Knowledge Base Solutions for a Service Desk Organisation Marko-Petteri Rosberg Diplomityöseminaari 20.5.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus ICT-alan myynnin esteistä Yhteenveto 2014
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
PROFIMILL Oy Tuotannon hallintaan liittyvät ohjelmistot ja konsultointipalvelut. Yritys.
E-Science and Technology Infrastructure for biodiversity data and observatories ‘A web of sites and sensors taking the Earth’s pulse’ LifeWatch observatoriot:
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
EA:n rooli eri viitekehyksissä. Eri viitekehyksiä ja EA Aikataulun ja kustannusten hallinta Ihmisten johtaminen Resurssien hallinta Toteutus Ohjelma-,
Tärkeämpää kuin arvaatkaan
Tietokannan suunnittelu
Mikko Tyrväinen InSitu –Luentopalautejärjestelmän tekninen evaluointi.
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Business Analytics and Optimization Framework for Mobile Telecommunication Operator Sector Diplomityöseminaari Kalle Tavakka 62780E
Marko Mikkola Solution Sales Professional – Security and Management Microsoft Oy, Enterprise and Partner Group
E-Commerce 2010: Business, Technology, Society 6e
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Pasi Helasuo Työn valvoja Professori Jukka Manner
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
 Tärkeämpää kuin arvaatkaan 1. Et ole ehkä koskaan tarvinnut varmistuksia, mutta… …ennemmin tai myöhemmin se tapahtuu sinullekin. 2PowerPoint harjoitus.
Tietohallinnon ja tietojärjestelmien kehittämisen perusteet
Interact järjestelmäarkkitehtuuri + vuorovaikutustekniikoista ja evaluoinnista Markku Turunen Tampereen yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Interact.
Ohjelmistojen suunnittelumenetelmät ja –työkalut
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 A-KIT Agora Exploratory Environment for Knowledge Discovery Timo Aittokoski Olli Hokkanen Tommi Kärkkäinen.
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
JHS:N SUOSITUKSET VAATIMUSMÄÄRITTELYLLE SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta,
TEKNILLINEN KORKEAKOULU HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY TIMANTTI Kokemusperäisen tietämyksen jakaminen organisaatiossa TKK / BIT-tutkimuskeskus SAFIR-puoliväliseminaari.
BuildingSMART Infra-toimialaryhmän strategia
Esitutkimus (tarvekartoitus)
Heikki Salokanto Valvoja: prof. Jukka Manner Ohjaaja: DI Pekka Pajuoja, TEKES Sovelluskehitysympäristön virtualisoinnin tuomat edut ja haitat.
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Diplomityöseminaari : Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola.
Merlinin ylläpito-organisaatio Asiakaspalvelu (help desk) Palvelukeskus (tuotanto)
Johdanto Teppo Räisänen, Principal Lecturer Oulu University of Applied Sciences, School of Business and Information Management
ITIL Information Technology Infrastructure Library
Maitomestarit Ilmanvaihto-workshop Työtehoseura, Vantaa ELL Heidi KangasSavonia-AMK Iisalmi.
Tietojärjestelmäprojektin onnistuminen
Tietojenkäsittelyn toisen lukuvuoden 1. lukukausityö Syksy 2010.
IT-standardisoinnin vuosiseminaari
Analyysi. Yleistä analyysistä Mitä ohjelmiston on tehtävä? Analyysin ja suunnittelun raja on usein hämärä Ei-tekninen näkökulma asiakkaalle näkyvien pääkomponenttien.
Tietojärjestelmätieteen tutkimus JTJT 2002 Teema 3/
Menetelmä Markowitzin mallin parametrien estimointiin (aihe-esittely)
Security-Enhanced Linux. Sisällys Yleistä Taustaa Toiminta Tulevaisuus Ongelmat Lähteet.
Lajihavainnot tietojärjestelmiin Lajihavainnot tietojärjestelmiin: keskusteluseminaari eliöhavaintojen keruusta Suomessa Viikki.
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
SoberIT Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon instituutti TEKNILLINEN KORKEAKOULU T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari Kontekstiherkkyydestä.
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Agora Cnterin monitieteellisen tutkimuksen toimintaympäristö Jyväskylän yliopistossa AGORA CENTER MATEMAATTIS- LUONNONTIETEET INFORMAATIO- TEKNOLOGIA TALOUSTIETEET.
1 Ideasta liiketoiminnaksi: Teknisen osaamisen merkitys Jukka Parkkinen Head of R&D, SGA Entertainment Nokia Oyj.
Ohjelmistotekniikka Vaatimustenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
Liiketoimintaverkostojen hallintapaneeli HABA 2004: Ahti Kare Antti Mäki Marko Lähde Mika Stenberg Riina Henriksson Teemu Virtanen.
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
Uudet palvelut (räätälöity): Tomin kommentit Painopiste on kuvassa mielestäni huono, tässä vaiheessa ja tätä ennen pitää panostaa eniten Jos näissä vaiheissa.
Avoimen datan jakaminen ja uudelleenkäyttö
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
SO-Tieto -iskuryhmä Select slide template from Format > New Slide and little arrow next to it. Menu shows different templates for slides
Tips for a good entry Kaisa Sibelius Forum Virium Helsinki
THL verkkokoulut Kokonaispalvelu
Metatietopalvelut Elementit Mikael Vakkari, neuvotteleva virkamies. VM.
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Lingsoft Language Management
tekijä: Kari Martelius valvoja: Raimo Kantola
SÄHKÖISET OPINNÄYTETYÖT TURUN YLIOPISTOSSA
Liiketoimintaprosessit ja MS Visio 2010
Liiketoimintasuunnitelman esittely
Liiketoimintasuunnitelma
LIBRARY RESEARCH SUPPORT Introduction to doctoral training 15. 3
Esityksen transkriptio:

