Luodaan innovatiivinen, oppiva ja uudistuva työyhteisö! KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Luodaan innovatiivinen, oppiva ja uudistuva työyhteisö! © Suurla& Markkula 2000
Osaamiseen, innovatiivisuuteen ja teknologiaan perustuvassa taloudessa osaavat ihmiset ovat niin yritysten kuin kaupunkienkin kilpailukyvyn tärkein resurssi. Markku Sotarauta
Arvot ja oppiminen uuden luomisen perusta työyhteisössä KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Arvot ja oppiminen uuden luomisen perusta työyhteisössä © Suurla& Markkula 2000
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 1: Uuden luomisen arvopohja luottamus ARVOT avoimuus OPPIMINEN yhdessä jakaminen © Suurla& Markkula 2000
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 1: Uuden luomisen arvopohja - opitaan tarvitsemaan toisia - itsensä ylittäminen yhdessä - jaetaan vastuut yhdessä - luonteenominaisuuksien harjoittaminen - ihmis- ja elämänkäsitykset Luottamus Perusarvot Avoimuus - osaamisen vahvistaminen - mahdollisuus vaikuttaa - arvoharjoittaminen - dialogin harjoittaminen - tavoitteellinen elinikäinen oppiminen OPPIMINEN Yhdessä - yhdessäoppiminen - tiimikoulutuksen uudistminen - innovoidaan yhdessä - kehitetään ideoiden ”vaihtokauppaa” - luodaan ympäristö yhteiselle toiminnalle - luodaan uusia tapahtumia (Ba) Jakaminen - tiedon jäsentäminen - tiedon kerääminen - tiedon levittäminen - intranetin hyödyntäminen - vuorovaikutuksen kehittäminen - sisäinen verkottuminen - ulkoinen verkottuminen © Suurla& Markkula 2000 Työtapa-arvot
Uudet työpaikat syntyvät osaamisintensiivisiin yrityksiin. TEKES Tiedon ja tietämyksen hallinnan keskeinen fokus tietotyössä on oppiva ihminen. Oppiva ihminen ylittää itsensä yhdessä toisten kanssa. Markku Markkula & Riitta Suurla
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 2: Itsensä ylittäminen yhdessä myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma Asenne:itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 2: Itsensä ylittäminen yhdessä Varataan aikaa luovuudelle ja opetellaan uusia yhdessätekemisen ja innovoinnin menetelmiä. Myönteinen ihmettely Suunnitellaan yhdessä vaikuttamisen tehtävät, kanavat, työnjako sekä tarvittava uusi osaaminen. Vaikuttaminen myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia Eri alan ammattilaiset luovat yhteisen kielen ja toimivat yhdessä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Yhdessätekeminen Kiteytetään projektin tai työtehtävän sanoma, niin että kaikki ymmärtävät, mitä tehdään. Sanoma yhdessä- tekeminen sanoma Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000
Osaajia vetää ensisijaisesti puoleensa työn laatu ja erityisesti luovat ongelmanratkaisuympäristöt, jotka tarjoavat... haastavia tehtäviä mahdollisuuden oppia uutta ja kehittää itseään riittävän määrä erilaisia vaihtoehtoja eli mahdollisuuden tarvittaessa vaihtaa organisaatiota samalla kaupunkiseudulla (klusterit) Raunio 2001 ja 2002
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 3: KM-Dynamon välineet ja toimenpiteet osaajat ydinkom- petenssit myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma tila tieto- ja viestintä- teknologia Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 3: KM-Dynamon välineet ja toimenpiteet Osaajat - Verkostoidutaan työyhteisön ydinkompetenssien kannalta parhaiden toteuttaja- ja kehittäjäorganisaatioiden ja osaajien kanssa ydinkom- petenssit myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma tila tieto- ja viestintä- teknologia Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 3: KM-Dynamon välineet ja toimenpiteet Osaajat - Verkostoidutaan työyhteisön ydinkompetenssien kannalta parhaiden toteuttaja- ja kehittäjäorganisaatioiden ja osaajien kanssa Määritellään työyhteisön menestyksen kannalta ratkaisevat työprosessit sekä tunnistetaan niiden hallinnassa ja jatkuvassa kehittämisessä tarvittavat ydinkompetenssit Ydinkompetenssit myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma tila tieto- ja viestintä- teknologia Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 3: KM-Dynamon välineet ja toimenpiteet Osaajat - Verkostoidutaan työyhteisön ydinkompetenssien kannalta parhaiden toteuttaja- ja kehittäjäorganisaatioiden ja osaajien kanssa Määritellään työyhteisön menestyksen kannalta ratkaisevat työprosessit sekä tunnistetaan niiden hallinnassa ja jatkuvassa kehittämisessä tarvittavat