Luodaan innovatiivinen, oppiva ja uudistuva työyhteisö!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Advertisements

Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
PK-kehittämispalvelut
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA

- mahdollisuus kehittämiseen -
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Kehittämistyö hankkeessa KTOL r.y Teija Enoranta.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Työkykyjohtaminen Serviisissä
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Sitoutuminen
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Kielten vastuuopettajapäivät, Rovaniemen amk TkT Marjatta Huhta Master’s Thesis –tuki Industrial Management -ohjelmassa.
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Kulttuuripalvelut Kulttuuri ja hyvinvointi.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
Innovatiiviset kaupungit
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Kaupunkiakatemia Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto ja Helsingin kaupunki KATUTILA JA KATUJEN KULTTUURIT Case Helsingin kaupungintalon "Lab”
Nuorten tieto- ja neuvontatyön auditointi- ja itsearviointimalli Heta Malinen Lähde: Mervi Ahola.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Opetussuunnitelman rakennekuva TRADENOMI 210 OP
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Luodaan innovatiivinen, oppiva ja uudistuva työyhteisö! KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Luodaan innovatiivinen, oppiva ja uudistuva työyhteisö! © Suurla& Markkula 2000

Osaamiseen, innovatiivisuuteen ja teknologiaan perustuvassa taloudessa osaavat ihmiset ovat niin yritysten kuin kaupunkienkin kilpailukyvyn tärkein resurssi. Markku Sotarauta

Arvot ja oppiminen uuden luomisen perusta työyhteisössä KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Arvot ja oppiminen uuden luomisen perusta työyhteisössä © Suurla& Markkula 2000

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 1: Uuden luomisen arvopohja luottamus ARVOT avoimuus OPPIMINEN yhdessä jakaminen © Suurla& Markkula 2000

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 1: Uuden luomisen arvopohja - opitaan tarvitsemaan toisia - itsensä ylittäminen yhdessä - jaetaan vastuut yhdessä - luonteenominaisuuksien harjoittaminen - ihmis- ja elämänkäsitykset Luottamus Perusarvot Avoimuus - osaamisen vahvistaminen - mahdollisuus vaikuttaa - arvoharjoittaminen - dialogin harjoittaminen - tavoitteellinen elinikäinen oppiminen OPPIMINEN Yhdessä - yhdessäoppiminen - tiimikoulutuksen uudistminen - innovoidaan yhdessä - kehitetään ideoiden ”vaihtokauppaa” - luodaan ympäristö yhteiselle toiminnalle - luodaan uusia tapahtumia (Ba) Jakaminen - tiedon jäsentäminen - tiedon kerääminen - tiedon levittäminen - intranetin hyödyntäminen - vuorovaikutuksen kehittäminen - sisäinen verkottuminen - ulkoinen verkottuminen © Suurla& Markkula 2000 Työtapa-arvot

Uudet työpaikat syntyvät osaamisintensiivisiin yrityksiin. TEKES Tiedon ja tietämyksen hallinnan keskeinen fokus tietotyössä on oppiva ihminen. Oppiva ihminen ylittää itsensä yhdessä toisten kanssa. Markku Markkula & Riitta Suurla

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 2: Itsensä ylittäminen yhdessä myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma Asenne:itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 2: Itsensä ylittäminen yhdessä Varataan aikaa luovuudelle ja opetellaan uusia yhdessätekemisen ja innovoinnin menetelmiä. Myönteinen ihmettely Suunnitellaan yhdessä vaikuttamisen tehtävät, kanavat, työnjako sekä tarvittava uusi osaaminen. Vaikuttaminen myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia Eri alan ammattilaiset luovat yhteisen kielen ja toimivat yhdessä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Yhdessätekeminen Kiteytetään projektin tai työtehtävän sanoma, niin että kaikki ymmärtävät, mitä tehdään. Sanoma yhdessä- tekeminen sanoma Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000

Osaajia vetää ensisijaisesti puoleensa työn laatu ja erityisesti luovat ongelmanratkaisuympäristöt, jotka tarjoavat... haastavia tehtäviä mahdollisuuden oppia uutta ja kehittää itseään riittävän määrä erilaisia vaihtoehtoja eli mahdollisuuden tarvittaessa vaihtaa organisaatiota samalla kaupunkiseudulla (klusterit) Raunio 2001 ja 2002