Knowledge Base Solutions for a Service Desk Organisation Marko-Petteri Rosberg Diplomityöseminaari

Tutkimuksen tavoitteet Teoriatausta Service Desk organisaation kuvaus Knowledge Base kuvaus ja ongelmat Tutkimus ja tulokset Yhteenveto

Tutkimuksen tavoitteet Mikä on knowledge base, mitkä ovat yleisesti tiedostettu suurimmat ongelmat, ja mitä sen onnistuneella hyödyntämisellä voidaan saavuttaa? Määritetään yrityksessä nykyisin käytössä olevien työkalujen tila Vaatimusten määrittely uudelle ratkaisulle Etsitään uusi markkinoilta saatavissa olevia ratkaisuja Määritellään skenaariot ja ehdotetaan parhaiten sopivaa

Service Desk Request Fulfilment 3rd Party Support Technical Management Application Management IT Operations Management User ITIL (Information Technology Infrastructure Library) määrittää Sisältää 5 kirjaa (elämänkaarimalli): Service Strategy, Service Design, Service Transition, Service Operation ja Continual Service Improvement Usein ulkoistettu palvelu Yksittäinen SD palvelee kymmeniä asiakasorganisaatioita SPOC (Single Point Of Contact) periaate Jaottelu eri tasoihin Tärkeimmät prosessit: “Service Request” Incident Management Problem Management Change Management ITSM ohjelmisto hallintaan

Tietämys (eng. Knowledge) Data -> Informaatio -> Tietämys -> Viisaus Eng. Data -> Information -> Knowledge -> Wisdom Jaottelu Hiljaiseen (eng. tacit) ja eksplisiittiseen (eng. Explicit) Tietämyksen hallinta (eng. Knowledge Management) Ollut tutkimuksen kohteena toisesta maailmansodasta lähtien Hyviä ja kestäviä käytäntöjä tietämyskantojen tehokkaaseen hyödyntämiseen ei edelleenkään ole Miten tallennetaan ja hyödynnetään toiminnassa syntyvää tietoa (oppiva organisaatio) Tunnustettu yleisesti yhdeksi yrityksen tärkeimmistä kilpailuvalteista 2000-luvulla

