Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SOPIMUSRIKKOMUS.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SOPIMUSRIKKOMUS."— Esityksen transkriptio:

1 SOPIMUSRIKKOMUS

2 KAUPPA- SOPIMUS M.Myyjä O.Ostaja Kauppalain säännösten mukaan, jos
ei ole sopimuksella säädetty PÄÄVELVOITTEET: Oikeanlainen tavaran- toimitus Oikeaan aikaan Maksu- suoritus SOPIMUSRIKKOMUKSET: Virhe Viivästys Viivästys SEURAAMUKSET?

3 MYYJÄN VIRHE Kauppalaki:
Myyjän virheen seuraamuksena ostajalla oikeus vaatia Virheen korjaamista, ellei se ole myyjälle kohtuuttoman hankalaa Virheetöntä tuotetta tilalle, jos sopimusrikkomuksella on ostajalle olennainen merkitys ja myyjän on täytynyt tämä käsittää Hinnan alennusta Kaupan purkua Jos korvaavan tuotteen toimittaminen tilalle ei ole mahdollista tai myyjä ei tee sitä kohtuullisen ajan kuluessa ja Jos sopimusrikkomuksella on olennainen merkitys ostajalle ja myyjän on täytynyt tämä käsittää Ja Vahingonkorvauksia

4 MYYJÄN VIIVÄSTYS Kauppalaki: Myyjän viivästyksen seuraamuksena ostajalla oikeus vaatia Kauppatavaran toimitusta Kaupan purkua Jos viivästyksellä on ostajalle olennainen merkitys ja myyjän on täytynyt tämä käsittää , tai Jos ostaja on antanut myyjälle lisäajan suoritusta varten, eikä myyjä ole sinäkään aikana toimittanut Ja Vahingonkorvauksia

5 OSTAJAN VIIVÄSTYS Kauppalaki: Ostajan viivästyksen seuraamuksena myyjällä oikeus vaatia Ostajaa maksamaan kauppahinta, vastaanottamaan toimitus tai suorittamaan muu velvoitteensa Myyjä voi purkaa kaupan, jos Kauppatavara ei vielä ole ostajan hallinnassa, ja Jos ostajan sopimusrikkomuksella on olennainen merkitys , tai Jos ostaja ei annetun lisäajan kulessakaan hoida maksu- tai muuta sopimusvelvoitettaan ja Vahingonkorvauksia

6 VASTUUT

7 VASTUU - peruskysymys Jos kärsit vahinkoa, kenen pitäisi maksaa?
Jos yritys kärsii tappiota/ vahinkoa, kenen pitäisi maksaa? MIKSI? Lähtökohta on, että jokainen kärsii omat vahinkonsa, ellei…

8 SOPIMUS Osapuolten vastuut tulisi määrittää selvästi sopimuksessa, esim.: Epäsuorien vahinkojen määrittäminen Sopimussakko Vastuunrajoituslausekkeet Force Majeure Hardship clause (liikavaikeus) Lainsäädäntö, tapaoikeus ja oikeuskäytäntö määrittävät vastuut yleisellä tasolla, jos sopimuksella ei ole määritetty.

9 VAHINGONKORVAUS Virhetilanteessa sopimusta rikkonut osapuoli on vastuussa 1) Välittömistä vahingoista Esim. neuvottelukuluista, ylimääräisistä valvonta- ja työkustannuksista Ellei virheen syynä ollut ylivoimainen este 2) Välillisistä vahingoista Esim. menetetystä voitosta, keskeytyneestä tuotantoprosessista Ellei pysty osoittamaan toimineensa huolellisesti

10 KONTROLLIVASTUU Sopimusosapuolet ovat vastuussa kaikesta, mihin voivat vaikuttaa Esim. myyjä on vastuussa alihankkijansa viivästyksestä/virheestä, ellei pysty osoittamaan, että Viivästys/virhe johtui alihankkijan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta (Force Majeure) ja Myyjä ei onnistunut saamaan tuotetta mistään muualta

11 SOPIMUSSAKKO Sovittu korvaus sopimusrikkomuksesta Objektiivinen
Tuottamusarvioinnilla ei merkitystä Ei edellytä vahingon aiheutumista, ellei niin sovita Sopimusehdoista riippuen sopimussakko voi olla vahingon Ainoa seuraamus Lisäseuraus tai Vähimmäisseuraus

