Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuRiikka Heino Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
IT-sopimukset Dosentti, OTT Tuomas Pöysti Helsingin yliopisto
Neuvotteleva virkamies Valtiovarainministeriö
2
Sopimusoikeus ja tietotekniikka
IT-sopimukset Tietohallinnon sopimukset Tietoaineistoja koskevat sopimukset Verkossa tehtävät sopimukset
3
Sopimuksesta yleistä Osapuolten yhdenmukainen päätös
toimenpiteestä yhteistyösuhteesta pidättymisestä jostakin Järjestää yhteistoiminnan ja sen pelisäännöt Luo luottamuksen Järjestää riskin- ja työnjaon Suomessa muotovapaa Hyvä sopimus on hyvän yhteistyön ja riskinhallinnan väline
4
Mitä ovat IT-sopimukset
Tietotekniikka-alan tuotteiden kauppa, käyttöoikeuden luovutukset palvelut
5
Suomessa yleiset sopimusehdot: IT2000
erityisehdot laitetoimituksista erityisehdot valmisohjelmistojen toimituksista erityisehdot asiakaskohtaisen ohjelmiston toimituksesta erityisehdot konsultointi ja muista asiantuntijapalveluista erityisehtoja laitteiden huoltopalveluista erityisehtoja ohjelmistojen ylläpitopalveluista pientoimitusehdot sopimusrunkomallit
6
Sopimuksen rakenteesta
Sovittava suoritus - mistä sovitaan tehtäväksi Erityiset, tilannekohtaiset ehdot Yleiset sopimusehdot (vakioehdot)
7
Sopimuksen pelisäännöt
Osapuolten kesken sovittavat asiat erityiset ehdot yleiset ehdot sopimusvapaus Sopimusoikeuden (lainsäädännön) pakottavat säännökset business to business -sopimukset kuluttajasopimukset
8
Yleiset sopimusehdot Määritelmät ja soveltaminen Hinnat Maksuehdot
suoritus, mistä sovitaan Hinnat Maksuehdot Ylivoimainen este Immateriaalioikeuksien loukkaukset
9
Yleiset sopimusehdot - jatkoa
Toimituksen viivästyminen, sopimusrikkomus ja sopimuksen purkaminen Vahingonkorvaus ja vastuunrajoitukset Sovellettava laki ja erimielisyyksien ratkaiseminen Sopimuksen muuttaminen
10
Asiakaskohtaisten ohjelmistojen toimitukset
Toimittajan yleiset velvollisuudet sopimuksenmukaisuus, huolellisuus, ammattitaito Asiakkaan velvollisuudet Projektin toteutus ja organisointi Muutokset määrityksiin ja toimituksen sisältöön Raportointi Toimitus ja asennus
11
Asiakaskohtaiset ohjelmisto - jatkoa
Testaukset ja toimituksen hyväksyminen Toimituksen viivästyminen Oikeudet asiakaskohtaiseen ohjelmistoon ja muihin projektin tuloksiin Hinnat, maksut ja niiden muutokset Takuu Rekrytointirajoitus
12
Tietojenkäsittelyn ulkoistamista koskeva sopimus:
valmistelu
13
Ulkoistamisen arviointi
riskiarviointi, oikeudelliset velvoitteet
14
Suunnittelu rajapinnat, tietoturvallisuusvaatimukset, henkilöstöjärjestelyt
15
Tarjouspyynnöt toimittajaa koskeva riskianalyysi, luotettavuustarkistus, salassapitosopimus, tietoturvallisuuden läpikäynti
16
Tietojenkäsittelyn ulkoistamista koskeva sopimus
17
Tietoturvallisuuden taso
tietoturvallisuuspolitiikat henkilöstöturvallisuus ohjausmenettelyt
18
Vastuurajat osapuolten vastuut ja työnjaot yhteistoiminnan periaatteet
ulkoistettujen kohteiden hallinnointi seuranta ja läheltä piti tapausten hallinta
19
Tietojenkäsittelyn ulkoistamista koskevan sopimuksen muuttaminen Sopimussuhteen lopettaminen
20
Irtisanominen siirto toiselle toimittajalle
21
irtisanominen ja purku sopimussakko
Sanktiot irtisanominen ja purku sopimussakko
22
Sähköisen kaupan mallilaki (UNCITRAL)
Yleisperiaatteena sähköisen muodon tunnustaminen yleisiä kriteerejä sähköisen informaation luotettavuuden ja eheyden arviointiin Sähköisen allekirjoituksen tunnustaminen (art. 7) käytettävä tunnistamis- ja allekirjoitusmenetelmää em. menetelmä on asianmukainen soveltamisala käsittää mm. sähköpostin, OVT:n, telefaksin jne. Viestin oikeusvaikutuksen liittäminen henkilöön (art. 13) aikaisempi käytäntö luo olettaman viestin vastaanottajalla on huolellisuusvelvoite varmistaa oikeellisuus
23
Sähköistä muotoa koskevat siviilioikeuden yleiset periaatteet
Yleisperiaatteena sähköisen muodon tunnustaminen kriteerit sähköisen informaation luotettavuuden ja eheyden arviointiin Sähköisen allekirjoituksen tunnustaminen käytettävä tunnistamis- ja allekirjoitusmenetelmää em. menetelmä on asianmukainen Viestin oikeusvaikutuksen liittäminen henkilöön aikaisempi käytäntö luo olettaman viestin vastaanottajalla on huolellisuusvelvoite varmistaa oikeellisuus Jos jokin menee vikaan? Tietoturvallisuus arviointiperustana Todistelu ongelmana
25
Kontrollivastuu Laatuvaatimukset
Vastuu toimintaan ryhtymisestä ja sen hallinnasta EY:n oikeuden asettamat lisävaatimukset - verkkoyhteiskunnan tietoturvallisuusvastuut
26
Sopimusvapaus sovitaan riskinjaosta ?
tavanomainen lähestymistapa: vastuuvapauslauseke
27
Neljä näkökulmaa tietoturvallisuutta koskeviin vastuuvapauslausekkeisiin
28
Sopimusjuristi elinkeinonharjoittajan etu hinta sisältää myös vastuunjaon tietoturvallisuudesta tietoturvallisuuden tason avoimuus ? vastuu tiedosta ja tietoriskistä
29
Kuluttajansuoja Sijoittajansuoja
Kuluttajan aseman turvaaminen
30
Informaatiomalli oletetaan kuluttajan rationaalisuus
edellytetään riittävää informaatiota
31
Paternalistisen suojan malli
vaaditaan tietty vähimmäistaso viranomaistoimintoisuus
32
Eettinen näkökulma Asianajajan etiikka
lain puitteissa, oikeus ja kohtuus hyvän tavan vastaisten sopimusehtojen muotoilun laillisuus ja etiikka?
33
asianajajan taito ja asiakkaan oikeus ja etu
päteekö vastuuvapauslauseke ?
34
Kansantaloudellinen tehokkuus
Riskin vierittäminen ja eksternaliteetit riskimarkkinoiden toimivuus Kannustimet tietoturvallisuuden kehittämiseen Luottamus markkinoiden edellytyksenä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.