusjohtaminen Vartioinnin kehittäminen kauppakeskuksissa – projektin tulokset ja työkalut vartioinnin näkökulmasta Kari Ratilainen/
IT-sopimustyypeistä ja keskeisistä sopimusehdoista
Varmaa ja vaivatonta viestintää kaikille Suomessa Tähän joku aloituskuva, esim. ilmapallopoika Kansainvälisten viestintäpalvelujen turvallisuus Jarkko.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Tietosuoja Tietoturvallisuus IT-rikokset Dosentti, OTT Tuomas Pöysti
IT-sopimukset Dosentti, OTT Tuomas Pöysti Helsingin yliopisto
Johdatus IT-oikeuteen; harjoitustehtävät 1-3, 7-10
SeijaTiitto-Komminaho
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietoturvan.
KORJAUSRAKENNUTTAMISEN VASTUUT TALOYHTIÖSSÄ
Yritysten kilpailuedun muu kuin lainsäädännöllinen suoja Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Työsuhteen ehtojen muuttaminen Itellan ylemmät toimihenkilöt
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
antajat.fiwww.suome nvuokranantajat.fi MITEN LAADIN HYVÄN JA KESTÄVÄN VUOKRASOPIMUKSEN VEROMESSUT Toiminnanjohtaja Marina Furuhjelm.
”Johdon konsultointipalvelut” SFS-EN16011 Risto Pulkkanen, SFS,
TEK Mikä muuttuu? Virkasuhteesta työsuhteeseen Tampereen teknillinen yliopisto Pia Hiltunen Asiamies, TEK.
TIETOHALLINTOSTRATEGIA
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
SOPIMUSSHOPPAILU LUOTTAMUSMIESKONFERENSSI KATARINA MURTO VASTAAVA TYÖEHTOASIANTUNTIJA KM1.
Virkamiehestä työsopimussuhteiseksi – Mikä muuttuu?
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
0-14 vuotta:- Vahingonkorvausvastuu alkaa
CSC:n ja korkeakoulukentän yhteistyön kehittäminen Keskusteludokumentti Pekka Kähkipuro.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
AJANKOHTAISTA ASUINHUONEISTONVUOKRALAISTA ASUNTOMARKKINAILTA TURKU Lakimies Tiina Hallberg Suomen Kiinteistöliitto ry.
Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki
Verkkopalveluiden IT-palvelunhallintamalli A-klinikkasäätiölle
Hallituksen valiokunnat  OYL:ssa ei säännöksiä  Valmistelevat asioita hallituksen käsiteltäväksi  Hallitus valitsee valiokuntiin jäsenet keskuudestaan.
Suomen oikeusjärjestelmä Juha Karhu Lapin yliopisto
Teknologiasopimukset ja tietosuojakysymykset
Luotto- ja sijoituspalvelusopimukset Aalto-yliopisto Professor of Practice OTT Sakari Wuolijoki.
KARTOITA JA SELVITÄ Työ tehdään osana kokonais- ja tietoarkkitehtuurityötä Määritä avaamisprosessin vastuut tarvittavan asiantuntemuksen ja osaamisen mukaan.
Professori Kari Hoppu. 32C25000  Luennot ti klo sali D ja ke klo sali B  Ei läsnäolopakkoa, ilmoittauduttava kerran ilmoittautumislistaan.
Määräaikaisten työsopimusten päättyminen
Työsuhde pähkinänkuoressa
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
Onnistuneen tietovarastoprojektin edellytykset
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Tietoturva Henkka Jokela MYtlpt15B.

IRTAIMEN KAUPPA.
Kahden yksityishenkilön välinen kauppa ja sopimuksen synty
Työsuhteen käsite Työoikeudellisen sääntelyn perusperiaatteet
Monitoimialainen työnantajaedunvalvoja kuntakonsernissa Henkilöstökysymykset yhtiöittämisessä Toimitusjohtaja Vesa Laine
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
SOPIMUSRIKKOMUS.
Työsuhteen käsite Työoikeudellisen sääntelyn perusperiaatteet
IRTAIMEN KAUPPA.
Korkeakoulujen ja CSC:n välinen puitesopimus
Innovaatio&tuotteistamisprosessi
SOPIMUKSEN TEKEMINEN EDUSTAJAN VÄLITYKSELLÄ
IRTAIMEN KAUPPA.
TOIMITUSEHDOT.
SOPIMUSEHDOT.
ERIMIELISYYSMENETTELYT
LIIKEKAUPAN SOPIMUKSEN SUUNNITTELU KÄYTÄNNÖSSÄ
Esityksen transkriptio:

Tietohallinnon sopimusjuridiikkaa eräitä näkökohtia Dosentti, OTT Tuomas Pöysti Helsingin yliopisto Neuvotteleva virkamies, valtiovarainministeriö

Esimerkki sopimuksen periaatteista Tietohallintotehtävien ulkoistamista koskevat sopimukset Muut strategiset IT-alan kumppanuussopimukset

Sopimuksen näkökulmia Sopimus strategian osana Sopimus riskinhallinnan välineenä Sopimus yhteistoiminnan pelisääntöjen asettajana ja luottamuksen perustana Sopimus ja jälkikäteinen virhearviointi Sopimus ja sen muotoilu ovat osa hyvää, tehokkuuteen tähtäävää toimintatapaa

Sopimusoikeudesta yleistä Sopimus on pääsääntöisesti Suomessa muotovapaa erityistapauksessa muotovaatimukset Monissa muissa maissa pakolliset muotovaatimukset Sopimusvapaus business to business (B2B) sopimukset rajoitetusti kuluttajasopimuksissa B2C Sopimuksen sitovuus Kohtuullistaminen on poikkeus

Sopimuksen osat ja liitteitä Yleiset osat sopimusosapuolet, sopimuksen rakenne, määritelmät Sopimuksen kohde ja sovittava asia Sopimuksen toteuttamisen prosessi Takuut Suoritusesteet ja virheet Tietosuojalausekkeet Tietoturvallisuuslausekkeet Erityiset riskit Sopimussuhteen päättäminen Sovellettava laki Riitojen ratkaiseminen

Sopimuksen yleiset osat Sopimuksen rakenne erityiset ja yleiset ehdot projektikohtaisten suunnitelmien ja välipuheiden asema Sopimusosapuolet ja määritelmät Yhteys- ja vastuuhenkilöt

Sopimuskohde Sovittavien palveluiden ja niiden laatutason määrittely oheisdokumentaatio opastus ja koulutus Järjestelmän käyttöönotto ja testaus, koekäyttö Immateriaalioikeudet Toimituksen ajankohdat Hinnoittelu ja sen perusteet hinta / laskutus sekä hinnasto indeksikysymykset – Laki indeksiehdon käyttämisestä Maksuehdot Vaaranvastuu-lausekkeet

Takuut Takuuehdot – takuun sisältö Takuuehtojen merkitys kuluttajasopimuksissa

Suoritusesteet Toimituksen viivästyminen Korvaava suoritus seuraamukset ilmoitusvelvollisuudet sopimussakko hinnanalennus Korvaava suoritus Vahingonkorvaus Sopimuksen purkaminen Ylivoimainen este

Tietosuojalausekkeet Jos käsitellään henkilötietoja Rekisterinpitäjän vastuun ja velvoitteiden toteuttaminen Hyvä tietojenkäsittelytapa Erityiset vaatimukset henkilötietolaissa henkilötietolain tietoturvallisuusvelvoitteiden toteuttaminen

Tietoturvallisuuslausekkeet Tavallisesti sopimuksissa vain salassapitovelvoite Käytännössä tietohallinnon sopimuksissa sovittava laajemmin tietoturvallisuusasioista tietoturvallisuustasot ja vaatimukset määrittelyiden perusteet osapuolten vastuut ja sen rajoitukset keskeiset turvallisuustoimenpiteet henkilöstöturvallisuus tietoaineistojen turvaaminen ja suojaaminen auditointi

Sopimussuhteen päättäminen Sopimuksen päättyminen ja irtisanominen Menettely päättämisessä Oikeudet erilaisiin aineistoihin Velvoitteet järjestelmän siirrossa ja alasajossa

Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu B2B –voidaan sopia sovellettavasta laista ja oikeuspaikasta B2C – ei voida sopia sovellettavasta laista ja oikeuspaikasta Jos ei ole sovittu määräytyy kansainvälisen yksityisoikeuden sääntöjen perusteella Välimiesmenettely kirjallinen sopimus menettelyn käyttämisestä lopullinen asiaratkaisu välitystuomion mitättömyys ja kumottavuus Asianajajaliiton sovittelumenettely

Kuluttajasopimuksista Kuluttajasuojalain mukaan Pakottavia säännöksiä kuluttajan hyväksi Erityisiä säännöksiä koti- ja etämyynnistä