12 TAKUU Takuu määrittää ajanjakson, jona kauppatavaran täytyy säilyä sopimuksenmukaisena Takuu toimii lakisääteisten velvoitteiden lisänä Jos takuuta ei ole, hetki, jolloin arvioidaan kauppatavaran sopimuksenmukaisuus on se, jolloin vaaranvastuu siirtyy ostajalle Suomen kuluttajansuojalain mukaan oletus on, että virhe oli kauppatavarassa kaupanteon hetkellä, jos virhe ilmeni 6 kk kuluessa siitä

13 TAKUUEHTOJEN VAIKUTUS
Liikekaupassa, lisäävät tai rajoittavat myyjän virhevastuuaikaa Kuluttajan lakisääteisiä oikeuksia ei voi rajoittaa Määrittävät kauppatavaran toiminnan tai ominaisuudet Kääntävät todistustaakan myyjälle tavaran virheettömyydestä vaaranvastuun siirtymishetkellä

14 VASTUUN RAJOITUS Vahingonkorvauksen lakisääteinen vanhenemisaika on 10 vuotta liikekaupassa sopimusosapuolet voivat sopia vastuun rajoittamisesta Poikkeuksia Kohtuuttomuus Törkeän tuottamuksen johdosta aiheutunut vahinko

15 VASTUUPERUSTEITA POISTAVAT EHDOT
Force Majeure Säännöksiä laissa Voidaan määritellä myös sopimuksella Taloudellinen liikavaikeus(hardship) Perustuu oikeuskäytäntöön UNIDROIT principles (Int. Institute for the Unification of Private Law)

16 FORCE MAJEURE Sopimusosapuoli ei ole vastuussa velvoitteidensa suorittamisesta, jos laiminlyönti johtuu seikasta, joka Estää suorituksen Ei ole kohtuudella ennakoitavissa Eikä sopijapuolten estettävissä => Vahingonkorvausvelvollisuutta ei synny Esteen poistuttua suoritusvelvollisuus

17 LIIKAVAIKEUS UNIDROIT principles, definition of hardship (Art 6.2.2):
”There is hardship where the occurrence of events fundamentally alters the equilibrium of the contract either because the cost of a party’s performance has increased or because the value of the performance a party receives has diminished, and a) the events occur or become known to the disadvantaged party after the conclusion of the contract; b) the events could not reasonably have been taken into account by the disadvantaged party at the time of the conclusion of the contract; c) the events are beyond the control of the disadvantaged party; and d) the risk of the events was not assumed by the disadvantaged party” (Source: Unidroit Principles of International Commercial Contracts 2010)

18 CASE ”Järjestelmätoimittajayritys (J) on saanut Tehtaan (T) tuotantolinjan modernisointia koskevan tarjouspyynnön. Kyseessä on J:n historian suurin yksittäinen projekti, ja siitä odotetaan päänavausta uusille markkinoille. Perehtyminen tarjouspyyntöön osoittaa, että projektin aikataulu on poikkeuksellisen tiukka ja kapasiteettivaatimukset ovat kovat, mutta vankan osaamisensa ja vakiintuneen toimittajaverkostonsa johdosta J:ssä uskotaan sen tekniseen ratkaisuun ja toimituskykyyn. Myyntipäällikkö kokoaa tiimin, joka ryhtyy valmistelemaan tarjousta.”

19 ”J pystyy täyttämään kapasiteettivaatimukset ja päätyy erittäin kilpailukykyiseen tekniseen ratkaisuun ja hintaan. Toimitusajan pitämiseen liittyy edelleen riskitekijöitä, erityisesti tiettyjen alihankittavien osatoimitusten suhteen. Niiden osalta tarjoustiimin jäsenet hahmottavat riskit, eritoten tarjouspyynnön liitteenä olevien sopimusehtojen käytännön vaikutukset, kovin eri tavoin. Myyntipäällikkö ei ole huolissaan, ”onhan viivästyssakoille katto – ja jos alihankkija aiheuttaa viivästyksen, sehän siitä viime kädessä vastaa. Emmehän me voi joutua vastuuseen muiden ongelmista”. Muut tiimin jäsenet näkevät tilanteen toisin ….

