Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miten suunnitellaan tuote, josta käyttäjät pitävät ja hyötyvät ja jota he osaavat käyttää? S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miten suunnitellaan tuote, josta käyttäjät pitävät ja hyötyvät ja jota he osaavat käyttää? S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho."— Esityksen transkriptio:

1 Miten suunnitellaan tuote, josta käyttäjät pitävät ja hyötyvät ja jota he osaavat käyttää?
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

2 Hyvä tuote Työterveyslaitos/Jouni Lehtelä
lähde:Usability 2 - työraportti S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

3 (Alan Cooper: About Face)
“If achieving the users’ goals is the basis of our user interface design, then the user will be satisfied and happy. If the user is happy, he will gladly pay us money, and then we will be successful.” (Alan Cooper: About Face) S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

4 Käyttöliittymän perimmäinen olemus?
“Käyttöliittymä ei ole kerros maalia, jolla tuote peitetään, vaan teräskehikko, jonka varaan se rakennetaan.” (Ben Shneiderman) S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

5 Käyttäjäkeskeinen suunnittelu
User interface Remote control Mouse SYSTEM OPERATIONS output S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

6 Käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Esteetön suunnittelu Käyttäjälähtöisyys todellista lisäarvoa käyttäjälle vastaa käyttäjän kykyjä sopii käyttötarkoitukseen systeeminen näkökulma kaikki tekniikka toimii kontekstissa hankinta, koulutus, ylläpito, tuki S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999 (Trace center www pages)

7 Hyväksyttävyys ja käytettävyys
Sosiaalinen hyväksyttävyys Käytännöllinen hyväksyttävyys Hyödyllisyys Hyödynnettävyys muu Luotettavuus Kulut Käytettävyys Yhteensopivuus (Nielsen, 1993) S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

8 ISO Käytettävyys: Mittaa sitä, missä määrin tietyt käyttäjät tietyssä tilanteessa voivat käyttää tuotetta tiettyyn tarkoitukseen, kriteereinä käytön tehokkuus käytön vaikuttavuus käyttäjän subjektiivinen tyytyväisyys S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

9 Käytettävyys on eri asia kuin...
markkinatutkimus: meneekö kaupaksi? soveltuvuus: sopiiko tähän tehtävään? tekninen toimivuus: toimiiko se? tekninen teho ja laatu: tyydyttääkö esim. äänen laatu kuulijaa “kaikki hyvä mitä laitteessa on” VAIKKA näillä kaikilla on tekemistä käytettävyyden(kin) kanssa! S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

10 Käytettävyyden osatekijöitä (Jacob Nielsen)
Learnability (opittavuus) Efficiency (tehokkuus) Memorability (muistettavuus) Errors prevented (virheiden tekeminen estetty) Subjective satisfaction (tyytyväisyys) S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

11 Käytettävyysprosessi
Tuotesuunnittelun menetelmä jolla poistetaan esteitä sujuvalle käytölle ja luodaan käytettävyyttä hyödyntämällä ohjeistoja ja suunnitteluperiaatteita kognitiivisen psykologian tuntemusta käyttäjäkeskeistä lähestymistapaa iteratiivista suunnittelua ja käytettävyyden arviointia suunnittelun eri vaiheissa S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

12 Suunnitteluprosessi Tuotekonseptin verifiointi Prototyyppi
määrittely S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

13 Tuotekonseptin määrittely
markkinatutkimukset käyttäjätutkimukset kulttuuriaspekti yleiset odotukset käyttäjien toiveet Tuotekonseptin määrittely verifiointi S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

14 Tuotekonseptin verifiointi
mahdollisesti on tarpeen jäsentää ja tarkentaa saatua tuotekuvausta yhtenäistetään kaikilla tasoilla oleva tieto siitä millaista tuotetta ollaan luomassa S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

15 Suunnitteluprosessi Tuotekonseptin määrittely Tuotekonseptin
verifiointi Prototyyppi Käyttäjä- kuvaus S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

16 Käyttäjäkuvaukset kartoitus kohderyhmästä käyttötilanteet ympäristö
tarpeet, toiveet tehtäväkuvaukset käytettävyystavoitteet S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

17 Suunnitteluprosessi Tuotekonseptin määrittely Tuotekonseptin
verifiointi Prototyyppi Käyttäjä- kuvaus Peruskäsitteet Navigaatio Prototyyppi S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

