Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä
Virtuaaliyliopisto Tampereen yliopistossa? Opintojen monimuotoistaminen Verkostoyhteistyön lisääminen –Opintojaksojen tarjonta –Muiden tarjoamien opintojaksojen hyödyntäminen Mitä se edellyttää?
Opintojen monimuotoistaminen Välineiden ja taitojen tarjonta opettajille –OPE.FI –Tukipalvelut –Oppimisympäristöjen, e-oppimisen, TVT:n opetuskäytön tutkimus Tietämyksen ja kokemuksen välittäminen koko yliopistoyhteisölle Välineiden ja taitojen tarjonta opiskelijoille –Infrastruktuurin luominen Laitekanta, oppimiskeskukset Selvitys tilanteesta kotona –Perustaitojen opetus
Opintojaksojen tuottaminen ja tarjonta Osallistuminen verkostoyhteistyöhön –Virtuaaliyliopistokonsortiossa –Jatkokoulutuksessa kansainvälinen yhteistyö? Omat hankkeet? –Panostus yliopiston omiin vahvuusalueisiin –Bottom-up vs. top-down?
Muiden tarjoamien opintojaksojen hyödyntäminen Tarjontaa on –Stanford, MIT, Pohjoismaat, kotimainen portaali Pilottihankkeita!
Kysymyksiä Virtuaalinen opiskelu ja suorittaminen: muutakin kuin sisältöjä Oppimisalustan standardointi Opintojaksojen lisäksi suurempia kokonaisuuksia? –Tarjottimien lisäksi paketteja? Resurssointi –Integrointi normaaliin toimintaan: huomiointi työsuunnitelmissa –Hankerahoitusta tarjolla uusiin avauksiin
Tietostrategia Yhteisön osallistuminen –Välineitä on, aktiivisuutta ei vielä paljon – IT-PEDA tuottaa malleja strategiatyön tueksi Tukipalveluiden organisointi
Tukipalveluiden organisointi Opetusteknologiakeskus Lähituen organisointi? Keskitettyjen tukipalveluiden organisointi OPLAA KOPE KOMPASSI … OPETUKSEN TUKI- JA KEHITYS- YKSIKKÖ