Verkkopankin käytettävyys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Tuotteen testaaminen elinkaaren eri vaiheissa
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Moniverkkoliityntä asiakkaan näkökulmasta
PK-kehittämispalvelut
… löytyykö markkinoita?
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
Finanssialan Keskusliitto
Ohjaaja: Ville Hentilä, Elisa Oyj Valvoja: Prof. Jukka Manner
Käytettävyystestaus GenMetrics projektissa Jonas Alam
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
1 WiMAX-tekniikan rooli Suomessa Lasse Aslamaa Diplomityöseminaari Valvoja: Prof. Heikki Hämmäinen Ohjaaja: DI Timo Smura.
おぼえていますか。 En puhu kiinaa ollenkaan. Saisinko kahvia.
Web-Käyttöliittymä, käytettävyys Asiakas on kuningas, hiiri aseena Jos asiakas ei löydä tuotetta, hän ei osta sitä.
Lamppu NY – Välähtävää toimintaa!. NY 6h -leiri Aurinkokennovarjostin.
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka
Sami Nikula, Stefan Lindström
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Performance testing of TETRA 1. SISÄLTÖ  TETRA standardointi  ICT- yrityksen toteutus  Testaus- prosessi  Motivaatio testaukseen  Vaiheet/ osa-prosessit.
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  PÄIVÄOPISKELIJAT: – KAKSI LUOKAA (SUOMI) –YKSI LUOKKA (ENGLANTI)
Fisma ry:n kehittämän projektin estimointi- ja mittauskonseptin instituionalisointi käytännön ohjelmistoprojektien johtamiseen Minigradu esitys
1 MAANMITTAUSLAITOS – TIETOA MAASTA Onko pakkolunastukselle vaihtoehtoa? Maanmittauspäivät 2011, Pori Kalle Konttinen Maanmittauslaitos / keskushallinto.
KÄYTETTÄVYYDEN TUTKIMISELLAKO TOIMIVAMMAT WWW-SIVUT?
KPL TIET KADUT.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
S Sosiaalitekniikka 1999 S Sosiaalitekniikka.
Eikö talous enää kasva? Timo Lindholm / Sitra
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa Toteutusvaiheen tehtävät
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
KDK:n asiakasliittymän käytettävyydestä Eija Liukkonen.
JHS:N SUOSITUKSET VAATIMUSMÄÄRITTELYLLE SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta,
Esitutkimus (tarvekartoitus)
Heuristinen arviointi Antti Nummiaho Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
Käytettävyys Käyttäjäkeskeinen suunnittelu Jaana Holvikivi Metropolia
T Loppudemo Kaffetauko eAuction
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Toimitusketjujen hallinta ja sähköinen kaupankäynti
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Helppokäyttöinen, tietoturvallinen monikäyttäjäjärjestelmä Case: Venture Cup Finlandin Intranet Diplomityöseminaari Iikka Väkiparta.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Käytettävyystestaus Oppijan verkkopalvelukokonaisuudessa Hanketiimi Satu Meriluoto.
Miten suunnitellaan tuote, josta käyttäjät pitävät ja hyötyvät ja jota he osaavat käyttää? S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho.
Mi Menetelmä tosiaikaiseen sivustomuokkaukseen Sulake Dynamoid | Strictly confidential – legally protected and privileged information Ilari Tuominen Software.
Return on Investment for Usable Interface Design: Examples and Statistics A. Marcus Ilari Pulkkinen.
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.
Toimintakyvyn arvioinnin etiikka
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
© Conformiq Software Ltd. | The Future of Software Testing Käytettävyystestaus.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
T Henkilökohtainen SE harjoitus
T Personal SE Assignment Pauli Aho Personal SE Assignment Valittu aihe ja menetelmä Käytettävyystestaus (usability testing) ISO :
Kulttuurin ja luovan alan T&K-projektien sisäisen arvioinnin kehittäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa Robert Arpo
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Vaatimusmäärittely Henkilökohtainen menetelmä Kokemuksia Petri Saloma (49585S) T Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
LAATUJOHTAMINEN TENTTI 1. Määrittele seuraavat käsitteet:
Antti Huovinen 1 Web-käyttöliittymät Suunnittelu ja lomakkeet.
TTY/DMI/Hypermedialaboratorio Käyttökelpoisuuden arvioinnin näkökulmia kohderyhmä käytettävyys esteettömyys saavutettavuus informaation esitystapa informaation.
EXPERT VILLAGE SALO Kehittäjät Keskuudessamme Kari Mahlberg Yrityssalo
Ryhmä 3 Timo Anttonen, Miro Salo
Tietojärjestelmät KEHITTÄMINEN JOHTO KIRJANPITO TILAUSTEN KÄSITTELY
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Esityksen transkriptio:

Verkkopankin käytettävyys Työn tekijä: Jaakko Ahopelto Työn valvoja: prof. Timo Korhonen Työn kohdeyritys: eQ Pankki

Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Sisältö Kohdeyrityksen esittely Tutkimuskysymykset ja työn avainkäsitteet Käyttäjälähtöinen suunnittelu Käytettävyys Käytettävyystutkimus Käytettävyystestaus Heuristinen arviointi Tulokset Johtopäätökset Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Kohdeyrityksen esittely eQ Pankki 54 000 asiakasta 200 työntekijää Erikoistunut sijoituspalveluihin Vain 3 konttoria, verkkopankki tärkeä Arvot: Aktiivisuus, asiantuntevuus ja asiakaslähtöisyys Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Tutkimuskysymykset Mitä tarkoittavat käyttäjälähtöinen suunnittelu ja käytettävyys? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää käytettävyyden arvioinnissa ja käyttäjän tarpeiden tunnistamisessa? Millaista tutkimusta verkkopankeista ja niiden käytettävyydestä on aiemmin tehty? Mikä on tutkittavan verkkopankin käytettävyyden nykytila? Millaisia muutoksia tutkittavassa verkkopankissa tulisi tehdä käytettävyyden parantamiseksi ja miten näiden muutosten toteuttaminen tulisi priorisoida? Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Työn avainkäsitteet Verkkopankki on käyttäjän ajasta ja paikasta riippumaton pankkipalveluita tarjoava verkkosivusto. Käytettävyys on tuotteen tai palvelun hyväksyttävyyden osa, jota kehittämällä systeemin ominaisuuksien ja käyttäjän välinen toiminta tehostuu ja käyttäjän tyytyväisyys kasvaa. Käyttäjälähtöinen suunnittelu (käyttäjäkeskeinen suunnittelu) on iteratiivinen systeemin kehitysmenetelmä, jossa käyttäjien kuuleminen prosessin eri vaiheissa on kehityksen perustana. Käytettävyystutkimuksella selvitetään tutkittavan kohteen käytettävyyttä soveltuvin analyyttisen arvioinnin, asiantuntija-arvioinnin ja käyttäjäarvioinnin menetelmin. Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Käyttäjälähtöinen suunnittelu Käytettävyystutkimus Tuote tai palvelu (systeemi) esim. verkkopankki (internetpohjainen pankkipalvelu) Käyttäjälähtöinen suunnittelu Lähde: ISO 13407, 1999, muokattu 1. Käyttötilanne Vaatimukset Käytettävyys osana systeemin hyväksyttävyyttä Lähde: Nielsen, 1993, muokattu Systeemin Hyväksyttävyys Ratkaisumallit 2. Arviointi Käytännön hyväksyttävyys Sosiaalinen hyväksyttävyys 4. Laatu Yhteensopivuus Ominaisuudet Esteettisyys Hyödyllisyys Käytettävyystutkimus Käytettävyys Lähde: ISO 9241-11, 1998 Luotettavuus Hinta, jne. Esim. Tuloksellisuus 3. Käyttäjäarviointi Käytettävyys- testaus Tehokkuus Miellyttävyys Asiantuntija- arviointi Heuristinen arviointi Analyyttinen arviointi GOMS- menetelmä Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Käyttäjälähtöinen suunnittelu (1) ISO-13407 Tekee systeemeistä helpompia ymmärtää ja käyttää, täten vähentäen koulutuksen ja tukitoimien kuluja Parantaa käyttäjätyytyväisyyttä ja vähentää käyttäjän hankaluuksia ja stressiä Parantaa käyttäjien tuottavuutta ja organisaatioiden operatiivista tehokkuutta Parantaa systeemin laatua, vetoaa käyttäjiin ja voi parantaa kilpailukykyä Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Käyttäjälähtöinen suunnittelu (2) ISO-13407 Ymmärrä ja määrittele käyttötilanne Määrittele käyttäjä- ja organisaatiovaatimukset Tuota ratkaisumalleja Arvioi ratkaisumallit vaatimusten suhteen Tunnista käyttäjä- lähtöisen suunnittelu tarve 1. Käyttötilanne 2. Vaatimukset 4. Arviointi 3. Ratkaisumallit Vaatimukset täyttyvät Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Jakob Nielsenin määritelmä Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Käytettävyystutkimus Käyttäjäarviointi Käytettävyystestaus Testitarina ja -tehtävät Havainnointi taustalta Haastattelu Tehokas menetelmä Asiantuntija-arviointi Heuristinen arviointi Heuristiikat 3-5 arvioijaa Helppo ja halpa menetelmä Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Käytettävyystestaus Testattavat toiminnot Esim. tilitapahtumien selvittäminen ja osaketoimeksiannon teko 8 testikäyttäjää 4 nykyistä asiakasta 4 kokematonta käyttäjää Ikähaarukat 40-55 ja 60-75 Kesto noin 90 minuuttia Ääneen ajattelu ja videotallennus Pilottitestit Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Tulokset (käytettävyystestaus) Vakavuus (2 vakavin) Lukumäärä, kpl Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Heuristinen arviointi Nielsenin heuristiikat 10 perusheuristiikkaa (1994) Lisäohjeet verkkoa varten (2006) Vain yksi arvioija Kokemus ja asiantuntemus 4 arviointiosiota, a 90 minuuttia Osakkeet Rahastot Taletukset Muut Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Tulokset (heuristinen arviointi) Vakavuus (2 vakavin) Lukumäärä, kpl Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Tulokset Lukumäärä, kpl Vakavuus (1 vakavin) Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Johtopäätökset Ei kriittisiä ongelmia, paljon pienempiä Esim. puuttuva hakutoiminto ”Jos käyttäjä ei löydä tuotetta, käyttäjä ei voi ostaa tuotetta.” (Jakob Nielsen) Kohdeyrityksen verkkopankin kehittäminen Havaittujen ongelmien korjaus Hyötyjen arviointi suhteessa kuluihin Käyttäjälähtöinen suunnittelu Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208

Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Kiitos! Kysymyksiä? Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208