18 Peruskäsitteet mitä tietoa tarvitaan mitä käyttäjälle näytetään
mitä käyttäjältä kysytään millaisista objekteista on kyse mikä on tiedon muoto onko vaihtoehtoisuutta mitä toimintoja tarvitaan mihin toiminnot vaikuttavat S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

19 Navigaatiomalli ryhmittely tiedot alustaviksi näytöiksi
toiminnot loogisiin yhteyksiinsä manipuloitavan tiedon yhteyteen näyttöjen välinen liikkuminen mikä toiminto vie näytöstä toiseen mitkä toiminnot ovat tietyn näytön sisäisiä S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

20 Prototyyppi muokataan näytöille alustava ulkoasu
mahdollistetaan siirtyminen mistä näytöstä pääsee mihinkin mikä toiminto siirtymän laukaisee siisti kokonaisuus arviointikelpoinen testattavassa kunnossa S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

21 Suunnitteluprosessi Tuotekonseptin määrittely Tuotekonseptin
verifiointi Prototyyppi Käyttäjä- kuvaus Peruskäsitteet Navigaatio Asiantuntija- arviot Käyttäjä- testit Prototyyppi S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

22 Asiantuntija-arviot ennen varsinaisia testejä tapahtuva evalutointiprosessi erilaiset käytettävyyden arviointimenetelmät kognitiivinen läpikäynti heuristinen analyysi testeille suuntaa-antavat tulokset missä ovat potentiaaliset ongelmat mihin tarvitaan testeistä varmistusta S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

23 Käyttäjätestit prototyypin tai valmiin tuotteen testaaminen loppukäyttäjillä käytettävyystavoitteiden analyysi tulosten varjossa palautteen pohjalta uusi evaluointi S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

24 Suunnitteluprosessi Ohjeiden tuottaminen Tuotekonseptin määrittely
verifiointi Peruskäsitteet Navigaatio Käyttäjä- kuvaus Asiantuntija- arviot Käytön seuranta Käyttäjä- testit Prototyyppi yksityiskohtainen suunnittelu S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

25 Käyttöohjeet kirjoittaminen aloitetaan toimintojen ja tehtävien vakiintuessa prototyyppeihin käynnissä lähes koko kehitysprosessin ajan käyttöohjeiden kirjoitus auttaa jäsentämään järjestelmän toimintaa mukana jo testattavissa prototyypeissä jatkuvan iteraation kohde S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

26 Käytön seuranta tulevien versioiden kannalta on hyvä seurata jo julkaistujen versioiden käyttöä, help deskin kuormitusta ja käyttäjäpalautetta voidaan tuoda avuksi kehitteillä olevien versioiden suunnitteluprosessiin S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

27 Miten selvitän mitä käyttäjä haluaa, tarvitsee ja osaa?
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

28 Käyttäjä- ja tehtäväanalyysi
Tunnistetaan käyttäjäryhmät Alustavat käyttäväkuvaukset Suunnitellaan käyttäjä- ja tehtäväanalyysi Kenttätyö: käyttäjien havainnointi ja haastattelu Kerätyn tiedon analysointi Johtopäätökset S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

29 Keitä ovat “käyttäjät”?
Henkilöitä jotka valitsevat tuotteen ja käyttävät sitä Henkilöt jotka käyttävät tuotetta, jonka on heille valinnut joku muu Ylläpitäjät, asentajat, mikrotuki jne. Varsinaisen käyttäjän asiakkaat, joihin tuotteen käyttö vaikuttaa S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

30 Käyttäjiä? Primaariset käyttäjät: käyttävät itse
Sekundääriset käyttäjät, joiden ongelmia primaarikäyttäjät ratkaisevat järjestelmällä Primaaristen käyttäjien esimiehet (uskovat tietävänsä mitä käyttäjät tarvitsevat) Ostaja ei ole käyttäjä - markkinointi-tutkimus vs. käytettävyystutkimus S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

31 Käyttäjien taitotasot
Aloittelija: pelkää virheitä, keskittynyt työhön, kärsimätön, ei kokemusta Edistynyt aloittelija: aloittelijan asenteet mutta osaa joitain tehtäviä hyvin Osaava käyttäjä: Eheä käsitteellinen malli järjestelmästä, ratkaisee ongelmia Asiantuntija: kiinnostunut järjestelmästä, ratkoo ongelmia, neuvoo muita käyttäjiä S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