2 eri muotoa Selkokielinen, ihmisen luettava Konekielinen, koneiden välistä tietämystä (dataa) Sisältää artikkeleita, jotka koostuvat ongelman kuvauksesta, luokittelusta (esim. mikä ohjelmisto?) ja ratkaisun kuvauksesta Tarkoitus avustaa SD agenttia, ei korvata Edut: Tiedon tallentaminen -> ei keksitä pyörää uudelleen Tiedon jakaminen (horisontaali ja vertikaali tasossa) Muistikuorman vähentäminen Ohjeiden laatu (tarkistus prosessit)

Tiedon pimittäminen Ihmisten osallistuminen Ennakkoasenteet ja uskomukset Liika luottamus ja tiedon menettäminen Tiedon oikeellisuus ja ajantasallisuus Yhtenäisyys / käytännöt Dokumenttien löytäminen Onnistuminen riippuu paljon muustakin, kuin pelkästään teknologiasta!

Kysely Nykyisten työkalujen tason määrittämiseen Web-pohjainen 50 vastaajaa eri deskeistä Fokus ryhmä Tulosten jatkokäsiteelyyn 6 osallistujaa Aivoriihi Vaatimusten määrittelyyn ja painotukseen 3 osallistujaa Benchmarkkaus Markkinoilla olevien ratkaisujen soveltuvuuden määrittelyyn requirements indentify scenarios selection criteria evaluate process short listing scoring rank the scenarios select a scenario

Nykyisiä työkaluja käytettiin melko vähän Etsittiin ennemmin Googlesta Käytännöt ja prosessit epäselviä Otsikointi Dokumenttien rakenne Ohjelmien käyttö Negatiiviset asenteet järjestelmiä kohtaan Monipuolisen haun merkitys korostui

Vaatimuksia uudelle ratkaisulle Ohjelmiston integroiduttava ITSM-ohjelmiston kanssa Sofistikoituneet hakumahdollisuudet Tarkkaan määritellyt käytännöt Interaktiivisuus (web 2.0) -> Tiedon tehokkaampi jakaminen Avoimuus Yhteydet muihin tietolähteisiin (esim. Technet) Mahdolliset skenaariot Ei muutoksia järjestelmiin Muokataan nykyisiä järjestelmiä tai rakennetaan uusi itse Ostetaan uusi järjestelmä

Vaatimusten luokittelu Luokittelu kolmeen luokkaan: pakollinen, normaali, “mukava olla” (eng. Nice to have) Ensimmäisellä kierroksella täytettävä kaikki pakolliset vaatimukset Toisella kierroksella laskettiin painotettut pisteet kullekin ohjelmalle Viimeisellä kierroksella otettiin huomioon “mukava olla” - vaatimukset

Ei löytynyt ohjelmaa, joka täyttäisi vaatimukset paremmin, kuin nykyisin käytössä oleva järjestelmä !

SIP other databases external information sources ITSM-tool Interactivity and openness Knowledge Base Otetaan yksi nykyisistä työkaluista pohjaksi, jota lähdetään kehittämään Pyritään kehittämään vaatimusten mukaiseen suuntaan Interaktiivisuus Avoimuus Yteydet muihin tietolähteisiin Käyttäjälähtöisyys Yksi järjestelmä

Ehdotettu etenemistie 1/2 Käyttöönotto ja koulutus Kunnollinen käyttöönotto (jonkinlainen uusintastartti)..nimen vaihdos, ulkoasun vaihdos? Asianmukaisella koulutuksella saadaan ihmiset toimimaan oikeiden käytäntöjen mukaan ja estetään negatiivisten mielipiteiden muodostuminen jo alussa Näin vähennetään myös muutosvastarintaa

Onnistunut tietämyksenhallintajärjestelmä yhä tärkeämpi laitteiden ja ohjelmistojen monimutkaistuessa Tekninen ratkaisu on vain yksi osa kokonaisratkaisua. Huomioon täytyy ottaa mm. ihmis-, organisaatio-, ja kulttuuritekijät Tietämyskannan oltava integroituna prosesseihin ja palvelunhallintajärjestelmiin niin, että sen käyttö on luonnollinen osa työn kulkua. Interaktiivisuutta ja muita web 2.0 toiminnallisuuksia hyödyntämällä saadaan työntekijät osallistumaan, palkitaan ja tehostetaan tiedon jakamista.