Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa - Kuntatilaajan ja tuottajan yhteistyö Sami Fredriksson / Maijaliisa Junnila 15.9.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
Laatua ammattitaitoisesti ja yrittäjähenkisesti Pellervo-päivä Outi Huusko.
Palvelut auki! Viisi vaatimusta kuntauudistukselle (Eva 2012) •Elinkeinoelämän valtuuskunta Eva esittää avointa julkisten palveluiden mallia, joka perustuu.
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Katja Mikkonen Kari Niklander
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Työmarkkinajärjestökysely tasa-arvosuunnitelmista ja palkkakartoituksista 2012 Akava
Keskeiset tavoitteet Tasaveroiset toimintaedellytykset ja yhteiset pelisäännöt valvontaan yksityiselle ja julkiselle sosiaalipalvelualalle Palvelusetelin.
PERUSTURVA SIVISTYS - tuottaja MAATALOUS - tuottaja TEKNINEN - tuottaja VAPAA-AIKA - tuottaja YMPÄRISTÖ - tuottaja RAK.VALV. - tuottaja JÄRVINET OY -atk.
Etelä-Kymenlaakson kuntien turvallisuussuunnitelma
Kohtuullinen korvaus. •Kohtuullinen korvaus tässä yhteydessä tarkoittaa kohtuullista korvausta tekijänoikeuden siirron osalta. •Muissakin tekijänoikeudellisissa.
Antti Tuomela Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen Verkottuneen palveluorganisaation laadunhallinta Diasarja 2: T oimitilapalvelujen.
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Sami Nikula, Stefan Lindström
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
M UUTOKSEN MAHDOLLISUUS S UOMEN KUNTOUTUSJÄRJESTELMÄSSÄ Sari Miettinen Vastuuyliopettaja YAMK –yksikkö HAMK Hämeen ammattikorkeakoulu.
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
HANKINTALAKI Lähellä tuettua ruokaa ammattikeittiöihin – seminaari Anne Kalmari
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Uuden kunnan palvelurakenteen toteuttaminen UusiKunta kunnanhallitusten yhteiskokous Pääsihteeri Jaana Simola.
Helsingin seudun yhteistyön arviointi 2008 kaupunginjohtaja Jussi Pajunen
S OSIAALIALAN T YÖNANTAJAT RY Kohti kunnallisvaaleja 2012 Yksityisen sosiaalialan kunnallisvaaliteemat yhteiset pelisäännöt valvonnan toteuttamiselle tasaveroiset.
Vaikeasti työllistyvien palvelujärjestelmän kehittäminen
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta 1 (kansanedustajat)
Kevan toimintaympäristötutkimus 2012 – siirtymistä omaan palvelutuotantoon Kevan toimintaympäristötutkimus 2012: useat kunnat ovat palauttaneet ulkoistettuja.
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
Viestintäsuunnitelma
Päijät-Hämeen Paras-hankkeen ulkoinen arviointi tuloksia ja toimenpide-ehdotuksia
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Yleisten kirjastojen kuvailutyön kansallinen viitekehys
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Akavan hallitusohjelmatavoitteet Kuntiin vahva ohjaus – palveluiden pelastus.
FinELib-aineistojen kilpailuttaminen Osa FinELibin aineistoista (vuosittain n aineistoa) kilpailutetaan hankintalain mukaisilla menettelyillä Aineisto.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Kokemuksia kilpailuttamisesta Kysely keväällä 2008 kunnille ja palveluntuottajille 59 vastaajaa.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Palveluiden muutosten vaikutukset
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Terveyspalvelujen tulevaisuus kunnissa Yhteenveto kuntapäättäjien ja kuntalaisten parissa toteutettujen tutkimusten tuloksista.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Palveluseteliseminaari Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen.
Kulttuurilautakunta /Tarja Saarelainen 1 Transmodernin julkisen hallinnon tilaaja - esimerkkinä kulttuurilautakunta Fokus tehokkuuden, tuottavuuden.
Kansalaisten näkemykset sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Julkisten palvelujen tuotannon yksityistäminen
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Esityksen transkriptio:

Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa - Kuntatilaajan ja tuottajan yhteistyö Sami Fredriksson / Maijaliisa Junnila

TILTU3 -tutkimushanke THL:ssä on käynnissä TILTU3 –tutkimushanke –Tutkimushankkeessa tuotetaan tietoa siitä, miten tilaajan ja tuottajan eriyttämisellä ohjataan palveluverkon kehittämistä ja miten julkisia, yksityisiä ja kolmannen sektorin tuottajia hyödynnetään palvelutuotannossa Tutkijat / esitystä valmistelleet –Maijaliisa Junnila (THL), Juhani Lehto (Tay), Ilmo Keskimäki (THL), Miika Linna (THL), Tuomas Aho (Bützow Oy), Sami Fredriksson (THL), Sari Miettinen (THL), Liina-Kaisa Tynkkynen (Tay), Vesa Syrjä (THL) Kunta sopijaosapuolena/Sami Fredriksson2

Tilaaja-tuottaja –toimintatapa Keskeistä palvelujen tilaamisen ja tuottamisen erottaminen toisistaan –Sopimus tilaajan ja tuottajan välillä Kyseessä laaja käsite, voidaan ymmärtää: –Julkisen hallinnon kehittämisenä –Liittää palvelujen ulkoistuksiin / kilpailuttamiseen Tässä esityksessä keskitytään kuntatilaajan ja yksityisen palvelutuottajan yhteistyöhön Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 3

Aineistot Aineistot: –Avainhenkilöiden haastattelut –Keskeiset asiakirjat –Kysely yksityisille palveluntuottajille –Kysely kunnille Esitetyt tulokset perustuvat em. toimijoiden mielipiteisiin Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 4

Kuntien odotuksia palvelujen ulkoistuksissa Tuottavuuden parantaminen / taloudelliset säästöt –Mahdollistaa eri tuottajien vertailun –Edistää kustannusten läpinäkyvyyttä Monituottajamallin kehittäminen –Oman tuotannon kehittäminen –Toimijoiden roolien selkiyttäminen Palveluvalikoiman monipuolistaminen –Asiakaslähtöisyys? Markkinoiden ja kilpailun synnyttäminen Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 5

Kuntatuottajan ja yksityisen yhteistyö Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 6 Nykytila?

Kuntien ja yksityisten tuottajien näkemyksiä tilaaja- tuottaja toiminta-tavasta

Tuotteistaminen Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 8 KUNNATYKSITYISET TUOTTAJAT Palvelujen tuotteistamisessa parannettavaa Tuotteistaminen kunnissa puutteellista Palvelut on hinnoiteltu useinKunnissa ei tunneta oman tuotannon kustannuksia hyvin Omalta tuotannolta edellytetään samaa laatutasoa kuin ulkoisilta tuottajilta Omaa ja ulkoista tuotantoa ei osata vertailla kunnissa Vaikuttavuustavoitteiden määrittelyssä ja vaikuttavuuden mittaamisessa puutteita

Kuntien tilaajaosaaminen Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 9 KUNNATYKSITYISET TUOTTAJAT Sosiaali- ja terveyspalvelujen substanssiosaaminen riittävää Neuvottelut etenevät yleensä suunnitelmallisesti Neuvotteluille on useimmiten varattu riittävästi aikaa Sosiaali- ja terveyspalvelujen talousosaaminen riittävää Kunnissa ei tunneta oman tuotannon kustannuksia hyvin Kilpailuttamisosaamisessa puutteitaKuntien tarjouspyyntöjä pidetään jossain määrin epäselvinä Tarjousten arviointikriteerejä pidetään epäselvinä Palvelujen laatua ei painoteta sopimuksissa riittävästi