32 Mitä käyttäjistä pitää tietää?
Miksi he käyttävät tuotetta? Tehtävät sekä mitä käyttäjät tietävät itse tehtävästä ja miten mieltävät tehtävät Termit ja käsitteelliset mallit Arvostukset: nopeus, turvallisuus... Mitä työkaluja he käyttävät nyt ja mitä he tietävät niistä? Käyttäjien väliset erot S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

33 Alustavat käyttäjäryhmät
“Ensimmäinen arvaus” pohjaksi Käyttäjien välisiä eroja: koulutus ja kokemus ikä, sukupuoli, erot suorituskyvyssä sijainnit, kulttuurit, kansallisuudet kieli- ja terminologian taito ja erot työtehtävät ja taitotasot Käyttäjä-tehtävämatriisi: kuka tekee mitä S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

34 Tehtävä - käyttäjämatriisi
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

35 Käyttäjäryhmien tunnistaminen - mistä apua?
Myyjät jotka tapaavat asiakkaita Yrityksen asennushenkilöstö Markkinoinnin asiantuntijat Kouluttajat, puhelinneuvojat jne. Konsultit Aikaisemmat käyttäjät Kilpailevien palveluiden mainokset ym. S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

36 Tehtäväanalyysi Mitä käyttäjä haluaa saada aikaan?
“Nykyinen, sekava todellisuus”? Kenen tavoitteet? (Käyttäjä, yritys) Tehtäväanalyysi auttaa sekä oikean toiminnallisuuden että riittävän ymmärrettävyyden suunnittelussa! S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

37 Näkökulmia tehtäväanalyysiin
Miten ihmiset työskentelevät yhdessä (työnkulkuanalyysi) Mitä yksi henkilö tekee (Job analysis) Mitä tehtäviä tehdään (tehtäväinventaario) Tehtävien järjestys (prosessianalyysi) Tehtävän osatehtävät (tehtävähierarkiat) Mitä askelia ja päätöksiä käyttäjä tekee saavuttaakseen jonkin tavoitteen (proseduurin analyysi) S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

38 Tiedon kerääminen Havainnoimalla ja haastattelemalla (contextual inquiry, etnografinen haastattelu) Simulaatiopelit, roolipelit Työskennellään käyttäjien kanssa muualla kuin käyttäjien työpaikalla S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

39 Tyypillisiä vastaväitteitä kenttätyölle
“Me muutamme prosessia - miksi nähdä vaivaa tutustua vanhaan? “Järjestelmä on uusi - ei ole mitään aikaisempaa nähtävänä” “Kaikki toimivat eri tavoin - mistä tiedät ketä katsoa?” “Miksi emme vain käyttäisi sitä tietoa joka meillä jo on?” (Hackos&Redish, 1998) S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

40 Contextual inquiry Suunnittele - tiedä miksi teet
Valitse edustavia käyttäjiä Kohtele käyttäjää partnerina Katsele, kuuntele ja keskustele kun käyttäjä työskentelee normaalissa työssään Konkretisoi keskustelua esimerkein Ole herkkä vihjeille S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999 (Hackos&Redish, 1998)

41 Etnografinen haastattelu
Larry Wood (1996): Hankitaan tietoa avainhenkilöiltä ennen havainnointia yleinen työn konteksti, sanasto avuksi vierailla sovellusaloilla harkittava henkilöiden määrää ja valintaa yleisestä yksityiskohtiin (vrt. Contextual inquiry: yksityiskohdista yleistyksiin) (Hackos&Redish, 1998) S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

42 Mitä tietoa kerätään tehtävistä?
Mitä tietoa tarvitaan ja mitä tuotetaan Tehokkaat työstrategiat, oikotiet Heikkoudet, epäonnistumiset, ajanhukat, virheet, epämukavuus Konkreettisia esimerkkejä, ei vain malleja Miksi - miten? Miksei näin? Tapahtuuko virheitä ja mistä ne huomataan? Poikkeukset? (Nielsen, 1993) S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

