Referointi ja referaatti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
VASTAVALMISTUNEEN PUHEENVUORO
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Monikko.
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Eeva-Leena Aittoniemi
Preppaus ENA 4.
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
Päivän erikoinen ÄI1.
Tieteellisen tekstin kirjoittamisvaiheet
Lukemaan oppii vain lukemalla
Kommentti ÄI1.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Englannin YO-koe Tehtävätyypit.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Essee.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Nauru kritiikin keinona.  Naurun avulla voi vahvistaa vallitsevia käsityksiä.  Toisaalta nauru on keino purkaa valtarakenteita.  Nauru etäännyttää.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Aine ei noudata riittävästi tehtävänantoa.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
14. Aine laajenee lämmetessään
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
TYÖELÄMÄN VIESTINTÄTAIDOT. Millaisia taitoja tarvitsee 1)esimiestehtävissä, 2)suunnittelijana, 3)projektityöntekijänä tai 4)markkinoititehtävissä toimiva.
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Aineistoessee Aineiston käyttöä oman tekstin kudelmana Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
TEKSTITAIDON VASTAUS Miten vastauksen ainekset kerätään, kuinka sen rakenne suunnitellaan, kuinka se kirjoitetaan ja miten se arvioidaan?
AINEISTON KÄYTTÄMINEN
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Referointi eli tiivistäminen
Tieteellisen tekstin piirteitä
Referaatti.
Asiakielisyys.
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
Työelämän tekstejä sähköposti.
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Äi9 Aineistopohjainen essee
AI8 Muistiinpanot Ma
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
Millainen kirjoittaja olet?
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
ESSEE.
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Referaatti eli seloste.
ESSEE.
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
AI8 muistiinpanot Ti
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Aineistosta kirjoittaminen
Kirjallisuusterapia.
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Muokkaus Mari Lampinen,
Kirjoittaminen on ajattelemista
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Esityksen transkriptio:

Referointi ja referaatti

Referointi Referointi tarkoittaa sitä, että omista tai jonkun muun ajatuksista tai sanomisista kerrotaan (tiivistetysti) toisille. Referoija selostaa alkuperäisen tekstin sisällön omin sanoin. Referoitaessa on tärkeää erottaa, mikä on pohjatekstissä olennaista.

Referaatin otsikointi Otsikosta täytyy käydä ilmi, että kyseessä on referaatti. Pelkkä pohjatekstin otsikko ei riitä. Esimerkiksi: Referaatti Maija Leppäsen artikkelista ”Muotoon taivuttamistako?"

Referaatin kirjoittaminen Referaatti on asiatyylinen. Tekstin pituus on noin kolmasosa pohjatekstin pituudesta. Oletus on, että referaatin lukija ei tunne pohjatekstiä. Siksi referoijan on tarjottava lukijalleen kaikki olennainen tieto ja huolehdittava, että referaatti on ymmärrettävä. Pohjatekstin esittämisjärjestystä ei välttämättä tarvitse noudattaa.

Referaatin kirjoittaminen Alussa viitataan pohjatekstiin ja tuodaan esille kaikki tekstin pohjatiedot: Maija Leppänen kirjoittaa artikkelissaan ”Muotoon taivuttamistako?” (Kuinka teksti kirjoitetaan omaksi? 2013) kirjoittamisesta koulussa. Referaatissa on selostava ote: Maija Leppänen toteaa näkevänsä kirjoittamisen tekstin suunnittelemisena ja rakentamisena. Selostaessa tulee välttää ilmauksia, jotka ilmentävät referoijan omia käsityksiä (väittää, uskottelee).