Palvelutuotannon kilpailutukset (1) Kilpailuttamismenettelyt: –Avoin menettely selvästi yleisin kilpailuttamismuoto –Myös suorahankinnat ja puitejärjestelyt ovat verrattain yleisiä, mutta eivät yhtä säännöllisesti käytössä –Rajoitettu menettely ja neuvottelumenettely eivät ole kovin yleisesti käytössä –Käänteinen kilpailutus käytössä vain hyvin harvoin Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 10

Palvelutuotannon kilpailutukset (2) Kilpailuttamismuotojen toimivuus: –Kunnissa suhtaudutaan kaikkiin kilpailuttamis- muotoihin yksityisiä tuottajia myönteisemmin –Kuntien kannalta toimivimmiksi koetaan: Avoin menettely Suorahankita Puitejärjestely –Tuottajien kannalta toimivimmat: Neuvottelumenettely Suorahankinta –Rajoitettua menettelyä pidetään yleisesti melko toimimattomana menettelytapana Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 11

Sopimuskäytännöt (1) Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 12 KUNNATYKSITYISET TUOTTAJAT Tuottajilta saatava informaatio riittävääKunnilta saatava informaatio osittain riittämätöntä Jokseenkin korkea luottamus tuottajalta saatavaan tietoon Tiettyä epäluottamusta kunnilta saatavasta informaatioon Luottavat tuottajan sopimusten mukaiseen toimintaan Luottavat kuntien sopimusten mukaiseen toimintaan Sopimusjuridiikan osaamisessa puutteita Sopimuksia pidetään kohtuullisen yksiselitteisinä

Sopimuskäytännöt (2) Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 13 KUNNATYKSITYISET TUOTTAJAT Sopimusten toteutumista arvioidaan yhdessä tuottajien kanssa sopimuskauden aikana Sopimusten toteutumista arvioidaan harvoin yhdessä kuntien kanssa sopimuskauden aikana Palveluja kehitetään yhteistyössä yksityisten tuottajien kanssa Palvelujen kehittämisyhteistyö puutteellista Yksityinen palveluntuotanto on kiinteä osa kunnan palvelutuotannon kokonaisuutta Yhteistyö yksityisten tuottajien kanssa sujuu hyvin Yhteistyö kuntien kanssa sujuu hyvin

Yksityisen palvelutuotannon vaikutukset Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 14 KUNNATYKSITYISET TUOTTAJAT Ei merkittävää vaikutusta kustannuksiin Yksityinen tuotanto on alentanut kuntien kustannuksia Yksityinen tuotanto on uudistanut palvelujen tuotantotapaa Yksityinen tuotanto on pääsääntöisesti uudistanut palvelujen tuotanto-tapaa Ei merkittävää vaikutusta palvelujen saatavuuteen Yksityinen tuotanto on parantanut palvelujen saatavuutta Yksityinen tuotanto on jossain määrin parantanut palvelujen laatua Yksityinen tuotanto on selvästi parantanut palvelujen laatua Käyttäjätyytyväisyys on parantunut yksityisen tuotannon myötä

Yhteistyö tulevaisuudessa?

Tutkimustulosten tulkintaa Miten varmistetaan palveluketjujen toimivuus asiakkaan näkökulmasta => Pirstaloituuko? Tilaajatoiminnan eriytys antaa mahdollisuuden toiminnan tehostamiseen –Läpinäkyvyys tuotteistus, seurantamittarit, kustannukset –Yksityisen ja julkisen toimintatavan vertailu ”sparraus” –Kilpailu, kumppanuus vai rinnakkainelo? Edellytyksenä johtamistavan muutos? Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 16

Kuntatuottajan ja yksityisen yhteistyö Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 17 Nykytila?

Kuntatuottajan ja yksityisen yhteistyö Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 18 Tutkimuksessa havaittu tarvetila?

Kuntatuottajan ja yksityisen yhteistyö Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa Sami Fredriksson & Maijaliisa Junnila 19 Tavoitetila?