43 Tietoa löytyy myös esineistä:
käsin tehdyt ohjeet ja tarkistuslistat (esim. keltaiset laput näytössä!) lomakkeet joihin tietoa kerätään raportit, tulosteet esimerkkejä työn tuloksesta käyttäjien muistiinpanot ym. (Hackos&Redish, 1998) S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

44 Varo näitä kysymyksiä:
“Mikä olisi hyvä ratkaisu?” - käyttäjä on ongelmien asiantuntija, ei suunnittelun Hyväksyttävät arvot käytettävyystavoitteille: arvio ei perustu tarpeelle vaan asenteelle “Haluaisitko tämän uuden piirteen?”: joko halutaan kaikki uusi jos se on ilmaista, tai ei haluta mitään uutta S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

45 Prosessianalyysi Milloin ensimmäinen tehtävä tapahtuu ja mikä sen käynnistää Kuka tekee sen ja millä lähtötiedoilla Työn askelet Mitä tietoa tuloksena Seuraava henkilö ja tehtävä... (Hackos&Redish, 1998) S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

46 Funktionaalinen analyysi
“Uuden järjestelmän ei tulisi tukea huonola tapoja tehdä työtä, jotka ovat muodostuneet tavaksi aikaisemman teknologian rajoitusten vuoksi. “ Mitä todella täytyy tehdä vs. aiemman järjestelmän tuottama toimintatapa (Nielsen, 1993) S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

47 Työnkuva-analyysi: mitä tietoa kerätä?
Tehtävien yleisyys Tehtävien kriittisyys Suoritusajat ja aikarajat, kiireellisyys Vaikeus Vastuunjako S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

48 Työnkulut Suoritustapa - osatehtävät ja niiden järjestys
Yksilölliset erot Tilannekohtaiset erot Miksi toimitaan tietyllä tavalla: Työkalun rajoitteet vs. tehtävän rajoitteet vs. sattuma S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

49 Ympäristöanalyysi Fyysinen ympäristö Kulttuurinen ympäristö
Tila (mahtuuko oppaita?), välineiden jako ja omistus Melu, valaistus, lika, pöly, lämpötila, kosteus Virran saatavuus ja vakaus; vaaroja? Kulttuurinen ympäristö Kansallisuudet, sosio-ekonomiset, ammattikulttuurit Sosiaalinen ympäristö Aika- ja tarkkuus-vaatimukset, reaktioajat Apu ja opastus, muiden sijainti, yhteistyö ja tietojen jakaminen Sosiaalinen hierarkia Istumajärjestelyt Käyttäjä - asiakas -suhteet S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

50 Käyttäjän osallistuminen suunnitteluun
Tuotekonsepti Määrittelyt Prototyypit Lopullinen suunnittelu Seuranta Fokus-ryhmä Etnografiset menetelmät Benchmark -testaus Tehtävä- ja käyttäjäkuvaukset, skenaariot, käytettävyystavoitteet Nopeat prototyypiy Asiantuntija-arviot Käyttäjätestit Käytön seuranta, käyttäjäpalaute S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

51 Käytettävyystavoitteiden asettaminen
Valitse tärkeimmät käytettävyysattribuutit käyttäjä-, tehtävä- ja ympäristöanalyysein Etsi mittausmenetelmä kullekin attribuutille Tunnista nykyiset ja teoreettisesti parhaat mahdolliset arvot Valitse vähimmäis- ja tavoitearvot S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

52 Mittoja... Keskimääräinen suoritustarkkuus
% käytetyistä, asiaan kuuluvista toiminnoista käsikirjojen, käyttöohjeiden, opastuksen jne. käytön määrä hyväksyttyjen käyttäjän virheiden määrä valitusten määrä aloittelijoiden / kokeneiden tehokkuuden suhde tyytyväisten käyttäjien määrä S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

53 Mistä tavoitetasot? Nykyisestä järjestelmästä
Kilpailevista järjestelmistä Tehtävän suoritus ilman järjestelmää Absoluuttinen asteikko - tehtävän timkimätön vaatimus Oma prototyyppi Käyttäjien aiempi suoriutuminen S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

54 Vaatimuksista suunnitteluun?
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

55 “Then a little magic happens…”
Tuotekonsepti Haastavimpia vaiheita käyttöliittymän suunnittelussa on käyttäjävaatimusten muuntaminen käyttöliittymä-luonnokseksi! Käyttäjä-vaatimukset Käyttöliittymä-luonnos testaus S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