20 Venttiilitoimitus viivästyy….
T tilasi J:lta tuotantolinjan modernisoinnin. Toimitettaviin laitteisiin sisältyivät mm. varoventtiilit, jotka J tilasi Venttiilitoimittajalta (V). Kun venttiilien asennuksen oli tarkoitus alkaa, niitä ei kuitenkaan löytynyt työmaalta, vaan ne oli toimitettu väärälle työmaalle. Venttiilien viivästyminen aiheutti tuotantolinjan käyttöönoton viivästymisen 8 päivällä. Tästä taas aiheutui T:lle ylimääräisiä kuluja ja myös myyntitulojen menetyksiä, kun se ei kyennyt täyttämään omia asiakassopimuksiaan.

21 T esitti viivästyksen johdosta J:lle seuraavat vaatimukset:
Selvittelykuluista sekä ylimääräisistä työvoima- ja valvontakuluista €; Käyttöönoton viivästyksen vuoksi saamatta jääneestä voitosta €; Sopimussakko sopimusehtojen mukaisesti. 1 % x laitteiden hinta € x 2 alkavaa viikkoa = € Vrt. varoventtiilien arvo €.

22 Keskeisiä asioita ongelman selvittämiseksi:
Mitä on tapahtunut ja miksi – mitä voidaan näyttää toteen? 1. Milloin toimituksen piti tapahtua ja milloin se tapahtui? 2. Mistä myöhästyminen johtui ja vastaako J siitä? Jos J vastaa, voiko T esittää vaatimuksia ja mitä vaatimuksia voi esittää? Mitä osapuolet ovat nimenomaisesti sopineet? Sovelletaanko vakioehtoja? Mikä katsotaan oikeudellisessa arvioinnissa sopimuksen sisällöksi, vaikka asiasta ei ole nimenomaisesti sovittu? Kauppatapa Osapuolten välinen vakiintunut käytäntö Kauppalaki/kansainvälinen kauppalaki

23 Milloin toimituksen piti tapahtua ja milloin se tapahtui?
Laitetoimitus T:lle myöhästyi. Tästä ei ole riitaa. Onko venttiilitoimitus tapahtunut oikeaan aikaan? V: Venttiilit oli lähetetty sovittuna toimitusajankohtana  ei viivästystä. J: Venttiilien tuli saapua (oikealle) työmaalle toimitusajankohtana  viivästys. Mitä ”toimitus” tarkoittaa? Toimituslauseke? ”TOP Helsinki, FIN 01”  venttiilitoimitus oli myöhässä

24 2. Mistä myöhästyminen johtui ja vastaako V siitä?
Esim. ilmoittiko J oikeat osoitetiedot? Oliko J maksanut sovitun ennakkomaksun? Oliko force majeure –tilanne? Jos viivästyminen johtui J:stä tai ylivoimaisesta esteestä, V ei vastaa viivästyksestä. Ellei, V vastaa viivästyksestä ja J:n on esitettävä vaatimuksensa V:lle venttiilien viivästyneen toimittamisen jälkeen joko a. sovitussa ajassa tai b. kohtuullisessa ajassa.

25 J esittää V:lle seuraavat vaatimukset:
Hyvityksenä määrä, jonka J joutuu korvaamaan T:lle; Korvaus J:n omista selvittelykuluista €; Viivästyssakko venttiilien toimitussopimuksen mukaan.

26 Mitä tapauksessa lopulta tapahtui?
Järjestelmätoimittajan ja Tehtaan välisessä sopimuksessa sovellettiin YLOM I –vakiosopimusehtoja, joiden perusteella J:n korvausvelvollisuudeksi muodostui € Järjestelmätoimittajan ja Venttiilitoimittajan välisessä sopimuksessa sovellettiin NL 01 –ehtoja, joiden perusteella V:n korvausvelvollisuudeksi jäi € 100 (vahingonkorvaus olisi edellyttänyt törkeää tuottamusta tai tahallisuutta)

27 LÄHTEET Haapio ym:t Yritysten sopimus- ja vastuuketjut. Tietosanoma Oy. Karttunen ym:t Juridiikan perusteet. Sanoma Pro Oy. Määttä, K Yritysoikeus yritystoiminnan suunnittelussa. Edita Publishing Oy.


Lataa ppt "SOPIMUSRIKKOMUS."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google