Tietohallinnon sopimusjuridiikkaa eräitä näkökohtia Dosentti, OTT Tuomas Pöysti Helsingin yliopisto Neuvotteleva virkamies, valtiovarainministeriö
Esimerkki sopimuksen periaatteista Tietohallintotehtävien ulkoistamista koskevat sopimukset Muut strategiset IT-alan kumppanuussopimukset
Sopimuksen näkökulmia Sopimus strategian osana Sopimus riskinhallinnan välineenä Sopimus yhteistoiminnan pelisääntöjen asettajana ja luottamuksen perustana Sopimus ja jälkikäteinen virhearviointi Sopimus ja sen muotoilu ovat osa hyvää, tehokkuuteen tähtäävää toimintatapaa
Sopimusoikeudesta yleistä Sopimus on pääsääntöisesti Suomessa muotovapaa erityistapauksessa muotovaatimukset Monissa muissa maissa pakolliset muotovaatimukset Sopimusvapaus business to business (B2B) sopimukset rajoitetusti kuluttajasopimuksissa B2C Sopimuksen sitovuus Kohtuullistaminen on poikkeus
Sopimuksen osat ja liitteitä Yleiset osat sopimusosapuolet, sopimuksen rakenne, määritelmät Sopimuksen kohde ja sovittava asia Sopimuksen toteuttamisen prosessi Takuut Suoritusesteet ja virheet Tietosuojalausekkeet Tietoturvallisuuslausekkeet Erityiset riskit Sopimussuhteen päättäminen Sovellettava laki Riitojen ratkaiseminen
Sopimuksen yleiset osat Sopimuksen rakenne erityiset ja yleiset ehdot projektikohtaisten suunnitelmien ja välipuheiden asema Sopimusosapuolet ja määritelmät Yhteys- ja vastuuhenkilöt
Sopimuskohde Sovittavien palveluiden ja niiden laatutason määrittely oheisdokumentaatio opastus ja koulutus Järjestelmän käyttöönotto ja testaus, koekäyttö Immateriaalioikeudet Toimituksen ajankohdat Hinnoittelu ja sen perusteet hinta / laskutus sekä hinnasto indeksikysymykset – Laki indeksiehdon käyttämisestä Maksuehdot Vaaranvastuu-lausekkeet
Takuut Takuuehdot – takuun sisältö Takuuehtojen merkitys kuluttajasopimuksissa
Suoritusesteet Toimituksen viivästyminen Korvaava suoritus seuraamukset ilmoitusvelvollisuudet sopimussakko hinnanalennus Korvaava suoritus Vahingonkorvaus Sopimuksen purkaminen Ylivoimainen este
Tietosuojalausekkeet Jos käsitellään henkilötietoja Rekisterinpitäjän vastuun ja velvoitteiden toteuttaminen Hyvä tietojenkäsittelytapa Erityiset vaatimukset henkilötietolaissa henkilötietolain tietoturvallisuusvelvoitteiden toteuttaminen
Tietoturvallisuuslausekkeet Tavallisesti sopimuksissa vain salassapitovelvoite Käytännössä tietohallinnon sopimuksissa sovittava laajemmin tietoturvallisuusasioista tietoturvallisuustasot ja vaatimukset määrittelyiden perusteet osapuolten vastuut ja sen rajoitukset keskeiset turvallisuustoimenpiteet henkilöstöturvallisuus tietoaineistojen turvaaminen ja suojaaminen auditointi
Sopimussuhteen päättäminen Sopimuksen päättyminen ja irtisanominen Menettely päättämisessä Oikeudet erilaisiin aineistoihin Velvoitteet järjestelmän siirrossa ja alasajossa
Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu B2B –voidaan sopia sovellettavasta laista ja oikeuspaikasta B2C – ei voida sopia sovellettavasta laista ja oikeuspaikasta Jos ei ole sovittu määräytyy kansainvälisen yksityisoikeuden sääntöjen perusteella Välimiesmenettely kirjallinen sopimus menettelyn käyttämisestä lopullinen asiaratkaisu välitystuomion mitättömyys ja kumottavuus Asianajajaliiton sovittelumenettely
Kuluttajasopimuksista Kuluttajasuojalain mukaan Pakottavia säännöksiä kuluttajan hyväksi Erityisiä säännöksiä koti- ja etämyynnistä