ydinkompetenssit Ydinkompetenssit myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia Optimoidaan jokaisen työntekijän ja koko työyhteisön käytössä oleva tieto- ja viestintä- tekniikka Systematisoidaan verkkotyökalujen käyttö Tieto- ja viestintäteknologia yhdessä- tekeminen sanoma tila Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 3: KM-Dynamon välineet ja toimenpiteet Osaajat - Verkostoidutaan työyhteisön ydinkompetenssien kannalta parhaiden toteuttaja- ja kehittäjäorganisaatioiden ja osaajien kanssa Määritellään työyhteisön menestyksen kannalta ratkaisevat työprosessit sekä tunnistetaan niiden hallinnassa ja jatkuvassa kehittämisessä tarvittavat ydinkompetenssit Ydinkompetenssit myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia Tila Jatkuva oppiminen osaksi työkulttuuria. Muodostetaan muutosagenttitiimit. Luodaan heille tila- ja väline-edellytykset siten, että työyhteisö kykenee mallintamaan prosessimaisen työkulttuurin. Optimoidaan jokaisen työntekijän ja koko työyhteisön käytössä oleva tieto- ja viestintä- tekniikka Systematisoidaan verkkotyökalujen käyttö yhdessä- tekeminen sanoma Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000 Tieto- ja viestintäteknologia
Kilpailukyvyn kehittämisessä pitää kiinnittää aiempaa enemmän huomiota yksilöihin, heidän tavoitteisiinsa ja tarpeisiinsa. Markku Sotarauta
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 4: Jatkuva uudistumisprosessi ydinkom- petenssit luomisprosessi myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma tila Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä tieto- ja viestintä- teknologia © Suurla& Markkula 2000
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 4: Jatkuva uudistumisprosessi luomisprosessi oppiva kompetenssi myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma tila Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä tieto- ja viestintä- teknologia © Suurla& Markkula 2000
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 4: Jatkuva uudistumisprosessi luomisprosessi oppiva kompetenssi myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma tila Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä virtuaali- verkosto © Suurla& Markkula 2000
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 4: Jatkuva uudistumisprosessi luomisprosessi oppiva kompetenssi myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä Ba virtuaali- verkosto © Suurla& Markkula 2000
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 4: Jatkuva uudistumisprosessi luomisprosessi oppiva kompetenssi myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä Ba virtuaali- verkosto © Suurla& Markkula 2000 jatkuva uudistumisprosessi
KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 4: Jatkuva uudistumisprosessi Muodostetaan uutta luovat kansainväliset (kehittäjä)tiimit, jotka kytketään toisiinsa monivuotisten ”teknologiaohjelmien” sateenvarjon alle ja jotka systematisoidaan verkostomaisesti toimiviksi monitieteisiksi tutkimus- ja kehitysprosesseiksi Luomisprosessi Oppivan organisaation periaatteet omaksutaan työyhteisön toimintakulttuuriksi Systematisoidaan kehittäjätiimien yhdessätekeminen ja yhdessäoppiminen tietämyksen hallinnan työkalupakkia käyttäen ja kehittäen. Oppiva kompetenssi arvot ja intohimo oppia Opitaan Nonakan SECI-prosessin systemaattinen hyväksikäyttö. Tunnistetaan ja otetaan käyttöön prosesseja, jotka tukevat innovatiivisen miljöön syntymistä. Luodaan kulttuurilliset, tilalliset ja oppimisympäristölliset edellytykset aidolle yhdessätekemiselle ja yhdessäoppimiselle Ba Luodaan työyhteisön kattava yksilöiden ja yhteisön tietämyksen hallinnan työkalupakki. Varmistetaan kehittäjätiimien avulla työkalu- pakkimetodiikan systemaattinen kehittäminen. Varmistetaan uuden (yritys)toiminnan syntyä yhteisillä verkostohankkeilla. Virtuaaliverkosto jatkuva uudistumisprosessi © Suurla& Markkula 2000
Ihmisellä on oikeus vaikuttaa ja velvollisuus tulla vaikutetuksi. Markku Graae
Vuorovaikutuksesta yhdessäoppimiseen Vuorovaikutus ”vuoroin vaikuttaminen” Keskustelu Yhdessäoppiminen ja -tekeminen, yhteisen todellisuuden rakentaminen Dialogi © Suurla& Markkula 1999
eYhdessäoppiminen eTodellisuus Tietolahjoja Tietolahjoja © Suurla& Markkula 1999
Sanoma tuo lämpöä verkkoon. eYhdessäoppiminen eTodellisuus Tietolahjoja Tietolahjoja virtuaalinen Ba © Suurla& Markkula 1999 Sanoma tuo lämpöä verkkoon.