Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

IT-sopimukset Dosentti, OTT Tuomas Pöysti Helsingin yliopisto

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "IT-sopimukset Dosentti, OTT Tuomas Pöysti Helsingin yliopisto"— Esityksen transkriptio:

1 IT-sopimukset Dosentti, OTT Tuomas Pöysti Helsingin yliopisto
Neuvotteleva virkamies Valtiovarainministeriö

2 Sopimusoikeus ja tietotekniikka
IT-sopimukset Tietohallinnon sopimukset Tietoaineistoja koskevat sopimukset Verkossa tehtävät sopimukset

3 Sopimuksesta yleistä Osapuolten yhdenmukainen päätös
toimenpiteestä yhteistyösuhteesta pidättymisestä jostakin Järjestää yhteistoiminnan ja sen pelisäännöt Luo luottamuksen Järjestää riskin- ja työnjaon Suomessa muotovapaa Hyvä sopimus on hyvän yhteistyön ja riskinhallinnan väline

4 Mitä ovat IT-sopimukset
Tietotekniikka-alan tuotteiden kauppa, käyttöoikeuden luovutukset palvelut

5 Suomessa yleiset sopimusehdot: IT2000
erityisehdot laitetoimituksista erityisehdot valmisohjelmistojen toimituksista erityisehdot asiakaskohtaisen ohjelmiston toimituksesta erityisehdot konsultointi ja muista asiantuntijapalveluista erityisehtoja laitteiden huoltopalveluista erityisehtoja ohjelmistojen ylläpitopalveluista pientoimitusehdot sopimusrunkomallit

6 Sopimuksen rakenteesta
Sovittava suoritus - mistä sovitaan tehtäväksi Erityiset, tilannekohtaiset ehdot Yleiset sopimusehdot (vakioehdot)

7 Sopimuksen pelisäännöt
Osapuolten kesken sovittavat asiat erityiset ehdot yleiset ehdot sopimusvapaus Sopimusoikeuden (lainsäädännön) pakottavat säännökset business to business -sopimukset kuluttajasopimukset

8 Yleiset sopimusehdot Määritelmät ja soveltaminen Hinnat Maksuehdot
suoritus, mistä sovitaan Hinnat Maksuehdot Ylivoimainen este Immateriaalioikeuksien loukkaukset

9 Yleiset sopimusehdot - jatkoa
Toimituksen viivästyminen, sopimusrikkomus ja sopimuksen purkaminen Vahingonkorvaus ja vastuunrajoitukset Sovellettava laki ja erimielisyyksien ratkaiseminen Sopimuksen muuttaminen

10 Asiakaskohtaisten ohjelmistojen toimitukset
Toimittajan yleiset velvollisuudet sopimuksenmukaisuus, huolellisuus, ammattitaito Asiakkaan velvollisuudet Projektin toteutus ja organisointi Muutokset määrityksiin ja toimituksen sisältöön Raportointi Toimitus ja asennus

11 Asiakaskohtaiset ohjelmisto - jatkoa
Testaukset ja toimituksen hyväksyminen Toimituksen viivästyminen Oikeudet asiakaskohtaiseen ohjelmistoon ja muihin projektin tuloksiin Hinnat, maksut ja niiden muutokset Takuu Rekrytointirajoitus

12 Tietojenkäsittelyn ulkoistamista koskeva sopimus:
valmistelu

13 Ulkoistamisen arviointi
riskiarviointi, oikeudelliset velvoitteet

14 Suunnittelu rajapinnat, tietoturvallisuusvaatimukset, henkilöstöjärjestelyt

15 Tarjouspyynnöt toimittajaa koskeva riskianalyysi, luotettavuustarkistus, salassapitosopimus, tietoturvallisuuden läpikäynti

16 Tietojenkäsittelyn ulkoistamista koskeva sopimus

17 Tietoturvallisuuden taso
tietoturvallisuuspolitiikat henkilöstöturvallisuus ohjausmenettelyt

18 Vastuurajat osapuolten vastuut ja työnjaot yhteistoiminnan periaatteet
ulkoistettujen kohteiden hallinnointi seuranta ja läheltä piti tapausten hallinta

19 Tietojenkäsittelyn ulkoistamista koskevan sopimuksen muuttaminen Sopimussuhteen lopettaminen

20 Irtisanominen siirto toiselle toimittajalle

21 irtisanominen ja purku sopimussakko
Sanktiot irtisanominen ja purku sopimussakko

22 Sähköisen kaupan mallilaki (UNCITRAL)
Yleisperiaatteena sähköisen muodon tunnustaminen yleisiä kriteerejä sähköisen informaation luotettavuuden ja eheyden arviointiin Sähköisen allekirjoituksen tunnustaminen (art. 7) käytettävä tunnistamis- ja allekirjoitusmenetelmää em. menetelmä on asianmukainen soveltamisala käsittää mm. sähköpostin, OVT:n, telefaksin jne. Viestin oikeusvaikutuksen liittäminen henkilöön (art. 13) aikaisempi käytäntö luo olettaman viestin vastaanottajalla on huolellisuusvelvoite varmistaa oikeellisuus

23 Sähköistä muotoa koskevat siviilioikeuden yleiset periaatteet
Yleisperiaatteena sähköisen muodon tunnustaminen kriteerit sähköisen informaation luotettavuuden ja eheyden arviointiin Sähköisen allekirjoituksen tunnustaminen käytettävä tunnistamis- ja allekirjoitusmenetelmää em. menetelmä on asianmukainen Viestin oikeusvaikutuksen liittäminen henkilöön aikaisempi käytäntö luo olettaman viestin vastaanottajalla on huolellisuusvelvoite varmistaa oikeellisuus Jos jokin menee vikaan? Tietoturvallisuus arviointiperustana Todistelu ongelmana

24

25 Kontrollivastuu Laatuvaatimukset
Vastuu toimintaan ryhtymisestä ja sen hallinnasta EY:n oikeuden asettamat lisävaatimukset - verkkoyhteiskunnan tietoturvallisuusvastuut

26 Sopimusvapaus sovitaan riskinjaosta ?
tavanomainen lähestymistapa: vastuuvapauslauseke

27 Neljä näkökulmaa tietoturvallisuutta koskeviin vastuuvapauslausekkeisiin

28 Sopimusjuristi elinkeinonharjoittajan etu hinta sisältää myös vastuunjaon tietoturvallisuudesta tietoturvallisuuden tason avoimuus ? vastuu tiedosta ja tietoriskistä

29 Kuluttajansuoja Sijoittajansuoja
Kuluttajan aseman turvaaminen

30 Informaatiomalli oletetaan kuluttajan rationaalisuus
edellytetään riittävää informaatiota

31 Paternalistisen suojan malli
vaaditaan tietty vähimmäistaso viranomaistoimintoisuus

32 Eettinen näkökulma Asianajajan etiikka
lain puitteissa, oikeus ja kohtuus hyvän tavan vastaisten sopimusehtojen muotoilun laillisuus ja etiikka?

33 asianajajan taito ja asiakkaan oikeus ja etu
päteekö vastuuvapauslauseke ?

34 Kansantaloudellinen tehokkuus
Riskin vierittäminen ja eksternaliteetit riskimarkkinoiden toimivuus Kannustimet tietoturvallisuuden kehittämiseen Luottamus markkinoiden edellytyksenä


Lataa ppt "IT-sopimukset Dosentti, OTT Tuomas Pöysti Helsingin yliopisto"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google