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 3: KM-Dynamon välineet ja toimenpiteet osaajat ydinkom- petenssit myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma tila tieto- ja viestintä- teknologia Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 3: KM-Dynamon välineet ja toimenpiteet Osaajat - Verkostoidutaan työyhteisön ydinkompetenssien kannalta parhaiden toteuttaja- ja kehittäjäorganisaatioiden ja osaajien kanssa ydinkom- petenssit myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma tila tieto- ja viestintä- teknologia Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 3: KM-Dynamon välineet ja toimenpiteet Osaajat - Verkostoidutaan työyhteisön ydinkompetenssien kannalta parhaiden toteuttaja- ja kehittäjäorganisaatioiden ja osaajien kanssa Määritellään työyhteisön menestyksen kannalta ratkaisevat työprosessit sekä tunnistetaan niiden hallinnassa ja jatkuvassa kehittämisessä tarvittavat ydinkompetenssit Ydinkompetenssit myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma tila tieto- ja viestintä- teknologia Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 3: KM-Dynamon välineet ja toimenpiteet Osaajat - Verkostoidutaan työyhteisön ydinkompetenssien kannalta parhaiden toteuttaja- ja kehittäjäorganisaatioiden ja osaajien kanssa Määritellään työyhteisön menestyksen kannalta ratkaisevat työprosessit sekä tunnistetaan niiden hallinnassa ja jatkuvassa kehittämisessä tarvittavat ydinkompetenssit Ydinkompetenssit myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia Optimoidaan jokaisen työntekijän ja koko työyhteisön käytössä oleva tieto- ja viestintä- tekniikka Systematisoidaan verkkotyökalujen käyttö Tieto- ja viestintäteknologia yhdessä- tekeminen sanoma tila Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 3: KM-Dynamon välineet ja toimenpiteet Osaajat - Verkostoidutaan työyhteisön ydinkompetenssien kannalta parhaiden toteuttaja- ja kehittäjäorganisaatioiden ja osaajien kanssa Määritellään työyhteisön menestyksen kannalta ratkaisevat työprosessit sekä tunnistetaan niiden hallinnassa ja jatkuvassa kehittämisessä tarvittavat ydinkompetenssit Ydinkompetenssit myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia Tila Jatkuva oppiminen osaksi työkulttuuria. Muodostetaan muutosagenttitiimit. Luodaan heille tila- ja väline-edellytykset siten, että työyhteisö kykenee mallintamaan prosessimaisen työkulttuurin. Optimoidaan jokaisen työntekijän ja koko työyhteisön käytössä oleva tieto- ja viestintä- tekniikka Systematisoidaan verkkotyökalujen käyttö yhdessä- tekeminen sanoma Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä © Suurla& Markkula 2000 Tieto- ja viestintäteknologia

Kilpailukyvyn kehittämisessä pitää kiinnittää aiempaa enemmän huomiota yksilöihin, heidän tavoitteisiinsa ja tarpeisiinsa. Markku Sotarauta

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 4: Jatkuva uudistumisprosessi ydinkom- petenssit luomisprosessi myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma tila Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä tieto- ja viestintä- teknologia © Suurla& Markkula 2000

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 4: Jatkuva uudistumisprosessi luomisprosessi oppiva kompetenssi myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma tila Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä tieto- ja viestintä- teknologia © Suurla& Markkula 2000

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 4: Jatkuva uudistumisprosessi luomisprosessi oppiva kompetenssi myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma tila Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä virtuaali- verkosto © Suurla& Markkula 2000

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 4: Jatkuva uudistumisprosessi luomisprosessi oppiva kompetenssi myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä Ba virtuaali- verkosto © Suurla& Markkula 2000

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 4: Jatkuva uudistumisprosessi luomisprosessi oppiva kompetenssi myönteinen ihmettely vaikuttaminen arvot ja intohimo oppia yhdessä- tekeminen sanoma Asenne: itsensä ylittäminen yhdessä Ba virtuaali- verkosto © Suurla& Markkula 2000 jatkuva uudistumisprosessi

KNOWLEDGE MANAGEMENT DYNAMO Vaihe 4: Jatkuva uudistumisprosessi Muodostetaan uutta luovat kansainväliset (kehittäjä)tiimit, jotka kytketään toisiinsa monivuotisten ”teknologiaohjelmien” sateenvarjon alle ja jotka systematisoidaan verkostomaisesti toimiviksi monitieteisiksi tutkimus- ja kehitysprosesseiksi Luomisprosessi Oppivan organisaation periaatteet omaksutaan työyhteisön toimintakulttuuriksi Systematisoidaan kehittäjätiimien yhdessätekeminen ja yhdessäoppiminen tietämyksen hallinnan työkalupakkia käyttäen ja kehittäen. Oppiva kompetenssi arvot ja intohimo oppia Opitaan Nonakan SECI-prosessin systemaattinen hyväksikäyttö. Tunnistetaan ja otetaan käyttöön prosesseja, jotka tukevat innovatiivisen miljöön syntymistä. Luodaan kulttuurilliset, tilalliset ja oppimisympäristölliset edellytykset aidolle yhdessätekemiselle ja yhdessäoppimiselle Ba Luodaan työyhteisön kattava yksilöiden ja yhteisön tietämyksen hallinnan työkalupakki. Varmistetaan kehittäjätiimien avulla työkalu- pakkimetodiikan systemaattinen kehittäminen. Varmistetaan uuden (yritys)toiminnan syntyä yhteisillä verkostohankkeilla. Virtuaaliverkosto jatkuva uudistumisprosessi © Suurla& Markkula 2000

Ihmisellä on oikeus vaikuttaa ja velvollisuus tulla vaikutetuksi. Markku Graae

Vuorovaikutuksesta yhdessäoppimiseen Vuorovaikutus ”vuoroin vaikuttaminen” Keskustelu Yhdessäoppiminen ja -tekeminen, yhteisen todellisuuden rakentaminen Dialogi © Suurla& Markkula 1999

eYhdessäoppiminen eTodellisuus Tietolahjoja Tietolahjoja © Suurla& Markkula 1999

Sanoma tuo lämpöä verkkoon. eYhdessäoppiminen eTodellisuus Tietolahjoja Tietolahjoja virtuaalinen Ba © Suurla& Markkula 1999 Sanoma tuo lämpöä verkkoon.