Verkkopankin käytettävyys Työn tekijä: Jaakko Ahopelto Työn valvoja: prof. Timo Korhonen Työn kohdeyritys: eQ Pankki
Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Sisältö Kohdeyrityksen esittely Tutkimuskysymykset ja työn avainkäsitteet Käyttäjälähtöinen suunnittelu Käytettävyys Käytettävyystutkimus Käytettävyystestaus Heuristinen arviointi Tulokset Johtopäätökset Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Kohdeyrityksen esittely eQ Pankki 54 000 asiakasta 200 työntekijää Erikoistunut sijoituspalveluihin Vain 3 konttoria, verkkopankki tärkeä Arvot: Aktiivisuus, asiantuntevuus ja asiakaslähtöisyys Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Tutkimuskysymykset Mitä tarkoittavat käyttäjälähtöinen suunnittelu ja käytettävyys? Millaisia menetelmiä voidaan käyttää käytettävyyden arvioinnissa ja käyttäjän tarpeiden tunnistamisessa? Millaista tutkimusta verkkopankeista ja niiden käytettävyydestä on aiemmin tehty? Mikä on tutkittavan verkkopankin käytettävyyden nykytila? Millaisia muutoksia tutkittavassa verkkopankissa tulisi tehdä käytettävyyden parantamiseksi ja miten näiden muutosten toteuttaminen tulisi priorisoida? Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Työn avainkäsitteet Verkkopankki on käyttäjän ajasta ja paikasta riippumaton pankkipalveluita tarjoava verkkosivusto. Käytettävyys on tuotteen tai palvelun hyväksyttävyyden osa, jota kehittämällä systeemin ominaisuuksien ja käyttäjän välinen toiminta tehostuu ja käyttäjän tyytyväisyys kasvaa. Käyttäjälähtöinen suunnittelu (käyttäjäkeskeinen suunnittelu) on iteratiivinen systeemin kehitysmenetelmä, jossa käyttäjien kuuleminen prosessin eri vaiheissa on kehityksen perustana. Käytettävyystutkimuksella selvitetään tutkittavan kohteen käytettävyyttä soveltuvin analyyttisen arvioinnin, asiantuntija-arvioinnin ja käyttäjäarvioinnin menetelmin. Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Käyttäjälähtöinen suunnittelu Käytettävyystutkimus Tuote tai palvelu (systeemi) esim. verkkopankki (internetpohjainen pankkipalvelu) Käyttäjälähtöinen suunnittelu Lähde: ISO 13407, 1999, muokattu 1. Käyttötilanne Vaatimukset Käytettävyys osana systeemin hyväksyttävyyttä Lähde: Nielsen, 1993, muokattu Systeemin Hyväksyttävyys Ratkaisumallit 2. Arviointi Käytännön hyväksyttävyys Sosiaalinen hyväksyttävyys 4. Laatu Yhteensopivuus Ominaisuudet Esteettisyys Hyödyllisyys Käytettävyystutkimus Käytettävyys Lähde: ISO 9241-11, 1998 Luotettavuus Hinta, jne. Esim. Tuloksellisuus 3. Käyttäjäarviointi Käytettävyys- testaus Tehokkuus Miellyttävyys Asiantuntija- arviointi Heuristinen arviointi Analyyttinen arviointi GOMS- menetelmä Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Käyttäjälähtöinen suunnittelu (1) ISO-13407 Tekee systeemeistä helpompia ymmärtää ja käyttää, täten vähentäen koulutuksen ja tukitoimien kuluja Parantaa käyttäjätyytyväisyyttä ja vähentää käyttäjän hankaluuksia ja stressiä Parantaa käyttäjien tuottavuutta ja organisaatioiden operatiivista tehokkuutta Parantaa systeemin laatua, vetoaa käyttäjiin ja voi parantaa kilpailukykyä Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Käyttäjälähtöinen suunnittelu (2) ISO-13407 Ymmärrä ja määrittele käyttötilanne Määrittele käyttäjä- ja organisaatiovaatimukset Tuota ratkaisumalleja Arvioi ratkaisumallit vaatimusten suhteen Tunnista käyttäjä- lähtöisen suunnittelu tarve 1. Käyttötilanne 2. Vaatimukset 4. Arviointi 3. Ratkaisumallit Vaatimukset täyttyvät Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Jakob Nielsenin määritelmä Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Käytettävyystutkimus Käyttäjäarviointi Käytettävyystestaus Testitarina ja -tehtävät Havainnointi taustalta Haastattelu Tehokas menetelmä Asiantuntija-arviointi Heuristinen arviointi Heuristiikat 3-5 arvioijaa Helppo ja halpa menetelmä Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Käytettävyystestaus Testattavat toiminnot Esim. tilitapahtumien selvittäminen ja osaketoimeksiannon teko 8 testikäyttäjää 4 nykyistä asiakasta 4 kokematonta käyttäjää Ikähaarukat 40-55 ja 60-75 Kesto noin 90 minuuttia Ääneen ajattelu ja videotallennus Pilottitestit Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Tulokset (käytettävyystestaus) Vakavuus (2 vakavin) Lukumäärä, kpl Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Heuristinen arviointi Nielsenin heuristiikat 10 perusheuristiikkaa (1994) Lisäohjeet verkkoa varten (2006) Vain yksi arvioija Kokemus ja asiantuntemus 4 arviointiosiota, a 90 minuuttia Osakkeet Rahastot Taletukset Muut Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Tulokset (heuristinen arviointi) Vakavuus (2 vakavin) Lukumäärä, kpl Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Tulokset Lukumäärä, kpl Vakavuus (1 vakavin) Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Johtopäätökset Ei kriittisiä ongelmia, paljon pienempiä Esim. puuttuva hakutoiminto ”Jos käyttäjä ei löydä tuotetta, käyttäjä ei voi ostaa tuotetta.” (Jakob Nielsen) Kohdeyrityksen verkkopankin kehittäminen Havaittujen ongelmien korjaus Hyötyjen arviointi suhteessa kuluihin Käyttäjälähtöinen suunnittelu Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208
Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208 Kiitos! Kysymyksiä? Jaakko Ahopelto, Verkkopankin käytettävyys, 15.9.208