56 Askelmia vaatimuksista luonnoksiksi
Työnkulkukaaviot, tehtäväkuvaukset Navigaatiomalli käsitteet Käyttöjärjestelmän vuorovaikutus-välineet ja kälin rakenne: “miten tässä ympäristössä yleensä toimitaan?” omat käli-ohjeistot ikkunakohtaisia luonnoksia S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

57 Suunnitteluperiaatteitta
Näkyvyys (visibility) Kytkennät (mappings) Hyvä käsitteellinen malli (conceptual model) Palaute Virheiden käsittely tavoite toiminta S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

58 Suunnitteluohjeet ja standardit
ISO 9241 Ergonomic requirements for office work with visual display terminals Ohjeistot eri käyttöjärjestelmiin liittyvät käyttöliittymä-tyylioppaat tutkimuslaitosten ja projektien julkaisemat ohjekokoelmat käytettävyysheuristiikat S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999 (Dix et al. Human Computer Interaction, 1998)

59 Käytettävyysheuristiikat
Tunnetuimmat Jacob Nielsenin Perustuvat lukuisten käytettävyystutkimusten löytämien ongelmien analyysiin ja ongelmatyyppien ryhmittelyyn Käytetään kuten ohjeistuksia ja standardeja S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

60 Nielsenin käytettävyysheuristiikat
Suunnittele yhtenäisesti Tarjoa tukea orientoitumiselle Luo yksinkertaista ja luonnollista dialogia Käytä käyttäjän kieltä Tuo asiat näkyville S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

61 minimoi muistin kuormitus tarjoa mahdollisuus perua toimintoja
tarjoa palautetta minimoi muistin kuormitus tarjoa mahdollisuus perua toimintoja ehkäise virheiden tekemistä tarjoa opastusta ja apua käyttöliittymää tulisi voida muuntaa käyttäjän tarpeisiin ja kykyihin sopivammaksi S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

62 Käytettävyyden arviointi ilman käyttäjiä
Asiantuntija käy läpi käyttöliittymää Tavoitteena käytettävyysongelmien löytäminen ja joissain menetelmissä myös niiden vakavuuden arviointi Useat menetelmät soveltuvat myös prototyyppi- tai luonnosvaiheessa olevien suunnitelmien arviointiin (Nielsen, 1997) S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

63 Käytettävyystestaus pähkinänkuoressa
Käyttäjä tekee annetun tehtävän testattavalla järjestelmällä. Suoritusta seurataan ja se tallennetaan myöhempää tarkastelua varten. Käyttäjää pyydetään tehtävän suorituksen aikana kertomaan, mitä hän tekee ja miksi sekä tuomaan julki ajatuksiaan, kohtaamiaan ongelmia jne. S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

64 voidaan mitata sekä määrällisiä että laadullisia seikkoja
ongelmia/ huomioitavia seikkoja: testitehtävän valinta ja testkäyttäjien valinta - relibiliteetti ja validiteetti testin johtajan ja testikäyttäjän vuorovaikutus mitä halutaan mitata S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

65 Käytettävyyteen pyrkivä ohjelmistoprojekti
Tuotteen määrittely Tehtävä- ja käyttäjäanalyysit Funktionaalinen määrittely Tyyliopas Käyttöliittymäprototyyppi Prototyypin testaus Kokonaisarkkitehtuurin määr. Ohjelmiston suunnittelu Käyttöliittymän tarkka suunn. Tekninen toteutus Testaus S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999

66 Hyödyllisimmät menetelmät käytettävysprosessissa (USA)
Iteratiivinen suunnittelu (4.7/5) Huolellinen tehtäväanalyysi (4.7/5) Käyttöliittymän testaus käyttäjillä (4.5/5) Käyttäjät osallistuvat prosessiin (4.4/5) Käynti käyttäjien luona ennen suunnittelua (4.3/5) Käynti käyttäjien luona hankkeen loputtua (4.3/5) S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho 1999


Lataa ppt "Miten suunnitellaan tuote, josta käyttäjät pitävät ja hyötyvät ja jota he osaavat käyttää? S-72.400 Ihminen ja tietoliikennetekniikka Merja Ranta-aho."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google